Ari Simonen

Suomalainen ilmailulegenda

76 viestiä aiheessa

Jussi Salminen on oikeilla jäljillä. Pitää ensin määritellä. mikä on legenda.

Otavan Ison Tietosanakirjan (1963) mukaan hieman lyhennettynä ja tilanteeseen sovitettuna legenda on "pyhimyksen elämää käsittelevä liturginen lukukappale; sitten pyhimyselämäkerta tai -tarina, jossa tavallisesti ihmeet ovat keskeisiä; uskontotieteissä myös ei-kristillinen vastaavanlainen kertomus".

Yllä on esitetty pitkä lista todella ansioituneista, kaikkien kunniottamista suomalaisista ilmailijoista, joista kuitenkin vain yksi täyttää legendan määritelmän.

Hän on Ilmari Juutilainen, joka 437:llä sotalennollaan ampui alas 95 viholliskonetta useiden ilmavoittojen jäädessä vielä näiden lisäksi vahvistamatta. Legendan hänestä tekee se ihme, että vaikka hän ei tunnetusti vihollista väistellyt, yksikään vihollinen ei saanut häneen koneeseensa ilmataisteluissa ainuttakaan osumaa. Tähän suoritukseen Illu Juutilainen kykeni pitäen huolta kaiken lisäksi useinkin varsin nuorista ja kokemattomistakin siipikoneistaan, jotka monet hävittäjä-ässät jättivät oman onnensa nojaan.

Tämän jälkeen voidaan tietysti keskustella siitä, kuka jäljelle jääneistä on Suomen ansioitunein ilmailija, mutta se on taas samanarvoista kuin keskustelu aiheesta: Kuka on Suomen paras näyttelijä?

Kaikki luetellut, ja varmasti moni vielä listalta puuttuva, ansaitsevat tulla ansioidensa vuoksi muistetuiksi suomalaisssa ilmailuhistoriassa.

 

OJ

 

 

 

 

 

 

Tuohon Ison-Illun legendaan palatakseni.

Hän oli huhun mukaan sodan jälkeen Mersulla lentämässä ja kaikilla oli kk-kamerat kiinni.

 

Kellään ei ollut kamerakuvaa Illun pyrstöstä, mutta Illun kamerassa oli kaikken kuvat  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaunisteltu tarina ?

 

Mauri Sariolan haastatteli Ville Salmista Marskin Ritareita käsittelevän kirjansa tekovaiheessa. Ville ei pyynnöistä huolimatta suostunut kertomaan mitään Päämajan Tiedusteluosaston salaisista kaukotiedustelu- ja kuvauslennoista. Sariola tuumasi, että voisit kertoa kun olet legenda jo eläessäsi. Ville vastasi:"En ole legenda. Ansioita on riittävästi vaikkei niistä puhuta". Juttu kuoli samantien. Mauri Sariola kirjoitti kirjaan tarinan: “Haamuille ei makseta palkkaa”. Olisi kiinnostavaa tietää missä määrin lentojutuissa on faktaa / fiktiota. Näitä lukiessa tulee monesti mieleen Kotilaisen -Hyvä Lehtijuttu- kirjasta lause: “Faktaa on vain se mikä tapahtuu reaaliajassa”. Mielenkiintoisia tarinoita joka tapauksessa. Sisältöäkin enemmän kuin luulisi.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku Kuittinen, kaksinkertainen purjelennon vakioluokan maailmanmestari.

 

Mika

 

Tulipa mieleen, että Jukka Pursiainen oli ensimmäinen suomalainen, joka lensi purjekoneella 1000 km matkalennon Suomessa. Reitti oli FAI:n sääntöjen mukainen kolmiolento, joka nostaa saavutusta entisestään. Taitaa olla edelleen ainoa lajissaan?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elävistä:

 

- Seppo Saario, Suomen taitolennon kantava voima 60-luvulta lähtien

 

- Kai Mellén, mukana 4 suomalaistyypin suunnittelussa (PIK-11, PIK-15, PIK-21 ja PIK-26)

 

- Jukka Tervamäki, innovaattori ja suunnittelija (ATE-3, JT-5, JT-6)

 

- Elmer Koskinen, kouluttajalegenda

 

- Olavi Lumes, lennokkilegenda

 

- Eino Ritaranta, ilmailuhistoriallinen legenda

 

- Matias Wiitanen, purjelentolegenda

 

- Orvokki Kuortti, naislegenda

 

- Kavo Laurila, hyppylegenda

 

Lentonsa lentäneistä:

 

- Juhani Horma, legenda jo eläessään - ehkä omissa silmissäni arvostetuin

 

- Seppo Mäkelä, lennonopettaja

 

- Raimo Aulio, ilmasirkuslegenda

 

- Niilo, Valto ja Uuno Karhumäki

 

Jounilla paljon hyviä ehdotuksia! Munkaan mielestä ei voi valita vain yhtä, suomalaisia ilmailulegendoja on useita! Oma ääneni menee Karhumäen Veljeksille; lentokoneen rakentajia, lentoyhtiötoimijoita, ja charter-liikenteen uranuurtajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntemistani ihmisistä Jouko Hartikainen ja Taisto Kurhela olisi ehdottomasti liitettävä listaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntemistani ihmisistä Jouko Hartikainen ja Taisto Kurhela olisi ehdottomasti liitettävä listaan.

 

Kovia ilmailijoita kumpainenkin, ammattireiskoja  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että Karhumäen veljekset olivat legendoja jo eläessään, monta lentäjää ja ilmailuihmistä löytyy Suomesta jotka ovat legendaarisia, kahvipöytäkeskusteluissa tulee mielestäni aina jossain vaiheessa Karhumäet ajankohtaiseksi.

Taistelivat vähillä rahoilla itsensä pinnalle vaikka Valtio teki kaikkensa nujertaakseen yrityksen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tutkittua Jussi Salmisen lähdettä legenda-sanan selitykselle eli Wikipediaa. Sieltä löytyikin täydennystä ja itse asiassa herkullista lisätietoa:

 

"Termin legenda käyttö on laajentunut nykyään tarkoittamaan kaikenlaisia tarinoita, niin uskonnollisia kuin historian tapahtumiin pohjautuviakin. Legenda tarkoittaa puhekielessä jopa kaikkien aikojen parhaimpiin kuuluvia urheilijoita tai jopa kuvitteellisia mainoshahmoja (esimerkiksi "Kari Grandi, kaikkien janoisten sankari, aikamme legenda"). Joitakin Lapissa eläneitä tai siellä vaikuttaneita henkilöitä tai tapahtumia on kutsuttu Lapin legendoiksi. Vielä uudempaa legendaperinnettä edustavat urbaanit legendat".

 

Kaikki varmasti muistavat Kari Grandin, joka mehumainoksissa lensi Lycomingilla varustetulla muunnos-Mothilla OH-XLA. Olisipa ylevää päästä legendaksi hänen rinnalleen!

 

Vakavasti puhuen on hyvä katsoa, mitä ehtoja esimerkiksi katolinen kirkko asettaa pyhimykseksi julistamiselle. Tarvitaan ensinnäkin pyhimyslegenda, johon kuuluu tai kuuluvat ihmeet. Nämä on verifioitava dokumentein ehdotusta seuraavassa tutkintaprosessissa. Tärkeä ehto on myös se, että ehdokkaan kuolemasta tulee olla kulunut vähintään viisi vuotta. Tämä on varmasti kokemusperäinen ja viisas kriteeri. Vasta vuosien kuluttua alamme vähitellen nähdä henkilön todellisen aseman ja merkityksen historiassa.

 

Tällä viimeksimainitulla perusteella jää suurin osa Jounin listasta pois kandidaattien joukosta sekä muistamani mukaan kaikki tässä palstalla viimeksi ehdotetut.

Oikeastaan jäljelle jää vain kaksi vaihtoehtoa: Ilmari Juutilainen ja Arne Wallenin esiintuomat Karhumäen Veljekset. Pidän viimeksimainittuja suuresti ansioituneina ja sitkeinä suomalaisina ilmailun pioneereina, ehkäpä ansioituneimpina kaikista, mutta heidän tarinastaan puuttuu se tärkein: ihme.

 

Näin ollen pidän Ilmari Juutilaista edelleen alkuperäisen tehtävänannon perusteella oikeana valintana, jos kohta Karhumäen Veljekset nousevatkin yleisessä ansiolistassa, jota ei tule sekoittaa legendaan, hyvin korkealle.

 

OJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Osmo, ajattelin tuolla tavoin, en vain saannut sanoiksi puettua.

Karhumäen ihme tulee mielestäni voitosta veroherroista ja valtiosta yleensä, Karhunahas kirjan jos lueskelee, samaten Lentopoikia  nimisen ym. Karhumäestä kerrottua, eikö tuop sieltä löydy.

En Juutilaista lainkaan väheksy, taistelin mieleni kans kumman toivoisin olevan enemmän legenda, istuin eilisehtoona ja mietin tuota,Karhumäet voitti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä voi kuulostaa hieman pragmaattiselta jopa absurdilta, mutta mielestäni Matti Nykänen sekä Janne Ahonen ovat kaksi hurjimmista suomalaisista lentäjistä...ponnistavat ilmaan ja liitävät kuin kotkat...jopa 200 metriä...3x pidemmälle kuin Wrightit alkuaikoina 1903.

 

Lentokonelentäjistä Adolf Aarno.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vain mieleen: yksi ilmailulegenda on Osmo Jalovaara (korkean luokituksen omaava taitolentotuomari ja Ilmavoimien Honoris Causa -lentäjämerkin saanut edelleen lentävä pilotti). On lentänyt reserviläisenä Hawkia ja monen monta sotilas- ja siviilikonetta. On tehnyt paljon monelle näkymätöntä edunvalvontatyötä SIL:n delegaattina ympäri maailman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tutkittua...

 

No kun Osmoa kerran kiinnostaa. Kerrotaan sitten omien aivoitusteni taustaa. Meillä oli kotona olohuoneen seinällä kolme hiilipiirrosta sotien ajoilta. Ne oli signeerannut ltn Kivi (LR 4. n esikunta -43). Kiinnostavin piirros ja siinä teksti:  DN 64 Leningradin yllä 17.8-43 klo 11.15. Olin kuunnellut pikku poikana Villen kavereiden juttuja. Kun kyselin, hän nimittelii niitä saduiksi. Itse ei välittänyt kertoa sotajuttuja. Kaverit kertoivat. Jutut olivat ilmeisen tosia. Joskin niihin tuli ajan myötä lisäväriä (kansa taisteli, miehet kertoivat). Olin toisellakymmenellä kun aloin ihmetellä tarinoiden taustoja. Siihen on mennyt ihmisen ikä. Vieläkin löytyy yksityiskohtia, joista en ole ollut aiemmin tietoinen. Pienistä sieltä täältä, osin sattumaltakin kuuluista sain kiinnostavimmista jutuista selkeän käsityksen. Dokumenteiksi niistä ei olisi mitenkään.  Viimekädessä Ville piti itse huolen siitä, ettei mitään dokumenttikelpoista löydy.  Uskon, että asioista oli jossain sovittu. Villen tuttavapiiriin kun kuului silloinen ylin sodanjohto (erityisesti kenraalit Lundqvist, Nenonen, Heinrichs, Airo).

 

Faktan/fiktion merkitys jaksaa mietityttää vieläkin. Sen lisäksi tapahtumien määrät ja merkitykset. Legenda kun saattaa muodostua esim. yhdestä tapahtumasta (Charles Lindberg) tai vaikkapa sadoista (Erich Hartmann). Lisäksi vielä oma halu ja pyrkimys legendaksi (St Exupery).

 

Jussi Salminen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan Mikko luottamuksesta, mutta kun juuri tuossa edellä kerkesin sanoa, että katolinen kirkkokin edellyttää, että pyhimyskandidaattii on ollut kuollut vähintään viisi vuotta ennen ehdokkuutta.

Voin ilmoittaa, että ainakin toistaiseksi viestini tulevat rajan tältä puolelta. Voit Mikko vaikka soitella, jos väitteeni ei muuten tunnu uskottavalta!  :)

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan Mikko luottamuksesta, mutta kun juuri tuossa edellä kerkesin sanoa, että katolinen kirkkokin edellyttää, että pyhimyskandidaattii on ollut kuollut vähintään viisi vuotta ennen ehdokkuutta.

Voin ilmoittaa, että ainakin toistaiseksi viestini tulevat rajan tältä puolelta. Voit Mikko vaikka soitella, jos väitteeni ei muuten tunnu uskottavalta!  :)

 

OJ

Katolisena voin hyvin mielin ehdottaa sinua legendaksi. Ei aleta nyt tappaa sinua etukäteen... Onhan noissa listoissa monta elävää ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso-Illu Juutilainen on ainut legenda.

 

Asenne, lentotaito ja maanpuolustusinto on ylivertainen   :thmbup:

 

Nuorelle lentopojalle annettiin käsky ja kone, ajatelkaa mitä teki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainutko legenda ?

 

Niinkö. Jos luet Mannerheim-Ristin myöntämisen perusteet. Samat sanat löytyvät useammankin lentäjän nimityksen perusteista. Sulla on tietenkin myös omat kriteerisi, mutta kyllä ne, jotka näitä sankaritekoja arvioivat (Marski viimekädessä) osasivat laittaa asioita (arvo)järjestykseen.

 

Tunnen Illun henkilökohtaisesti. 6-vuotiaana (sodan jälkeen) harjoittelin Illun sylisssä tekemään Mersulla hitaita vaakakierteitä. Muistan nuo opit vieläkin. Illussa ja Isä Villessä oli paljon yhteistä. Se mikä herätti erityisesti huomiota. Todella nopeaälyisiä molemmat. Lisäksi ihailtava psyyke. Tuskinpa noilla tilastoilla olisi muuten sodista hengissä selvittykään?

 

Yhdessä suhteessa olet meikää nokkelampi. Minä en nimittäin osaa laittaa suomalaisia ilmailulegendoja arvojärjestykseen. En tosin ole yrittänytkään. Legenda-määritelmä kun ei ole mulle täysin avautunut vieläkään. Mitä jos se onkin hyvin subjektiivinen juttu ?

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt tuota (onnahtavaa) legenda -nimitystä halutaan ylipäätään käyttää, niin sellaisia on meilläkin paljon, ja eri ilmailun aloilta. Arvojärjestykseen laittaminen on vähän sama juttu, kuin Syksyn Sävelessä parhaan biisin etsiminen. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta. Ei tämä ole mitään satasen juoksua, jossa nopein on kiistaton voittaja.

 

Minä arvostan sotiemme lentäjäsankareita Illusta alkaen. Tai yhtä hyvin tämän hetken ilmailupioneerejämme nimeltä mainitsematta. Riippuu vähän siitä, milloin ja missä (mielentilassa) asiaa minulta kysytään.  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo on lähestynyt aihetta viisaasti, ensin pohditaa/määritellään mitä haetaan ja vasta sen jälkeen laitetaan ehdokkaat esiin.

Ja se 5 vuoden jäähyaika on viisas raja. Ihmisten arviointi post mortem ei sisällä niinpaljoa poliittista tarkoitushakua kuin elävien arviointi voi sisältää.

 

Ehdokkaani on Tamperelainen kuvanveistäjä Adolf Aarno, joka yritti aikalaisten hämmästykseksi aivan uskomatonta juttua (siis miraakkelia).

Lentokoneella lentämistä vuonna 1911. Edelläkävijä meille kaikille muille.

Ja Aarnon hautajaisista on riittävän pitkä aika. Tässä referenssiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo on lähestynyt aihetta viisaasti, ensin pohditaa/määritellään mitä haetaan ja vasta sen jälkeen laitetaan ehdokkaat esiin.

Ja se 5 vuoden jäähyaika on viisas raja. Ihmisten arviointi post mortem ei sisällä niinpaljoa poliittista tarkoitushakua kuin elävien arviointi voi sisältää.

 

Ehdokkaani on Tamperelainen kuvanveistäjä Adolf Aarno, joka yritti aikalaisten hämmästykseksi aivan uskomatonta juttua (siis miraakkelia).

Lentokoneella lentämistä vuonna 1911. Edelläkävijä meille kaikille muille.

Ja Aarnon hautajaisista on riittävän pitkä aika. Tässä referenssiä.

 

Yhdyn Osmon ja Akin määritelmiin.

 

Ehdokkaani on Juhani Horma, joka oli ja on edelleenkin monen Parolassa ja Räyskälässä kouluksensa saaneen esikuva.

kts: http://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Horma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipide.

 

Pohdiskeltuani ehdotuksianne. Olen valmis hyväksymään kaikki ehdotukset legendoiksi (myös Silvo Sokan). Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. En perustele. Olettepa samaa tai eri mieltä. Mielipidettäni en muuta. Voisiko joku neuvoa. Onko legenda titteli vai arvonimi ?

 

PS. Lahdessa tunnetaan ainakin yksi kiistaton legenda, mutta hän ei ollut lentäjä. Jepulis Benjamin.

 

Jussi Salminen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulegenda ? Teidän isä ei olis voinu lentää.. jos ei meidän isä ois menny kenttää tekemään :D

 

Mielestäni ja tietenkään ketään erikseen mainitsematta... sodanaikaiset mekaanikot ovat "legenda"-nimityksen arvoisia, he jos ketkään  aitsevat tuon ... esim. yli 25 pakkasta , eikä konetta tarvinnut lähettää "varikolle" täys-huoltoon me teemme sen tässä ja nyt...Sauvan-vääntäjätkin antoivat heille erityistä tunnustusta ... Mahtavia miehiä :thmbup:

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään