Timo Hyvönen

Finnair 31.10.1975 - lento Helsingistä Palma de Mallorcalle

23 viestiä aiheessa

No niin, lisää huippuviihdettä:

 

 

ei taida olla kovin montaa tällaista filmiä tallessa. Löytyy tarvittaessa myös originaalina (kaitafilmi).

 

Montakos Finskin konetta ja mitä malleja bongaatte - niitä nimittäin on aika monta tällä filmillä!

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon ite kattonut tuon jo monta kertaa mutta silti se on edelleen sitä - siis loistava.

 

Harmi että jouduin pätkimään pari minuuttia maisemakuvia pois että mahtui tubeen.

 

Mitäs koneita siellä on?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon saman youtube-linkin takaa löytyi videolistaasi selaamalla 10 minuutin pätkä 60-luvun alusta kauhavalta. Olisiko tuosta aiheesta enemmänkin filmiä tai kuvia, nimittäin isoisäni on aloittanut noihin aikoihin ilmavoimissa ja tuo kurssinumero 34 kuulostaa aika tutulta. Varmistuksen tuosta hänen kurssinumerostaan saan vielä tänään. Olisin jokatapauksessa erittäin kinnostunut kaikesta tuolta ajalta peräisin olevasta ilmavoimia koskevasta materiaalista, jos vain lisää löytyy.

 

-Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo filmi on todennäköisesti kyllä aivan ainoa siltä kurssilta. Valokuvia voi kuvaajalla tietenkin olla, ainakin yksi ryhmäkuva oli olemassa. Tsekkaas oliko kurssi tuo, mulla on sekin pätkä DVD:llä (helpompi katsoa, parempi laatu).

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, lisää huippuviihdettä:

 

 

ei taida olla kovin montaa tällaista filmiä tallessa. Löytyy tarvittaessa myös originaalina (kaitafilmi).

 

Montakos Finskin konetta ja mitä malleja bongaatte - niitä nimittäin on aika monta tällä filmillä!

 

t. Timo

 

 

Tuossa filmin lopussa käveli koneen kapteeni, Antero Siirilä, koneelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo filmi on todennäköisesti kyllä aivan ainoa siltä kurssilta. Valokuvia voi kuvaajalla tietenkin olla, ainakin yksi ryhmäkuva oli olemassa. Tsekkaas oliko kurssi tuo, mulla on sekin pätkä DVD:llä (helpompi katsoa, parempi laatu).

 

t. TImo

 

Eli siis varmistui nyt, että isoisäni oma kurssi oli 24. Tuolla kurssilla 34 hän oli sitten jo lennonopettajana. Joka tapauksessa tuota videopätkää mielelläni tutkisin tarkemmin parempilaatuisenakin, jos vain mahdollista.

 

-Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno video, pala Suomen ilmailuhistoriaa ja ennenkaikkea hienoja lentsikoita. Sekä Caravellessa että kasissa olen ollut observoimassa. Muistot tulivat mieleen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai, tätä oli mukava katsella. Kuvakulmiakin oli aika monipuolisesti. Kiitoksia videon tekijöille! :thmbup:

Mitäs koneita siellä on?

Finskiltä ainakin Super Caravelle, tumppiysi ja kasi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis varmistui nyt, että isoisäni oma kurssi oli 24. Tuolla kurssilla 34 hän oli sitten jo lennonopettajana. Joka tapauksessa tuota videopätkää mielelläni tutkisin tarkemmin parempilaatuisenakin, jos vain mahdollista.

 

-Sami

Wille Vetterstrand oli myös  lennonopettajani. Kurvailimme yhdessä Vampirella :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa filmin lopussa käveli koneen kapteeni, Antero Siirilä, koneelleen.

 

Herra Siirilähänn kirjoittelee tännekin, voisi joku hänelle vinkata tuosta myös  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo mainittujen lisäksi näkyy ainakin AY:n Convair EFHK:n sisäänrullauksen aikana videon lopussa.

Nääh, Fokker F-27 se on, mikä lie Air Executive Norway. Korkeusvakaimethan ovat ylempänä ja sojottavat enemmän ylöspäin kuin Convairissa, eikä sivuvakaimen alareunassa näy Finnairin Convaireille ominaista paksua raitaa, ja siipi on ikkunarivin yläpuolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nääh, Fokker F-27 se on, mikä lie Air Executive Norway. Korkeusvakaimethan ovat ylempänä ja sojottavat enemmän ylöspäin kuin Convairissa, eikä sivuvakaimen alareunassa näy Finnairin Convaireille ominaista paksua raitaa, ja siipi on ikkunarivin yläpuolella.

Jaa pitää tsekata joskus nopeammalla yhteydellä ja tarkemmalla näytöllä. Nyt olen pelkän känny-yhteyden varassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo se viimeinen kenttä on Luxemburg. Välillähän on Malaga, se lienee aika selkeä.

 

Caravellellä tässä lennetään ja filmi on tosiaan ohjaamosta. DC-9-30 ilmeisesti siinä alussa laskeutuu mutta siellä Mallorcalla menee myös DC-8. Muitakin koneita näkyy paljon.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhutte asiaa! Mutta minulla olisi kysymys hiukkasen vuodesta 1975 eteenpäin ? vuoteen 1985.

Lensin Palma de Mallorcalle, Spies matkatoimiston lennolla lennon numero oli ay ja konetyyppi dc 8

ja kone oli maalattu ohuella maalikerroksella valkoiseksi eikä siinä ollut finnairin logoa!

Matkustin etusiiven kohdalla vasemmallapuolella ja siivessä luki B -0000 ???

siis siiven yläpuolella. Kysyisin nyt viisaimmilta onko kyseinen dc 8 entisiä keihäsen koneita vai

aitoja alkuperäisiä new yorkin juhtia! Muistan ikäni sen dc 8;in matkustamo äänen se oli oikeaa

vihellystä ja ujellusta!

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

konetyyppi dc 8 ja kone oli maalattu ohuella maalikerroksella valkoiseksi eikä siinä ollut finnairin logoa!

Matkustin etusiiven kohdalla vasemmallapuolella ja siivessä luki B -0000 ???

siis siiven yläpuolella. Kysyisin nyt viisaimmilta onko kyseinen dc 8 entisiä keihäsen koneita vai

aitoja alkuperäisiä new yorkin juhtia! Muistan ikäni sen dc 8;in matkustamo äänen se oli oikeaa

vihellystä ja ujellusta!

:thmbup:

 

Ettei vaan olis ollut entinen Finskin Jean Sibelius eli Karairin legendaarinen "Iso vaalee" OH-LFZ! 8)

http://www.airliners.net/photo/KarAir/McDonnell-Douglas-DC-8-62/0541515/L/

http://www.airliners.net/photo/Karair/McDonnell-Douglas-DC-8-62/1177384/L/

Saattoipa siinä tapauksessa olla sama lentäjäkin kuin Timon kaitafilmin lopussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Palma de Mallorcalle, Spies matkatoimiston lennolla lennon numero oli ay ja konetyyppi dc 8

ja kone oli maalattu ohuella maalikerroksella valkoiseksi eikä siinä ollut finnairin logoa!

 

käsitykseni mukaan finnair ja karair olivat yhetistyökumppaneita ja jotkut finskin lomalennot operoitiin karairin koneilla... voin olla väärässäkin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi tällainen lentosuunnitelma tuolle reitille. Tuohon aikaan mentiin aina vakioreittejä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi tällainen lentosuunnitelma tuolle reitille. Tuohon aikaan mentiin aina vakioreittejä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä lento oli tasaista! Kuin mig 29 lentäjällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään