Ari Simonen

Suomalainen ilmailulegenda

76 viestiä aiheessa

Ilmailulegenda ? Teidän isä ei olis voinu lentää.. jos ei meidän isä ois menny kenttää tekemään :D

 

Mielestäni ja tietenkään ketään erikseen mainitsematta... sodanaikaiset mekaanikot ovat "legenda"-nimityksen arvoisia, he jos ketkään  aitsevat tuon ... esim. yli 25 pakkasta , eikä konetta tarvinnut lähettää "varikolle" täys-huoltoon me teemme sen tässä ja nyt...Sauvan-vääntäjätkin antoivat heille erityistä tunnustusta ... Mahtavia miehiä :thmbup:

 

  Risto

 

totta joka sana ja teko :thmbup: 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta aihe on jokseenkin pälli. Sorry vaan. Maamme historia on pullollaan erilaisin tavoin ilmailua edistäneitä, sen eteen paljon työtä tehneitä ja henkensäkin uhranneita henkilöitä. Suurin osa näistä sankareista on sangen tavallisia pitkän linjan harrasteilmailijoita, jotka ovat puurtaneet vuosikymmeniä muiden eteen suurelta osin kiitoksetta tai ainakin ilman suuren suurta mainetta. Pienissä piireissä toiset tahtovat nousta yli muiden, tarinat kulkevat ja legendat syntyvät. Ei niitä tarvitse mielestäni erityisesti ryhtyä keksimään varta vasten.

 

En pyri mitenkään väheksymään mainittujen henkilöiden saavutuksia - minusta tämä pikemminkin tuntuu näiden hiljaisten sankareiden työn väheksymiseltä. On aivan turhaa nostaa yksittäistä hahmoa yli muiden. Suurin osa näistä mainituista lienee saanut tunnustusta ja palkintoja jo eläessään. Moni valtavan työn ilmailun parissa tehnyt jää ansiotta. Se on vähän kuin turhien julkkisten valinta, jossa poikkeuksetta oikeat lahjakkuudet tai kauneimmat missit jäävät ikuisiksi ajoiksi suuren kansan tietoisuuden ulkopuolelle. Tai jotain.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän isä ei olisi voinut lentää ?

 

Miksei olisi ? Kyläsepän poika. Autokorjaamossa moottoriasentajana jo 16-vuotiaana, lekomoottorikurssilla varusmies aikana, vakinaiseen mentyään joutui korjaamaan ensitöikseen puusepän kanssa Caudron C60.sen katkenneen rungon, talvisodan aikana lentämisen lisäksi hallilla mekanikkojen kanssa BL.n huoltotöissä, kersanttina lennellessään tapasi käydä maalaistalojen pelloilla ja järvenrantataloissa kahvilla jne. Ennenvanhaan lentäjien piti olla monitaitoisia. Ei lentäminen mahdotonta ollut yhden miehen resursseilla. Isä-Ville ei rakentanut itse yhtään lekoa. Autoja kylläkin.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pälli on paikkakunta ja hotelli Eestissä. ::) ,lepäillyt siellä sumuissessa nuoruudessa.....

 

OT: Meinasin mennä jo nukkumaan,,, Mut en voinu olla kmmmentoimatta Ållen sumuista nuoruutta......Pallivaha,ssa yöni kerran vietin ma :thmbup:

 

  Risto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen valmis hyväksymään kaikki ehdotukset legendoiksi (myös Silvo Sokan).

 

Hyvä Jussi kun muistutit Silvo Sokasta! Varmasti aikamme ilmailulegendoja, pääsi sellaiseksi kunnon mediapelillä  ;D Isäni kertoi minulle monta kertaa tästä hurjasta, keskeytyneestä avaruuslennosta Riistavedeltä Suonenjoelle. Taisi olla ensimmäinen savolainen avaruudessa  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka T ja Mikko M, “hee,haw. Tärisytitte tornia” !

 

Pelkäsin jo, että jään yksin noine legenda-mietteineni. Legenda-käsite taitaakin olla todella moniselitteinen ? -Legendaarisia suomalaisia ilmailijoita- kelpaa mainiosti.

 

PS. kaputtien SM ?  Arvaan “Unlucky” Katajainen ?

 

Jussi Salminen 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Pälli   :o ?

 

...on yhtäkuin typerä, turha, hyödytön, mihinkään johtamaton, epätasa-arvoinen ja niin ees päin. Lisää voi keksiä kukin pienessä mielessään lisää. Siihen lienee turha takertua, että go on speculating vaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

typerä, turha, hyödytön, mihinkään johtamaton, epätasa-arvoinen.

-A-

:thmbup:

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenellähän lienee kaputtien Suomen ennätys?

 

Legendaarisin pakkolaskuselviytyminen lienee Luukkasen pakkolasku metsään mersulla, josta hän käveli ehjänä pois.

 

Pauli Pohjanvirta teki 3 onnistunutta pakkolaskua Utista Kauhavalle lennolla....legenda jo eläessään myös korjasi koneen ammattitaidolla; kuulin hiljattain että mekaanikko osasi heittää työkalun takaohjaamosta suoraan koneen moottoria korjaavan Lentomestarin käteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekuri ei kuitenkaan tainnut olla ensimmäinen suomalainen 2 Machin rikkoja.

 

Pekuri rikkoi 2 Machia ensimmäisenä suomalaisena Ranskan Istres´issä 25.7.1961 eli paria päivää vaille 48 vuotta sitten. Tämä käsitykseni perustuu J. Laukkasen kirjaan "Saab 35 Draken in Finnish Air Force", sivu 28. Jos olen väärässä, niin silloin on Laukkanenkin.

 

Luin Illu Juutilaisen kirjan "Punalentäjien kiusana" aivan sattumalta loppuun viimeksi tänä aamuna - jälleen kerran. Hän varmasti olisi ehdottomasti sellainen arkkienkelityyppinen legenda, jota tämä keskustelu on alkanut peräänkuuluttaa. Ja aivan ansiosta!

 

Esittämäni Pekuri oli vain yksi ehdotus, eikä ehkä kenties niin huono sellainen. Hänenkin uransa span (mies mm. mainitaan kuvan kanssa Juutilaisen kirjassa) ulottui viime sotien lennoista aina mainittuun 2 Machin suihkukauteen. Tämä ei ehkä maamme mittakaavassa liene kovin yleinen arkinen saavutus.  :)

 

t. PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekuri rikkoi 2 Machia ensimmäisenä suomalaisena Ranskan Istres´issä 25.7.1961 eli paria päivää vaille 48 vuotta sitten. Tämä käsitykseni perustuu J. Laukkasen kirjaan "Saab 35 Draken in Finnish Air Force", sivu 28. Jos olen väärässä, niin silloin on Laukkanenkin.

 

Joo. Kokemuksesta tiedän, että jopa Laukkanen voi olla väärässä. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65468.msg1053649.html#msg1053649

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarmo Hakala

 

- elämän työ raskaiden ilma-alusten kanssa, kattaen kaluston Convairista ja Caravellesta ainakin A330 koneeseen asti. Iän puolesta A350 saattaa mahtua mukaan

- saanut itse koulutuksen noihin koneisiin ja niiden järjestelmiin ympäri Yhdysvaltoja ja Ranskaa

- työtehtävät niin käsillä tekemistä kuin suunnittelua ja koulusta.

- koulustehtävissä antanut teoriakoulutusta niin lentokoneasentajille kuin baby piloteillekin, ollut käytännön kouluttajana työpajoilla ja lentokoneella

- toiminut FFS (simu) ja mftd (virtuaalisimu) kouttajana

 

- lukuisten matkojen aikana tutuiksi on tulleet niin Kalifornian ilmatila kuin Oshkosh ja Floridan Sun and Fun sekä monet vastaavat tapahtumat myös Euroopassa

- voittanut Ranskalaisen Konjakkirallin. Palkintona ohjaajan painon verran konjakkia

- lentänyt pienkoneella useita erilaisia Euroopan kiertoja. Jotkut lenkit ovat yltäneet pohjoiseen Afrikkaan asti

- ollut lentokoneostoksilla Amerikassa sekä huolehtinut että koneet tulivat asiallisesti tänne

 

- harrastanut tarkkuuslentämistä ja ollut sen puitteissa Suomen maajoukkueen matkassa Argentiinassa

- ollut mukana erilaisissa ilmailualan järjestöissä mm. monivuotinen ilmailuliiton EKT puheenjohtaja. Tuossa roolissa järjestänyt ilmailutapahtumia mm. EKT/UKT talvipäiviä, Jämi FlyIn ja Hyvinkää FlyIn -tapahtumia

- järjestöuran jälkeen järjestänyt useita muita FlyIn muotoisia tapahtumia

 

- rakentanut uudelleen Piper L4 -koneen

- toiminut lukuisten muiden koneiden mekaanikkona ja experimental projektien rakennusvalvojana

 

- rakentanut asiallisen lentokonetehtaan erikoistyökaluineen joita ei voi ostaa. Tedasrakennuksen rakenteessa on lukuisia innovaatioita mm. pääovi on naamioitu taidokkaasti

- hankki muinoin esisuunnitteluasteelle jääneen PIK25 "Varttimarkka" -projektin. Suunnitteli koneen järjestelmät, teki valtavasti jigejä ja muotteja ja saattoi koneen lentokuntoon

- Varttimarkassa on hänen itse suunnittelemansa ja toteuttamansa dieselmoottorikonversio, jolle kelpaa ensimmäinenä Maailmassa ilmailukäytössä uusiopolttoaine

- koneen järjestelmissä on monia itse suunniteltuja ja toteutettuja kuriositeetteja mm. ECAM (elektroninen moottorin ja järjestelmien valvontajärjestelmä) sekä makuukabiini yli 180cm pitkille henkilöille. Osaa siiven pääsalosta voidaan käyttää kärjestä lastattavana rahtitilana

- rakentanut yksityisen lentokentän (Savikko), ympäristölupa yksinään tuotti paksun mapillisen dokumentteja. Alueella on kiitorata, usean koneen halli, ulkomaan ja kotimaan terminaalit

 

JarmoH ei siis ole vain lentäjä. Hän on mitä ilmeisemmin ilmailulegenda juuri monipuolisuutensa takia.

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs legenda on nyt poissa, Kyösti Karhila (k. 16.9.2009).

 

Kaikki kunnia Kössille, mutta kukahan ottaisi asiakseen korjata Wikipediaan ilmavoittojen määrän? Nyt siellä lukee 43 1/4.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki kunnia Kössille, mutta kukahan ottaisi asiakseen korjata Wikipediaan ilmavoittojen määrän? Nyt siellä lukee 43 1/4.

 

"Nykytutkimus (Carl-Fredrik Geustin suorittamat Puna-armeijan ilmavoimien ja Itämeren laivaston ilmavoimien arkistotutkimukset) on vahvistanut Karhilan useita epävarmoiksi jääneitä pudotuksia ilmavoitoiksi, sodan loputtua virallinen voittojen määrä oli 32 1/4. Nikunen; Karhila 2007 s. 284–285"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs legenda on nyt poissa, Kyösti Karhila (k. 16.9.2009).

 

Kaikki kunnia Kössille, mutta kukahan ottaisi asiakseen korjata Wikipediaan ilmavoittojen määrän? Nyt siellä lukee 43 1/4.

 

Hei! Käy toki itse tekemässä korjaus Wikiin. Sehän on kenen tahansa tehtävissä [muokkaa]-napin kautta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on muistissa todistajan lausunto 5:stä Kössin epävarmasta. Manu Fräntilä väitti ampunensa 15 alas..osa merkittiin Illu Juutilaisen pudotuksiksi osalle ei ollut todistajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaputit ja pudotukset sikseen!

Lisäykseni suomalaisiin lentäjälegendoihin:

-Paavo Kahla ! Kuinka olette  voineet unohtaa tämän legendaarisen "tähtärin"?

-Aulis "Viki" Eerola; kopteripilotti ja mekaanikko jumalan armosta! Tervamäen aisapari autogiroajoilta-

Oli lentäjä henkeen ja vereen elämänsä loppuun asti! Maailmanluokan sensaatio: koaksiaalikopteri jäi keskentekoisena talliin suuren maestron poistuttua! Esikuvani ja oppi-isäni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään