Guest arzzi

Alokkaat lihavia ja huonokuntoisia!

93 viestiä aiheessa

Tässä vähän aikaa sitten olikin jo aihe liittyen cooper-juoksuun! Nyt uutisoidaan, että alokkaiden keskimääräinen juoksumatka on noin 2400m ja hyvään tai kiitettävään juoksuun yltää vain enää 35%. Parikymmentä vuotta sitten siihen ylsi 74% alokkaista.

Alokkaiden keskipaino on tällä hetkellä 75,18kg.

Eli aika hurjalta kuulostaa, lieköhän tämä "atk-sukupolvi" unohtanut liikunnan harrastamisen? Sehän oli hikoilua vähintään 2-3 kertaa viikossa vähintään 45min yhtämittaisesti kerrallaan. Eihän se sen vaikeampaa ole!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä vaan tuo liikuntamäärä riitä mihinkään, jos syö päivittäin tyyliin "Pizzaa ja kokista", kuten nykyään näyttää niin monella olevan tapana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän siinä ole mitään järkeä lähteä armeijaan rapakuntoisena. Itse taidan yrittää nostaa kuntoa ennen armeijaan menoa niin, että juoksen n. 3000m tai enemmän cooperissa. (Toivottavasti tämä ei jää toive ajatteluksi ::))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nooh, kerran täällä ollaan niin huolestuneita asioista niin empä ainakaan ole laskemassa tilastoja kun sain Ceen ihan suosiolla ;D

EDIT: Mutta empä tuota keskipainoa siltikään erityisen hurjana pitäisi, ei kaikki voi olla kukkakeppejä...itse olisin ainakin iloinen jos painaisin noinkin vähän kuin 75kg...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Mutta empä tuota keskipainoa siltikään erityisen hurjana pitäisi, ei kaikki voi olla kukkakeppejä...itse olisin ainakin iloinen jos painaisin noinkin vähän kuin 75kg...

Tätä keskipaino asiaa olen itse ihmetellyt, eri tiedotusvälineissä asiaa käsitelty eri sävyllä mutta eipä tuo mielestäni ole ainakaan liikaa.

Suurin osa alokkaista varmaan 18-21 vuotiaita niin minkähän verran sitä sitten heidän pitäisi painaa. Minulla ainakin huimasti tuttuja jotka itseni pituisia (187cm) tai hieman lyhyempiä ja ei tämän kokoisten ihmisten hirveästi tuosta 75 kilosta ainakaan vähempää pidä painaa.

Mutta Tammikuussa sen sitten itsekin huomaan mikä alokkaiden nykykunto on. Mitä näihin uutisointiin tulee uskoa niin olen kyllä 74 kiloisena ihmisenä keskimäärästä laihempi ja keskimäärästä paremmassa kunnossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä vaan tuo liikuntamäärä riitä mihinkään, jos syö päivittäin tyyliin "Pizzaa ja kokista", kuten nykyään näyttää niin monella olevan tapana...

En tunnusta. ;D.Ja pistivät meikäläiselle suosista E-paperit... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä näihin uutisointiin tulee uskoa niin olen kyllä 74 kiloisena ihmisenä keskimäärästä laihempi ja keskimäärästä paremmassa kunnossa.

Se vaan ei aina merkitse se kova juoksukunto sitä kuntoa, mitä intissä vaaditaan. Nimittäin on tullut kannettua tai vedettyä ahkiossa eräänkin kerran parin kaverin kamoja pitkin Lappia, kun ei pojilla kunto kestänyt roudata omia kamoja. Molemmat jätkät oli semmoisia, että nahka oli puettu aamulla luiden ja vähäisen lihan ympärille. Molemmat juoksi reippaasti yli kolme tonnia Cooperissa, mutta siinä vaiheessa kun pistetään lähes oman painon verran kamaa kantoon ja lähdetään niitä raahaamaan pitkin metsiä, niin eipä siitä juoksukunnosta paljon hyötyä näköjään ollut. Itse juoksin hädintuskin 2300m aloituscooperissa (loppu-cooperin onnistuin lusmuamaan ;D), mutta eipä tarvinnut kertaakaan pistää kamoja kantoon toisille...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tai "limua ja leipää" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköpä jotkut mahda pitää mäkkärillä käymistä normaalina syömisenä. Ei mikään kuntoliikunta tai urheilu pidä niitä kiloja kurissa, jos pääravintona on laardiburgerit rasvakastikkeella ja sokeriliemi. Jos koko päivän kiskoo rekeä napajäätiköllä, niin sitten alkaa ehkä semmoinenkin ruokavalio olla perusteltu ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se vaan ei aina merkitse se kova juoksukunto sitä kuntoa, mitä intissä vaaditaan.

Kyllä näinhän se menee. Meilläkin oli pari hiirtä jotka juoksi 3300 cooperissa mutta hyytyivät marssille. reilun 20kilon rinkka selkään ja vielä märkä sissiteltta olkapäille niin siinä ei paljon juoksukunto auta. Missä päin lappia palvelit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä päin lappia palvelit?

Palvelin Kajaanissa KaiPr:n Sissi-komppaniassa. Mutta kahteen otteeseen tuli käytyä Rovajärvellä kahdesta kolmeen viikkoa telttailemassa. :) Tosin sai niitä kamoja joskus kantaa lähempänäkin Kajaania :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koira on tehty juoksemaan, ja se siitä yleensä tykkääkin.

Meidän porukassa intissä oli häiskä Australiasta, oli keskittynyt voimailuun.Lyhyt ja vanttera, juoksussa ei pärjännyt mutta metässä raahas romut ilman vinkumisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Juu, on tuo huolestuttavaa katsottavaa. Omasta mielestäni Suomen armeija on mennyt vain huonompaan suuntaan. Itse kävin armeijan v. 97-98 ja silloinkin ei ollut mitään sen ihmeellisempää, kun pienimmätkin simputuksetkin on kielletty totaalisesti. Nyt ne jo jakaa kolmeen erään kunnon mukaan...blaah! Liikuntatottumukset ovat muuttuneet kestävyyttä vaativista lajeista enemmän "mukaviin" lajeihin. En itse ainakaan enää usko Suomen armeijan iskukykyyn, sillä sisun merkitys tänä päivänä on pelkkä vitsi verrattuna 60-vuotta taaksepäin. Ehdottaisin puhumaan vaarien kanssa (mikäli elossa) ja muutenkin jututtamaan veteraaneja. Ette opi nykyaikaista sotimista heiltä, mutta sitä enemmän tervettä kunnioitusta ja mitä sisu merkitse tuolloin.

Toisin sanoen, olen ollut jo pitkän aikaa osittaisen ammattiarmeijan puolella. Loppuosa vuosittaisesta vahvuudesta saadaan helposti täytettyä, koska motivoituneita suomalaisia nuorukaisia löytyy tarpeeksi aivan varmasti. Tällä tavoin saataisiin iskukyvyltään monin verroin tehokkaampi armeija. Nykyinen sotiminen on enemmän lyhytkestoista ja paljon teknistä taitavuutta vaativaa. En oikein usko, että 6 kuukaudessa tehdään ammattisotilasta vastaavaa missään suhteessa. Jos nyt joku Suomeen hyökkää, niin kyllä yksi aseenkäsittely opetetaan vaikka pasifistille ja koitetaan olla sisuuntuneita ja rukoilla.

P.S. Suurin osa skappareista (runkovoima) on ammattiarmeijan puolella ja Suomalaisen sotilaan keskimääräinen elinaikaodote sodan alettua on n. 12-14 min totalitäärisessä nykyaikaisessa sodassa. Keneltä kuulin...Suomen laivaston luutnantilta, joka on tehnyt varusmiespalveluksensa taistelusukeltajajoukoissa. Vetäkää omat johtopäätökset tästä, mutta minä en muuta mielipidettäni vaikka onkin yleisen mielipiteen vastainen. Ja se raha...kyllä se riittää jos vaan tehdään tämän suuntainen päätös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tai "limua ja leipää" ;D

PV kuitenkin ulkoistaa sodanajan muonituksensa ja tarjouskilvan voittaa Mäkkäri. ;D

[ Attachment removed / expired ]

KSE - ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se vaan ei aina merkitse se kova juoksukunto sitä kuntoa, mitä intissä vaaditaan. Nimittäin on tullut kannettua tai vedettyä ahkiossa eräänkin kerran parin kaverin kamoja pitkin Lappia, kun ei pojilla kunto kestänyt roudata omia kamoja. Molemmat jätkät oli semmoisia, että nahka oli puettu aamulla luiden ja vähäisen lihan ympärille. Molemmat juoksi reippaasti yli kolme tonnia Cooperissa, mutta siinä vaiheessa kun pistetään lähes oman painon verran kamaa kantoon ja lähdetään niitä raahaamaan pitkin metsiä, niin eipä siitä juoksukunnosta paljon hyötyä näköjään ollut. Itse juoksin hädintuskin 2300m aloituscooperissa (loppu-cooperin onnistuin lusmuamaan ;D), mutta eipä tarvinnut kertaakaan pistää kamoja kantoon toisille...

Tässäkin täytyy muistaa, että nämä hiirulaiset, joista puhutte, niin painavat useimmiten 50-65kg. Laitat 65 kiloselle kaverille reilu 20 kiloa selkään ja aseen kaulalle, niin sen paino nousi just noin kolmanneksen.

Itse painan nyt ~ 87kg, ja juoksen melko varmasti cooperissa sen 3 tonnia, jos nyt kokeilisin. Viikossa menee juoksulenkillä 3:na päivänä 10km. Aivan varmasti silti hyytyisin jos mulle laitettas ~ 30 kiloa ylimääräistä selkään ja kaulalle. Siinä vaiheessa kun aletaan lähestyä niitä oman suorituskyvyn rajoja, niin muutama hassu kilo tekee paljon.

Sitten vaakakupissa painaa aerobinen kunto ja lihaskunto. Vaikka kaverilla on aerobinen kunto rautaa, niin mikäli lihaksia ei käytännössä ole, niiden käyttäminen raskaissa kantamuksissa pistää varmasti "kukkakepin" polvilleen, kun lihakset menevät hapoille. Sama kun yrittäisi lohnolla, vanhalla bensa-autolla yrittää ajaa maastossa, jossa diisseli menee pois tiehensä... kun vääntö loppuu se loppuu.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäkin täytyy muistaa, että nämä hiirulaiset, joista puhutte, niin painavat useimmiten 50-65kg. Laitat 65 kiloselle kaverille reilu 20 kiloa selkään ja aseen kaulalle, niin sen paino nousi just noin kolmanneksen.

Nimenomaan, tuotahan minä juuri sanoin. Eli ei se ole se juoksukunto se tärkeintä intissä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin jäin tuota 75kg ihmettelemään. Itse olen 179/67 ja aika laiha tapaus. Minunkaan mittaiselle tuo 75 ei ole paljon. Riippuu toki, onko se mahassa vai lihaksissa.. Mutta kaverini esimerkiksi on ~90 kg, eikä yhtään ylimäärästä läskiä, pelkkää lihasta. Joten on kumma lukema tuo 75.

Mutta ensi heinäkuussa pitäis alottaa, jos vaan pääsee laskuvarjojoukkoihin, ja kovasti on ollu yritystä vähän kuntoa kohottaa, mutta pelkän tavallisen juoksemisen lisäksi olen pistänyt reppuun vähän yli 8 kg ja sitten juoksemaan. Vaikuttaa kummasti jalkavoimiin.. Coopperissa ollaan nyt varmaan suunnilleen 3000 tienoilla tai vähän yli. Kohta pitäis taas kokeilla.

Mutta on se piru, kun nuoriso lihoaa, ja sitten intissä rutisee, kun on rankkaa ja on niin nettiä ja äitiä ikävä, eikä kukaan tuo laskostettuja kalsareita sängyn päälle ym. ym... >:( Sellaset juuri tarvitsee liikuntaa, eikä mitään pehmeää laskua tai lievempää toimintaa. Prkle... Nimeltä mainitsematon sukulaisenikin lopetti "selkävaivaan" tai johonkin. Ja p**kat, sohvaa sillä oli ikävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sellaset juuri tarvitsee liikuntaa, eikä mitään pehmeää laskua tai lievempää toimintaa. Prkle... Nimeltä mainitsematon sukulaisenikin lopetti "selkävaivaan" tai johonkin.

Ymmärän pointtisi mutta liikuntaa rajoittavia tiloja on turha vähätellä, esim. jos itse joutuisin intin käymään "normaaliin" tapaan niin varmasti seurauksena olisi loppuelämäksi tuki-ja liikuntaelin ongelmia...en todellakaan vastusta liikuntaa mutta se että asenne että "mikä ei tapa, vahvista" on kyllä niin perseestä ja antiikkinen ettei mitään rajaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin hajosi polvi heti ekassa marssissa, kun pakkotahtiin rytyytettiin pitkällä askeleella täyspakkaukset selässä. Se leikattiin Tilkassa, mutta kyllä se edelleenkin kävelemisestä nokkiinsa ottaa. Tosin sen ansiosta onnistuin välttämään aliupseerikouluun joutumisen, mitä etukäteen pidin lähes mahdottomana tavoitteena, valmiina insinöörinä kun menin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, on tuo huolestuttavaa katsottavaa. Omasta mielestäni Suomen armeija on mennyt vain huonompaan suuntaan. Itse kävin armeijan v. 97-98 ja silloinkin ei ollut mitään sen ihmeellisempää, kun pienimmätkin simputuksetkin on kielletty totaalisesti. Nyt ne jo jakaa kolmeen

Itse kävin armeijan vuonna -87 ja itsekin alkuun ajattelin, että huonompaan suuntaan ollaan menossa. Nyt mielipiteeni on kuitenkin muuttunut ja olen sitä mieltä, että armeijaa ollaan viety itseasiassa järkevämpään suuntaan. Esim. se, että palveluaikoja on lyhennetty on mitä paras esimerkki niistä keinoista millä porukka saadaan edes jollain tavalla pysymään motivoituneena. Aikaisemmin kun lyhin aika oli 8 kuukautta niin ajasta varmaan pulet hukattiin pelkästään olemiseen tarkoituksettomaan varuskuntapalvelukseen (mikä oli ennemminkin väkisinkeksittyä kuin suunnitelmallista). Nyt tällaiset turhuudet on jätetty pois ja koulutusta tiivistetty niin eipä tule pojilla iaka niin helposti pitkäksi. Ja mitä tuohon simputtamiseen tulee niin mitä se palvelee? Ei yhtään mitään. Koko simputustouhu on keskenkasvuisten kakaroiden keksintöä kun heillä on mennyt valta päähän. Parempi vaan, että on kielletty ja jos sitä tapahtuu niin siitä rangaistaan. Oppivathan se, että se kenellä on valtaa niin sillä on myös vastuu omista alaisistaan. Esimiehen tehtävänä on pitää huolta siitä, että alaisilla on asiat siinä mallilla, että voivat suorittaa tehtävänsä, oltiin sitten armeijassa tai siviilissä.

Toisin sanoen, olen ollut jo pitkän aikaa osittaisen ammattiarmeijan puolella. Loppuosa vuosittaisesta vahvuudesta saadaan helposti täytettyä, koska motivoituneita suomalaisia nuorukaisia löytyy tarpeeksi aivan varmasti. Tällä tavoin saataisiin iskukyvyltään monin verroin tehokkaampi armeija. Nykyinen sotiminen on enemmän lyhytkestoista ja paljon teknistä taitavuutta vaativaa. En oikein usko, että 6 kuukaudessa tehdään ammattisotilasta vastaavaa missään suhteessa. Jos nyt joku Suomeen hyökkää, niin kyllä yksi aseenkäsittely opetetaan vaikka pasifistille ja koitetaan olla sisuuntuneita ja rukoilla.

Miksi ei siis tehdä varusmiespalveluksesta sellaista, että se motivoisi. Eiköhän se nykyään ole niin, että palveluksesta on todella helppo luistaa (siviilipalvelus, henkinen kypsymättömyys) jos ei todellakaan ole motivoitunut armeijaa suorittamaan. Taisinpa jostain lukeakin, että nykyään nuoret ovat itseasiassa tutkimusten mukaan huomattavasti motivoituneempia varusmiespalvelukseen kuin parikymmentä vuotta sitten. Ja mitä koulutuksen ja sen sisältöön tulee niin ei se sotilas pelkällä aseenkäsittelytaidolla pärjää vaan yksi tärkeä juttu on myös luonnossaliikkumisen taito. Nykyään ollaan niin urbaania porukkaa, että on ihan hyvä vaan kun sällit viedään metsään ja opetetaan miten siellä selviytyy.

P.S. Suurin osa skappareista (runkovoima) on ammattiarmeijan puolella ja Suomalaisen sotilaan keskimääräinen elinaikaodote sodan alettua on n. 12-14 min totalitäärisessä nykyaikaisessa sodassa. Keneltä kuulin...Suomen laivaston luutnantilta, joka on tehnyt varusmiespalveluksensa

No sittenhän elinaikaodotekin on mennyt parempaan suuntaan. Parikymmentä vuotta sitten it-miehen odotettu elinaika taisi olla alle 5 minuuttia ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan pakko puuttua tuohon, kun Marco mainitsi tuosta palveluksesta luistamisesta, siviilipalveluksen valitseminen Suomen Suurimman Larpin sijasta ei välttämättä ole luistamista vaan omien aatteiden mukaan elämistä, joka onneksi on Suomen perustuslaissakin todettu jokaisen suomalaisen oikeudeksi. Yleinen mielipide on vieläkin aivan turhan negatiivinen siviilipalveluksen suorittaneita kohtaan. Ei kaikilla tietenkään, mutta valitettavan usein tuota vähättelyä sivareita kohtaan kuulee :-\

Ja off-topikkina, perustuslaista tuli mieleeni, kun Suomen kansalaiset ovat kaikki yhdenvertaisia. Sivari ei pääse kaikkiin töihin mihin ehkä voisi halutakin, sen takia ettei ole käynyt armeijaa. Tasa-arvoako? >:(

No, meen sitte itkee tasa-arvovaltuutetulle jos minua syrjitään. ;D

Ratkaisu tuohon alokkaiden kunto-ongelmaan voisi olla tuo osittainen palkka-armeija. Tai no, ei varsinainen ratkaisu, mutta että itse palkka-armeijaan otettaisiin vain nämä eliittiyksilöt. Huippukunto ja jaksaa kiertää koko Suomen vaikka kävellen rajavyöhykkeitä pitkin ja uida loppumatkan Torniosta Helsinkiin. Antaa sitten ylipainoisen ja huonokuntoisemman nuorison käydä "oma armeijansa", tämä huonompi armeija, jossa sitten meno on vähän lepsumpaa (kuitenkin ehkä suurinpiirtein samanlaista kuin nykyarmeijassa?), koska nuorison nykyisiä tapoja ei kuitenkaan saa muutettua, maailma on mennyt näin että liikuntaa tulee liian vähän ja syödään kaikenmaailman pikaruokaloissa. Ja turha siitä valittaa kun se ei valittamallakaan parane.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan pakko puuttua tuohon, kun Marco mainitsi tuosta palveluksesta luistamisesta, siviilipalveluksen valitseminen Suomen Suurimman Larpin sijasta ei välttämättä ole luistamista vaan omien aatteiden mukaan elämistä, joka onneksi on Suomen perustuslaissakin todettu jokaisen

Tähän on nyt pakko korjata kun näemmä asetin sanani hieman väärin. Kunnioitan kyllä näiden kavereiden valintoja, jotka todella aatteidensa puolesta menevät sivariin, pääasia kunhan suorittavat palveluksensa siinä missä muutkin. Mutta valitettavasti vastaan on tullut myös sellaisia kavereita, jotka menevät sivariin juuri sen tähden koska sinne lienee melko helppo päästä nykyään. Helpolla tarkoitan sitä, että ihmisten asenteet sivareita vastaan ovat muuttuneet menneistä ajoista jolloin sivarit kokivat valintansa raskaaksi muiden ihmisten asenteiden takia. Mutta kuitenkin oma mielipiteeni on, että jos jonkun maailmankatsomus vaatii sivariin menemistä niin menköön, se on hänen valintansa ja minä kunnioitan sitä. Eri asia sitten nämä tyypit joiden maailmankatsomus on pekästään se, että pääsee mahdollisimman helpolla eikä tarvitse mennä metsään hikoilemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Aikaisemmin kun lyhin aika oli 8 kuukautta niin ajasta varmaan pulet hukattiin pelkästään olemiseen tarkoituksettomaan varuskuntapalvelukseen (mikä oli ennemminkin väkisinkeksittyä kuin suunnitelmallista).

Minä ainakin omalta osaltani pidin tuota 8 kuukauden lusimista älyttömimpänä ajan haaskauksena, mitä olen koskaan harjoittanut. Oma vika tietty sikäli kun kävin koulut ensin ja olin siten jo pikkuisen aikuisempi kuin useimmat. Mutta kyllä se touhu semmoista ihme pelleilyä on, hintelästi siellä mitään järkevää tehdään. Kyllä minä parin päivän tehokurssilla olisin yhtä hyvin oppinut ampumaan lentokoneita alas ja muuta en siellä katso oppineeni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja off-topikkina, perustuslaista tuli mieleeni, kun Suomen kansalaiset ovat kaikki yhdenvertaisia. Sivari ei pääse kaikkiin töihin mihin ehkä voisi halutakin, sen takia ettei ole käynyt armeijaa. Tasa-arvoako? >:(

Ei siinä tasa-arvosta ole kyse vaan esim. varusmiesaikana saadusta johtajakoulutuksesta...muutoinkin tuo sana tasa-arvo vituttaa, aivan turha...ei lehmästä saa siitossonnia vaikka se kuinka moneen kertaan lakiin kirjoitetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään