Olli Hänninen

ADIZ:lle lentäminen (Oli: Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta)

16 viestiä aiheessa

Saanko(tai onko hyväksyttävää) tehdä kirjallisen lentosuunnitelman jos olen lähdössä purjekoneella pitkälle matkalennolle?Mitä silloin merkitään lentosuunnitelmalomakkeessa kohtaan: matkalentokorkeus?, (0-2000m pilvikorkeuksista riippuen?). Entäs kohtaan: reitti, voiko merkitä vain laajoja alueita, kun purjelennossa ei reittiä välttämättä pysty ennalta suunnittelemaan, reitin on kuljettava sieltä missä on kumpiaisia ja keliä tai missä on termiikin syntymiselle otollisia paikkoja.

 

Kysyn tätä sen takia, koska jos meiltä täältä Lappeenrannasta lähdetään pitkälle matkalennolle purjekoneella niin joskus nostot häviävät ja kuivahtavat kentän lähialueilta klo17 jälkeen suunnilleen (joskus aikaisemminkin) ja ainoastaan tuonne Adizille jää kumpiaiskeliä, silloin tultaessa takaisin Lappeenrantaan on kierrettävä Adizin kautta, ja sinne lentäessähän täytyy olla kirjallinen lupa anottuna ja Adizille ei saa lentää ilman lentosuunnitelmaa. Siis onko purjematkalennoille mahdollista tehdä kirjallinen plaani?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko(tai onko hyväksyttävää) tehdä kirjallisen lentosuunnitelman jos olen lähdössä purjekoneella pitkälle matkalennolle?Mitä silloin merkitään lentosuunnitelmalomakkeessa kohtaan: matkalentokorkeus?, (0-2000m pilvikorkeuksista riippuen?). Entäs kohtaan: reitti, voiko merkitä vain laajoja alueita, kun purjelennossa ei reittiä välttämättä pysty ennalta suunnittelemaan, reitin on kuljettava sieltä missä on kumpiaisia ja keliä tai missä on termiikin syntymiselle otollisia paikkoja.

 

Kysyn tätä sen takia, koska jos meiltä täältä Lappeenrannasta lähdetään pitkälle matkalennolle purjekoneella niin joskus nostot häviävät ja kuivahtavat kentän lähialueilta klo17 jälkeen suunnilleen (joskus aikaisemminkin) ja ainoastaan tuonne Adizille jää kumpiaiskeliä, silloin tultaessa takaisin Lappeenrantaan on kierrettävä Adizin kautta, ja sinne lentäessähän täytyy olla kirjallinen lupa anottuna ja Adizille ei saa lentää ilman lentosuunnitelmaa. Siis onko purjematkalennoille mahdollista tehdä kirjallinen plaani?

 

Suosittelisin jättämään sen kirjallisen plaanin tekemisen väliin.

 

Soitat aluelennonjohdon (Tampereen tutka) numeroon 135,525 MHz ja kerrot asiasi. Asia pystytään tarvittaessa hoitamaan hyvinkin nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja sinne lentäessähän täytyy olla kirjallinen lupa anottuna ja Adizille ei saa lentää ilman lentosuunnitelmaa. Siis onko purjematkalennoille mahdollista tehdä kirjallinen plaani?

 

Lentosuunnitelma täytyy kyllä olla adizille (tehtävä AIPin mukaan* viimeistään yhtä tuntia ennen ilma-aluksen saapumista adizille, ENR 1.10), mutta mikä ihmeen kirjallinen lupa?

 

* en väitä, etteikö se onnistuisi oikeasti lyhyemmälläkin varoitusajalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelma täytyy kyllä olla adizille (tehtävä AIPin mukaan* viimeistään yhtä tuntia ennen ilma-aluksen saapumista adizille, ENR 1.10), mutta mikä ihmeen kirjallinen lupa?

 

* en väitä, etteikö se onnistuisi oikeasti lyhyemmälläkin varoitusajalla

Näin se vain on, että anomus Adizille lentämisestä täytyy olla tehtynä ja se pitää jättää ATS-elimeen. Olen nähnyt tälläisen anomuslomakkeen itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se vain on, että anomus Adizille lentämisestä täytyy olla tehtynä ja se pitää jättää ATS-elimeen. Olen nähnyt tälläisen anomuslomakkeen itse.

 

Mahtaisko olla kuitenkin kyse luvasta lentää R-alueelle?

 

ADIZille ei lupaa tarvita, ohjeistuksessa puhutaan ainoastaan siitä, että lentosuunnitelma on aluelennonjohdossa tuntia ennen. Jos toisin olisi, lennot esimerkiksi Viroon ja Ruotsiin olisivat melkoisen vaikeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaisko olla kuitenkin kyse luvasta lentää R-alueelle?

 

ADIZille ei lupaa tarvita, ohjeistuksessa puhutaan ainoastaan siitä, että lentosuunnitelma on aluelennonjohdossa tuntia ennen. Jos toisin olisi, lennot esimerkiksi Viroon ja Ruotsiin olisivat melkoisen vaikeita.

Sellainen lupa se varmaan on. Olen vain nähnyt tällaisen lomakkeen jolla lupaa on aina pyydetty myös Adizille menosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen lupa se varmaan on. Olen vain nähnyt tällaisen lomakkeen jolla lupaa on aina pyydetty myös Adizille menosta.

 

Outo lomake ainakin mulle, mielenkiintoni heräsi että voisiko tuo olla lupa-anomus ADIZilla lentelyyn ilman lentosuunnitelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se vain on, että anomus Adizille lentämisestä täytyy olla tehtynä ja se pitää jättää ATS-elimeen. Olen nähnyt tälläisen anomuslomakkeen itse.

 

"Olen nähnyt". Joo, no kiva että olet nähnyt, mutta oletkohan nähnyt sittenkään ihan oikein. ADIZille ei todellakaan tarvita viranomaisen lupaa eikä siinä ole mitään "anomista", lentosuunnitelmavaatimus (tietyin ehdoin) on ainut.

 

Rajoitusalueella lentämiseen tarvitaan lupa, mutta se haetaan viranomaiselta eli Ilmailuhallinnolta, ei ATS-elimeltä/Finavialta. Se lupa on haettava kirjallisesti viimeistään 7 vuorokautta ennen suunniteltua lentoa.

 

ps. ethän nyt sekoita ADIZia tuohon rajoitusalueeseen R28, joka pyörii itärajan tuntumassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outo lomake ainakin mulle, mielenkiintoni heräsi että voisiko tuo olla lupa-anomus ADIZilla lentelyyn ilman lentosuunnitelmaa.

 

Tällaisessa lupa-anomuksessa ei olisi mitään mieltä. Ainoa, joka ADIZilla lentämisestä on oikeasti kiinnostunut on ilmavoimien tunnistuselin. Sen vuoksi plaani pitää toimittaa aluelennonjohtoon, joka välittää tiedon tunnistajalle, joka taas käyttää plaanitietoja lennon tunnistamiseen.

 

Tunnin vaatimus on vain sen takia, että plaani todella ehtii perille. Aiemmin tämä piirre oli erityisen korostunut - tunnistajat itseasiassa työskentelivät aluelennonjohdon tiloissa. Kuten jo aiemmin vihjasin, voidaan poikkeustapauksissa asia hoitaa nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Olen nähnyt". Joo, no kiva että olet nähnyt, mutta oletkohan nähnyt sittenkään ihan oikein. ADIZille ei todellakaan tarvita viranomaisen lupaa eikä siinä ole mitään "anomista", lentosuunnitelmavaatimus (tietyin ehdoin) on ainut.

 

Rajoitusalueella lentämiseen tarvitaan lupa, mutta se haetaan viranomaiselta eli Ilmailuhallinnolta, ei ATS-elimeltä/Finavialta. Se lupa on haettava kirjallisesti viimeistään 7 vuorokautta ennen suunniteltua lentoa.

 

ps. ethän nyt sekoita ADIZia tuohon rajoitusalueeseen R28, joka pyörii itärajan tuntumassa?

Tavallaanhan Adiz on rajoitusalue, eikö niin? Olen ollut siinä käsityksessä(ja niin on moni muukin) että Adizille pitää olla kirjallinen lupa, mutta voi olla ettei sinne sitten tarvitse sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaanhan Adiz on rajoitusalue, eikö niin? Olen ollut siinä käsityksessä(ja niin on moni muukin) että Adizille pitää olla kirjallinen lupa, mutta voi olla ettei sinne sitten tarvitse sitä.

 

ADIZ on tunnistusvyöhyke, jos siellä ilmenee liikettä jota ei tiedetä varmaksi, tulee hornetti tai vastaava katsomaan kuka olet.

Kun sinne tai siellä lennetään niin tarvii tehdä ihan normaali plaani jossa kertoo miten lentelee kuten aikaisemmin mainittua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaanhan Adiz on rajoitusalue, eikö niin? Olen ollut siinä käsityksessä(ja niin on moni muukin) että Adizille pitää olla kirjallinen lupa, mutta voi olla ettei sinne sitten tarvitse sitä.

 

Erkkiä säestäen: Se samainen Ilmapuolustuksen Tunnistusvyöhyke jatkuu koko maan ympäri. Ilmavoimat haluavat tietää ketkä sillä vyöhykkeellä tai sen läheisyydessä ulkopuolella liikkuvat. Ensimmäinen hoidetaan plaanipakolla, jälkimmäisen hoitavat vierekkäiset aluelennonjohdot keskenään. Lupaa sinne ei silti tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatanpa tässä kertoa kohkanneeni kerran vuosia sitten syystä, joka ei ole vieläkään oikein minulle valjennut. Olin matkalla tuolla idässä muistaakseni siten, että reitti vei Lappeenrannan ja Immolan kautta Punkaharjulle. Alueella olen lennellyt aika paljon ja ADIZ:lla käynyt mallikkaasti lukemattomia kertoja (juu en ole täyttänyt kirjallista anomusta, kerran ihan kakarana tein tosin plaanin R28:lle, mutta sitä varten kehottivat jättämään anomuksen kolme päivää etukäteen). No jostain kummallisesta syystä sitten jatkoinkin Immolasta enempi pohjoiskoilliseen suoraan tunnistusvyöhykkeelle. Olin kyllä ihan tietoinen paikasta, mutta joku aivohäiriö oli sinä päivänä tehnyt järjellisen ajattelun kaiketi täysin mahdottomaksi. Lensin siis tovin aikaa ADIZ:lla omin lupineni ennen kuin järjen valo palasi ja katsoin asiakseni poistua. Siinä vaiheessa sitten Rajan Dornier otti yhteyksiä radiolla ja kyseli, että mikä meininki. Olin kuitenkin tehnyt plaanin ja lensin sekä radiolla että transponderilla varustetulla koneella. Eipä tuosta sen kummempaa seurannut, mutta tulipahan todistetuksi, että järjenkäyttö on suotavaa, rajojamme valvotaan eikä Hornetti kimppuun ole ensimmäinen toimenpide. Kotikerhollammehan on tunnetusti myös kokemusta Neuvostoliiton rajavalvonnan testaamisesta. Se toimi silloin nopeammin kuin kotimainen...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotikerhollammehan on tunnetusti myös kokemusta Neuvostoliiton rajavalvonnan testaamisesta. Se toimi silloin nopeammin kuin kotimainen...

 

-A-

 

Olikos tämä Mi-8:lla suoritettu Grob-facistien torjunta jossakin täällä netissä jo kirjattuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä Mi-8:lla suoritettu Grob-facistien torjunta jossakin täällä netissä jo kirjattuna?

 

Kertokaa nyt lisää, kun kerran aloititte...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Em mie muista oliko siitä netissä sen paremmin tarinaa kerrottuna. On siitä joskus taidettu mainita. No, homma meni sillä lailla, että elettiin kesää 1989. Oppilas oli edennyt moottoripurjelentokoulutuksessaan siihen pisteeseen, että oli yksinmatkalennon vuoro. Lento oli - ei ehkä kaukaa viisaasti - suunniteltu itään. En nyt enää muista pitikö se olla Wredeby-Lappeenranta-Selänpää -kolmio, mutta eka legi oli joka tapauksessa WB-LP. Oppilashan lähti sitten lennollensa ja lenteli aika lailla muualle, mihin oli tarkoitus mennä. Eksähti sitten kuulemma valtakunnan rajan yli silloin vielä hengissä olleeseen Neuvostoliittoon. Lehtijuttujen mukaan rajan ylitys oli tapahtunut Säkkijärven seuduilla, joten nyt vasta oikeastaan rupesin ajattelemaan kuinka paljon pielessä reitti olikaan. Säkkijärvi (Kondratjevo pa russki) kun tulee vastaan kutakuinkin ensimmäisenä lähdettäessä Vaalimaalta Viipurin suuntaan.

 

Kävi sitten kuitenkin sillä lailla, että NL:n rajavartiointi tosiaan toimi ja lähettivät MI-8:n tunnistustehtäviin. Semmoinen sieltä tulikin. En tiedä eivätkö kansainväliset metodit olleet jommin kummin puolin ihan täysin hallussa, mutta joka tapauksessa kopteri kolhaisi Grobia pyrstön seutuville ja tämä sai kohtuullisia vaurioita. Onni onnettomuudessa oli se, etteivät vauriot olleet fataaleja eikä kone lähtenyt oppilaan lapasesta, vaan ymmärsi sitten kaikesta surkeudesta huolimatta kommunikoida EFLP TWR:n kanssa ja tuli opastetuksi perille. Lappeessa kone todettiin lentokelvottomaksi.

 

Tästähän sitten seurasi nippu käräjöintiä ja oppilas todettiin syyttömäksi tapahtumaan. NL ei tainnut ikinä vastata tiedusteluihin, miksi tunnistaminen ja opastaminen eivät menneet kansainvälisten pykälien mukaan ja miksi kopteri kolhaisi konetta. Niin siinä vaan kävi. Justiinsa tänään - no eikun päivä kerkesi vaihtua - katselin kyseistä korkeusvakaajaa, jonka tilalle vaihdettiin uusi. Se reppana oli sikäli kovan onnen peli, että kärysi vielä tulipalossakin myöhemmin.

 

Hommahan meni sitten vielä silläkin lailla, että osuin AUK:ssa kyseisen kovan onnen pilotin luokkakaverin kanssa samaan tupaan. Tuli sitten asiasta juttua ja tämä antoi ymmärtää ko. herran ihan tarkoituksella yrittäneen mennä katsomaan sukulaistensa kotitaloa johonkin sinne rajan pintaan (joka lienee muutenkin ADIZ:lla). Se nyt meni kuitenkin pieleen ja eksymisestä tuli aika dramaattinen. Kai tämänkin uskaltaa tarinaan lisätä, kun tapauksesta on 20 vuotta aikaa eikä Neuvostoliittoakaan - luojan kiitos - enää ole.

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään