Harri Salonen

Oranssit rungot valkoisiksi?

32 viestiä aiheessa

EDIT2: Sanakirja.org tietäisi notta hehkulamppu.

Tungsten on kyllä volframi. Tosin sitä käytetään aika usein kuvaamaan hehkulampun tuottamaa värimaailmaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tungsten on kyllä volframi. Tosin sitä käytetään aika usein kuvaamaan hehkulampun tuottamaa värimaailmaa.

No siellä luki sekä volframi että hehkulamppu, ja kamerassa lukee hehkulamppu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siellä luki sekä volframi että hehkulamppu, ja kamerassa lukee hehkulamppu...

Juu, mutta silloin onkin kyseessä hehkulampun tuottama värimaailma ei itse hehkulamppu. Hehkulamppu on englanniksi light bulb.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko P: Eli ohjekirjassa tuo metodi kulkee nimellä mukautettu valkotasapaino, kuulostaa ja näyttää hyvältä!

Mikko H, Elias ja Kai: Ei tuossa 350D:ssä tosiaan ole tuota numeerista kelvin-säätöä, mutta ei se mitään, teemme sitten toisella tavalla.

Mullakin hommat on tullut opeteltua samalla tavalla kuin Mikko, eli sähläämällä ensin ja jos ei toimi niin ihmetellään ohjekirjan kanssa mikä mättää. 1D:n kanssa siitä ei enää tule mitään ja ohjekirja on luettava, jos aikoo saada edes tarkennuspistettä siirrettyä, se on niin monimutkainen härveli. En ole koskaan kokeillut tota mukautettua valkotasapainoa ja katsoin eilen ohjekirjasta mikä se on ja miten se toimii. Oli niin monimutkaisen kuuloinen homma, että ainakin multa jää kyllä suosiolla väliin. Tuo Mikon kuva on hyvä, mutta minun makuuni liian kalpea, eli runko on vedetty liian valkoiseksi, kentän valot ovat kuitenkin sävyiltään lämpimiä ja siksi kuviinkin kuuluu minusta hieman lämpimät sävyt mutta vain hieukan lämpimät, ei totaalisen oranssit. Nuo kentän valojen antama valo on tosiaan spektriltään usein poikkeava ja siitä tuntuu kokonaan puuttuvan osa näkyvän valon aallonpituuksista ja vaikka kuinka valkotasapainoa säätää, niin kuvasta ei välttämättä saa mitään loistavaa väreiltään.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1D:n kanssa siitä ei enää tule mitään ja ohjekirja on luettava, jos aikoo saada edes tarkennuspistettä siirrettyä, se on niin monimutkainen härveli.

;D No sen uskon kyllä. Triplasti enemmän ominaisuuksia, triplasti enemmän valikoita tjsp.

En ole koskaan kokeillut tota mukautettua valkotasapainoa ja katsoin eilen ohjekirjasta mikä se on ja miten se toimii. Oli niin monimutkaisen kuuloinen homma, että ainakin multa jää kyllä suosiolla väliin.

Minä ajattelin sopivan tilaisuuden tullen kokeilla ja tulen sitten taas tänne itkemään kun jotain menee pieleen :P

Tuo Mikon kuva on hyvä, mutta minun makuuni liian kalpea, eli runko on vedetty liian valkoiseksi,...

Juu, ollaan tosiaan jo makuasioiden puolella, joihon tosin saattaa vaikuttaa myös se, että yksi alan "auktoriteeteista" eli A.net on aikanaan lähtenyt suosimaan tuota linjaa ja äkkiäkös tuosta sitten muodostuu yleisesti tunnustettu standardi, piti siitä sitten tai ei. Mutta enivei, joskus toimii ja silloin kun toimii niin toimii hienosti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kuvaan RAW:lla ja kameran värilämpötilasäädöt ovat yleensä pysyneet vakioasetuksissa eli Auto-asennossa. (Tuo edellä mainittu punaisen kanavan ylikorostus on kyllä joskus pieni ongelma.) Kun olen joskus käyttänyt kameran omia säätöjä ne tuppaavat jäämään päälle ja siitä sitten riemu alkaakin kun seuraavaksi kuvaa päivänvalossa. No, RAW pelastaa sellaisetkin mokat jälkikäteen.

DPP:ssä on aika hyvät työkalut jolla pystyy korjaamaan värisävyt mieleisekseen joko klikkaamalla, paletista tai sitten käyttämällä kamerassakin olevia asetuksia, tungsten, kelvin, jne..

Kannattaa kokeilla kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin työkaluja kunnes löytää itselleen sopivat. RAW-käsittelyssä voi kokeilla erilaisia "Picture Style"-asetuksia (Canonin nimitys) ja kuvaeditorissa taas kokeilla värikylläisyyden muuttamista. Sopivin yhdistelmä riippuu hyvin paljon kuvanottohetken valaistuksesta yleensä, sen lyhtypylväässä olevan päävalon lisäksi. Onko taivas sininen, harmaa vai musta? Onko kone suoraan lampun alla vai kauempana? Onko koneen sisävalot päällä (muuttuvat säädöistä usein ikävän vihreiksi)? Kaikilla on vaikutusta. 

Itse olen kyllä huomannut että sen ideaalikeltaisen löytäminen ei ole helppoa, usein tulos näyttää seuraavana päivänä aivan erilaiselta kuin editointisession aikana. "Valkaisulinjan" käyttäjät pääsevät tässä suhteessa selvästi helpommalla, mielestäni. Tsemppiä vaan ja harjoittelemaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään