Guest arttula

Omena poimittu

111 viestiä aiheessa

Vaikka sanotaan, että Macin käyttäminen ja logiikka on itsestään selvää, niin ei se ainakaan minulle kaikilta osin avaudu ihan heti. Kun lataan jonkin ohjelman, se ilmaantuu työpöydälle. Onko se silloin asennettu vai vasta pakettina ? Miten se sitten asennetaan ? Voiko tuon (mahdollisen) paketin sitten heittää roskikseen ? Miten käynnistän tuon ohjelman ? :P

Niin tarkoittanet nyt sitä että sulle tulee se levyimage (mountaantuu) siihen työpöydälle, siis joku .dmg file... sehän pitää sisällään sitten mahdollisesti erillisen installerin tai tyypillisesti vain sen ohjelman eli .app tiedoston - jonka sitten raahaat aplikaatiot tjms. kansioon tai mihin haluat - ja ohjelma on asennettu, käynnistää sitten sitä .app tiedostoa klikkaamalla. Tämän jälkeen voit unmountaa sen levyimagen siitä työpöydältä ja vaikka heittää sen ko. .dmg: roskiin.... tai säilöä jonnekin uudelleen asennusta varten -- jeesasko yhtään ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jöö... :P Hiukan selkis. Kiitos ! Aikamoista hommoo tää uuden opettelu näin vanhalla iällä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Macin omasta ohjeselaimesta löytyy myös hyvin kirjoitettuja oppaita juuri Windowsista Macciin vaihtaneita ajatellen. Kannattaa tutustua, se ei ole niinkuin Windowsin jonninjoutavat helppitiedostot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuollaisen verkon virittäminen ei ole ihan helppo juttu, kun en tunne Macciä lainkaan. Mutta toinen ulkoinen kovalevy näyttäisi toimivan tämän kanssa, ja tiedot siirtyvät paraikaa. Kiitos kuitenkin avusta ! :thmbup:

Ilmeisesti tuossa toisessa ulkoisessa kovossa (joka toimii) on FAT32-järjestelmä?

Itselläni on kokemusta Linux-puolelta (Omppuhan on *NIX myös), että vaikka NTFS on tuettu, se toimii vain sisäisissä kovoissa. Ulkoiset NTFS-kovot on mulla jäänyt käyttämättä koska linukka ei niitä tunnista. Kuvaamasi ongelma "Invalid pfm media" voi johtua juuri tuosta.

Siksi formatoinkin kaikki ulkoiset levyt FAT32:ksi jolloin toimii sekä wintoosassa että linukassa (ja macissa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ole pelkästään siitä iästä kiinni, ei jaksa kykkiä koneen ääressä loputtomiin. On sitä muutakin tekemistä.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ole pelkästään siitä iästä kiinni, ei jaksa kykkiä koneen ääressä loputtomiin. On sitä muutakin tekemistä.

Heikki

Kyllähän sitä tulee joka tapauksessa kykittyä koko päivä koneella, mutta liiallinen alkoholinkäyttö lienee tehnyt tehtävänsä vuosien varrella... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpa olisi vielä hetki sitten uskonut joutuvani tähän tilanteeseen, mutta täytyy nyt kyllä kehua tätä Mäcciä. Aika näppärältä tuntuu, kun pikkuhiljaa homma alkaa aukenemaan. Saattaa käydä jopa niin, että frouva saa jatkaa Win -koneen kanssa, ja minä otan tämän käyttööni.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Aikamoista hommoo tää uuden opettelu näin vanhalla iällä...

Niin onhan se valtava urakka klikata valmiiksi tarjottua linkkiä ja lukea nettisivulta pari minuuttia suomeksi kirjoitettuja seikkaperäisiä ohjeita. Siis näin hellepäivänä ja nestehukan vaaniessa. :) Uutena tärppinä herrasväki voisi yhdessä käydä läpi Applen Opi käyttämään video-oppitunteja joissa kerrotaan Macin käytön alkeita...

Jos sinulla on niitä ulkoisia kovalevyjä enemmänkin, tee yhdestä varmuuskopiolevy Time Machine ohjelmalle. Paras vaihtoehto on alustaa levy Macin omaan (HFS+ ?) muotoon Levytyökalulla (Finderista Ohjelmat -> Lisäohjelmat -> Levytyökalu). FAT32 käy myös mutta silloin rajoituksena on se max. 4GB tiedostokoko. Ja fireware-litäntää kannattaa suosia usb:n asemasta, jos sellainen löytyy koneesta ja kovalevystä. Niin onko se MacBook näitä upo-uusia pro malleja fireware 800:lla, aiempia välimalleja vai vanhoja valkoisia muovikuorella? Kaikkia taitaa olla edelleen saatavana näin siirtymäaikana.

Enpa olisi vielä hetki sitten uskonut joutuvani tähän tilanteeseen, mutta täytyy nyt kyllä kehua tätä Mäcciä. Saattaa käydä jopa niin, että frouva saa jatkaa Win -koneen kanssa, ja minä otan tämän käyttööni.. ;D

Ja frouvako muka siihen suostuu? Epäilen vahvasti... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, nyt kun tuli puheeksi tämä uuden oppiminen, niin saako eri käyttäjätileillä olevia musiikkikappaleita jotenkin jaettua, ettei samoja kappaleita tarvitse useampaan kertaan kopioida levyä täyttämään ? Yritin laittaa "Julkinen" -kansioon kappaleita, mutta ainakaan se ei toiminut... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää, että Firefoxin saa myös Macciin.

Kaikella kunnioituksella Firefoxia kohtaan (ihan hyvä selainhan se on), mutta Macissa on itsessään oikein vallanmainio selain, Safari. Uusin 4.0 on hieno ja toimii loistavasti. Top sites-ikkuna on todella kätevä ja vielä hyvin muokattavissa. Mielestäni Safari myös aukoo sivuja nopeammin kuin Firefox. Itseasiassa poistin Firefoxin muutama päivä sitten sen vuoksi, että en kokenut tarvitsevani sitä mihinkään uusimman Safarin testaamisen jälkeen. Mutta makunsa tietty kullakin, firefoxiin saa tietty kaiken maailman lisäosia joista 99% on loppuen lopuksi selaamisen kannalta ihan turhia ja hyödyttömiä.

Mulla on "varaselaimena" nykyisin Camino, jota kait ei saakaan kuin Macille. Aika nopea, simppelinoloinen ilmainen selain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta makunsa tietty kullakin, firefoxiin saa tietty kaiken maailman lisäosia joista 99% on loppuen lopuksi selaamisen kannalta ihan turhia ja hyödyttömiä.

Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään: Myös Safariin on saatavilla Adblock.

Itse asensin Firefoxin viime kesänä heti ensimmäisenä päivänä Safariin sen enempää katsomatta, mutta nyt olen jo täysin siirtynyt Safariin. Safari 4 on vielä niin paljon nopeampikin, että eron ihan oikeasti huomaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään: Myös Safariin on saatavilla Adblock.

Itse asensin Firefoxin viime kesänä heti ensimmäisenä päivänä Safariin sen enempää katsomatta, mutta nyt olen jo täysin siirtynyt Safariin. Safari 4 on vielä niin paljon nopeampikin, että eron ihan oikeasti huomaa.

No nyt on kokeiltu tuota Safaria AdBlockin kanssa. Ei oikein tunnut yhtä näppärältä kuin FireFoxin AdBlock. Tai sitten en vaan keksi, miten saa uusia suotimia sinne lisättyä (muuten kuin kirjoittamalla sen URL:n käsin sinne).

EDIT// Otetaan vaikka esimerkiksi tämän sivun yläreunassa oleva Webhotelli.fi -mainos. Miten saan sen blockattua. Kuulostaa ehkä neuroottiselta, mutta en siedä minkäänlaisia vilkkuvia mainoksia sivuilla. Siksi FF on ollut oiva selain tähän asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt on kokeiltu tuota Safaria AdBlockin kanssa. Ei oikein tunnut yhtä näppärältä kuin FireFoxin AdBlock. Tai sitten en vaan keksi, miten saa uusia suotimia sinne lisättyä (muuten kuin kirjoittamalla sen URL:n käsin sinne).

Adblockin asetuksissa on Subscriptions. Itselläni kaikkien kohtien ruksaaminen poisti (lähes) kaikki mainokset.

Ja tokihan se Firefoxikin on ihan hyvä selain. Mielipidekysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT// Otetaan vaikka esimerkiksi tämän sivun yläreunassa oleva Webhotelli.fi -mainos. Miten saan sen blockattua. Kuulostaa ehkä neuroottiselta, mutta en siedä minkäänlaisia vilkkuvia mainoksia sivuilla. Siksi FF on ollut oiva selain tähän asti.

Kursori kuvan päälle, hiiren oikea nappi ja "Estä kuva Adblockilla..." Sitten vaan valitset sopivan blokattavan merkkijonon.

Safarissa suoraan sanoen vtuttaa kun linkit avautuu omaan ikkunaan eikä uudelle välilehdelle kuten Firefoxissa. Niin kauan kun tämä ominaisuus on Safarissa, en koske siihen pitkällä tikullakaan.

Edit: Turha ehdotella jotain omppu+click virityksiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Safarissa suoraan sanoen vtuttaa kun linkit avautuu omaan ikkunaan eikä uudelle välilehdelle kuten Firefoxissa. Niin kauan kun tämä ominaisuus on Safarissa, en koske siihen pitkällä tikullakaan.

Maku ja tottumusasioita nämäkin. Itse taas tykkään siitä, että linkit aukeavat aina uuteen ikkunaan. Olen säätänyt käyttiksen siten, että oikeaa yläkulmaa osoittamalla (tuntuu itsestäni luonnollisimmalta, mutta toki saa säädettyä toimimaan vaikka joka kulmasta) saa sitten näkyviin "preview"n kaikista auki olevista sivuista. Siitä sitten vaan klikkaa aina tarvitsemansa auki. Mun mielestäni taas olisi ihan hanurista jos ne kaikki olisi pelkkinä välilehtinä. Jos niitä on vaikka 10 niin mistä sitä enää muistaa mikä on mikäkin/ missä on mitäkin. "Preview"-näkymällä löytää paljon paremmin haluamansa, ainakin mikäli näkömuisti vähänkin pelittää. Paljon kätevämpää kuin välilehdet  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kursori kuvan päälle, hiiren oikea nappi ja "Estä kuva Adblockilla..." Sitten vaan valitset sopivan blokattavan merkkijonon.

Safariin on olemassa lisäosa jolla saa lisää konffattavia optioita. Myös tuon. Sellainen lisäri kuin Glims.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Safariin on olemassa lisäosa jolla saa lisää konffattavia optioita. Myös tuon. Sellainen lisäri kuin Glims.

Hyvä, täytyy testata  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä, täytyy testata  :D

Toinen vaihtoehto Macilla on sulkea Safari, avata lisäohjelmista Pääte (Terminal) ja kirjoittaa sinne "defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true", painaa enteriä ja käynnistää Safari. Linkkien pitäisi nyt aueta uuteen välilehteen uuden ikkunan sijasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koukuttavaa. Erittäin koukuttavaa... :P Ei päästy yksimielisyyteen frouvan koneen jakamisesta, joten piti sitten mennä ostamaan toinenkin kone meille (toki pykälän verran tehokkaampi, kuin frouvan kone ;D). Kun pirulle antaa pikkusormen... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koukuttavaa. Erittäin koukuttavaa... :P Ei päästy yksimielisyyteen frouvan koneen jakamisesta, joten piti sitten mennä ostamaan toinenkin kone meille (toki pykälän verran tehokkaampi, kuin frouvan kone ;D). Kun pirulle antaa pikkusormen... :-[

Mikäs kone tuli mukaan? Ilmeisesti uusi mbp 13"? Mutta joka tapauksessa onnea uuden koneen hankinnan johdosta.  :thmbup:

nimimerkki vanhan 15" mbp:n omistaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs kone tuli mukaan? Ilmeisesti uusi mbp 13"? Mutta joka tapauksessa onnea uuden koneen hankinnan johdosta.  :thmbup:

nimimerkki vanhan 15" mbp:n omistaja

Frouvalla tuo mpb 15". Minulle sama, mutta isommalla kovalevyllä ja (kuulemma) paremmalla näytönohjaimella. Pitäähän toki jokin marssijärjestys näissä asioissa olla kotona... :D

Ah... Mukaan tulee myös 1 Tb Time Capsule. Ovat kehuneet, että on oiva laite. Kokemuksia ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Frouvalla tuo mpb 15". Minulle sama, mutta isommalla kovalevyllä ja (kuulemma) paremmalla näytönohjaimella. Pitäähän toki jokin marssijärjestys näissä asioissa olla kotona... :D

Ah... Mukaan tulee myös 1 Tb Time Capsule. Ovat kehuneet, että on oiva laite. Kokemuksia ?

Juujuu. Itse sain käsityksen että oli normi macbookki, mutta olikin pro. Tuo langaton varmuuskopiointi on muuten hieno juttu. pitää työpöydän siistimpänä, kun ei ole turhia johtoja koneessa kiinni. Lisäksi kun tuo tallentaa tietyin väliajoin kaiken, niin sellainen vahinko että poistaa jonkin tärkeän jutun on osittain historiaa.

EDIT: Minulla ei kuitenkaan ole tuota time capsulea, vaan hoidan varmuuskopioinnin time machinen, apple airport extremen ja ulkoisen kovalevyn kautta. Mutta ei pitäisi olla mitään muuta erioa, kuin se että sinulla on tuo koko juttu "yhdessä paketissa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään