Olle Sälgmark

"Suoraan reitille, VFR" (Oli: Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta)

340 viestiä aiheessa

Kyllä sinä, Olle, tuolla itse itsellesi antamalla selvityksellä saat painella suoraan sinne myötätuuleen Nokan kautta. Ei tartte jäädä pyörimään ympyrää, jos et just sillä täsmällisellä Nokan ylityksellä pääse radiolla ääneen.

 

Se Nokka (tai esim. Deger) pitää vaan ilmoittaa kun se on mustalla kolmiolla karttaan merkitty. Jos jakso on tukossa niin ilmoitat heti ylityksen jälkeen kun mahdollista, tai sitten ennakoit hiukan. Tällaistakin kuulee käytettävän; "Nokka sisään minuutti sitten". Ja tietenkin uusi ilmoitus sitten kun saavutat selvitysrajan, tässä tapauksessa sen myötätuulen xx.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinä, Olle, tuolla itse itsellesi antamalla selvityksellä saat painella suoraan sinne myötätuuleen Nokan kautta. Ei tartte jäädä pyörimään ympyrää, jos et just sillä täsmällisellä Nokan ylityksellä pääse radiolla ääneen.

 

Se Nokka (tai esim. Deger) pitää vaan ilmoittaa kun se on mustalla kolmiolla karttaan merkitty. Jos jakso on tukossa niin ilmoitat heti ylityksen jälkeen kun mahdollista, tai sitten ennakoit hiukan. Tällaistakin kuulee käytettävän; "Nokka sisään minuutti sitten". Ja tietenkin uusi ilmoitus sitten kun saavutat selvitysrajan, tässä tapauksessa sen myötätuulen xx.

 

Niin olen painellutkin aina,koskaan en ole siellä ilmoitellut kolmioita jos ollut selvitys yli kolmion,painellut selvitysrajalle asti turhia turisematta,jos ei ilmoitusta vaadittu.No,nyt turisen. :)Pähkäilin vain että miten ovat aattelleet laatiessaan....?

 

Annexista nämä eroavaisuudet löytyy,tätä en löytänyt.Näitä pakollisia VFR portteja on kylvetty myös valvomattomaan ilmatilaan,ovatko silloinkin pakollisia,vai pakollisia vain jos lentää sisään lähialueelle?Ovatko pakollosia jos lentää yli julkaistun porttikorkeuden,edelleen valvomattomassa?

 

Edit/Julkaisen pikapuoliin listan,ulkopoulisen ilmailijan silmin,näistä kansallisista eroavaisuuksista joita ei löydy annexista.

 

Ensimmäisellä paikalla,toistaiseksi,on nämä ilmoitus"suositukset"MIL CTA alla ilmailumääräyksissä joille voi viitata kintaalla,jos haluaa :laugh:

 

Toinen paikka harkinnassa.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ensimmäisellä paikalla,toistaiseksi,on nämä ilmoitus"suositukset"MIL CTA alla ilmailumääräyksissä joille voi viitata kintaalla,jos haluaa :laugh:

 

Toinen paikka harkinnassa.....

 

 

 

En nyt tartu syöttiin. 8)

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvittelen vielä. :)

 

Muutama maili nokan ulkopuolella saan saan selvityksen"..............liity myötätuuleen kiitotie xx nokan kautta qnh 999"

 

Ehdollinen selvitys,nokan kautta ehtona,selvitysraja siis myötätuuli kiitotie xx,sinne asti saan siis lentää nokan kautta,vai?

 

 

NOKKAhan on tässä tapauksessa reitti, ei selvityksen ehto. Vai selititkö aiemmassa viestissä?

 

Eli ainakin lenonjohtaja kuvittelee sinun lentävän myötätuuleen asti, ja ihmettelee suuresti jos jäät sitä orbittia tekemään NOKANn ulkopuolelle!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NOKKAhan on tässä tapauksessa reitti, ei selvityksen ehto. Vai selititkö aiemmassa viestissä?

 

Eli ainakin lenonjohtaja kuvittelee sinun lentävän myötätuuleen asti, ja ihmettelee suuresti jos jäät sitä orbittia tekemään NOKANn ulkopuolelle!  :P

 

Juuri näin,tulkitsin ehdoksi että se on pakko ilmoittaa,toki pilke kulmassa.Siis ehdoksi jota ei sanota suoraan,se on "kätkettynä" mustaan kolmioon,aina pakko ilmoittaa,ilmoittamisen ilosta ulos ja sisään.Ilmoitus hyväksytään etu/jälkikäteen,tai ei vaadita ollenkaan.

 

Tarkoitin että ei taida olla hyötyä moisesta menettelystä tänään,aikoinaan oli kun ei tornissa ollut kuin VDF ja oli luotettava lentäjän ilmoitukseen.

 

Täällä on jo poistettu aikoja sitten moinen menettely.Kaikki prtit ovat VFR sisään/ulosmenoja ja merkitty mustiksi että näkyy.Reittipisteet on eri asia.

 

Säänöt joiden tarkoituksen ymmärtää on helppo noudattaa ja muistissa pysyy.

 

Olen ymmärtänyt nämä portit kyllä nyt siellä,ovat erittäin ihmeellisiä muutenkin jos vertailee.....Portin ja TMA väliin voi jäädä tilaa jossa porttia ei enää ole,yleensä valvomatonta ilmaa.

 

En jatka enempää,luulen että ymmärrät mitä tarkoitan suunnilleen.

 

Ja oli miten oli,minun on määräyksiä noudatettava myös niiden osalta,oli vain hieman vaikeaa ymmärtää......

 

Älkää toimiko niiden porttien kanssa edes suunnitteluvaiheessa ulkomailla kuin kotona. :)

 

En jää lempoon orbittiin.... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis harmonisoijilla töitä näiden VFR karttamerkien kanssa,jokaisella maalla on omat tulkinnat.

 

Tietenkin kun lentää VFRää vain kotimaassa niin välttyy ongelmilta.

 

Ajatelkaas jos IFRään liityvät karttamerkit olisi samoilla eroilla olisi lentäminen arpapeliä arvaamatonta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis harmonisoijilla töitä näiden VFR karttamerkien kanssa,jokaisella maalla on omat tulkinnat.

 

En väitä merkittävästi vastaan, mutta samoihin ICAO annex 4:n suosituksiin ne minun mielestäni perustuvat kaikissa tuntemissani sivistysmaissa, myös Ruotsissa.  Ja mustalla kolmiolla on edelleen sama merkitys  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En väitä merkittävästi vastaan, mutta samoihin ICAO annex 4:n suosituksiin ne minun mielestäni perustuvat kaikissa tuntemissani sivistysmaissa, myös Ruotsissa.  Ja mustalla kolmiolla on edelleen sama merkitys  :)

 

Ja sen päälle ei jäädä orbittiin :laugh: ,pyörimään kuin puolukka..... :-[

 

Musta/sininen se on että näkyy helpolla.

 

Niin muuten perustuu lentosuunnitelmatkin ICAOn suosituksiin,koitas jattää Suomalainen plaani muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sen päälle ei jäädä orbittiin :laugh: ,pyörimään kuin puolukka..... :-[

 

 

Tarkoitatko että jossakin maassa jäädään pyörimään?

 

 

Niin muuten perustuu lentosuunnitelmatkin ICAOn suosituksiin,koitas jattää Suomalainen plaani muualla.

 

??? Ainakin Tukholman ACC välittää plaanit Tampereelle, vaikka ne olisivat sellaisia kuin Suomessa tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

??? Ainakin Tukholman ACC välittää plaanit Tampereelle, vaikka ne olisivat sellaisia kuin Suomessa tehdään.

 

Voi olla,kokeilen käytännössä myöhemmin. :)

 

Esimerkiksi lähtö ESOW           / GOLFBANAN - ENKÖPING - ÖRSUNDSBRO -  ESSA - DODAM - EFMA -         lasku EFTU

 

Edit/ ESSAn jälkeen voi kokeilla myös miten toimii TGL läpilasku uintireissuineen täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko että jossakin maassa jäädään pyörimään?

 

 

Voi olla että jäädään,en tiedä. :)

 

Pakollinen ilmoituspaikka,mikä tahansa,tai Lj vaatima ilmoituspaikka,en mielelläni ohita ilmoittamatta.Syitä voi olla että sitä ei voi ilmoittaa,lennellä ylitse ilmoittamatta tai ilmoittaa se minuuttien kuluttua ei ehkä OK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että saan pähkimiset päätökseen,tiedustelisin arvoisilta foorumin jäseniltä tästä VAC kartassa olevasta portti/lentokorkeudesta niihin.

 

Onko MAX korkeus sama kuin VFR portin korkein korkeus?VFR porttia ei ole siis korkeammalla kuin esitetty korkeus?

 

Vaikea löytää tietoa,tiedon että suomalaiset VAC kartat eivat täytä ICAO:on vaatimuksia löysin.

 

Ymmärtänyt myös ett yöllä se on minimikorkeus. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko MAX korkeus sama kuin VFR portin korkein korkeus?VFR porttia ei ole siis korkeammalla kuin esitetty korkeus?

 

Vaikea löytää tietoa,tiedon että suomalaiset VAC kartat eivat täytä ICAO:on vaatimuksia löysin.

 

Ymmärtänyt myös ett yöllä se on minimikorkeus. :)

 

Koska...

1) malmin torni voi selvittää jättämään lähialueen nokan kautta 1000 ft (tai "1000 ft tai alle")

ja

2) ilmatila 700-1000 jalan välillä on efhk ctr:ää

ja

3) efhk vac-kartassa ei ole esitetty nokkaa

ja

4) efhf vac-kartassa se on esitetty

 

on pakko vetää johtopäätös, että vfr-ilmoittautumispiste voi sijaita ylempänäkin, kun sen kautta voi kerran tonnissakin lentää. Tästä johtuen käsitän vfr-ilmoiuttaumispisteen "tolppana", joka ei katkea lähialueen ylärajalle.

 

tai sitten joku on malmilla väärässä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska...

1) malmin torni voi selvittää jättämään lähialueen nokan kautta 1000 ft (tai "1000 ft tai alle")

ja

2) ilmatila 700-1000 jalan välillä on efhk ctr:ää

ja

3) efhk vac-kartassa ei ole esitetty nokkaa

ja

4) efhf vac-kartassa se on esitetty

 

on pakko vetää johtopäätös, että vfr-ilmoittautumispiste voi sijaita ylempänäkin, kun sen kautta voi kerran tonnissakin lentää. Tästä johtuen käsitän vfr-ilmoiuttaumispisteen "tolppana", joka ei katkea lähialueen ylärajalle.

 

tai sitten joku on malmilla väärässä ;)

 

Samaan johtopäätökseen pääsin minäkin,että on kuin tolppa.  :thmbup: Näin Ruotsissakin,tolppaa ei toki voi käyttää lennonsuunnittelulomakkeessa. :laugh:

 

Muistan kuitenkin varmasti lukeneeni,määräyksistä tai asiallisista keskusteluista voorumilla että se ei voi sijaita ylempänä.

 

En vain löydä nyt.

 

Olisi jatkokysymys kun selviäsi varmasti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla,kokeilen käytännössä myöhemmin. :)

 

Esimerkiksi lähtö ESOW           / GOLFBANAN - ENKÖPING - ÖRSUNDSBRO -  ESSA - DODAM - EFMA -         lasku EFTU

 

Edit/ ESSAn jälkeen voi kokeilla myös miten toimii TGL läpilasku uintireissuineen täällä

 

En muuten kokeili,luulisivat FPC:ssä että olen seonnut täysin,tuttujakin siellä. ???

 

Ehkä ovat ystävällisiä että muuttavat tälläiset lentosuunnitelmat puhumatta mithään,että saavat sen systeemiin.

 

Uintireissukin kannattaa muuten unohtaa täysin tämän TGL laskun yhteydessä.Ellei sitten laskeudu koneella lätäkköön.....,samoin kuin ICAO koodin ESSA tmv käyttön reittipisteenä,niinkuin kyläpahasten ja kaupunkien nimet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska...

Tästä johtuen käsitän vfr-ilmoiuttaumispisteen "tolppana", joka ei katkea lähialueen ylärajalle.

 

 

Missä on yläraja portin SIERI EFRO?

 

TMA alkaa 2000 jalkaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli porttia ei ole tällä 600 jalan välillä valvomattomassa ilmatilassa?

 

Ei myöskään pakollista ilmoituspaikkaa?

 

Mietitkö tosissasi, että jos saat selvityksen lentää ko portin kautta ja korkeus vapaa, et ilmoittaisi sillä perusteella että lennät tuossa 600 jalan siivussa?

 

Oletan että kysymys on täysin teoreettinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli porttia ei ole tällä 600 jalan välillä valvomattomassa ilmatilassa?

 

Ei myöskään pakollista ilmoituspaikkaa?

katso maaston korkeus.... EFRO ELEV = 642 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietitkö tosissasi, että jos saat selvityksen lentää ko portin kautta ja korkeus vapaa, et ilmoittaisi sillä perusteella että lennät tuossa 600 jalan siivussa?

 

Oletan että kysymys on täysin teoreettinen.

 

Teoreettinen on,ei toki pelkästään.Jos on pyydetty ilmoittamaan niin varmaan ilmoitan. :thmbup:

 

Enkä silloin lentäisi edes ohi,jos en pysty ilmoittamaan,en ainakään lentäisi lähialuueelle sisään ilmoitellen että olin sillä muutama minuutti sitten.

 

Ulospäin lentäessä hieman eri asia,ehkä......,riippuen selvityksestä.

 

On täällä pähkäilty/meinattu paljon pöhkömpiäkin aikeita :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään