Raimo Nordsten

Idiotismi huipussaan

25 viestiä aiheessa

Elämme vuotta 2009 (siis 2009 !!!) ja tämä tietotekniikka on mitä sattuu - enimmäkseen hanurista. Yritin HDMI-piuhalla yhteytta HP-kannettavasta (nVidian ohjain) Samsungin TV/Näyttö-paneeliin. Sain aikaiseksi kaikki mahdollliset kummajaiset mutta en sitä yksinkertaista tilaa, jossa läppärin näyttö näkyy Samsungissa sellaisenaan. Resoluutiot (tai mitkä lie????) olivat pielessä Samsungin päässä eikä sopivia asetuksia löytynyt Samsungista eikä HP:n nVidian säädöistä. Osa työpöydän kuvakkeista oli sitkeästi kuvan ulkopuolella. Yritys ja erehdys menetelmällä sain aikaiseksi sellaisia tiloja, joita tuskin kukaan maailmassa kaipaa (noita tekniikkaneroja lukuun ottamatta). Miten hel,,,,ssä tämä tekniikka on mennnyt tällaiseksi? Luulisi, että kun panee piuhan kiinni niin kaikki pelaa, mutta ei?? Ja jos sitten lähdetään hakemaan "syyllisiä", niin löytyvätkö ne HP:ltä, nVidiasta, Samsungilta, Microsoftin Vistasta vai idioottikäyttäjästä, joka ei ymmärrä noiden nerojen oikkuja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos sitten lähdetään hakemaan "syyllisiä", niin löytyvätkö ne HP:ltä, nVidiasta, Samsungilta, Microsoftin Vistasta vai idioottikäyttäjästä, joka ei ymmärrä noiden nerojen oikkuja?

Ekana tulee Samsung, eli pystyykö se vastaanottamaan ja näyttämään natiiviresoluution. Seuraavana sitten HP, eli osaako se lähettää natiiviresoluution. Kolmantena käyttäjä, saako kikkailtua nuo toimimaan keskenään, kaikilla laitekokoonpanoilla se ei ole mahdollista. Periaatteessa tietokoneelta pitää lähettää näyttölaitteen natiiviresoluutiota, eikä näyttölaite saa muuntaa sitä miksikään muuksi, niin sitten homma toimii pikselin tarkalla kuvalla.

Sen tiedän, että nVidian omilla ajureilla pystyy määrittelemään käyttöön halutun resoluution (HP:n tekemistä ajureista en tiedä), suostuuko tuo Samsung sitten toimimaan on toinen juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tämä asia on pureksittu tällä palstalla about puoli vuotta sitten viimeksi, mutta kerrataan nyt vielä:

Koita päästä käsiksi nVidian ohjaksiin.  Sen säädöistä löytyy "multi-display" tai "dual display" -asetukset.  Jos ei löydy, joudut asentamaan moiset nVidian nettisaitilta. Kun pääset näihin asetuksiin käsiksi, määrität se Samsungin kakkosnäytöksi - asetusten pitäisi päivittyä sitä HDMI:tä pitkin, mutta jos ei, niin syötä se Samsungin natiiviresoluutio käsin.  Sen jälkeen pitäisi toimia. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Idiootti olin minä itse (?) kuten epäilinkin. Asiat selvisivät kun yritin toisen kerran ratkaista ongelmaa. Ensimmäinen yritys vei vajaan tunnin ja toinen saman verran. Pelkona kun oli, että asetukset menevät sellaiseen asentoon, että kaikki näytöt katoavat lopullisesti. Vaan ihmettelen, miksi tuollainen yksinkertainen juttu vaatii noin pirusti aikaa. Ketä kiinnostaa kaiken maailman erilaiset kuviot kahden näytön kanssa? Luulisi, että useimmat ovat tyytyväisiä, kun saavat kuvan toiseen näyttöön. nVidiasta löytyi sitkeän etsimisen jälkeen ominaisuus, jolla työpöydän sai venytetyksi liukusäätimillä juuri oikeaan kokoon. Jostakin kummallisesta syystä Kallion laskuoppi ei päde näissä resoluutioissa. Jos tein asetuksen 1940*1080, niin Sampsunki ei siitä selvinnyt. Osa työpöydästä jäi näkymättömiin. Toisen läppärini Ati ei selvinnyt tilanteesta laikaan, kun noita liukusäätöjä ei osunut silmiini. Liekö niitä edes ollut?? Eli kuka tässä nyt sitten on se idiootti, minä vai nuo "nerot"? Ilmeisesti minä, kun en pysynyt noiden nerojen ajatusten perässä .....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kuka tässä nyt sitten on se idiootti,

TV-valmistajat, TV:tä näyttönä käyttävät on ollut marginaaliryhmä, joten siihen puoleen ei juurikaan ole panostettu, kilpailtu ala ja raha ratkaisee. Näytöthän on jo pitkään toimineet DVI-liitännän kautta automaattisesti oikein tietokoneen kanssa. Näytönohjainten valmistajat on sitten rakennelleet jonkin näköisiä palikoita, joilla voi yrittää käyttää noita telkkareita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ketä kiinnostaa kaiken maailman erilaiset kuviot kahden näytön kanssa? Luulisi, että useimmat ovat tyytyväisiä, kun saavat kuvan toiseen näyttöön.

Luulisiko? Esityksen pitäjä haluaa kloonimoodin, eli saman kuvan läppäriin ja tykkiin jollain resoluutiolla minkä kumpikin osaa jotenkuten näyttää. Kahden näytön käyttäjä haluaa laajennetun työpöydän. Telkkariin halutaan käyttötarkoituksesta riippuen joko yhden näytön tila tai jompikumpi edellisistä. Kyllä siinä vaan käyttäjän tarvitsee ymmärtää näyttötilat eikä toivoa tietokoneen arvaavan mitä hän haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja homma jatkuu. Nyt tämän ...keleen Vistan kanssa. Yritän saada näkyville Internetin Temppitiedostot vaan eipä onnistu.

Lisäksi koneessa on paljon tiedostoja joihin en pääse käsiksi kun ei ole oikeuksia???? Osa noista on jopa oman tunnukseni

alla olevassa kansiossa!!! J...lauta, tämä on minun kone ja olen sen ainoa käyttäjä!!!! Ja kaikki mitä tämä pitää sisällään

on käsittääkseni minun omaisuutta. Kyllä on Gatesin porukat menneet lopullisesti sekaisin tämän Vistansa kanssa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja homma jatkuu. Nyt tämän ...keleen Vistan kanssa. Yritän saada näkyville Internetin Temppitiedostot vaan eipä onnistu.

Lisäksi koneessa on paljon tiedostoja joihin en pääse käsiksi kun ei ole oikeuksia???? Osa noista on jopa oman tunnukseni

alla olevassa kansiossa!!! J...lauta, tämä on minun kone ja olen sen ainoa käyttäjä!!!! Ja kaikki mitä tämä pitää sisällään

on käsittääkseni minun omaisuutta. Kyllä on Gatesin porukat menneet lopullisesti sekaisin tämän Vistansa kanssa. 

Oikeella napilla kansion päällä ja ominaisuudet. Sieltä suojaus, niin pääset määrittämään oikeudet. Oikeudet pitää määrittää järjestelmänvalvojana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeella napilla kansion päällä ja ominaisuudet. Sieltä suojaus, niin pääset määrittämään oikeudet. Oikeudet pitää määrittää järjestelmänvalvojana.

Noinhan  minäkin kuvittelin, mutta kun ei. Olen ainoa käyttäjä ja samalla järjestelmävalvoja???

Vaan nykyisinhän lähes jokaisella on oma kone - ellei useampiakin. Mihin hemmettiin näitä

Vistan oikeuksiin liittyviä ominaisuuksia oikein tarvitaan????

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noinhan  minäkin kuvittelin, mutta kun ei. Olen ainoa käyttäjä ja samalla järjestelmävalvoja???

Vaan nykyisinhän lähes jokaisella on oma kone - ellei useampiakin. Mihin hemmettiin näitä

Vistan oikeuksiin liittyviä ominaisuuksia oikein tarvitaan????

Jos normaalikäyttäjä käyttää tietokonetta järjestelmänvalvojan oikeuksilla, on mahdollisesti koneelle pääsevällä pöpöllä myös järjestelmänvalvojan oikeudet. Tämän takia Vistassa on tehty se, mikä muissa käyttöjärjestelmissä on tehty jo aikoja sitten (tosin ei ilmeisesti kovin järkevästi), eli otettu tavalliselta käyttäjältä pois järjestelmänvalvojan oikeudet silloin kun niitä ei tarvita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos normaalikäyttäjä käyttää tietokonetta järjestelmänvalvojan oikeuksilla, on mahdollisesti koneelle pääsevällä pöpöllä myös järjestelmänvalvojan oikeudet. Tämän takia Vistassa on tehty se, mikä muissa käyttöjärjestelmissä on tehty jo aikoja sitten (tosin ei ilmeisesti kovin järkevästi), eli otettu tavalliselta käyttäjältä pois järjestelmänvalvojan oikeudet silloin kun niitä ei tarvita.

No niin, perustin uuden tilin "Järjestelmävalvoja" ja muutin vanhan tilin tavalliseksi. Ja lopputulos on tässä:

[ attachment removed / expired ]

Että tämä tästä Vistasta. Ja alkuperäinen ongelma oli saada Internetin temppitiedostot näkyville ....

Milläköhän nuo tilit ja valvonnat saisi pois päältä?????? Tässä kun on vaarana, että menetän

kaikki tiedostoni tämän v..tun Vistan kanssa. Ainakin sellaiset optiot on olemassa, kun lueskelin

noita vastaan tulleita varoituksia ....

Edit: Niin, kuriositeettina voisi mainita vielä sen, että HP:n tarjoamien Vista-ohjeiden kärjessä

on aihe "Voiko Vistan poistaa" ja kolmannella sijalla on ohjeet Vistan poistamiseksi ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, perustin uuden tilin "Järjestelmävalvoja" ja muutin vanhan tilin tavalliseksi. Ja lopputulos on tässä:

[ attachment removed / expired ]

Että tämä tästä Vistasta. Ja alkuperäinen ongelma oli saada Internetin temppitiedostot näkyville ....

Milläköhän nuo tilit ja valvonnat saisi pois päältä?????? Tässä kun on vaarana, että menetän

kaikki tiedostoni tämän v..tun Vistan kanssa. Ainakin sellaiset optiot on olemassa, kun lueskelin

noita vastaan tulleita varoituksia ....

Edit: Niin, kuriositeettina voisi mainita vielä sen, että HP:n tarjoamien Vista-ohjeiden kärjessä

on aihe "Voiko Vistan poistaa" ja kolmannella sijalla on ohjeet Vistan poistamiseksi ...

Ensinnäkin käytät aivan väärää selainta, kukaan fiksu ei käytä IE:tä koska sitä vastaan hyökätään koko ajan. Eli jos käytössä olisi vaikkapa Firefox niin tuota virhe ilmoitusta et saisi. Firefoxin levy cache on aina käyttäjän oman profiilin kansiossa, tarkemmin selitän jos tarvetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IE:N temppitiedostot ovat Vistassa oletuksena: C:\Users\"käyttäjä"\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files.  Kansio ei näy normaalisti, vaan täytyy muuttaa asetuksia: Ohjauspaneeli/Ulkoasu ja mukauttaminen/Kansion asetukset, sieltä "näytä" ja poista ruksit "Piilota suojatut käyttöjärjestelmätiedostot", samoin "Älä näytä piilotettuja tiedostoja ja kansioita".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IE:N temppitiedostot ovat Vistassa oletuksena: C:\Users\"käyttäjä"\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files.  Kansio ei näy normaalisti, vaan täytyy muuttaa asetuksia: Ohjauspaneeli/Ulkoasu ja mukauttaminen/Kansion asetukset, sieltä "näytä" ja ruksi pois "Piilota suojatut käyttöjärjestelmätiedostot", samoin "Älä näytä piilotettuja tiedostoja ja kansioita".

Noilla asetuksilla minäkin kuvittelin homman hoituvan, vaan eipä ole temppejä vielä näkynyt???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpas kumma juttu!  Ihan nyt kokeilin, ja juuri noilla asetuksilla se kansio sisältöineen löytyy mun koneelta (Vista Home Premium 64 bit).  Tuo Temp-kansiohan on siirrettävissä ihan mihin itse haluaa tuolta Internet-asetusten kautta.  Liekö mahdollista Sinun tapauksessa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotakin on kokeiltu vaan homma tyssäsi siihen, kun tuli tuo herja "Pyydä lupaa järjestelmävalvojalta".

Kun "pyysin lupaa" eli klikkailin sitä kehotusta, Vista ilmoitti että ei onnistu, koska käyttäjätilien

valvonta ei ole päällä??? Että ota tuosta Vistasta tai sen tekijöiden ajatuksista nyt sitten selvää??

Olen kyllä puuhastellut näiden rakkineiden ja ohjelmistojen kanssa yhtä jos toista aina 486-koneista

lähtien. Tämä Vista vie kyllä voiton kaikista skeidoista joihin olen törmännyt. Ja olen vasta alussa ...

Toisen Vista-(pöytä)koneeni kanssa on ongelmia USB-tikun kanssa. Mm. Kingstonin tikku eikä kaksi muuta toimi

siinä mutta tässä (Vista-)läppärissä ne toimivat ongelmitta. Asiaa on pyöritetty Kingstonilla, Microsoftilla ja Fujitsulla

aina Saksaa myöten. Outoa on se, että USB-levy toimii kyllä ihan OK.

Villiä on tämä touhu eikä apuja saa mistään. Eri tahot vaan syyttelevät toisiaan. Onneksi tuossa Fujitsussa on

vielä korttipaikka vapaana, niin homman voi korjata, kunhan kerkiää.  Aikaa tässä kuluu aivan p....leesti. Vaan kun

näillä vehkeillä pitäisi ehtiä tehdä jotain hyödyllistäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotakin on kokeiltu vaan homma tyssäsi siihen, kun tuli tuo herja "Pyydä lupaa järjestelmävalvojalta".

Kun "pyysin lupaa" eli klikkailin sitä kehotusta, Vista ilmoitti että ei onnistu, koska käyttäjätilien

valvonta ei ole päällä??? Että ota tuosta Vistasta tai sen tekijöiden ajatuksista nyt sitten selvää??

Olen kyllä puuhastellut näiden rakkineiden ja ohjelmistojen kanssa yhtä jos toista aina 486-koneista

lähtien. Tämä Vista vie kyllä voiton kaikista skeidoista joihin olen törmännyt. Ja olen vasta alussa ...

Toisen Vista-(pöytä)koneeni kanssa on ongelmia USB-tikun kanssa. Mm. Kingstonin tikku eikä kaksi muuta toimi

siinä mutta tässä (Vista-)läppärissä ne toimivat ongelmitta. Asiaa on pyöritetty Kingstonilla, Microsoftilla ja Fujitsulla

aina Saksaa myöten. Outoa on se, että USB-levy toimii kyllä ihan OK.

Villiä on tämä touhu eikä apuja saa mistään. Eri tahot vaan syyttelevät toisiaan. Onneksi tuossa Fujitsussa on

vielä korttipaikka vapaana, niin homman voi korjata, kunhan kerkiää.  Aikaa tässä kuluu aivan p....leesti. Vaan kun

näillä vehkeillä pitäisi ehtiä tehdä jotain hyödyllistäkin.

Olin tuossa käymässä mahdollisen uuden oppilaan firmassa.

Siellä tuo pomo poistatti juuri kaikista koneistaan nuo Vistat.  ;)

Tuo henkilö pitää juomavetemme puhtaana ja ei halua leikkiä minkään epävarman tekijän varassa  = vista lähti lopullisesti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo henkilö pitää juomavetemme puhtaana ja ei halua leikkiä minkään epävarman tekijän varassa  = vista lähti lopullisesti

Entäs sitten kun XP:n elon kaari loppuu ??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska arvioisit loppuvan ?

Omalla kohdallani se loppui eilen.  Rupesi olemaan kiekolla tilasta puutetta, joten siivosin jo pari kuukautta käyttämättä olleen Windows XP:n hakemistoon /dev/null eli kansankielellä bittiavaruuteen. Nyt on koko kone Linuxia, eikä kaduta pätkääkään. Viikonloppuna nimittäin latasin koneelle PlayOnLinux -nimisen emulaattorihärpäkkeen, jonka avulla nekin vähät pelit joita pelaan, saa pyörimään Linuxilla.

Kiitos Linus Torvalds ja muut FOSS-säätäjät  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän näitä allekirjoittaneen vehkeitä oikein vaivaa? Tällä kertaa oli vuorossa teleoperaattori Elina (nimi muutettu). ADSL-yhteys otti ja lakkasi toimimasta. Viisi jonotusta teknisen tuen puhelimessa - yhteensä kaksi tuntia - plus lisäksi muutama häiriöilmoitus nettiin (mobiili onneksi vielä pelitti) riitti minulle. Ketään en tavoittanut ja ADSL oli hiljaa vaikka modeemi on kyllä kunnossa. Noihin puheluyrityksiinkin sisältyy Elinan sekoilua ym. joita ei tässä jaksa setviä. Ainoa ratkaisu oli irtisanoa koko ADSL-liittymä. Samalla lähti myös GSM-liittymä. Sen verran tämä Elinan touhu hatutti, että soittelin tänään sinne hyvityksen toivossa kun tämä elokuukin on jo maksettu etukäteen. Ensimmäinen puhelu asiakaspalveluun jumittui jonnekin robotin juttujen ja numeroiden painelun jälkeen. Häiriöilmoitusnumerosta sain robotin lisäksi myös ihan oikean ihmisen langan päähän ja asian kerrottuani minut yhdistettiin laskutukseen. Viisi minuuttia jonotusta ja kerroin asiani uudelleen.  Laskutuksessa puolestaan tiedettiin, että asian hoitaa tekninen tuki. Sen verran rupesi hatuttamaan, että lopetin puhelun siihen. Vaikeaksi on tämä maailma menossa - vai menisikö tämäkin tuon otsikossa mainitun ilmiön piikkiin? Toki voi olla niinkin, että en osaa puhutella tuota Elinaa(kaan) oikealla tavalla, kun se yrittää kaikin keinoin vältellä lähestymisyrityksiäni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kuitenkin ensin kannattanut tutkia asiaa helpoimmasta päästä? Minullakin Elis... Elinan yhteys on pari kertaa katkennut oudolla tavalla. Kerran syynä oli huono kontakti puhelinpistorasiassa (se on komerossa - joku oli varmaan tönäissyt pistoketta). Toisella kerralla tokeni, kun resetoi ADSL-modeemin. Niissä on sitä varten ihan oma painike (tai saman voi tehdä ohjelmallisesti modeemin hallinnassa selaimen kautta).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kuitenkin ensin kannattanut tutkia asiaa helpoimmasta päästä? Minullakin Elis... Elinan yhteys on pari kertaa katkennut oudolla tavalla. Kerran syynä oli huono kontakti puhelinpistorasiassa (se on komerossa - joku oli varmaan tönäissyt pistoketta). Toisella kerralla tokeni, kun resetoi ADSL-modeemin. Niissä on sitä varten ihan oma painike (tai saman voi tehdä ohjelmallisesti modeemin hallinnassa selaimen kautta).

Pekka

Kyllä siinä yritettiin yhtä jos toista, myös resetointia. Töpseliäkin tökittiin uudelleen koloihinsa. Vaan kun se

ADSL-valo vilkkui ja muut paloivat. Se tarkoittaa Elinan palvelupisteestä saadun tiedon mukaan sitä, että vika on

Elinan eikä meikäläisen päässä. Siellä samassa päässä on ollut ilmeisesti pahoja järjestelmäongelmia: nettisivut

eivät yhdessä vaiheessa avautuneet lainkaan edes duunikoneeseen, OmaElina ei avautunut tai toimi puutteellisesti.

Nettiin tekemäni häiriöilmoitukset katosivat ilmeisesti bittiavaruuteen, koska en saanut kuittausviestejä. Niitä

nimittäin näyttää tulevan oikein kaksin kappalein - ainakin eilen tekemäni reklamaation jälkeen. Puhelinrobotin

kertomat jonotusajat olivat puuta heinää (mm. alle kahdeksan minuuttia olikin yli puoli tuntia). Ja kun siellä

Elinan netissä on paikka, jossa asiakkaita voisi informoida. Mutta sielläkään ei kerrottu ongelmista mitään.

Huvittavaa on myös se, että robotti kehotti asioimaan netissä vaikka se Elinan omakin netti oli nurin. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään