Kim Tuominen

Juotko kahvia? (Mikä sai aloittamaan juonnin?)

95 viestiä aiheessa

Joo, aamulla pitää saada mukillinen, jotta herää. Päiväkahvit viime vuosina jääneet vähemmälle, tee ja/tai kaakao korvanneet erityisesti työpaikalla jatkuvan kahvin litkimisen. Amerikan vuosina jopa meikäpoikakin tottui sikäläiseen kahviin, joka meidän eurooppalaisten mielestä on litkua. KotiSuomeen palattuamme täkäläinen kahvi maistui kitkerältä. Kaikkeen sitä tottuu... Jossakin vaiheessa perheessämme tapasimme ostaa papukahvia ja jauhaa sen itse. Vaimoni erityisesti totesi, että itsejauhettu ei tuppaa närästämään siinä määrin kuin valmiiksi suodatinjauhettu. Kofeiinitonkin (decaf) Amerikan vuosina silloin tällöin maistui, ei enää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juon, paljon. Jos sitä ei saa niin ajatus pyörii vain kahvissa, kahvitta oleminen tuo lopulta päänsäryn. Edesmennyt mummo tarjosi tarinoiden mukaan kahvia kun olin neljän vanha, siitä asti tätä ihanaa juomaa on tullut juotua. Pienenä tietysti vähemmän, mutta nyt lähestyttäessä aikuisuutta määrä on merkittävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2-5 kuppia menee tätä nykyä päivässä, tosin on välipäiviäkin. Olinkohan jotain 12v. kun aloitin herkun kippaamisen. Ja maun takia juurikin juon, en tunne olevani riippuvainen.  Jos juon illalla saattaa mennä pari tuntia pyöriskellessä sängyssä, mutta silloinhan on hyvä miettiä syntyjä syviä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos juon illalla saattaa mennä pari tuntia pyöriskellessä sängyssä, mutta silloinhan on hyvä miettiä syntyjä syviä. ;D

Samoin. Pidän klo 17 rajana kahvin juomiselle. Jos sen jälkeen vielä kahvia nautiskelee, saa myös nautiskella unettomasta alkuyöstä. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä juon. Itseasiassa juuri menee päivän kolmas kuppi.

Kahvinjuonnin aloitus johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen aina pitänyt kahvin mausta. Aluksi tosin kermalla ja sokerilla höystettynä.

Sokerin ja maidon käyttö on aiheuttanut useampaan otteeseen soutamista ja huopaamista edestakaisin - välillä mustana välillä mausteilla. Tällähetkellä kahvi menee makeana ja maidolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin. Pidän klo 17 rajana kahvin juomiselle. Jos sen jälkeen vielä kahvia nautiskelee, saa myös nautiskella unettomasta alkuyöstä. :(

Meidän perheessä meikäläisen nimittämä "viiden mokat" on tuttu termi  ;D Kyllä huomaa, jos jättää joku päivä kahvin juomatta tai juo aikaisemmin, niin alkaa olemaan jo hieman väsy illasta.. Liekö kafferiippuvuutta?  ;D

Aihetta sivuten... mihin se linkki nyt katos, voi vi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Töissä ihan toimistosumppiakin piristykseksi. Kotona sitten enempi makunautintona jotain parempaa.

Suodatinjuhlamokkaa suomalainen juo jos ei ole syytä olla juomatta, kun sitä joka paikassa aina tarjotaan. Paremman päälle aloin ymmärää, kun sain mutteripannun lahjaksi. Sitten tie on johtanut myllyyn, espressokeittimeen, paahtimeen ja raakapapujen tilaamiseen ulkomailta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normaali, espresso, cappucino, latte, fraputsiino jne. kerman, maidon ja sokerin kanssa tai ilman...mutta ei kovin monta kuppia päivässä 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

About 5-7 kuppia päivässä menee, mustana ilman sokeria tietysti. Aamulla 2 mukillista, duunipäivän aikana automaattisumppia 3-4 kupillista ja illalla seiskan pintaan pari kuppia. Joskus penskana kahvinjuonnin alotin, koska kaikki muutkin perheestä joi. Oli hankala kattaa iltakahville yhdelle eri vermeet :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juuri ollenkaan. Joskus menee "pakosta" alas, ehkä sellaset 2-3 kuppia/vuosi. Onneksi kaikki tutut tietää ja pistää jotain muuta. En vaan pidä kahvista ollenkaan, se on pahan makuista, ei siinä muuta syytä ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parhaillaan kiskon aamun toista kupillista huiviin. Yleensä päivässä menee se 5-6 kuppia kahvia ja maidon kanssa, toki ilmankin menee. Työpäivänä ja työpäivästä riippuen saattaa mennä enemmänkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin monta vuotta juomatta, mutta huhtikuussa kun oltiin saksanmaalla, niin vaimo tilas

kahvia ja sai sellaista maitokahvia. No mää sanoin, että annappa kun minäkin maistan.

Oli hyvää ja mää tilasin heti latte macciatoa ja nyt mulla on sitä täällä kotonakin.

Ei niin ärsytä vatsaa tuo maitokahvi.

Matkailu avartaa. . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan se jossain 1v. paikkeilla kun mummo oli antanut kahvia... nykyäänkin joka aamu ennen kouluun menoa kahvia

Eikai nyt ihan 1 vuotiaana kahvia? Ei taida olla kofeiini ihan tuon ikäisille terveellistä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikai nyt ihan 1 vuotiaana kahvia? Ei taida olla kofeiini ihan tuon ikäisille terveellistä...

Eihän sitä välttämättä juomalla tuon ikäinen juo, mutta ollaahan sitä myökin omalle pojalle jo alle vuoden ikäisestä lähtien monia ruokia tarjottu ja perus maitoa, ja nykysin ei niipostele ruoassa yhtään.

Jos se on vaan hänen mummonsa kokeillut, maistuuko kaffe. Meijän jäbälle ei ainakaan kofeiini pitoista anneta liiemmin, koska se sitten ei nuku kun seuraavana päivänä. Sen verta pienikin määrä alle vuoden tai parinkin vuoden ikäiselle on jo aika selvä, että sillon kun otetaan niin virtaa riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän sitä välttämättä juomalla tuon ikäinen juo, mutta ollaahan sitä myökin omalle pojalle jo alle vuoden ikäisestä lähtien monia ruokia tarjottu ja perus maitoa, ja nykysin ei niipostele ruoassa yhtään.

Jos se on vaan hänen mummonsa kokeillut, maistuuko kaffe. Meijän jäbälle ei ainakaan kofeiini pitoista anneta liiemmin, koska se sitten ei nuku kun seuraavana päivänä. Sen verta pienikin määrä alle vuoden tai parinkin vuoden ikäiselle on jo aika selvä, että sillon kun otetaan niin virtaa riittää.

Ajattelin, että sellaiset vähäisetkin määrät saavat aivoissa jotain häikkää aikaiseksi. Mutta eipä kummassakaan tapauksessa ole (ilmeisesti) tullut mitään. Sitähän suunnitellaan, että nämä energiajuomat, jota nuoret vetävät tölkki tolkulla päivässä, saisivat ikärajan. Itse kannatan tätä! Koulussakin näkee monella välituntisin euron Euro Shopper energiajuomat, ja nämä koukkuuntuneet kyllä ovat niin rauhattomia ja ylivilkkaita, jolloin oppiminen ja keskittyminenkin on vaikeampaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Työelämässä ollessa vähintäin 20 kuppia päivässä, nyt vapaaherrana ei niinkään paljon, toki juon teetä nykyään lisänä.

Päiväannos ehkä 5 kuppia kumpaakin, tuohon sitten rasia, joskus toinenkin tupakkia. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Työelämässä ollessa vähintäin 20 kuppia päivässä, nyt vapaaherrana ei niinkään paljon, toki juon teetä nykyään lisänä.

Päiväannos ehkä 5 kuppia kumpaakin, tuohon sitten rasia, joskus toinenkin tupakkia. :thmbup:

Mä kun luulin että mä oon kahvin ystävä (3-5 kuppia päivässä) mut et 20....... ;D Eikö sulla mee vatsa ihan mutkalle tosta määrästä ja tuu semmonen heikottava olo et kädet tuntuis vähän vapisevan siitä kofeiinin määrästä kun mulla tulee se jo tosta >3:sta kupista. Kai sitten iän myötä olet tottunut?

Siihen vielä aski jos toinenki röökiä (nikotiinia ym.) kylkeen niin huhhu, mä oisin teholla  :P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää paikkansa ihan käytännön kokemuksen perusteella. Esimerkiksi yhdistelmässä ADHD ja litrakaupalla energiajuomaa päivässä on perskoulun opettajilla pitelemistä. Nuo aineet pitäisi yksinkertaisesti ottaa ALKOon kuten muutkin päihteet (no - en nyt tuossa kahvia sentään tarkoita  ;D sitä ne eivät ennekään ole litratolkulla juoneet kuten näitä makeita energiajuomia). Noilla aineilla lapsesta tulee helposti "superpallo" - pieni ja pyöreä, joka jaksaa jaksaa jaksaa... pomppia pomppia pomppia...

Pekka

Tiedättekö muuten mistä tämä villitys sai alkunsa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kun luulin että mä oon kahvin ystävä (3-5 kuppia päivässä) mut et 20....... ;D Eikö sulla mee vatsa ihan mutkalle tosta määrästä ja tuu semmonen heikottava olo et kädet tuntuis vähän vapisevan siitä kofeiinin määrästä kun mulla tulee se jo tosta >3:sta kupista. Kai sitten iän myötä olet tottunut?

Siihen vielä aski jos toinenki röökiä (nikotiinia ym.) kylkeen niin huhhu, mä oisin teholla  :P.

Eipä tuo vatsa tuolloin, nyt kun liikun vähemmän tuntuu jo pienempi määrä tuolla pötsissä.Aloitin -60 luvun alkupuolella, töihin tullessa juotiin kuppi kaksi ja sitten päivän mittaan lisään aina kun ehti.

En tosiaan suosittele koska kaikilla ei varmaan paikat kestä.Hetkellisesti voin kyllä vieläkin venyä tuollaisiin urheilusuorituksiin.Silloin ei käsi vapissut, nykypäinä voi vapista jo ihan mistä vaan. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opiskelujen aikana oli pakko aloittaa kahvittelu. Sisäoppilaitoksessa, Maanpuolustuskorkeasaaressa ei kertakaikkiaan uskaltanu nukahtaa luennoilla.

Lnd

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huumehan se kofeiini on. Tosin haitoiltaan varsin lievä nikotiiniin, heroiiniin tai kokaiiniin verrattuna, mutta huume kuitenkin. Joillekin kofeiini aiheuttaa ihan sydämentykytyksiäkin, eikä sitä silloin tietenkään pidä käyttää. Kofeiinin vieroitusoireet ilmenevät yleensä väsymyksenä ja päänsärkynä.

Kahvista voi onneksi nauttia ilman kofeiiniakin. Maustakaan ei tarvitse juuri tinkiä, mutta valikoimasta kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään