Olle Sälgmark

"Suoraan reitille, VFR" (Oli: Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta)

340 viestiä aiheessa

Voi olla että jäädään,en tiedä. :)

 

Pakollinen ilmoituspaikka,mikä tahansa,tai Lj vaatima ilmoituspaikka,en mielelläni ohita ilmoittamatta.Syitä voi olla että sitä ei voi ilmoittaa,lennellä ylitse ilmoittamatta tai ilmoittaa se minuuttien kuluttua ei ehkä OK

 

No sepä erikoista. Onneksi ainakaan Suomessa ei tehdä näin.

 

Joskus liikennöinti jaksolla on niin taajaa, ettei sinne saa sanaansa väliin ja ilmoitus on annettava vasta ohittamisen jälkeen. Pääasia on, että selvitysrajaa ei ylitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juu,pakollinen on Suomessa.Ilmoitetaan Suomessa vaikka selvitys yli.Ei ilmoiteta Ruotsissa,selvitys ylittää kolmion,ilmoitetaan vain jos sanotaan "ilmoita nokka sisään",tällöin ehto täytettävä,myös luettava takaisin,että Lj käsittää että ehto ymmärretty.

 

 

Tää on muuten erikoinen sääntö. IFR-lennon aikana (jatkuvassa valvotussa ilmatilassa) pitäisi kaikkien koneiden ilmoittaa pakolliset ilmoittautumispaikat. Lennonjohtaja voi vapauttaa tästä sanomalla "omit position reports". Onneksi käytännössä tätä tulkitaan niin, että "Radar contact" tarkoittaa sitä samaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla,kokeilen käytännössä myöhemmin. :)

 

Esimerkiksi lähtö ESOW           / GOLFBANAN - ENKÖPING - ÖRSUNDSBRO -  ESSA - DODAM - EFMA -         lasku EFTU

 

Edit/ ESSAn jälkeen voi kokeilla myös miten toimii TGL läpilasku uintireissuineen täällä

 

Selvennätkö muuten vielä, mitä tarkoittaa "Suomalainen plaani". Ts. millä tavoin se eroaa ICAOn normiplaanista? Noiden TGL:n kohdalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin että ei taida olla hyötyä moisesta menettelystä tänään,aikoinaan oli kun ei tornissa ollut kuin VDF ja oli luotettava lentäjän ilmoitukseen.

 

Täällä on jo poistettu aikoja sitten moinen menettely.Kaikki prtit ovat VFR sisään/ulosmenoja ja merkitty mustiksi että näkyy.Reittipisteet on eri asia.

 

 

Hei,

monella kentällä VFR-liikenne ei näy tutkanäytöllä katveen takia, joten ilmoitus on sikäli edelleen tarpeellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hei,

monella kentällä VFR-liikenne ei näy tutkanäytöllä katveen takia, joten ilmoitus on sikäli edelleen tarpeellinen.

 

Hyvä pointti jonka ymmärrän,kiitos.  :) Ei ollut hajuakaan tälläisesta "ongelmasta" muualla kuin EFMA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvennätkö muuten vielä, mitä tarkoittaa "Suomalainen plaani". Ts. millä tavoin se eroaa ICAOn normiplaanista? Noiden TGL:n kohdalla?

 

Osaat Jouni ammattimiehenä vastata paremmin tähän eroon.Ymmärrän siis oikein että erot ovat olemassa näiden kaupunkien nimien,kentän ICAO koodin jne.

 

Sinulla on varmaan tiedossa,ulkomuistista mitä lyhenne TGL tarkoittaa ICAOn normiplaanissa,ei jaloittelua,rullailua,koekäyttöä,tankkausta,kusemista,uintia läheisessä lätäkössä......

 

Mikäli oiken ymmärtänyt tuolta toisesta ketjusta ei se tarkoita edellämainittuja toimintoja "Suomalaisessa plaanissakaan"

 

 

Eli voit vastata suositteleeko ICAO TGL plaanin tekemistä yhdelle kaavakkeelle vai ei?

 

Täällä se ei onnistu normaalisti,ehkä on Ruotsalainen poikkeus,en tiedä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sepä erikoista. Onneksi ainakaan Suomessa ei tehdä näin.

 

Joskus liikennöinti jaksolla on niin taajaa, ettei sinne saa sanaansa väliin ja ilmoitus on annettava vasta ohittamisen jälkeen. Pääasia on, että selvitysrajaa ei ylitä.

 

Kiitollinen tästä tiedosta,harkinnassa vielä uskallanko käytännössä soveltaa jos Lj PYYTÄÄ ilmoittamaan.

 

Mustan kolmion,mikäli sitä ei olu erityisesti pyydetty ilmoittamaan ohitan hymyillen vastaavassa tapauksessa.

 

Vihjeenä voisin lisätä että älkää herran nimessä soveltako suoraan tälläistä ohilentoa ilmoittamatta muualla maailmassa tutkimatta ensin.Voi olla alueita joihin tarvitaan muutakin kuin selvitys...... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on muuten erikoinen sääntö. IFR-lennon aikana (jatkuvassa valvotussa ilmatilassa) pitäisi kaikkien koneiden ilmoittaa pakolliset ilmoittautumispaikat. Lennonjohtaja voi vapauttaa tästä sanomalla "omit position reports". Onneksi käytännössä tätä tulkitaan niin, että "Radar contact" tarkoittaa sitä samaa.

 

Tarkoitin vain VFR lentoa.

 

Mielenkiintoista tämä "Radar contact" varsinkin VFR lennossa,sen sanoman saatuaan on VFR lentäjät,ainakin täällä,lennellyt vähän miten sattuu........

 

Lisää tietoa löytyy,myös tutkinnoista :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitollinen tästä tiedosta,harkinnassa vielä uskallanko käytännössä soveltaa jos Lj PYYTÄÄ ilmoittamaan.

 

Mustan kolmion,mikäli sitä ei olu erityisesti pyydetty ilmoittamaan ohitan hymyillen vastaavassa tapauksessa.

 

Vihjeenä voisin lisätä että älkää herran nimessä soveltako suoraan tälläistä ohilentoa ilmoittamatta muualla maailmassa tutkimatta ensin.Voi olla alueita joihin tarvitaan muutakin kuin selvitys...... :)

 

Ööö... hetkinen!

 

Kyllä se mustan kolmion ohitus on ilmoitettava, ehdottomasti, koska se on pakollinen ilmoittautumispaikka. Tarkoitin edellisessä viestissäni sitä, että sen ohituksen ilmoituksen voi sanoa jälkikäteenkin jos radioliikenne jaksolla ei sitä salli. Sen sijaan ei tarvitse jäädä pyörimään kolmion päälle jos selvitys on pidemmälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaat Jouni ammattimiehenä vastata paremmin tähän eroon.Ymmärrän siis oikein että erot ovat olemassa näiden kaupunkien nimien,kentän ICAO koodin jne.

 

Sinulla on varmaan tiedossa,ulkomuistista mitä lyhenne TGL tarkoittaa ICAOn normiplaanissa,ei jaloittelua,rullailua,koekäyttöä,tankkausta,kusemista,uintia läheisessä lätäkössä......

 

Mikäli oiken ymmärtänyt tuolta toisesta ketjusta ei se tarkoita edellämainittuja toimintoja "Suomalaisessa plaanissakaan"

 

 

Eli voit vastata suositteleeko ICAO TGL plaanin tekemistä yhdelle kaavakkeelle vai ei?

 

Täällä se ei onnistu normaalisti,ehkä on Ruotsalainen poikkeus,en tiedä. :)

 

Tietääkseni Tukholma välittää lentosuunnitelman sellaisenaan EFESille edelleenviestitettäväksi. Vastaavanlaisia tietoja on myös IFR-lentojen kohdalla kohdassa 18 ja nekin tuntuvat tulevan perille ilman kummempia kommervenkkejä.

 

Ja tosiaan, se TGL ei tarkoita mitään kusitaukoa tai muutakaan. Jos on syytä pysähtyä, päätetään plaani ja tehdään pysähdyspaikasta eteenpäin uusi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin vain VFR lentoa.

 

Mielenkiintoista tämä "Radar contact" varsinkin VFR lennossa,sen sanoman saatuaan on VFR lentäjät,ainakin täällä,lennellyt vähän miten sattuu........

 

 

Tietääkseni ICAO fraseologia ei tunne eroa compulsory reporting pointin kohdalla VFR- tai IFR-lentotoiminnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö... hetkinen!

 

Kyllä se mustan kolmion ohitus on ilmoitettava, ehdottomasti, koska se on pakollinen ilmoittautumispaikka. Tarkoitin edellisessä viestissäni sitä, että sen ohituksen ilmoituksen voi sanoa jälkikäteenkin jos radioliikenne jaksolla ei sitä salli. Sen sijaan ei tarvitse jäädä pyörimään kolmion päälle jos selvitys on pidemmälle.

 

Yhteisymmärrys täydellinen.

 

Meidän VFR lentäjien kannattaa miettiä kuitenkin tätä ohilentämistä Suomen ulkopuolella,oli kysymyksesä portti tai muu pakollinen ilmoituspiste,tai vain Lj määräämä piste.

 

 

On meinaan tilanteita että vaikka olisi selvitys kuinka pitkälle,kannattaa jäädä pyöriin orbittia jos jaksolle ei mahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Tukholma välittää lentosuunnitelman sellaisenaan EFESille edelleenviestitettäväksi. Vastaavanlaisia tietoja on myös IFR-lentojen kohdalla kohdassa 18 ja nekin tuntuvat tulevan perille ilman kummempia kommervenkkejä.

 

Ja tosiaan, se TGL ei tarkoita mitään kusitaukoa tai muutakaan. Jos on syytä pysähtyä, päätetään plaani ja tehdään pysähdyspaikasta eteenpäin uusi.

 

Puhelimella soitetut plaanit varmaankin välittävät,en tiedä miten.

 

Nämä internet plaanit ei kyllä tule mihinkään jos täytät "Suomalaisittain". :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitollinen tästä tiedosta,harkinnassa vielä uskallanko käytännössä soveltaa jos Lj PYYTÄÄ ilmoittamaan.

 

Mustan kolmion,mikäli sitä ei olu erityisesti pyydetty ilmoittamaan ohitan hymyillen vastaavassa tapauksessa.

 

Vihjeenä voisin lisätä että älkää herran nimessä soveltako suoraan tälläistä ohilentoa ilmoittamatta muualla maailmassa tutkimatta ensin.Voi olla alueita joihin tarvitaan muutakin kuin selvitys...... :)

 

On syytä muistaa mitä ATC on selvittänyt sinulle. Yleensä jotain tällaista "liity myötätuuleen kiitotie xx kolmion kautta vfr", siis sinulla on selvitys myötätuuleen ja saat lentää sinne, mutta tuo kolmion ohitus on kerrottava, jos jaksolla on ruuhkaa niin heti kun saat sen tehtyä. Sitten kun olet myötätuulessa, pitää keksiä keino millä siitä saa jatkaa eteenpäin. Jos taas radio menee kolmion kohdalla rikki niin kannattaa koodata radiovika-koodi (suomessa 7600).

 

Porttikorkeuksista mainitsen että portti on paikka jollain kohtaa maastoa, VAC kartta kertoo "standardi"korkeuden sen käyttöön, ATC voi viitata selvityksellään siihen paikkaan ja antaa käytettävän korkeuden. Eli jos korkeutta ei mainita erikseen, tulee käyttää VAC-kartan kertomaa korkeutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On meinaan tilanteita että vaikka olisi selvitys kuinka pitkälle,kannattaa jäädä pyöriin orbittia jos jaksolle ei mahdu.

 

Epäilen vahvasti, selvitys on lupa nennä jonnekin ja jos jäät pyöriin voi ATC:n laskema liikennejärjestely mennä pahasti munilleen. ATC käyttää tuota ilmoitusta vain varmistuksiin koneen paikasta ja siksi kannattaa sanoa tuo esim. "kolmio xx minuuttia sitten".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni ICAO fraseologia ei tunne eroa compulsory reporting pointin kohdalla VFR- tai IFR-lentotoiminnassa.

 

Siis,tästä seuraa se että jos tulen valvotussa ilmatilassa portille asti,porttikorkeudella (mahdollista joillakin kentillä Suomessakin,täällä mahdollista kaikilla kentillä) ja olen saanut vastauksen "radar contac",voin jättää ilmoittamatta portin,ilmoitus vain jos se erityisesti sanomalla vaaditaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen vahvasti, selvitys on lupa nennä jonnekin ja jos jäät pyöriin voi ATC:n laskema liikennejärjestely mennä pahasti munilleen. ATC käyttää tuota ilmoitusta vain varmistuksiin koneen paikasta ja siksi kannattaa sanoa tuo esim. "kolmio xx minuuttia sitten".

 

Kannattaa miettiä edelleen ja vakavasti. :)

 

Ei ehkä tulkita näitä ohitin kolmion tai muun pisteen/rajan muutama minuutti sitten yhtä leveäperäisesti muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On syytä muistaa mitä ATC on selvittänyt sinulle. Yleensä jotain tällaista "liity myötätuuleen kiitotie xx kolmion kautta vfr", siis sinulla on selvitys myötätuuleen ja saat lentää sinne, mutta tuo kolmion ohitus on kerrottava, jos jaksolla on ruuhkaa niin heti kun saat sen tehtyä. Sitten kun olet myötätuulessa, pitää keksiä keino millä siitä saa jatkaa eteenpäin. Jos taas radio menee kolmion kohdalla rikki niin kannattaa koodata radiovika-koodi (suomessa 7600).

 

Porttikorkeuksista mainitsen että portti on paikka jollain kohtaa maastoa, VAC kartta kertoo "standardi"korkeuden sen käyttöön, ATC voi viitata selvityksellään siihen paikkaan ja antaa käytettävän korkeuden. Eli jos korkeutta ei mainita erikseen, tulee käyttää VAC-kartan kertomaa korkeutta.

 

 

Selvitysraja on täysin selvä käsite ilmassa ja maassa,myös ehdolliset selvitykset,ei epäselvyyksiä.

 

 

Porttikorkeus voi olla siis se minkä Lj sanoo,eli max korkeus ei rajoita?(Suomessa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa miettiä edelleen ja vakavasti. :)

 

Ei ehkä tulkita näitä ohitin kolmion tai muun pisteen/rajan muutama minuutti sitten yhtä leveäperäisesti muualla.

 

Vaikka kuin mietin niin ei meinaa ajatus vaihtua. Esimerkiksi jos saan selvityksen jossain kaukana "join downwind via özzyr" tai jopa "join downwind via özzyr, report özzyr", özzyr on tietysti se musta kolmio, niin en edelleenkään jäisi pyörimään özzyrin eteen jos jakso on varattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun täällä on paikkalla väkee niin voisiko joku avartaa...... ???

 

Ilmeisesti väärinkäsityksestä johtuvaa, tai sitten suositellaan että ei kannata lentää alle 600ft korkeudella QNH:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka kuin mietin niin ei meinaa ajatus vaihtua. Esimerkiksi jos saan selvityksen jossain kaukana "join downwind via özzyr" tai jopa "join downwind via özzyr, report özzyr", özzyr on tietysti se musta kolmio, niin en edelleenkään jäisi pyörimään özzyrin eteen jos jakso on varattuna.

 

Kannattaa miettiä edelleen ja vakavasti. :)

 

Ei ehkä tulkita näitä ohitin kolmion tai muun pisteen/rajan muutama minuutti sitten yhtä leveäperäisesti muualla.

 

Ei tarvitse välttämättä olla portti mikä käsketään ilmoittaan,rajoja,mustia kolmioita on muuallakin......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti väärinkäsityksestä johtuvaa, tai sitten suositellaan että ei kannata lentää alle 600ft korkeudella QNH:lla.

 

Juu,ilmeisesti,ei kannata edes yrittää  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun selvitetty tämä mustan kolmion edellyttämä pakollinen ilmoitusvelvollisuus,myös Lj sanoma "ilmoita xxxx" sisään,siis että selvitysraja on rajoittava,ilmoitus pisteen tms ohituksesta sallitaan myöhemminkin sanoisinko suuripiirteisesti......

 

Miten on sitten jos on jo selvitetty laskuun kiitotie xx,mutta annettu ilmoitusvelvollisuus "ilmoita lyhyt loppuosa" tmv?

 

Annettu "jatka lähestymistä,ilmoita 2000jalkaa alas"

 

Annettu "selvä lähtöön,lentopinta 65,ilmoita 5000 jalkaa läpi"

 

Esimerkit ei täydellisiä,kirjoitusvirheitäkin voi olla mutta ajatus kaiketi selviää,selvitysrajatkin selviä ettei tartte hiuksia halkoa.

 

Voinko lennellä selvitysrajaan asti,jos on vaikka vaikeuksia tulla taajuudelle.Jos en niin kuinka pitkälle vin räimiä,suunnilleen?

 

Olen edelleen sitä mieltä että näitä kansallisia sovellutuksia kannattaa pähkäillä ennenkuin kokeilee kodin ulkopuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen vahvasti, selvitys on lupa nennä jonnekin ja jos jäät pyöriin voi ATC:n laskema liikennejärjestely mennä pahasti munilleen. ATC käyttää tuota ilmoitusta vain varmistuksiin koneen paikasta ja siksi kannattaa sanoa tuo esim. "kolmio xx minuuttia sitten".

 

Hypoteettinen lento,oot lähtennä turuusta 4500 jalassa ruattiin västerååsiin,läpi marianhaminan ilmatilan joka on kiinni kuten tavallista,valitettavasti,,siis valvomatonta.

 

Plaaniin olet merkinnyt rajanylityspaikaksi DODAM sitten ERK ja suoraan ESOW.Tre controlli käskee sun ottaan jo hyvissä ajoin stockholm controlliin tai sweden controlliin.Näit teet ja saat selvän selvityksen Arlanda TMA läpi kautta ERKenin västerååsiin.

 

Sanovat vaan lopussa että ilmoita DODAM inbound.

 

Kuinka pitkälle räimit kun on taajuus tukossa,ja on meinaan usein.Ei ole aikaa vaihtaa taajuuttakaan,senkin uskaltaisi tehdä jos tietää menetelmät sun muut.

On edelleen taajuus tukossa,IFR liikenne saa määräykset että "callsign only"että tulis tilaa eetteriin.

 

Kertokaa muutkin mitä tekisitte,kotona sanottiin että sinne vaan selvitysrajoille räimien :)

 

Kannaisikohan ajatella että miksi haluaa tietää DODAM inbound,onko huano tutka vai mitä meinaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään