Kim Tuominen

Juotko kahvia? (Mikä sai aloittamaan juonnin?)

95 viestiä aiheessa

Kyllä juon, ja ehdottomasti mustana. Nykyään menee ehkä joku viitisen kupillista päivässä.

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kun luulin että mä oon kahvin ystävä (3-5 kuppia päivässä) mut et 20....... ;D Eikö sulla mee vatsa ihan mutkalle tosta määrästä ja tuu semmonen heikottava olo et kädet tuntuis vähän vapisevan siitä kofeiinin määrästä kun mulla tulee se jo tosta >3:sta kupista. Kai sitten iän myötä olet tottunut?

Siihen vielä aski jos toinenki röökiä (nikotiinia ym.) kylkeen niin huhhu, mä oisin teholla  :P.

Tulipas tuosta sellainen Vuja De armeija-aikoihin kun asesepän hommiin kuului vartiopäällikön huki kerran kuussa. Siellä lennonjohdon kivijalassa siis kun ei tosiaan ollut vuorokauden sisään juurikaan muuta tekemistä kun juoda kahvia se kolme pannullista ja polttaa pari askia Camelia päälle hälymonitoria vahdatessa. Tuo annos vuorokaudessa kieltämättä sai aikaan sen että päivänvaloon kiivetessään oli vähän "säikky olo"

Mutta varsinaiseen aiheeseen palatakseni.... Kahvinjuonnin aloitin jostain syystä vasta noin 16-vuotiaana, sitä ennen teetä.  Sittemmin kahvia on kulunut vaihtelevalla menestyksellä, paitsi ihan viime aikoina. Amerikkalainen kahvi on nimittäin mielestäni hirveätä kuraa, erityisesti jossain $tarbucksilla jossa joku caramel-crappucino-latte-mokka sekoitus maksaa maltaita muutenkin. Näin ollen kahvinjuonti on pikku hiljaa hiipunut ainoastaan niihin kertoihin kun suomalaista ( sic! ) kahvia on ollut saatavilla. Käytännössä tarkoittaa sitä että töihinkin joutuu raahaamaan termarilla omat kahvit, rajoittaen kahvinjuonnin lähinnä aamupäiviin.  Sitkun sen termarinkin pudotin pari kertaa mopon päältä niin pikku hiljaa ei enää tuntunut vaivan arvoiselta.

Elikkä nykyään lähinnä teetä. En kahvikuppiin(kaan) sylje jos hyvä sellainen vastaan tulee, mutta enimmäkseen tulee turvauduttua Liptonin tuotteisiin.......

Näin tuossa päivänä muutamana huoltiksella mainoksen jossa luvattiin tankkaajalle 16 oz kahvi kaupan päälle. Loihe siinä sitten ihmettelemään että eikös kuustoista unssia ole melkeen puoli litraa? Että minkä ihmeen takia siis kahvia pitää tuopista juoda? Ja vielä ajaessaan......?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo, käytännössä mä juon mitätahansa kuraa, mitä kutsutaan kahviksi.

En tiedä kyllä miksi, mutta juon.

Ja erotan kyllä hyvän kahvin, kunnon espresso on lemppari! Triplana kiitos :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottakai juon. Kaikki käy, kuhan ei ihan äklömakea jääkahvi ole. Eniten tulee juotua espressoa/cappuchinoa kun niitä saa nykyään joka aamu kotonakin  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, juon kahvia. Olen sitä harrastanut jo kai melkein koko elämäni. Syynä tavan aloittamiseen on kai ns. "sukuvika", kaikki, siis ihan kaikki ovat kovia kahvin litkijöitä olleet jo ties kuinka monessa polvessa. Sen verran huomaa ehkäpä jopa pientä riippuvuutta että mikäli ei ennen puolta päivää saa kahvia riittävästi niin tulee armoton päänsärky, johon taas auttaa parhaiten kupponen (~0,5 l) kahvia, ja pahana paikkana burana päälle..  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vain Portugalissa saa kunnon kahvia. Espanja ja Italia jää kaus taakse.

Aivan niin. Makuasioista ei kannata kiistellä. Kerron asiasta toisen version.

Reilu vuosi sitten kävimme eukon kanssa Dominikaanisessa tasavallassa lomamatkalla. Samalla matkalla osallistuimme matkatoimiston retkelle, jossa vierailtiin mm. eräällä luomukahvitilalla. Se kasvatti itse kahvinsa, kuivasi, lajitteli, paahtoi, jauhoi ja pussitti sen myyntiä varten - siis koko ketju alusta loppuun ja ilman lisäaineita. Koneet näyttivät kyllä 50-luvulta peräisin olevilta, mutta en huomannut siitä olevan mitään haittaa. Mukaan lähti tehtaan myymälästä pari pakettia tummapaahtoista ekspressoa varten (vaaleaa paahtoa siellä ei edes tunnettu, josta olisi pohjoismaista kahvia voinut keitellä).

Kotona sitten harmitti, kun ei tullut ostettua saman tein matkalaukullista tuota kahvia. En nimittäin eläissäni ole juonut niin hyvää ekspressoa (olen sentään juonut kahvia kutakuinkin 60 vuoden ajan, josta tosin ekspressoja vasta pari viimeistä vuosikymmentä).

Mieleen nousi väkisinkin ajatus myrkytetäänkö meitä myös Suomen kaupoista saatavan kahvin välityksellä?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kahvi ihmetytti minua jo pentuna. Se on niin pahaa, että makua piti parannella sokerilla ja kermalla. Siksi en juo kahvia. 

Minusta kuumissa juomissa ei ole potkua. Siksi en myöskään juo teetä enkä kaakaota. Kylmässä cokiksessa ja soodavessä sen sijaan on potkua. Jopa kylmässä vedessä on potkua. Kylmässä oluessa on paljon potkua. Viinassa jäillä potkua vasta onkin.

Jos olen kylässä ja emäntä ei tunne taipumuksiani, niin juon kohteliaisuuden vuoksi kahvikupillisen. En halua asettaa emäntää vaikeaan tilanteeseen. Isännät kyllä huolehtivat asianmukaisesta tarjoilusta.

En muuten polta tupakkaakaan, koska se maistuu pahalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kahvia tulee kyllä juotua ja mustana, ilman sokeria. Töissä tulee litkittyä sitä pitkin päivää ja oikein Juhla Mokkaa, jonka maku tosin vaihtelee suurestikin, keittäjästä riippuen ::)

Taitaa olla vaan sellainen tapa, että pitää olla suht' aina kuppi nenän edessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mummo opetti kahvinjuontiin jo nuorena: pannukahvia ja niin kuumana että suu meinaa palaa. Maitoa vain väriksi. Joskus laitan kahvinkeittimestä tehdyn kahvin mikroon, kun ei ole tarpeeksi kuumaa :-[

Espanjalainen maitokahvi (churrolla höystettynä) on ollut paras tähän mennessä, mummon kaffen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

cafe con leche, se on muuten hyvää.

Eikä se churro siinä yhtään haittaa kyljessä  ;D

Mä jäin oikein miettimään tätä. Mä tykkään oikein vahvasta, mustasta espressosta ilman sokeria. Juon kahvini mieluummin maidolla kuin sokerilla, jos pitää valita. Mä taidan sitä maitoa heittää sinne lähinnä siks, että se ei  olis niin juukelin kuumaa, naama palaa :D

Mutta mustanakin menee, helposti. Jos tekee mieli makeaa, tipautan sokeria sinne joukkoon, mutta ne hermesetakset maistuu ihan hirveille, vaikka limut esim juonkin light-versiona. Tosin, niinkuin tuossa ylempänä mainittiin, enemmän mäkin oon kylmien juomien ystävä kuin kuumien, todella harvoin juon teetä ja vielä harvemmin kaakaota. teestä tulee toisinaan vielä ihan hirveä olokin. Ei kaikista, mutta jostain lajeista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään