Harri Salonen

Oranssit rungot valkoisiksi?

32 viestiä aiheessa

Moro!

Voisiko joku ystävällinen sielu valaista, että kuinka saatte noissa yökuvissa nuo koneiden rungot hohtamaan valkoisina oranssista kenttävalaistuksesta huolimatta? Säädetäänkö valkotasapainoa keturalleen kamerassa, kuvankäpistelyssä vai sekä että ja erityisesti miten? Vaatihan tuo varmaan muutakin tunkkausta, mutta noin yleisesti ottaen. Olen yrittänyt itsekin jotain tietoa kaivella, mutta homman käytännön puoli ei ole valjennut :( Vissiin itsestään selvyys kaikille muille paitsi minulle. Mielestäni lentolaite saa noin yleisesti ottaen oranssissa valaistuksessa näyttääkin oranssilta (tai kusenkeltaiselta kuten jotkut asian kauniisti ilmaisevat ;)), mutta toisaalta olisi mukava välillä kokeilla myös valkopyykkäystä sillä ovathan nuo hyvin tehtyinä todella näyttäviä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valkotasapaino säädetään mahdollisimman kylmälle eli sinne 2000K:n tuntumaan. Yleensä tämä tehdään jälkikäsittelyssä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jo kuvatessa valkotasapainoa voi korjata käyttämällä kelvinasteikkoa sen säätämiseen eli sen voi säätää esim. 2700 kelvinille. Saman asin voi tietysti tehdä myös kuvankasittelyn yhteydessä mikäli kuvaa RAWilla, mutta jo kuvatessa valkotasapainon korjaaminen auttaa valottamaan tarkemmin, koska punainen kanava ei polta silloin niin herkästi yli ja valotusta voi antaa enemmän ennen kuin ylipalaminen alkaa välkkyä. On tietysti makuasia kuinka paljon liikaa keltaisuutta haluaa lopullisessa kuvassa korjata, mutta kyllä aivan tolkutonta keltaisuutta kannattaa vähentää reilusti, koska silmä ja aivot korjaa sen tollaisessa valistuksessa kohdetta katsoessa automaattisesti, eli valaistuksesta huolimatta näemme koneen runkon valkoisena vaikka se noissa valoissa tosiasiassa on siis keltainen. Jos kuvaa JPGtä, joka ei ole mikään hyvä idea keinovalaistuksessa, niin säätäminen täytyy tehdä jo kuvatessa eli siis kelvinit niin pieneksi kuin kamerassa on asteikkoa, koska JPGn valkotasapainon reilu jälkisäätäminen on käytännössä mahdotonta.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä jätkät :thmbup:

Juu, kuvaan kyllä RAW:lla koska se lienee paras lähtökohta jos kuvittelee joskus ihan oikeitakin kuvia tekevänsä, niin ja kuvatuksia yritän hipelöidä PS Elements 6:lla. Mulla vaan ei taida tässä ammattimaisessa EOS 350D:ssä olla mahdollisuutta suorittaa mitään värilämpötilojen säätöjä millään numeerisella kelvinasteikolla. Onhan tuolla joku kummallinen yhdeksänportainen asteikko valkotasapainosetuksen värilämpötilan vakioarvon säätöön tjsp, mutta siitä mie en ymmärrä mittään :-[ Pitänee tehdä kokeiluja, että mitä nuo tekevät vai tekevätkö mitään. Edellisen lisäksi tossa näyttää olevan "mukautettu valkotasapaino", mutta kun ei viitsisi kiipeillä aitojen yli viemään mitään harmaakorttia sinne koneen kylkeen, ainakaan liikkuvan! Tosin jos näppää referenssin valkoisesta koneen kyljestä (vaikka oranssissa valossa onkin) ja käyttää sitä pohja-asetuksena niin sillähän saattaisi päästä jollei nyt sentään loistaviin niin ainakin parempiin tuloksiin. Vai? Ainakin kun kokeilin tuossa hehkulampun valossa valkoisen printterin kylkeen tätä jälkimmäistä metodia niin keltaisuutta kyllä hävisi, mutta sinisyys tuli tilalle ;D

Vaan eipä mittään, ääneen ajattelua ja pohdiskelua otetaan toki edelleen vastaan vaikka itse ne on kai nämäkin hommat opittava!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin teen niin, että kuvaan RAW:na ja sitten DPP:ssä klikkaan valkotasapainon koneen kyljestä, valkoista tulee, joskus tosin vähän liiankin valkoista ja säädän kelvineillä sopivan näköiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin teen niin, että kuvaan RAW:na ja sitten DPP:ssä klikkaan valkotasapainon koneen kyljestä, valkoista tulee, joskus tosin vähän liiankin valkoista ja säädän kelvineillä sopivan näköiseksi.

Mikä on DPP? Ja miten voi tulla liian valkoista ??? Semmonen höntti sininen tausta tulee ainakin mulla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä on DPP? Ja miten voi tulla liian valkoista ??? Semmonen höntti sininen tausta tulee ainakin mulla..

Canonin ohjelma, Digital Photo Professional... Ja "liian valkoista" tarkoitti sitä, että runko on niin kirkkaan valkoinen että ihan käy silmiin, eli en yleensä laita ihan niin kirkkaan valkoista kuin sillä "Click White Balance":lla tulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin ohjelma, Digital Photo Professional... Ja "liian valkoista" tarkoitti sitä, että runko on niin kirkkaan valkoinen että ihan käy silmiin, eli en yleensä laita ihan niin kirkkaan valkoista kuin sillä "Click White Balance":lla tulee.

OK. Mä kyllä tykkään säätää rungon mahdollisimman valkoiseksi, mutta taivaasta tulee sitten luonnottoman sininen. Varsinkin nyt näin kesäisin on tosi vaikea saada kuvista sellasia "oikeanlaisia" :D  Tosin joihinkin kuviin sinertävä taivas sopii..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, pipetillähän ne kuulemma isot pojat noita WB:tä koneiden kyljistä tökkivät, mutta ajattelin vain josko yrittäisi jo siellä kuvauspäässä vähän säädellä noita niin pääsisi ehkä lähemmäs totuutta jo heti kättelyssä. Kylläpä minäkin ajan keksin ryhtyä tuumailemaan yökuvauksen hienouksia kun eletään vuoden valoisinta aikaa :-[ Tiedä sitten, että olenko puoli vuotta jäljessä vai saman verran edellä ;) Kiitokset kaikille osallistuneille/osallistuville, että jaksatte näihin vastailla :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

josko yrittäisi jo siellä kuvauspäässä vähän säädellä noita niin pääsisi ehkä lähemmäs totuutta jo heti kättelyssä.

Miten pääset lähemmäs totuutta jos haluat oranssina todellisuudessa hohtavan rungon valkoiseksi? Eikö totuus ole se oranssi koska silmäkin sen näkee oranssina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten pääset lähemmäs totuutta jos haluat oranssina todellisuudessa hohtavan rungon valkoiseksi? Eikö totuus ole se oranssi koska silmäkin sen näkee oranssina.

Paras tulos on makuasia, mutta parhaat kuvat ovat jossain tuolta väliltä eli ei välttämättä hohtavan valkoisia mutta ei myöskään tolkuttoman oransseja. Automaattinen valkotasapainon säätö menee kentän valaistuksessa aivan pieleen eli aivan liian orassiksi eikä silmä näe tilannetta noin oranssina. Kyse on vähän samasta asiasta kuin ennen vanhaan kuvattiin filmille, jolloin päivänvalofilmille keinovalossa saatiin samanlaista totaalisen oranssia kuvaa mutta keinovalofilmille paljon realistisempi lämminsävyinen mutta ei aivan älyttömän oranssi otos. Samansuuntaisella valkotasapainon säätämisellä jo kuvatessa kuvia on helpompi hahmottaa koska ne näyttävät jo kamerassa suht oikeanlaisilta. Ainakin kaikissa mun canoneissa on 10D:stä lähtien ollut mahdollista säätää valkotaspainoa kelvinasteikolla ja sitä on tullut käytettyä yökuvauksessa, jolloin kelvinit voi vetää asteikon pohjaan asti, joka taitaa yleensä olla about 2700 kelviniä.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, en tarkoittanutkaan absoluuttista vaan kuten Kai tuossa viittasi lähinnä tilanteesta riippuvaa oman makuni mukaista totuutta, joka voisi olla vaikka jotain tuonne http://www.airliners.net/photo/Untitled-(JetClub-AG)/British-Aerospace-BAe-125-800A/1243030/L/ päin. Tämä näin yhtenä esimerkkinä ja yleissääntönä, tosin joskus (ei automaattisesti aina) myös vitivalkoisiksi vedetyt ovat upean näköisiä.  Useinhan nuo kuvatukset menevät todella ruman oloisiksi (ainakin mulla), oranssiudessaan lähes ruskeiksi, ja silloin olisi mukava vähän vaalentaa 8)  Eli jotain kameran todellisuuden ja ns. A.net-valkaisun väliltä! Liikutaanko silloinkaan reaalitodellisuudessa on taas jokaisen ihan itse päätettävä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Automaattinen valkotasapainon säätö menee kentän valaistuksessa aivan pieleen eli aivan liian orassiksi eikä silmä näe tilannetta noin oranssina.

Sellainen kannattaa myös huomioida, että suurpainenatriumlampuilla tuotettu valo sisältää jotakuinkin pelkkää keltaista, eli spektrissä on keltaisella aaltoalueella piikki eikä juuri mitään muuta. Tarkoittaa sitä että jos keltaisuuden kompensoi wb-asetuksella tai muutoin keltaisuutta vähentämällä, ei jäljelle jää oikein mitään mistä ottaa. Valkoisesta saa kyllä valkoisen, mutta jos kohteessa sattuu olemaan vaikka kirkkaan sinisiä teippauksia, ne näyttävät lähinnä likaisen harmailta.

Monimetallilampuissa spektri on huomattavasti tasaisempi ja ne näyttävät jo silmälläkin värintoistoltaan tasapainoisemmilta, vaikka eivät nekään mitään valaisun juhlaa ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin kaikissa mun canoneissa on 10D:stä lähtien ollut mahdollista säätää valkotaspainoa kelvinasteikolla ja sitä on tullut käytettyä yökuvauksessa, jolloin kelvinit voi vetää asteikon pohjaan asti, joka taitaa yleensä olla about 2700 kelviniä.

Kai

450D:ssä ei pysty ellei se vaadi ydinfysiikan osaamista sen löytäkseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan pystykkään säätämään muuta kuin hehkulamppu +1,2ja3/loisteputki. Mulla näin. Joka tapauksessa se hehkulampun plussaaminen auttaa jälkikäsittelyssä jonkin verran, jos tavoitteena mahdollisimman kylmät sävyt/saada rungosta valkoinen :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan pystykkään säätämään muuta kuin hehkulamppu +1,2ja3/loisteputki. Mulla näin. Joka tapauksessa se hehkulampun plussaaminen auttaa jälkikäsittelyssä jonkin verran, jos tavoitteena mahdollisimman kylmät sävyt/saada rungosta valkoinen :P

On mulla paljon muutakin, siellä on pilvistä, auringonpaistetta, salamaa, monenlaisia lamppuja yms...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mulla paljon muutakin, siellä on pilvistä, auringonpaistetta, salamaa, monenlaisia lamppuja yms...

jep. Luulis ihan pokkareistakin nuo löytyvän.

No oli miten oli, mutta olen pärjännyt ihan hyvin ilman moisia säätöjä.. Ja jos tossa kohta ostaa uuden niin sittenhän sen näkee mitä voi säätää ja mihinkä suuntaan :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan pystykkään säätämään muuta kuin hehkulamppu +1,2ja3/loisteputki. Mulla näin.

Oletteko kuulleet sellaisesta kapistuksesta, kuin ohjekirja? :P Molemmista kameroista (450D ja oliko Mikolla D80?) kyllä löytyy valkotasapainon manuaalisäätäminen, eikä tarvitse minkään "hehkulamppuasetusten" kanssa pelata. Ei tartte ydinfysiikan osaamista. Päättelykyky ja lukutaito riittää ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletteko kuulleet sellaisesta kapistuksesta, kuin ohjekirja? :P Molemmista kameroista (450D ja oliko Mikolla D80?) kyllä löytyy valkotasapainon manuaalisäätäminen, eikä tarvitse minkään "hehkulamppuasetusten" kanssa pelata. Ei tartte ydinfysiikan osaamista. Päättelykyky ja lukutaito riittää ::)

Joo tiedän, mutta se D80 2500K on jokseenkin olematon. Paaljon parempi tulloo hehkiksellä ;D Kyl mä uskon löytäneeni tuosta rungosta jo kaikki mahdolliset säädöt.

Kunhan vaan kirjotteli Eliaksen mieliksi ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MM varmaan meinaa "Valkotasapainon säätö" (tjsp) ominaisuutta, jolloin otat ensin kuvan kohteesta, valitset kameran säätämään valkotasapainon otetun kuvan perusteella ja kappas, kuva näyttää jo kamerassa valmiiksi samalta kuin jonkun RAW-softan käsittelyjen jälkeen ;) Toki hienosäädöt sun muut aina koneella oman maun mukaisesti.. Mikäli on ohjekirjavastainen (niinkuin allekirjoittanut) niin suosittelen "opi ja erehdy"- taktiikkaa joka on ehkä lukemista hitaampi oppimistapa, mutta ehkäpä sitäkin perusteellisempi ja opettavaisempi :)

Edit: Esim tässä kuvassa valkotasapainoa ei ole pahemmin säädetty jälkikäteen, joitakin sävyjä on ehkä korjattu jne, mutta runko oli jo varsin valkoinen suoraan kamerassa :)

iltrans1.jpg_full.jpg

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko P: Eli ohjekirjassa tuo metodi kulkee nimellä mukautettu valkotasapaino, kuulostaa ja näyttää hyvältä!

Mikko H, Elias ja Kai: Ei tuossa 350D:ssä tosiaan ole tuota numeerista kelvin-säätöä, mutta ei se mitään, teemme sitten toisella tavalla.

Esim. 350D sisältää tilat

- Auto

- Daylight

- Shade

- Cloudy

- Tungsten

- Fluorescent

- Flash

- Custom

Kun taas vaikkapa 10D

- Auto (3000 - 7000 K)

- Daylight (5200 K)

- Shade (7000 K)

- Cloudy (6000 K)

- Tungsten (3200 K)

- Fluorescent (4000 K)

- Flash (6000 K)

- Custom (2000 - 10000 K)

- Kelvin (2800 - 10000 K in 100 K steps)

Mutta tämä nyt vain näin kuriositeettina, josta emme varmaankaan tappele sen enempää 8)

Mikko M: Ainakin minä tavailen ohjekirjaa kovastikin, mutta sisäistäminen tuottaa välillä (lue: usein) ongelmia ;D

Hyvää ja jopa antoisaa keskustelua :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. 350D sisältää tilat

- Auto

- Daylight

- Shade

- Cloudy

- Tungsten

- Fluorescent

- Flash

- Custom

Mikko M: Ainakin minä tavailen ohjekirjaa kovastikin, mutta sisäistäminen tuottaa välillä (lue: usein) ongelmia ;D

Hyvää ja jopa antoisaa keskustelua :thmbup:

Taitaapi olla samat 450D:ssä Tungstenin kun laitoin DPP:stä niin tuli aika hyvän sävyinen.

Kyllä mäki sitä ohjekirjaa lueskelin mutta siinä oli alussa niin perusasioita kuten mistä pitää painaa jotta tulee kuva, niin kyllästyin. ;D

EDIT: Tietäis vaan mitä se Tungsten on suomeksi kun kameran valikot ovat Suomenkieliset. ;D

EDIT2: Sanakirja.org tietäisi notta hehkulamppu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mäki sitä ohjekirjaa lueskelin mutta siinä oli alussa niin perusasioita kuten mistä pitää painaa jotta tulee kuva, niin kyllästyin. ;D

Siksipä sisällysluettelo onkin oiva apu, ettei tarvitse ihan sivu sivulta tavailla! Minä olen kyllä tuon ohjekirjankin lukaissut kannesta kanteen ihan iltojeni iloksi, hyvää unilääkettä meinaan :P Tosin himolukijana luen paremman puutteessa vaikka pesukoneen manuaaleja ;D

Olisihan näistä(kin) jutuista varmaan melkoinen osa selvinnyt ihan kokeilemalla, mutta minusta on kuitenkin mukavaa kuulla muiden kokemuksia ennen omia räpellyksiä. Tietääpähän ainakin mikä on mahdollista ja mikä ei, ettei sitten suotta tarvitse hakata päätään petäjän kylkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö silti ottaa selvää, ennenkuin julistaa jotain asioita faktoina? :P Nyt Canonin setä on vihainen, kun sun kommentin takia Mauno Mato ostikin Nikonin, eikä Canoottia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö silti ottaa selvää, ennenkuin julistaa jotain asioita faktoina? :P Nyt Canonin setä on vihainen, kun sun kommentin takia Mauno Mato ostikin Nikonin, eikä Canoottia...

Jos Mauno päätyi tuon takia hankkimaan Nikonin, niin pitäköön tunkkinsa. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään