Olle Sälgmark

"Suoraan reitille, VFR" (Oli: Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta)

340 viestiä aiheessa

Voisin vielä lisätä tähän palolentoon paikantamistavan,jonka tää tää vanha parta lj keksi,lensin tulen yli ja painoin ident,kaksi kertaa varmuuden vuoksi. :thmbup:

 

Taitaa nää vanhat parrat olla jo eläkkeellä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on vakioradiokielen perimmäinen tarkoitus telluksen ympäri,ja se toimii. :)

 

Asiaa! Pitääkin heti rientää selittelemään ( ;D ) etten ym. esimerkissäni halunnut kannustaa selittelyyn. Kun noudatetaan vakioilmaisuja, pienikin oheisviestinnällinen tehokeino (äänenpaino, taidepaussi, hidastus jne.) herättää epävarman tai haaveksivan pilotin, kun herkkävaistoinen tornijeesus sellaisen liikenteestä bongaa. Jatkuva helppoheikkimäisyys sotkee.

 

(t.nimim. Akateemisen lausujamestarin viisi vuotta Kansallisteatterissa palvellut poika  :-[ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkuva helppoheikkimäisyys sotkee.

 

(t.nimim. Akateemisen lausujamestarin viisi vuotta Kansallisteatterissa palvellut poika  :-[ )

 

Mutta se piristää joskus niin että......

 

Sain kerran kelissä kehnossa selvityksen Bosön 1500 tai alle,no purjehdin pieleen,lievästi ilmaistuna.

Kun huutelin virallisellä äänellä että BOSÖN 1500 vastasi jeesus että önsketänkande men passa på och titta på city och du kan göra två tresextior också när du ändå är där.

 

Tein vain yhden ja kyselin korkeuksia kovempia.

 

Tämän jälkeen oli kyllä perse aina Bosön yläpuolella,tarkalleen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai se on buusöön. Olin kuulevinani buuson.  Mutta taisin solkata englanniksi boson. En finne igen ;D

 

 

 

Joo,perhanat muuttivat nää nimet muutama vuosi sitten,menee kaikilla kieli solmuun.Ei enklantilaiset ymmärrä muuten,nyt ei ymmärrä kukaan.

Älvnäs on Alvnas :P

Dodam on Dodam o:lla mutta EFMA twr sanoo aina Dudam :)

 

Ja minä haluan säilyttää perinteitä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccia, mutta kun sivuttiin aihetta: Onkos sillä väliä kulkeeko Dodamin vai Rikumin kautta, jos siis menee Brommasta Maarianhaminaan tai takaisinpäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccia, mutta kun sivuttiin aihetta: Onkos sillä väliä kulkeeko Dodamin vai Rikumin kautta, jos siis menee Brommasta Maarianhaminaan tai takaisinpäin?

 

Jos nyt muistan oiken ulkoa niin Rikum on vähän Duudamin alapuolella,mennyt molempien kautta månta kertaa,ei väliä.

 

Dodam osuu vaan suoraan linjalle ESOW DCT ERK DCT DODAM DCT EFMA :thmbup:

 

Ja Rikum oikasee pari sekunttia.....

 

EDIT/Ruotsin ATS/ATC ei siis periaatteessa välitä mistä rajan ylität,ylittänyt useita kertoja mista vaan esmees Eestiin mennessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä polussa on käsitelty mielenkintoisia VFR-lentämiseen ja porrastukseen liittyviä kysymyksiä. Mielessäni on yksi lisäkyssäri.

 

Lensin VFR:ssä viikonloppuna Kuressaaresta. Kärdlan TMA:n lähimaisemissa sain kolmelta eri ATS-elimeltä (Kuressaari ja Kärdla TWR, Tallinna Area) samansisältöiset liikenneilmoitukset. Kysessä oli ilmoitus VFR-koneesta, jonka reitti leikkasi omaamme ja korkeuseroa oli 500 ft. Ilmoitetulla hetkellä kone pyyhkäisikin takaa sivuitsemme.

 

Palvelu tuntui varsin hyvältä. Jäin miettimään, onko vastaava käytäntö vallitseva myös Suomessa. Saako valvotussa ilmatilassa yhtä tarkkoja liikennetiedoksia? Erityisesti jäi mieleen, että alue antoi yksityiskohtaista informaatiota ja ilmoitti minuutin tarkuudella kohtaamisajankohdan.

 

Saa. Esimerkiksi voisin ottaa viimeviikkoisen pohjoisenreissun, jossa palatessani länsirannikkoa pitkin etelään, sain aivan uskomattoman hienoa palvelua Kruunupyyn tornilta, koskien reitilläni ollutta muuta VFR-liikennettä. Ennen kohtaamista tuli vielä ilmoitus muun liikenteen korkeudesta, etäisyydestä ja suunnasta. Vaikka hiukan eri korkeudella olitiinkin, tuli turvallinen tunne, että homma toimii.  Sama toistui Vaasassa seuraavana päivänä. Silloin oli kyseessä porrastus saapuvaan IFR liikenteeseen. Tiedotus pelasi loistavasti. Ei voi kuin antaa ruusuja hyvästä palvelusta. Ja nämä molemmat siis tapauksia tämän otsikon hengessä...toinen reitillä, toinen nousun jälkeen.

 

Tässä ei tosin ollut kolmea ATS elintä messissä, mutta kuitenkin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis yks kysymys vanhoille tai nuorille parroille. :)

 

Kuuluuko tämä liikenneilmoitus palvelu automaattisesti tunnetulle/lentosuunnitelman jättäneelle liikenteelle,ja onko palvelu sama valvotussa ja valvomattomassa ilmatilassa.

 

Siis voinko näillä edellytyksillä sitä odottaa?

 

Entä ylijättö toiselle alueelle/tornille/lähestymiselle jne,kuuluuko se automaattisesti palveluun?

 

/Olle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIIKENNEILMOITUS. ATS-elimen antama ilmoitus, jonka tarkoitus on kiinnittää ohjaajan huomio muuhun tiedossa olevaan tai havaittuun, ilma-alukseen tai sen aikoman reitin läheisyydessä mahdollisesti olevaan ilmaliikenteeseen ja auttaa ohjaajaa välttämään yhteentörmäys.

 

Annetaan lennonjohtajasta riipuen myös valvomattomassa ilmatilassa oleville koneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIIKENNEILMOITUS. ATS-elimen antama ilmoitus, jonka tarkoitus on kiinnittää ohjaajan huomio muuhun tiedossa olevaan tai havaittuun, ilma-alukseen tai sen aikoman reitin läheisyydessä mahdollisesti olevaan ilmaliikenteeseen ja auttaa ohjaajaa välttämään yhteentörmäys.

 

Annetaan lennonjohtajasta riipuen myös valvomattomassa ilmatilassa oleville koneille.

 

Totean mielelläni että teillä on moni asia paremmin kuin täällä.

 

Katsoppa Kari miten tämä homma on täällä,myös valvotussa tilassa niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääpä vilkaista ihan mielenkiinnosta, vaikka sinne suuntaan en kyllä haluakkaan  ;D

 

Ymmärrän yskän,minä olen pakosta pakolaisena. ;D Olet tervetullut.

 

Entäs tämä ylijättö toiselle alueelle jne,tehdäänkö automaattisesti aina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä uskallanko vastata tuohon ylijättö hommaan oikein mitään, voisi joku kokeneempi kertoa jolla on varmat tiedot asiasta.

 

Kiitos kuitenkin.

 

Täällä sekin homma on päin persettä,ei toki lennonjohdon vika,säännöt tulee ylempää.

 

Palataan asiaan..... :)

 

Edit/Tarkoittanet vanhaa partaa..... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi tulee yleensä näissä asioissa 5 vuotta perässä, eli 5 vuoden jälkeen täälläkin on asiat päin persettä  :laugh:

 

Apinoitte myös huonot asiat täältä,eikö riitäisi että vain hyvät asiat.(Niitäkin on) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Handoff, ylijättö, radioyhteyden siirto VFR-lennolla. Muutama koettu esimerkkitapaus:

 

Omalle kohdalle on osunut jättäessä Helsingin TMA:ta pinnalla 65, "Jätät Helsingin TMA:n parin mailin päästä, koodaa 2000, yhteys Tampereen alueeseen 132.675" - ikäänkuin kyseessä olisi ollut lennonjohtovastuun ja radioyhteyden siirto. Tein työtä käskettyä, mutta avauskutsun jälkeistä paikkailmoitusta seurasikin lähes lakoninen "hyvää matkaa". Ei siis esimerkiksi "ei tiedossa olevaa liikennettä".  (En ole koskaan kuullut että  Helsingin tutka sanoisi valvomattomaan ilmatilaan siirtyvälle matkalennolla olevalle VFR-koneelle "kuuntele Tampereen aluetta xxx.xxx").

 

Tässä tullaan siihen että VFR-lennolla on syytä itse varmistaa se, että saa ajoissa selvityksen seuraavaan ilmatilaan. Ruotsiinpäin lentäessä Maarianhaminasta tämä toimii aivan häkellyttävän upeasti - tieto selvityksestä R-alueen läpi tuli jo Maarianhaminan tornilta, samoin transponderikoodi. Ja Stockholm Controllille siirtyessä "radar contact" vaikka olin vielä valvomattomassa ilmatilassa, selvitys Tukholman TMA:lle samalla korkeudella, sekä ennakkoilmoitus käytössä olevasta kiitotiestä ja tuloreitistä (BOSONin kautta). Ja vaikka Brommaa lähestyessä tuli vielä lyhyt pätkä lennettäväksi valvomattomassa, ilmoitus "no reported traffic".

 

Suomessa ei ole itsestään selvää mikään. Ei edes se, että vaikka olet lentosuunnitelmassa toivonut lentäväsi korkealla, että Malmilla torni automaattisesti antaisi transponderikoodin valmiiksi, ja siirtäisi tutkalle - oli nousulupa odotettavissa heti tai ei. On tietysti selvää että jos liikennettä on paljon, ja koodit pitää Vantaalta erikseen soitella, siihen ei kertakaikkiaan aina ole mahdollisuutta. Mutta varmaan se joskus osuu kyllä kohdalle tuokin ihme. Siihen varmaan voi luottaa että koodin saa valmiiksi jos selvitys tulee olemaan suoraan reitille, VFR.

 

Ja samahan on korkealta tutkan jaksolla Malmia lähestyessä - kierrätetään valvomattomassa nokan tai degerin kautta - ja selvitys Malmin lähialueelle pyydetään erikseen tornilta. Olen joskus ollut kyydissä kun on saatu suora selvitys intorin jälkeen myötätuuleen 18. Tosin silloinkin tutka taisi pudottaa valvomattomaan hyvissä ajoin ennen lähialueen rajaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään