Martti Kujansuu

OH-KOA

12 viestiä aiheessa

Kaveri tarvitsisi informaatiota kys. koneesta (DHC-6 Twin Otter 200) ja onnettomuuden syystä (Putosi pudasjärvelle 1973). Eli kuvia, tietoa värityksestä yms. Kiitos jo etukäteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkastetu fakta: onnettomuuspäivä 5.2.73. Ulkomuistista: KarAir käytti ko. Twin Otteria kesät malminetsintälentoihin (kuten OH-KOG nykyään) ja talvella lensi reittiä Oulu-Kuusamo. Kyseisellä lennolla oli täysi poka, taisi olla kaksi ohjaajaa, mekaanikko ja 18 matkustajaa. Lensivät Oulusta Kuusamoon jonkinmoisen säärintaman läpi, jossa jääti. Hiukan ennen Kuusamoa toinen moottori jostakin syystä sammui. Kuusamossa taisi olla minimikeli ja siihen aikaan vain yhden NDB:n lähestymismenetelmä. Kääntyivät takaisin Ouluun, jäätyivät uudestaan, eikä pystyneet säilyttämään korkeutta ja tulivat tunturin kupeeseen jossakin Pudasjärven paikkeilla.

Ohjaajat taisivat loukkaantua lievästi, Ruotslainen sotaväen pelastuskopteri (Luulajasta?) löysi porukan, joka sytytti ladon palamaan huomiota herättääkseen.

Ikuisuuskysymys on, olisiko ollut parempi yrittää yhdellä moottorilla minimikelissä Kuusamoon, ja miksi näin ei tehty. Muistaakseni vihjailtiin siitäkin, että Oulussa olisi ollut mukavampi tehdä remonttia kuin taivasalla Kuusamossa. Hyvähän se on jälkikäteen viisastella.

Tätä samaa reittiä lensivät myös DC-3 OH-VKB:llä, varmaan viimeinen kaupallinen kolmosoperaatio Suomessa? Onkos kellään tietoa, koska mahtoi tämä tapahtua, en muista oliko ennen vai jälkeen Otterikaputin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-KOA:n kaput sanonut moottori oli vasta huollettu Norjassa.

Kun se sammui (syy?), ei kone jäätyneenä pysynyt enää ilmassa. Oli paha, räntäsateinen keli.

Kipparina lennolla oli Aapron Kauko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perämiehenä taasen sotalentäjä/Finnair-kippari Jarl "Kille" Arnkilin poika, joka taisi olla viralliselta nimeltään kaima, mutta kutsumanimenä oli toinen nimi, jota en muista. Veljensä oli viime syksyyn saakka seinänaapurini työmaalla, joten tarina kuultiin muutamaan kertaan.

 

Väritykseltään KOA oli muistini mukaan onnettomuusaikoihin samantapainen, kun KOG on edelleen, eli puna-valko-musta. Tapauksesta kirjoitettiin Ilmailussa, TM:ssä tahi molemmissa kohtapuoliin onnettomuuden jälkeen. Tiedän myös hahmon, jolla pitäisi olla kuvia koneesta ja jopa sittemmin sammuneesta moottorista. Yritän kysellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Väritykseltään KOA oli muistini mukaan onnettomuusaikoihin samantapainen, kun KOG on edelleen, eli puna-valko-musta.

 

Värit myös minä muistelen olleen Antin ilmoittaman mukaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Värit myös minä muistelen olleen Antin ilmoittaman mukaiset.

Kyllä KOA oli Kar-Airin "punatulkkuväreissä" tapahtumahetkellä. Ilmailun tuon vuoden numerot kannattaa tutkia (käsikirjasto?) niissä on paljon parranpärinää aiheesta. Minä lienen ainakin eräs "hahmo" jolla noita KOA.n kuvia on. Oon niikä joskus kauppaillut Vantaan museon myyntitapahtumissa. Lähipäivinä ( 3 ) en voi palata aiheeseen koska kohta minä lähden Tampereelle....mutta ens viikolla.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin palataanpa tähän Otteriin: Tuo yllä oleva kokovalkoinen färi oli Otterissa kesällä 1972 kun se oli malminetsintähommissa: Kuusamon liikennettä se hoiti 17.12.1972 – 5.2.1973. ja oli tuolloin maalattu kuten Kar-Airin Kasi ja myöhemmin ATR:t siis viirupyrstö. (kuvia on kun ois vielä skanneri) John Weggin Finnairin historiikissa joka löytynee joka kirjastosta on kuva koneesta tuossa maalauksessa. Tuon ajan Ilmailussa 3/1974 on kuvia ja tiivistelmä onnettomuusraportista jossa todetaan moottorihäiriön syyksi: ”moottorin hajoaminen on johtunut moottorikorjauksen kokoonpanovaiheessa tapahtuneesta työ- tai asennusvirheestä. Roottorin kiinnityspiltti avautui moottoria purettaessa 70 lb-ins momentin voimalla kun kiinnityskireyden olisi pitänyt olla 420-460 70 lb-ins. Koko moottorinkorjausoperaatio oli surullinen tarina. Se suoritettiin ilman suomaisten viranomaisten lupaa korjaamossa, jolla ei edes ollut norjalaisten viranomaisen hyväksymistä ko. tyyppisten moottorien korjaamiseen.” Koekäyttöä ei oltu tehty täydellä teholla, koelentoa ei oltu suoritettu kun oli ollut kiire. Kone oli siirtolennetty Bodöstä Ouluun ilman huolia.(lentoaika 1h. 41min). Moottori oli hajonnut totaalisesti 5h.17min. korjauksen jälkeen. ”Tutkialautakunta esittää, että säännöllisessä reittiliikenteessä ei tulisi hyväksyä sellaista konetyyppiä, joiden suorituskyky ei täytä liikennekoneelle asetettavia vaatimuksia myös mahdollisesti esiintyvissä jäätävissä olosuhteissa”. Muutenkin raportti on mielenkiintoinen, siinä arvostellaan jopa matkustajien toimintaa onnettomuuden jälkeen. Ilmailun numerossa 10/1974 matkustaja(t) tuovat julki närkästyksensä tutkijalautakunnan raportista. Oikeuskansleria huudetaan hätiin yms.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toveri yhytetty, kuvat ja artikkeli tai pari tilauksessa. Saanen perjantaina tai viimeistään maanantaina. Skannaan sitten kuvat näkösälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sainhanminä jotenkuten kuvia sähköseen muotoon::

Koneen on kuvannut Oulun lekohallin edustalla Mikko Jaakkola

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tämä oikean moottorin kuva pellit auki on myös hänen kokoelmistaan

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Vasen moottorihan oli huomattavasti sitkeämpää laatua: Se kävi vielä 2h 45min. pakkolaskun jälkeen koska sitä ei kuulemma voinut sammuttaa säätölaitteiden hajottua.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään