Heikki Sten

GN 103 50 v.

23 viestiä aiheessa

50 vuotta vastaanottokoelennosta :thmbup:

Päivänsankarimme viheltelee hämmentyneenä jouduttuaan uusiin ympyröihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä ole kunnossa kehumista. Ei silti, kaikki raajat vielä tallella.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaihi vaivaa, ja harmittaa niin perusteellisesti. Toista se oli nuorena kun olin kiiltävä ja kaunis ja esiinnyin jopa Farnboroughissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä paikka vaikuttaa aika mukavalta, eikä tarvitse olla yksin.

Hei, mehän ollaankin tavattu Luonetissa!

[ attachment removed / expired ]

 

SAAB kurkistaa, kuka tuli.

[ attachment removed / expired ]

 

GN 103:n uusi koti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ps. Toki on jotain hyvääkin.

Tämä on minulla kunnossa. Pitkä ja kova ja kiiltävä :D  ....pitotputki.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SAAB kurkistaa, kuka tuli.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Siellä Sähvän takana lymyilee OH-420:n eli OH-YKB:n, omaa sukua harvinaisen PIK-3b:n siivet. Hämmentävän kokoiset siivekkeet purtsikassa. Sankarin kaihiin auttaisi muutaman tunnin talkootyö sopivilla hionta- ja kiillotusaineilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat ja ikävät kuvat Heikki.Mukavat koska koneet tallessa, ikävää kun pääsevät tuohon malliin.Onko muuten taustalla olevat kuormalavoilla majailevat ruttupellit ne talvella nostetut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat ja ikävät kuvat Heikki.Mukavat koska koneet tallessa, ikävää kun pääsevät tuohon malliin.Onko muuten taustalla olevat kuormalavoilla majailevat ruttupellit ne talvella nostetut.

 

Ruttupellit ovat juuri se talvella nostettu Junkers 88 ja ensimmäisessä kuvassa näkyy myös sen "Junkers Jumo" moottori. Pellit ovat pelkkää silppua. Laskutelineen osia joukossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaihi vaivaa, ja harmittaa niin perusteellisesti. Toista se oli nuorena kun olin kiiltävä ja kaunis ja esiinnyin jopa Farnboroughissa.

 

Oliko muuten niin, että jossain Farnboroughin näyttelyssä esiintynyt GN ei oikeasti ollut Suomeen tulossa ollut kone, vaan tehtaan kone joka oli maalattu suomalaisiin väreihin?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko muuten niin, että jossain Farnboroughin näyttelyssä esiintynyt GN ei oikeasti ollut Suomeen tulossa ollut kone, vaan tehtaan kone joka oli maalattu suomalaisiin väreihin?

Juha

Lainaan Pekuria s.32.

 

"GN-103, joka oli tehtaan 16. kone Gnat- sarjassa, kone oli lentänyt ensilentonsa 29.8.58. Konetta oli esitelty RAF:n Cottesmore,n kentällä Persian Shaahille ja se oli ollut myös näytteillä Farnboroughissa SBAC:n ilmailunäytöksessä. Koneen vastaanottolennon suoritti Pekuri 26.6.59."

 

Tästä ei käy ilmi minä vuonna, mutta luultavasti useammassa näyttelyssä on Gnat ollut esillä. Eri koneet ehkä. Tämä kone varmaankin 1959 näyttelyssä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

50 vuotta vastaanottokoelennosta :thmbup:

 

Kaihi vaivaa, ja harmittaa niin perusteellisesti. Toista se oli nuorena kun olin kiiltävä ja kaunis ja esiinnyin jopa Farnboroughissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kosteutta on ilmeisen selvästi kabiinissa riskisti. Toivottavasti päivänsankari saa arvoisensa säilytyspaikan ja ylläpidon..

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tuolla Ilkan ja Heikin seurassa männävuonna, paikka sinänsä hyvä ja turvallinen mutta soisin että nuo arvokkaat vanhukset saisivat viettää loppuelämänsä sisätiloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GN 50v.

 

Katsotaan merkkipäivän kunniaksi paremmanlaatuinen kuva. Tulee parempi olo.

Kuva LIS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jussi. Sinun kuvastasi näkyy hyvässä kunnossa olevan koneen asento. Joustot varsinkin nokkatelineessä. Museon kone on painunut kovin alas.

Laitan tähän lisäksi minun pari heikkolaatuista kuvaa. Toukokuulta Oulunsalossa 1967.

 

Tämä oli minun tehtävänä.

[ attachment removed / expired ]

 

Pitihän minun kylmät tyypit ottaa. Alik. Kyllönen seuraa. Koneen takana painesäiliöt jota käytettiin "Aden" tykkiä ladatessa.

[ attachment removed / expired ]

 

GN 113. Ketterä nuori lentäjä ei portaita odottele. Matti hyppää ja Kers. Nieminen myös kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

Laittakaapas lisää Gnatin kuvia kun nyt aloitettiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oliko muuten niin, että jossain Farnboroughin näyttelyssä esiintynyt GN ei oikeasti ollut Suomeen tulossa ollut kone, vaan tehtaan kone joka oli maalattu suomalaisiin väreihin?
Ei. Gnat Suomen tunnuksin oli GN101 (joka muuttui muotoon GN-101) SBAC Farnborough'ssa syyskuussa 1957. Folland pyysi ja sai Ilmavoimien Esikunnalta luvan koneen esittelyyn näyttelyssä. Tuossa vaiheessa siinä oli vielä tylppä nokka ilman tutkaa ja selkäevässä sivuikkunat kuomun takana, joten se näytti hieman myöhemmästä poikkeavalta.

 

"GN-103, joka oli tehtaan 16. kone Gnat- sarjassa, kone oli lentänyt ensilentonsa 29.8.58. Konetta oli esitelty RAF:n Cottesmore,n kentällä Persian Shaahille ja se oli ollut myös näytteillä Farnboroughissa SBAC:n ilmailunäytöksessä. Koneen vastaanottolennon suoritti Pekuri 26.6.59."

 

Tästä ei käy ilmi minä vuonna, mutta luultavasti useammassa näyttelyssä on Gnat ollut esillä. Eri koneet ehkä. Tämä kone varmaankin 1959 näyttelyssä.

Tämä oli 1958. Näytteillä oli päivänsankarimme, myöhempi GN-103, tehtaan koelentorekisterillä G-39-10. Vuoden 1959 näyttelyn aikaan kone oli jo Suomessa.

 

Heikki: Koska kone tuotiin Lappeenrantaan? Hallistako?

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites oliko se sitten Farnboroughissa ennen ensilentoaan. Vai millon oli se näyttely pvm?

Kiitos, Heikki!

 

Ensilennon jälkeen. Näyttely oli syyskuussa 1958. Pekuri lensi koneen Suomeen 7.7.1959 ja viimeisen lennon lensi 21.5.1971 yliluutnantti Ahola. Poisto 11.11.1971, jolloin tiimaa 600 tuntia 7'. Ei vakavampia vaurioita.

 

Juu...GN-103 taisi olla tolpan nokassa Hallin keskustassa nyk. DK:n tilalla aiemmin.

GN-103 oli siinä alussa ilman tolppaa ja myöhemmin jalustalla maaliskuusta 1974 huhtikuuhun 2001.

 

Laitan tähän lisäksi minun pari heikkolaatuista kuvaa. Oulunsalossa 1967.

Hyviä kuvia harvemmin nähdyistä tilanteista. Oliko tämä se leiri, jossa kranaatti räjähti GN-106:n putken suulla?

 

Terv,

 

Kössi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyviä kuvia harvemmin nähdyistä tilanteista. Oliko tämä se leiri, jossa kranaatti räjähti GN-106:n putken suulla?

Terv,

Kössi

Kyllä, tämän leirin aikana se tapahtui. Olin platalla kun kone rullasi parkkiin. Lentäjä kysyi apumekaanikolta että näkyykö siinä kyljessä mitään erikoista? Olihan siinä ohjaamon oikeassa kyljessä melkoinen painuma. Sitä vähän aikaa porukalla sitten ihmeteltiin. Kone vietiin halliin jossa siipi irrotettiin ja sitten en muuta tiedäkään. 

Leirin jälkeen Luonetissa tehtiin koe jossa räjäytettiin ko. tykin ammus joidenkin poistettujen osien vierellä. Nehän lensi vaikka miten kauas ja täynnä reikiä. Jos se 30mm ammus olisi täysillä räjähtänyt niin ei se kone olisi kentälle palannut. Kävin Suomen Ilmailumuseossa katsomassa GN-106 sta. Se oli kauniisti korjattu mutta kyllä siitä sen paikkauksen näkee ja kun kerroin tapauksesta niin ne katsoi minua pitkään eivätkä uskoneet koko asiaa.  :-\"Ei sille sellaista ole sattunut"

Ps. Olisiko mahdollista että hylsyssä olisi ollut liikaa ruutia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, tämän leirin aikana se tapahtui. Olin platalla kun kone rullasi parkkiin. Lentäjä kysyi apumekaanikolta että näkyykö siinä kyljessä mitään erikoista? Olihan siinä ohjaamon oikeassa kyljessä melkoinen painuma. Sitä vähän aikaa porukalla sitten ihmeteltiin. Kone vietiin halliin jossa siipi irrotettiin ja sitten en muuta tiedäkään.

Leirin jälkeen Luonetissa tehtiin koe jossa räjäytettiin ko. tykin ammus joidenkin poistettujen osien vierellä. Nehän lensi vaikka miten kauas ja täynnä reikiä. Jos se 30mm ammus olisi täysillä räjähtänyt niin ei se kone olisi kentälle palannut. Kävin Suomen Ilmailumuseossa katsomassa GN-106 sta. Se oli kauniisti korjattu mutta kyllä siitä sen paikkauksen näkee ja kun kerroin tapauksesta niin ne katsoi minua pitkään eivätkä uskoneet koko asiaa.  :-\"Ei sille sellaista ole sattunut"

Ps. Olisiko mahdollista että hylsyssä olisi ollut liikaa ruutia?

Nyt kaivoin muistiinpanot esille: vaurion syynä oli tykin suupaineen vaimentimen muotolevyn repeytyminen. Päivä oli 29.5.1967 ja ohjaajana yliluutnantti M. Kone oli yli kaksi vuotta poissa rivistä.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverin isoisä, kapteeni Dick Karlsson tonttasi sen GN-102 vuonna -58 Luonetjärvellä.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kaivoin muistiinpanot esille: vaurion syynä oli tykin suupaineen vaimentimen muotolevyn repeytyminen. Päivä oli 29.5.1967 ja ohjaajana yliluutnantti M. Kone oli yli kaksi vuotta poissa rivistä.

 

Terv,

 

Kössi

Tykin suupaineen vaimennin sekä ruutikaasun tuuletusreiät näkyy hyvin. Vaurioitunut kohta paikattu siististi. Toki runsaasti niittejä näkyvillä. (kolmion kohdalla)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa aikooko K-simy "restauroida" konetta?

Tähän mennessä en ole sellaista tietoa saanut. Ehkä "maalauksesta" jotain on mainittu. Yksi halli lisää noussee tontille. Sen kaaret on jo paikalla ja maapohja tasoitettu. Mi 8 oli tarkoitus saada katon alle. Nehän kuitenkin jatkavat vielä palvelustaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Heikki!

 

Ensilennon jälkeen. Näyttely oli syyskuussa 1958. Pekuri lensi koneen Suomeen 7.7.1959 ja viimeisen lennon lensi 21.5.1971 yliluutnantti Ahola. Poisto 11.11.1971, jolloin tiimaa 600 tuntia 7'. Ei vakavampia vaurioita.

GN-103 oli siinä alussa ilman tolppaa ja myöhemmin jalustalla maaliskuusta 1974 huhtikuuhun 2001.

Hyviä kuvia harvemmin nähdyistä tilanteista. Oliko tämä se leiri, jossa kranaatti räjähti GN-106:n putken suulla?

 

Terv,

 

Kössi

 

Kaivoin faijan päiväkirjoista tuon 7.7.59 esiin ja siinä todettiin, että todella kolme (3) kpl Gnatteja laskeutui Luonetjärvelle, mutta siellä ei ollut tarkempaa mainintaa ketkä olivat niiden kahden muun koneen puikoissa? Pekuri oli tietysti yksi, mutta olivatko muut brittejä vaiko omia pilotteja. Kuka tietäisi? Suomeen lentohan edellytti yhtä välilaskua ja ensin yritettiin jotakin sotilaskenttää Tanskasta, mutta kun sellaisen löytäminen ei onnistunut, niin yritettiin ja saatiin kai lupa Säfven kentälle, jonne lähetettiin oma vastaanottohuoltokalusto? Onko keskustelijoiden joukossa sellaista, joka tietäisi vastauksia edellä oleviin kysymyksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin faijan päiväkirjoista tuon 7.7.59 esiin ja siinä todettiin, että todella kolme (3) kpl Gnatteja laskeutui Luonetjärvelle, mutta siellä ei ollut tarkempaa mainintaa ketkä olivat niiden kahden muun koneen puikoissa? Pekuri oli tietysti yksi, mutta olivatko muut brittejä vaiko omia pilotteja. Kuka tietäisi? Suomeen lentohan edellytti yhtä välilaskua ja ensin yritettiin jotakin sotilaskenttää Tanskasta, mutta kun sellaisen löytäminen ei onnistunut, niin yritettiin ja saatiin kai lupa Säfven kentälle, jonne lähetettiin oma vastaanottohuoltokalusto? Onko keskustelijoiden joukossa sellaista, joka tietäisi vastauksia edellä oleviin kysymyksiin?

GN-103 Pekuri, GN-104 ylil Hietamies ja GN-105 ylil Impola. GN-103:n lentopäiväkirjan mukaan lähtö Chilboltonista 10.45, välilasku 12.00-19.45 ja saapuminen Luonetjärvelle 20.45. Pekurin muistelmien mukaan välilasku olisi tehty Aalborgiin Tanskassa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallin Sotkusta syksyllä 1981 ostettu postikortti.

 

Otin tämän kuvan heinäkuussa 1979 Hallin keskustassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään