Ari Simonen

Re: Ihmisten lennätyksestä ja maksun ottamisesta(OLI:polttarilennätystä Seinäjoella)

243 viestiä aiheessa

Niin, jos (1-moottori) EU-OPS AOC:n hankkiminen ja ylläpito olisi kannattavaa ja ns. helppo nakki, niin niitä olisi Suomessa enemmän kuin kolme. Vaan kun ei ole. Ei löytyne yleisölennättäjiä tällä saralla Malmin näytökseenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos (1-moottori) EU-OPS AOC:n hankkiminen ja ylläpito olisi kannattavaa ja ns. helppo nakki, niin niitä olisi Suomessa enemmän kuin kolme. Vaan kun ei ole. Ei löytyne yleisölennättäjiä tällä saralla Malmin näytökseenkään.

 

Eli on taidettu tehdä vaikeaksi/mahdottomaksi tämä toiminta viranomaisen taholta.

 

Ruotsista lyötyy lentoklubeja runsaasti joilla on luvat.Esimerkiksi http://www.vastmannaflyg.se/

 

Mitä maksavat luvat Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voit huoleti lentää jakamalla kustannukset pääluvun mukaan ja maksamalla itse oman osuutesi, tuosta yksityislennostasi

Tee sinunkaupat ennen lentoasi ::)

Hobby Landings  ;D

 

jaska

Mistä löytyy laki,asetus,määräys tai muu ohje että kustannukset täytyy jakaa nuppiluvun mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän niitä olekaan pakko jakaa, vaan PPL, UPL, MGPL, GPL-pilotti voi maksaa kaiken ihan ite :)

 

Suunnilleen näin minä olen tehnyt, enkä muuten sen jälkeen kun sain luvan kuljettaa matkustajaa ole kertaakaan lentänyt yksin  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän niitä olekaan pakko jakaa, vaan PPL, UPL, MGPL, GPL-pilotti voi maksaa kaiken ihan ite :)

 

Näin minäkin olen asian käsittänyt/niin myös joutunut tekemään.

 

Se kenen vierestä aamulla herään haluaa lentää muttei maksaa.....,edes luonnossa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommatkaa sponsori itsellenne, saatte rahaa mut ei itse tarvii maksaa, näin toimii ainakin poikani kilpatalli, minä ja vaimoni maksamme ja poika ajaa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hatusta" :o

Niinpä. Ei taida löytyä mustaa valkoisella. Taitaa olla perimätietona kulkekenut jonkun Pölhölän herran tulkinta ko. asiasta. Mutta maailma muuttuu.Vasta vuosi sitten tuli määräyksiin että GPL, UPL ja MGPL opettaja voi antaa opetusta myös korvausta vastaan. Ennen sai opettaa ilmaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ei taida löytyä mustaa valkoisella. Taitaa olla perimätietona kulkekenut jonkun Pölhölän herran tulkinta ko. asiasta. Mutta maailma muuttuu.Vasta vuosi sitten tuli määräyksiin että GPL, UPL ja MGPL opettaja voi antaa opetusta myös korvausta vastaan. Ennen sai opettaa ilmaiseksi.

 

Missäs menee mielestäsi nykyisin ansiolennon, tilauslennon tai yksityislennon raja  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ei taida löytyä mustaa valkoisella. Taitaa olla perimätietona kulkekenut jonkun Pölhölän herran tulkinta ko. asiasta. Mutta maailma muuttuu.Vasta vuosi sitten tuli määräyksiin että GPL, UPL ja MGPL opettaja voi antaa opetusta myös korvausta vastaan. Ennen sai opettaa ilmaiseksi.

 

Minusta tämän sivun taustaväri on valkoinen ja teksti näkyy mustana. Juu, ei ole määräys vaan selostus lupakirjatyypeistä, mutta julkaisija ei myöskään ole yksityinen hra P. ;)

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/lupakirjat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs menee mielestäsi nykyisin ansiolennon, tilauslennon tai yksityislennon raja  ???

En mää tiijä..kerro sä kun olet kapu! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ei taida löytyä mustaa valkoisella. Taitaa olla perimätietona kulkekenut jonkun Pölhölän herran tulkinta ko. asiasta. Mutta maailma muuttuu.Vasta vuosi sitten tuli määräyksiin että GPL, UPL ja MGPL opettaja voi antaa opetusta myös korvausta vastaan. Ennen sai opettaa ilmaiseksi.

 

tuossa tuota ns.perimätietoa;  

lainaus

 

Yksityislentäjän lupakirja oikeuttaa lentämään yksin sekä ottamaan matkustajiksi esimerkiksi kavereita ilman, että ottaa kyydistä maksua. Kuluja voidaan kavereiden kesken jakaa. Yksityislentäjän lupakirjalla ei siis saa harjoittaa ilmailua ansiotarkoituksessa.

 

Yksityislentäjän lupakirjan lyhenne on PPL, (A)/(H) eli Private Pilot Licence. A, aeroplane, tarkoittaa oikeutta lentää yksityislentäjän lupakirjalla lentokoneella ja H, helicopter, helikoptereilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ansiolentotoimintaa jos kyytiläisiltä ottaa maksua sen verran kuin ilmailukerho veloittaa osallistumatta itse kustannuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuossa tuota ns.perimätietoa;  

lainaus

 

Jaska on sinällään oikeassa, tuollainen maininta IH:n lupakirjat - sivulta tosiaan löytyy. Ei ole siis "lakitekstiä".

 

Kummallista mielestäni on että siellä noin sanotaan, koska aiemmin lukemani tulkinnat (joku vanha OPS T3-1) sanovat että mikäli mitä hyvänsä korvausta lennosta tarjotaan, jää lennättäjä sitten miten paljon "tappiolle" hyvänsä, on kyseessä ansiolentotoiminta, koska ko. henkilö saa siitä tavallaan hyötynä kokemustunteja halvempaan hintaan.

 

Tekisi mieli kysyä, onko IH:lla olemassa ihan virallista kannanottoa tuosta kulujen tasaamisesta.

 

Päivänselvää lienee, että jos lennätyksestä jää rahallisesti voitolle, kyseessä on lain silmissä ansiolentotoiminta.

 

Ainoa tapa, jolla matkustajien kuljettamista ansiolentotoiminnaksi tuskin voi mitenkään tulkita (lakiteknisesti), on maksaa kulut itse.

 

Täytyy muistaa että ihan sama "ongelma" on autoliikenteessä kun puhutaan kimppakyydeistä. Lain silmissä ne ovat luvatonta henkilöliikennettä, jos kulut tasataan. Toisaalta niitä avoimesti kannustetaan käyttämään ja ovat tietysti järkeviä, ainakin ympäristön ja oman talouden kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuisi oudolta että matkustajilta kaikki ilmailukerhon veloittamat maksut perimällä olisi laitonta. Samalla tavalla ilmaiseksi saa lentää palo ja sar-toiminnassa eikä kukaan kyseenalaista sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ansiolentotoimintaa jos kyytiläisiltä ottaa maksua sen verran kuin ilmailukerho veloittaa osallistumatta itse kustannuksiin?

 

Käsittääkseni ON ::) saathan sinä silloin Ansiota eli fyffeä.

 

jk. ansiolentäjä on lentäjä. joka sijoittaa kaikki muut ansionsa lentäessään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jk. ansiolentäjä on lentäjä. joka sijoittaa kaikki muut ansionsa lentäessään.

Tähän asti olen luullut että ansiolentoa on kun sijoittaa kaikki ansiot lentämiseen. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli eikös tuossa aikasemmin tullut aika selvällä tekstillä, että kyytiin saa ottaa kavereita ja kuluja saa jakaa.

Juu, perimätietoa ja Pölhölän nettisivujen lainausta muttei virallista faktaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuisi oudolta että matkustajilta kaikki ilmailukerhon veloittamat maksut perimällä olisi laitonta. Samalla tavalla ilmaiseksi saa lentää palo ja sar-toiminnassa eikä kukaan kyseenalaista sitä.

 

 

Palo- ja SAR toiminta on Ilmailulain 76§:n mukaan lentotyöluvasta vapaata.

 

 

Toiseen kysymykseesi IH on ottanut joskus aiheeseen kantaa, en tiedä onko tulkinta muuttunut

 

alla lainaus vanhentuneesta AIC:stä:

 

Monesti on esitetty, ettei lento olisi ansiolento, kun matkustaja tai matkustajat maksavat vain

ilma-aluksen vuokran tai käyttökustannukset eikä ohjaajalle makseta palkkiota lennosta. Kuiten-

kin tilannetta on tarkasteltava ohjaajan lisäksi myös matkustajan kannalta. Ohjaaja on tarvitse-

miaan lentotunteja saadakseen saattanut tarjota lentokentän laidalla seisseille katselijoille lennä-

tystä, jos nämä maksavat ilma-aluksen vuokran. Matkustajien kannalta katsoen he ovat ostaneet

lentopalveluksen, yleisölennätyksen, vaikka he olisivatkin maksaneet vain ilma-aluksen vuok-

ran. Näin ollen ohjaajan ja matkustajan välille on syntynyt ns. asiakassuhde. Tällaista lennätystä

on pidettävä ansiolentona, joka on lisäksi suoritettu ilman vaadittavaa ansiolentotoimilupaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä olen lukenut viranomaisen tulkinnan perusteluineen, jossa tarkasteltiin asiaa paitsi pilotin, myös kyytiläisen kannalta. Kyytiläisen kannalta tilanne katsottiin niin, että mikäli hän maksaa sentinkin enemmän kuin tasajaolla laskettu kustannusosuus edellyttää, hän on maksava matkustaja. Olisinpa taas ottanut sen jutun talteen silloin  :-\

 

"Ilmaista tai alehintaista kokemustahan" nettoavat monet muutkin, kuin kavereita kuskaavat. Mites esim. hinauslentäjät osallistuvat kustannuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilmaista tai alehintaista kokemustahan" nettoavat monet muutkin, kuin kavereita kuskaavat. Mites esim. hinauslentäjät osallistuvat kustannuksiin?

 

Kun nyt sama lakiteksti on auki, niin siellä todetaan ettei lentotyölupaa tarvita hinauslentohommiinkaan.

 

Lisäys:  ennenkuin joku kysyy, ei laskuvarjohyppylentoihinkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä olen lukenut viranomaisen tulkinnan perusteluineen, jossa tarkasteltiin asiaa paitsi pilotin, myös kyytiläisen kannalta. Kyytiläisen kannalta tilanne katsottiin niin, että mikäli hän maksaa sentinkin enemmän kuin tasajaolla laskettu kustannusosuus edellyttää, hän on maksava matkustaja. Olisinpa taas ottanut sen jutun talteen silloin  :-\

 

"Ilmaista tai alehintaista kokemustahan" nettoavat monet muutkin, kuin kavereita kuskaavat.

 

Mites esim. hinauslentäjät osallistuvat kustannuksiin?

 

Hinauslentäjä saa kerholtaan hinauslippuja, joidenka avulla hän voi lentää ilmaiseksi,sekä syödä ja asua.  ;D;)

 

jk. tarvitaankos lentotyölupaa, jos lentäminen ei maistu työlle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrasteilmailun kannalta olisi hyvä jos Suomessa saisi ilmailukerhot mainostaa ja  lennättää yleisöä "kerhohinnalla" . Ei tuo matkustajien kuljettaminen niin vaativaa ole. Tässä vihje SILin suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään