Hannu Tolonen

Vielä kerran Helsinki-Vantaalla bongailusta

48 viestiä aiheessa

Onkohan kellään tietoa saako Helsinki-Vantaalla mennä bongaamaan/kuvaamaan koneita terminaalissa sille alueelle mistä kävellään koneeseen, siis sinne porttialuelle, jos ei aio matkustaa mihinkään? Sinne mennessähän ei kysytä lippua, tarvitsee mennä vain turvatarkastuksesta läpi.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eihän Schengen-alueella ole kuin turvatarkastukset, joten ei siellä tavallisia matkustajia erota tavallisista tallaajista, mutta en tiedä tykkääkö Ilmailulaitos hyvää tuosta... Non-Schengen-alueelle ei ole sitten asiaa ilman lippua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite ku oon aika noviisi näissä spottailu jutuissa, niin kertokaapa hyvät paikat missä vois laittaa kameran "laulamaan" helsinki vantaalla. Ite oon ollu vaan siinä hyvin kuuluisalla Lemminkäisen kalliolla, mutta entäs muut paikat??

- Jukka Juvankoski -

www.juvankoski.com

-----------------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

-----------------------------------------------------------

ILMAKUVIANI: http://www.juvankoski.com/ilmakuvat_1/

------------------------------------------------------------

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TOKEn sisäpihalta näkee porteille 33-32 ja muutamalle niitten takana olevalle standille. Niin ja itse kävin viimeksi kotimaan terminaalin päässä ja sitten siitä kävelin lähelle sitä finskin rakennusta, emot ;) ja pilotit lähtiessään kattoa,mutta saa kuvia Atraimesta ja Saabikkaasta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne ainakin minulla ovat joka kerta Schengen alueellekkin kysyneet lipun. Ei sinne tietääkseni huvikseen mennä, koska muutenhan siellä roikkuisi joka ikinen spottaajakin ikkunan ääressä. Tai ainakin minä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne ainakin minulla ovat joka kerta Schengen alueellekkin kysyneet lipun. Ei sinne tietääkseni huvikseen mennä, koska muutenhan siellä roikkuisi joka ikinen spottaajakin ikkunan ääressä. Tai ainakin minä..

Hmm.. Minulta taas ei kertaakaan, ainakaan tämän vuoden aikana. Non-Schengen-alueella kysytään tietenkin passi ja boordari, mutta ainakaan lähtöaula 2:ssa tai kotimaanterminaalissa en ole huomannut muuta kuin turvatarkastukset.

Mitä lippua silloin näytetään jos on e-lippu eikä paperilla minkäänlaista dokumenttiä?

Ei ole kokemusta e-lipusta vielä, mutta eiköhän e-lipulla matkaaville matkustajillekin jaeta jonkinsorttiset boarding cardit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

E-lipussa ei ole minkäälaista boarding passia jos niin haluat. Tähänhän juuri e-lipussa pyritään, turhan paperisälän vähentämiseen. Jos teet check-in:in vaikka kotoa netissä ja sinulla ei ole matkatavaroita niin kävelet suoraan portille turvatarkastuksen kautta ilman mitään papereita.

Ja kotimaan lennoillahan lähtöselvitys ilman käsimatkatavaroita matkaaville voidaan tehdä vasta portilla. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla EI kysytä lippua eikä henkilötodistusta turvatarkastuksessa.

Matkustan e-lipulla itse koko lailla ahkerasti ja ensimmäinen paikka jossa lippua (tai henkilöllisyyttä, tarkkoja ollaksemme) kysytään on lähtöportti.

Ei-Schengen-alue on sitten eri juttu mutta kuvia ssaatte taatusti hur mycket som helst jo sieltä lähtöaulasta jonne "kuka hyvänsä" pääsee.

Peter Tähtinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Minulta taas ei kertaakaan, ainakaan tämän vuoden aikana. Non-Schengen-alueella kysytään tietenkin passi ja boordari, mutta ainakaan lähtöaula 2:ssa tai kotimaanterminaalissa en ole huomannut muuta kuin turvatarkastukset.Ei ole kokemusta e-lipusta vielä, mutta eiköhän e-lipulla matkaaville matkustajillekin jaeta jonkinsorttiset boarding cardit?

Oletkos itse käynyt siellä muuten vain palloilemassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh... Siis onko joku teistä käynyt EFHK:lla porttialueella ihan huvikseen? Luulin ettei sinne pääse ellei ole matkustaja?

Tosin nyt kun muistelen niin ei multa ole lippuja pahemmin kyselty, mutta eikös non-schengen alueelle pääse kävelemään ihan siinä missä muillekkin porteille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh... Siis onko joku teistä käynyt EFHK:lla porttialueella ihan huvikseen? Luulin ettei sinne pääse ellei ole matkustaja?

Tosin nyt kun muistelen niin ei multa ole lippuja pahemmin kyselty, mutta eikös non-schengen alueelle pääse kävelemään ihan siinä missä muillekkin porteille?

En ole huvikseen käynyt, mutta tämän vuoden syyslomalla ei ainakaan kyselty mitään lippuja tai papereita porttialueellee siirryttäessä ja porttialueella pääsee liikkumaan vapaasti aina sinne ulkomaan terminaaliin asti. Non-schengen alueelle mennessä on varmaan passin/lipun tarkastus tai ainakin siinä jotain kysellään.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se "non-schengen" alue on eristetty niin että sinne pääsee vaan tarkistusten kautta.

Minultakaan ei keväällä kyselty mitään ennen kuin vasta portilla henkilöllisyystodistus. Olin ostanut "lippuni" internetistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis ihan mistä tahansa terminaalista vaan läpi ja koneita katsomaan? :) Kannattaa kyllä ottaa passi mukaan poismenoa silmällä pitäen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käykääpäs joku kokeilemassa miten tuo onnistuu ;D Rupesi meinaan kiinnostamaan... En tosiaan itsekään ole tuota tullut ajatelleeksi, eihän niitä lippuja siinä ole kyselty... Ja passin kanssa poies ;)

Edit : Ettei tässä vaan olisi joku porsaanreikä mitä ilmailulaitos ei ole tullut ajatelleeksi? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tullu ikinään edes ajatelleeksi tuollaista. Reilu kolmisen viikkoa sitten kun Rovaniemeltä tulin Flying Finnin koneella ja vaihdoin Helsingissä Finnairiin, niin laukut hain hihnalta, sen jälkeen lähtöselvitykseen ja turvatarkastuksen läpi lähtevien alueelle.

E-lippua käytin ja lähtöselvityksessä oikeestaan vain laukku hihnalle ja vasta portilla kysyttiin seuraavan kerran papereitani...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käykääpäs joku kokeilemassa miten tuo onnistuu ;D Rupesi meinaan kiinnostamaan... En tosiaan itsekään ole tuota tullut ajatelleeksi, eihän niitä lippuja siinä ole kyselty... Ja passin kanssa poies ;)

Ei siihen poistumiseen mitään passeja tarvita, kuten ei muutenkaan tarvita Schengen alueella matkaillessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On tuo siellä käynti ilman lentoa jo testattu. Ei mitään ongelmia. Minähän laitoin jo ensimmäisessä viestissä, että saa. Miksette ihmiset usko!? ;D

Mutta se, että sinne saa mennä on eri asia kuin että sinne pääsee. :) Meinaan, että onko "virallisesti" täysin sallittua kenen tahansa mennä transit-halliin, vai onko se tarkoitettu vain matkustajille? Kentällä ei kielletä ei-matkustajia menemästä sinne, eikä mikään estä ei-matkustajaa menemästä sinne, joten onko se nyt virallisesti kiellettyä aluetta vai ei?

hämmentävää? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja tuskin siellä voi kuitenkaan palloilla viittä tuntia putkeen..tai noh, jos vain kävelet ympäriinsä niin ehkä sitten, mutta jos rupeat kuvaamaan koneita kuten minä rupeaisin niin varmaan tulee joku securitaksen tyyppi taas hengittämään niskaan.. :( Varsinkin yökuvien ottaminen ei ole niin nopea toimenpide kuin päiväkuvien. Ja saattaa näyttää hivenen epäilyttävällekkin :-[.

ILL:tä jos rupeaa kysymään, niin ei varmana seuraa hyvää, mutta tuskin rupeavat kuitenkaan muuttamaan mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mutta se, että sinne saa mennä on eri asia kuin että sinne pääsee. Meinaan, että onko "virallisesti" täysin sallittua kenen tahansa mennä transit-halliin, vai onko se tarkoitettu vain matkustajille? Kentällä ei kielletä ei-matkustajia menemästä sinne, eikä mikään estä ei-matkustajaa menemästä sinne, joten onko se nyt virallisesti kiellettyä aluetta vai ei?

Jees, eli mulle on sanottu ettei sinne saisi mennä oleskelemaan jos ei lippua löydy, mutta kun sitä kukaan ei valvo niin... Luulen, ettei tota mahdollisuutta oo vielä vaan tajuttu yleisesti. Ne on vaan yksittäisiä tyyppejä, jotka tuon mahdollisuuden tietää/käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kesällä, kävellessäni portille, joku tullin äijä tuli vastaan ja kysyi papereita ja että olenko suomalainen. Näytin ajokortin ja asia oli sillä selvä. Mitälie etsivät?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään