Kim Tuominen

Juotko kahvia? (Mikä sai aloittamaan juonnin?)

95 viestiä aiheessa

Nyt alkoi kahVITUTTAA kun muistin juuri, ettei ole aamukahveja juotu :D

Oulussa sanottais ainakin Mustasuon slangilla että; " Alako hulluna kahvituttamaan !"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juon. Valitettavasti vain suomalainen kahvi on vehkeestä ja tästä joutuu kärsimään ainakin duunissa ja kyläillessä. Himassa tilanne muuttui juuri radikaalisti postin tuotua AY Plus -pisteillä hankitun espressokeittimen: nyt edessä koekupillinen lattea ja hyvää on :thmbup:. Kätevä vehje, suosittelen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juon. Valitettavasti vain suomalainen kahvi on vehkeestä

Eipäs, vaan sen pitää juuri olla suomalaista ja juoda mustana ;) Noi latte-kahvitukset on jotain suklaajuomia, kai.. Ei siis kahvista voi puhua :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei lattessa mitään suklaata ole, se on maitokahvi.

maito maitona ja kahvi kahvina :)

Mä en suostu sekottamaan kahviini mitään, koska sen maku menee täydellisesti pilalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en suostu sekottamaan kahviini mitään, koska sen maku menee täydellisesti pilalle.

Totta! Ihan hirveetä kuraa ja mietoa mömmöä tulee maidon kanssa.. Pitää olla kunnon sumpit :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipäs, vaan sen pitää juuri olla suomalaista ja juoda mustana ;) Noi latte-kahvitukset on jotain suklaajuomia, kai.. Ei siis kahvista voi puhua :P

Sitä kun oppii hyvälle tuolla mualimalla niin (Suomi)kahvikaan ei enää maistu miltään ;). Jees, makuasioitahan nämä ovat, mutta itse näkisin mielelläni espresso/latte/mochaccino -kulttuurin Suomeen rantautumisen. Kannussa seisoneen suodatinkuran aika voisi pikku hiljaa olla ohitse.

Totta! Ihan hirveetä kuraa ja mietoa mömmöä tulee maidon kanssa.. Pitää olla kunnon sumpit :D

Tuplashotti espressoa naamariin ja suomilitku ei maistu enää miltään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuplashotti espressoa naamariin ja suomilitku ei maistu enää miltään.

Veikkaan, että että pahaa voi olla, mutta mulle menee tuplashotti punasta tabascoakin ilman mitään sen kummempia ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tota tulee juotua. 11v maistelin ekan kerran jotta "voittaisin" (aina vähän kilpailua pitää olla) isoveljeni kahvinjuonnin aloittamisessa. Noh, kyllähän tota nyt on jo 3v juotu, isoveljeni aloitti "vasta" saman ikäisenä kuin olen nyt, kahvinjuonnin. Mustana menee helposti, mutta kun mulla yleensä kiire enkä jaksa odottaa kahvin viilentymistä laitan maitoa sekaan viilentämään. :P Ei sitä siinä paljoa maista.  Aamulla menee kuppi tai kaks, päivällisen jälkeen 1 kuppi. Ei sitä enempää tarvi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maitokahveilla on paikkansa. En minäkään lattesta kauheasti perusta, mutta kunnon cappuccino on makuelämys. Niin on toki hyvä espressokin. Kyllähän tyypillinen suomalainen hapan vaaleapaahtoisesta bulkkikahvista suodatettu kahvikin maistuu, mutta ei se mitään erityisen hyvää kahviksi ole. Minä teen tavallisen kahvin yleensä pressopannulla vastajauhetuista keskitummista pavuista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juo kahvia, kun se on kerta niin pahaa.

Maistoin kahvia kerran 6-vuotiaana ja välittömästi totesin, "yääääk, tätä mä en ainakaan enää ikinä juo". Ja päätös on pitänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokunen kuppi päivässä tulee juotuna mustana ja ilman makeutusaineita. Kahvinjuonti alkoi työelämään siirtymisen yhteydessä vajaa 40 vuotta sitten ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni että kahvi ja kofeiini voi jopa lisätä sydän ja verisuonisairauksien riskiä :P

Wikipedia on ainankin samaa mieltä:

Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Se tekee ihmisen puheliaammaksi ja poistaa estoja. Kofeiini vaimentaa väsymyksen tunnetta ja lisää vireyttä sekä valppautta. Piristävän vaikutuksensa vuoksi kofeiini voi aiheuttaa myös unihäiriöitä, etenkin jos elimistössä on paljon kofeiinia vielä nukkumaan mentäessä.

Kofeiini kiihdyttää myös hikoilua, sydämen lyöntitiheyttä ja virtsaamista.

Pitkäaikaisella kofeiinin käytöllä on lukuisia haittavaikutuksia. Kahvi saattaa aiheuttaa verenpaineen nousua eli hypertensiota sekä sydämen tykytystä ja vapinaa? Vatsavaivat ja monenlaiset ruoansulatusvaivat ovat myös mahdollisia.lähde? Jotkut saattavat saada rytmihäiriöitä. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö. Lapsille päivittäinen käyttö voi aiheuttaa levottomuutta ja hermostuneisuutta.

Uusimpien tutkimusten mukaan jo pieni määrä kofeiinia lisää merkittävästi keskenmenon riskiä. Jo 200 mg kofeiinia eli noin desilitraa kahvia päivässä kaksinkertaistaa riskin keskenmenoon. Kofeiini on aiheuttanut rottakokeissa sikiövaurioita annoksina, jotka ihmisellä vastaisivat 70 päivittäistä kahvikupillista.

Myrkyllinen annos ihmiselle on 20mg/kg eli 60 kilon painoiselle aikuiselle annos olisi 1200mg.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juo kahvia, kun se on kerta niin pahaa.

Maistoin kahvia kerran 6-vuotiaana ja välittömästi totesin, "yääääk, tätä mä en ainakaan enää ikinä juo".

Samaa voin veikata  meistä kaikista, että kun sitä on maistanut, on päättänyt ettei sitä koskaan tule juomaan. Mutta kyllä sitä piti aikuisten tavoille oppia, eikä se maku enää pahaa ollut parin päivän jälkeen. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JUON, JUON  :D . Varmaankin juomiseni alkoi siitä kun isän polvella istuin ja hän syötti kahviin kastettua "pullamössöä"

Joskus silloin -50 luvun puolessavälissä :D. Enpäs muista kahvimerkkiä , ehkä silloista "parasta" ;D

Varmaankin jotain vaivihkaa tuotettua 8)

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JUON, JUON  :D . Varmaankin juomiseni alkoi siitä kun isän polvella istuin ja hän syötti kahviin kastettua "pullamössöä"

Joskus silloin -50 luvun puolessavälissä :D. Enpäs muista kahvimerkkiä , ehkä silloista "parasta" ;D

Varmaankin jotain vaivihkaa tuotettua 8)

Risto

Pauling:ia tietenkin,tumma tyttö kuvassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pauling:ia tietenkin,tumma tyttö kuvassa.

Kutakuinkin tuota mainitsemaasi... Liittenä Amerikkalaista myyntitaitoa/ Maaseudun Tulevaisuus lehdestä 28.1 -33  ::)

[ attachment removed / expired ]

Tai, kahvia,,, Tumma paahto ;D

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juo kahvia, en ole koskaan juonut. Enkä teetä, enkä kaljaa....olen hankala vieras kyläpaikoissa kun "mikään ei kelpaa"  ;D

Eikö edes vesi? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö edes vesi? :)

Juu vesi, mehu ja limsa menee. Jostain syystä minun kyläpaikoissani litania on vaan tuo kahvi-tee-kalja. Ja sitten mullistellaan kun MINÄ olen niin vaikea ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu vesi, mehu ja limsa menee. Jostain syystä minun kyläpaikoissani litania on vaan tuo kahvi-tee-kalja. Ja sitten mullistellaan kun MINÄ olen niin vaikea ;D

Joo,vähän sama ropleemi.Mun kyläpaikoissa vain tarjotaan ensin viinaa,viiniä ja kaljaa,sitten vasta kahvia.

Se onkin ainoa neste mitä kylässä juon,kotona voi sitten vähän kännäilläkkin..... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Samaa voin veikata  meistä kaikista, että kun sitä on maistanut, on päättänyt ettei sitä koskaan tule juomaan. Mutta kyllä sitä piti aikuisten tavoille oppia, eikä se maku enää pahaa ollut parin päivän jälkeen. :)

Olen kai sitten vielä lapsi? ;D Kyllä elämässäni on tullut törmättyä ihmisiin, jotka ovat kysyneet "etkö vieläkää ole oppinut juomaan kahvia?". Tavallaan tuo kysymys on tuntunut loukkaavalta, koska kahvia ole pakko juoda elossa pysyäkseen. Onneksi millään työpaikalla kahvia ei ole tuputtamalla tuputettu minulle. Enkä minäkään tuputa teetä englantilaiselle poikaystävälleni, jonka mielestä tee on ihan kamalan makuista. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Wikipedia on ainankin samaa mieltä:

Kyllä tuos viimme vuonna olivat suomalaiset ja jokunen muukin asiantuntija sitä mieltä että kahvi vähentää sydän ja valtimotauteja, eivät olleet Wiki nimisiä.En tiedä kun en ole kirunki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juo kahvia, en ole koskaan juonut. Enkä teetä, enkä kaljaa....olen hankala vieras kyläpaikoissa kun "mikään ei kelpaa"  ;D

Kokeile joskus, voit yllättyä. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kai sitten vielä lapsi? ;D Kyllä elämässäni on tullut törmättyä ihmisiin, jotka ovat kysyneet "etkö vieläkää ole oppinut juomaan kahvia?". Tavallaan tuo kysymys on tuntunut loukkaavalta, koska kahvia ole pakko juoda elossa pysyäkseen. Onneksi millään työpaikalla kahvia ei ole tuputtamalla tuputettu minulle. Enkä minäkään tuputa teetä englantilaiselle poikaystävälleni, jonka mielestä tee on ihan kamalan makuista. ::)

Siis Englannissa? Tuossa teekulttuurin Mekassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään