Olle Sälgmark

"Suoraan reitille, VFR" (Oli: Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta)

340 viestiä aiheessa

Hyödyllistä ja mielenkiintoista keskustelua. Vastaamatta on ainakin vielä se kysymys, että mikä on tarve kierrättää VFR-portin kautta D-ilmatilassa kun porrastaa ei tarvitse? Ja miten laitan plaaniin, jos haluan lentää esim. Pori-Turku suoraan ilman kiertämistä porttien kautta?

 

Toinen juttu on sitten se, että portit on myös vaaranpaikkoja, kun kone hankalinta nähdä edestäpäin ja harvassa koneessa on huomioväriä keulassa (strobot on sentään osassa). Toki liikenneilmoitus lennonjohdolta yleensä tulee, mutta vilkkaalla kentällä, esim. Malmilla, ko. portit pitäisi olla yksisuuntaisia, kuten jotkut lentoväylät. Eli Nokka ja Deger pilkottaisiin kahdeksi yhdensuuntaiseksi portiksi ja välimatkaa esim. 2 km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten laitan plaaniin, jos haluan lentää esim. Pori-Turku suoraan ilman kiertämistä porttien kautta?

 

Riippuu tietysti käytettävästä suunnistusmenetelmästä. Perinteinen menetelmä on karttasuunnistus, johon nuo VFR-portit ikäänkuin luonnostaan kuuluvat.

VFR-lennolla ei ole kuitenkaan kiellettyä käyttää radionavigointilaitteita.

 

Vaihtoehtoja tulee mieleen ainakin

DCT EFTU

DCT RUS

 

Reitti sama, mutta GPS mahdollistaa helpot aika-arviot ja ilmoitukset TMA:n rajalla: (ks. alailmatilakartta https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/enrcl.pdf)

DCT PRI DCT TUSKU DCT NIRPU DCT RUS

 

VFR-portitkaan eivät loppujen lopuksi ole kaukana tuolta suoralta reitiltä - voi olla syytä varautua siihen että selvitys tulee silti näiden kautta:

HORMI RAUPO

 

Edit: luettu lentosuunnitelmalomakkeen täyttöohjetta, ja lisätty DCT:tä sinne tänne.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu tietysti käytettävästä suunnistusmenetelmästä. Perinteinen menetelmä on karttasuunnistus, johon nuo VFR-portit ikäänkuin luonnostaan kuuluvat.

 

Mitä tarkoitat,miksi ne portit kuuluvat tähän perinteiseen karttasuunnistukseen? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat,miksi ne portit kuuluvat tähän perinteiseen karttasuunnistukseen? :)

 

Ei nyt enää palata tähän. Odotan kovasti miten nuo edellämainitsemani suorat reittivaihtoehdot ammutaan alas.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt enää palata tähän. Odotan kovasti miten nuo edellämainitsemani suorat reittivaihtoehdot ammutaan alas.  ;)

 

Kuten haluat. :)

 

Erittäin mielenkiintoinen aihe......,ehkä joku muu vastaa.

 

Tässä ketjussa on tullut yllättäviä/mielenkiintoisia lausuntoja.Esmees että siellä on lentäjiä jotka luulevat lentosuunnitelman olevan selvitys.

Tätä en kyllä usko edes unissani....... :)

 

Edit/kirjoitusvirhe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odotan kovasti miten nuo edellämainitsemani suorat reittivaihtoehdot ammutaan alas.  ;)

 

Eikös siellä ole esmees AIP:ssäkin että jos sanot meneväsi A:sta B:hen niin lennonjohto odottaa että lennät näiden pistetten välillä (suunnilleen) suoraan,ilman tätä DCT:kin.(Joka on täällä pakollinen merkintä aina lentosuunnitelmassa,alla pinnan 95)

Näin täällä ja muualla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä ole esmees AIP:ssäkin että jos sanot meneväsi A:sta B:hen niin lennonjohto odottaa että lennät näiden pistetten välillä (suunnilleen) suoraan,ilman tätä DCT:kin.(Joka on täällä pakollinen merkintä aina lentosuunnitelmassa,alla pinnan 95)

 

Kyllä, oletus on suoraan.

 

Ruotsissa kaikki lentosuunnitelmat menevät IFPS-järjestelmään, Suomessa ilmeisesti vain IFR-plaanit. Suomalaisissa täyttöohjeissa ensimmäinen DCT on annettu vapaaehtoisena. ("DCT:n käyttö ennen ATS-reittiin liittyvää pistettä on suositus. IFPS lisää sen joka tapauksessa, koska SID:ejä ei Suomessa käytetä").

https://ais.fi/ais/aicb/B/B2009/B0042009.pdf

 

Ja tuo IFPS-järjestelmän käyttöönotto on Ruotsissa aikaansaanut sen että VFR-portteja ei voi käyttää lentosuunnitelmassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos !

Entäs"odottaako" lennonjohto että menet suunnilleen suoraan näiden A ja B välillä.

 

Yritin etsi AIP:stä mutta en ainakaan vielä löytänyt.....

 

/Olle

 

Ei näitä portteja voinut käyttää ennen sen uuden systeemin käyttöönottoakaan.Porttien kautta mennään vain jos siihen on syy,melunrajoitus,muu liikenne jne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos !

Entäs"odottaako" lennonjohto että menet suunnilleen suoraan näiden A ja B välillä.

 

Yritin etsi AIP:stä mutta en ainakaan vielä löytänyt.....

 

/Olle

 

Tutkalennonjohtaja varmaan odottaa, mutta ennenkaikkea pelastuspalvelu löytää haverin jälkeen helpommin jos lensit suunniteltua reittiä pitkin. Muutenhan riittää että on perillä arvioituun aikaan.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

 

ENR 1.4.1

 

c) Mikäli VFR-lentoa varten esitetyssä lentosuunnitelmassa

ei toisin ole ilmoitettu, ATS-elimet olettavat, että

lento on suunniteltu lennettäväksi suoraan ilmoitetun

lähtö- ja laskupaikan välillä. Mikäli tästä aiotaan poiketa

merkittävästi, tulee suunniteltu lentoreitti ilmoittaa lentosuunnitelmassa.

Tällöin reitti voidaan tarvittaessa,

kohdan 15 vakiomerkinnöistä poiketen ilmoittaa myös

käyttämällä Finavian julkaisemilta ilmailukartoilta tunnistettavia

selväkielisiä paikannimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei oikeuta sinua lentämään sitä taitolentoa siinä kentän päällä, vaikka se suunnitelmassa lukeekin ja siitä ei selvityksessä erikseen mainittu. Ymmärsiköhän nyt kukaan mtä ajoin takaa?  :)

 

Eli en valitettavasti ymmärtänyt mitä ajoit takaa.

 

Väärinkäsitys. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No otetaan toinen esimerkki. Olet laittanut lentosuunnitelmaan, että haluat käydä lähdön jälkeen lähialueella kaupungin päällä ennen kuin lennät portista ulos. Saat selvityksen "jätä lähialue portin kautta, vfr", miten lennät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No otetaan toinen esimerkki. Olet laittanut lentosuunnitelmaan, että haluat käydä lähdön jälkeen lähialueella kaupungin päällä ennekuin lennät portista ulos. Saat selvityksen "jätä lähialue portin kautta, vfr", miten lennät?

 

En voi tehdä muuta kuin liidellä portista ulos,selvityksen mukaan.

 

Ja siellä Suomessa halutaan että alan kyselemään jos on jotain epäselvää.......,voisin sitten kysellä että voiskohan kenties/ehkä saada selvityksen pyöriä edes vähän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joskus on hyvä myös kysyä siltä "kaiken tietävältä" lennonjohtajalta, jos tuntuu, että kaikki ei nyt mennyt ihan putkeen  :)

Ymmärsitkö muuten nyt mitä hain esimerkilläni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joskus on hyvä myös kysyä siltä "kaiken tietävältä" lennonjohtajalta, jos tuntuu, että kaikki ei nyt mennyt ihan putkeen  :)

Ymmärsitkö muuten nyt mitä hain esimerkilläni?

 

Kyllä,että on olemassa lentäjiä jotka luulevat lentosuunnitelman olevan selvitys,siis että on oikeus tehdä lento suunnitelman mukaan.

 

Ei näin selvän selvityksen takia edes kannata kysellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut pari kertaa harjoituslennolla lähdetyksi muutaman "verryttelylaskukierroksen" kautta. Torni on suvainnut selvittää ensin kierrokseen ja sit ulos :) (kaikille se ei aina suvaitse, kun esim. voi olla kierros täynnä). Keskustellen ja aikeet kertoen on nämä mutkat sitten ajoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut pari kertaa harjoituslennolla lähdetyksi muutaman "verryttelylaskukierroksen" kautta. Torni on suvainnut selvittää ensin kierrokseen ja sit ulos :) (kaikille se ei aina suvaitse, kun esim. voi olla kierros täynnä). Keskustellen ja aikeet kertoen on nämä mutkat sitten ajoitettu.

 

Joo,ei tiedä herrat tornissa mitä haluat jos et kerro,arvailla vain voivat. :P

 

Mutta tästähän nyt ei toki ole kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se taisi olla neiti tornissa (en kyllä varma aviosäädystä) ;)

 

Tarkoitinkin vain, että yhtälailla kuin kierrokseen, voi pyytää muutakin mutkaa ctr-alueelle. Jos torni mutkan hyväksyy, se mainitsee asian selvityksessään, eikö? Jos ei hyväksy, se toivottavasti painottaa selvityksessään, että painu sinä vain suoraan ulos. Ainakin Malmilla pyynnöstä poikkeaviin selvityksiin tulee kiitettävästi äänenpainolisää ja joskus perusteluitakin. Helpottaa elämää!  :thmbup:

 

Esim.

 

OXX: "OXX, perus yksi kahdeksan, läpi."

TWR: "OXX, selvä matalalähestymään...älä laskeudu alle 250 jalan, kiitotiellä on ajoneuvo!"

 

Jos atc hyväksyy kaikki plaaniin kirjaillut kilkkeet se sanoo "lentosuunnitelman mukaan"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevennetääs vähän,esimerkki erittäin selkeästä sevityksestä. :thmbup:

 

1993 kevät EFTP,Tornissa oppilas,tai uransa alussa oleva lj,selvisi vierailun jälkeen.

 

Olin myötätuulen loppuosalla kun rupesi tulemaan tekstiä luureista karmeella tahdilla,inte ymmärtäny mitään siitä enklannista(puute minulla),mutta kiire oli tornissa.

 

Juuri kun meinasin kysyä että siis mitä niin tuli vanhempi herrasmies luureihin ja sano vaan "orbit to left immediately".

Siinä sitten väännettiin orbiittia matalalla ja täydessä yhteisymmärrykssessä,ilman ylimääräisiä kyselyitä, jo ennenkuin lj oli ehtinyt lauseen loppuun.

 

Tämä on vakioradiokielen perimmäinen tarkoitus telluksen ympäri,ja se toimii. :)

 

Tarpeen vaatiessa mennään tietenkin vaikka tavalliseen keskusteluun,ja jos sitten jää jotain epäselvää tai haluaa esmees heittää kuperkeikkaa kentän päällä niin kysytään siihen selvitys.Se on siis niin selvä asia lentäjille(luulisin) ettei tartte joka lausetta lopettaa,että jos............

 

 

Oli tornissa tosi ammattimies,sai minut,aloittelijan toimimaan haluamallaan tavalla.

 

Lensin muuten samana päiväna ensimmäisen ja ainoan palolennon Ruotsalaisella koneella lähialueella,paikallistin palopaikan ja pyromaanien auton.

 

Kiitokseksi sain,pyytämättä,ilmaisen laskeutumisen ym ja Pirkkalan poliisin kanssa hörppäiltiin kahveeta.  :thmbup:

 

Aika entinen ei koskaan enää palaa......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: tänään mie tajusin viimein tuon 'vfr' selvityksen idean. Eihän tuo tajuaminen montaa vuotta ottanu... Sain Pirkkalassa selvityksen harjoitusalueelle 3000ft tai alle 'ei nousurajoituksia'. Tuo 'ei nousurajoituksia' tuli ekaa kertaa kohdalleni. Siispä vapautin kiitotiellä 06 C150:n kaikki tehot irti ja aloitin loputtomalta tuntuvan kipuamisen suoraan startista likemmäs kilometriä.

 

Lnd

 

Ps. Palasin myös aikanaan alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä polussa on käsitelty mielenkintoisia VFR-lentämiseen ja porrastukseen liittyviä kysymyksiä. Mielessäni on yksi lisäkyssäri.

 

Lensin VFR:ssä viikonloppuna Kuressaaresta. Kärdlan TMA:n lähimaisemissa sain kolmelta eri ATS-elimeltä (Kuressaari ja Kärdla TWR, Tallinna Area) samansisältöiset liikenneilmoitukset. Kysessä oli ilmoitus VFR-koneesta, jonka reitti leikkasi omaamme ja korkeuseroa oli 500 ft. Ilmoitetulla hetkellä kone pyyhkäisikin takaa sivuitsemme.

 

Palvelu tuntui varsin hyvältä. Jäin miettimään, onko vastaava käytäntö vallitseva myös Suomessa. Saako valvotussa ilmatilassa yhtä tarkkoja liikennetiedoksia? Erityisesti jäi mieleen, että alue antoi yksityiskohtaista informaatiota ja ilmoitti minuutin tarkuudella kohtaamisajankohdan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: tänään mie tajusin viimein tuon 'vfr' selvityksen idean. Eihän tuo tajuaminen montaa vuotta ottanu... Sain Pirkkalassa selvityksen harjoitusalueelle 3000ft tai alle 'ei nousurajoituksia'. Tuo 'ei nousurajoituksia' tuli ekaa kertaa kohdalleni. Siispä vapautin kiitotiellä 06 C150:n kaikki tehot irti ja aloitin loputtomalta tuntuvan kipuamisen suoraan startista likemmäs kilometriä.

 

Lnd

 

Ps. Palasin myös aikanaan alas.

 

Loistavaa,nämä 150 cessnan hevoset tulee erityisen hyvin esille kuumalla kelillä,selkänoja on todella tarpeellinen vastaavissa tapauksissa.

 

Lentämisen riemua on jättää terra firma. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään