Guest hannalv

Kuinka moni VAIN katselee koneita? (ja muita aloittelijan kysymyksiä)

29 viestiä aiheessa

Aloittelija tässä heips  :) Koneet (ja lentotekniikka) ovat kiinnostaneet pitkään ja aina kentän läheisyydessä liikuttaessa katse kohdistuu taivaalle. Viime viikolla löysin tämän palstan ja kävinkin EFHK:lla sunnuntaiaamuna DHL:n lähellä aidan takana kurkkimassa jos jotain näkyisi. Vein tytärtä kentälle, joten sen vuoksi aika oli turhan varhainen isomman konemäärän spottailuun. Mutta onneksi muutaman koneen näin.

Itse en valokuvaamisesta tiedä mitään eikä kuvaus ole ainakaan vielä kiinnostanut. Onko kaikki spottaajat myös kuvaajia vai käytkö spottauspaikoilla myös porukkaa vain katsomassa koneita esim. kiikarien kanssa?

Mikä spottauspaikoista olisi paras vain katseluun kiikareilla tai ilman? Vai käykö kaikki yhtä hyvin siihen tarkoitukseen? Ensi viikonloppuna kun haen tyttären lennolta, ajattelin etsiä "tiilikasan" ja ehkä käydä myös Lemminkäisellä kääntymässä, jotta opin löytämään paikat.

Mistä muuten te ihmiset ammennatte tietoa saapuvista koneista, kaluston käytöstä yms? Täällä kun tuntuu olevan paljon juttua esim. MD-11 päättyvistä lennoista ja milloin mitäkin reittiä lennetään MD:llä. Tieto tuntuu siis olevan "sisäpiirin" tietoa, mitä en itse ainakaan löytäisi ihan pienellä hakemisella mistään.

ps. Onko täällä muita perheenäitejä vai onko tämä vain isien kohtauspaikka?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa

Vantaan vakionaamoista varmaan 90% kuvaa, mutta on siellä muutama pelkkä katselijakin. Pelkkä katselu on enemmän keski-eurooppalaisten suosiossa.

Kuten kirjoitit, sisäpiiritieto kiertää kummin-veljen-serkun-kaimalta toiselle.

Kyllä sieltä perheenäitejäkin löytyy :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla aika suuri määrä niitä isiä.  ;)

Itse valokuvaan lähes aina, mutta välillä on kiva vain istahtaa ja katella mitä koneita sieltä tulee. Parhaaseen spottauspaikkaan vaikuttaa, mikä kiitotie on käytössä. Ne saat tietoosi soittamalla

EFHK:n lähestyminen : (09)82773317

EFHK:n lähtevät: (09)82773376

Puhelu maksaa normaalipuhelun verran, ja kiitotiet kuuluvat sanojen Departure runway tai Arrival/landing runway jälkeen. Puhelimen päässä on automaatti joten ei tarvitse stressata.

Kun saat tietää kiitotien (esim. 22L), voit katsoa sen sijainnin tästä.

Esmes juuri tälle 22L-kiitotielle parhaita spottauspaikkoja ovat Katriinantien varsi ja sitten tietenkin tiilikasa. Kartat näille paikoille löytyvät täältä Spottauspaikat lentokentillä -alueelta.

Tietojen ammennus, hmmm.... Ei tosiaankaan sisäpiirin tietoa, esimerkiksi saapuvat ja lähtevät lennot löytyvät Helsinki-Vantaan sivuilta.

Kalusto tunnetaan kovin hyvin, ja monet vain tietävät millä kalustolla lentoja lennetään. Voin suoralta kädeltä sanoa, että MD-11 lennot kohdistuvat enää Bangkokkiin (ja lokakuussa mahdollisesti Mumbaihin), eikä siihen tarvita mitään sisäpiirin tietoa. Nuo löytyvät esimerkiksi Finnairin sivuilta "varaamassa lennon" ja katsomassa lennon tiedot. Eurooppaan lennetään pikkubusseilla ja empuilla (en nyt luettele aivan kaikkia muita bojoja sun muita) ja kauemmas A330-, A340- ja MD-11-lentokoneilla.

Kyllä sitä spottaillessa oppii! Ja tietenkin kun lukee tätä foorumia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä ilmoittautuu yksi äiti myös!

Mä kuvaan vain tarvittaessa toisten kameroilla kun omaa kunnollista en vielä omista, mutta muuten on ilmailuharrastusta Lennokkipuolella. Että tervetuloa kuvioihin vaan mukaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai että keskieurooppalaista puuhaa  ;D No sehän sopii! Ehkä sitä kuvauksestakin innostuu myöhemmin, kun pääsee hommassa ensin alkuun.

Lasse: Olen kahlannut spottausohjeet ja -kartat läpi, joten asiat on siltä osin tuttuja kuten ATIS-tiedotekin.

Itse on tullut lennettyä lukuisia kertoja Aasiaan/USA:han Finskin koneilla (MD11/A340) ja usein olenkin nähnyt laskeuduttaessa porukkaa katsomassa koneita.

Hanna: Kiva että on naisiakin  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa mukaan porukkaan, Itse hommasin kameran vasta vuosi sitten, sitä ennen vain katselin koneita monta vuotta.

Täältä sain minäkin kipinän kuvaamiseen, kun näitä kuvia täällä katselin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aluksi v.2001-2004 satunnainen katselija. Sittemmin ollut jonkinnäköinen tallennuslaite mukana.. Ja sitä kautta mennyt jokapäiväiseen tutkan/saapuvien seurantaan.. Aika ärsyttävää toisinaan, mutta näin se vaan menee ???

Mutta monesti tulee myös oltua ihan vaan seurana muiden kuvatessa. Jos ei itse jaksa sitä vakiokamaa kuvailla kuin normaalista poikkeavalla säällä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aluksi v.2001-2004 satunnainen katselija. Sittemmin ollut jonkinnäköinen tallennuslaite mukana.. Ja sitä kautta mennyt jokapäiväiseen tutkan/saapuvien seurantaan.. Aika ärsyttävää toisinaan, mutta näin se vaan menee ???

Luulen että näin tulee myös itselle käymään  ;)

Tarkoitatko tutkan seuraamisella Flygradar.nu:n seuraamista vai mitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asun EFHK:n lähellä ja voin seurata 22L ja 04R liikennettä parvekkeelta.

Itse teen niin, että seuraan flygradaria ja  kuuntelen skannerilla kotona ja kun kone on lähelllä menen katsomaan sitä parvekkeelta, jos en ole kentän laidalla.

Harmi, että tämä toimii vain tietyillä säillä  :P., tosin viimeaikoina on kelit tätä hommaa suosineet, esim olen monena aamuna ihaillut MD11:n tuloa Bangkokista kuuden jälkeen aamulla  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

esim olen monena aamuna ihaillut MD11:n tuloa Bangkokista kuuden jälkeen aamulla  :o

Nyt kannattaa ihailla koko rahalla, ensi kesänä ei ole enää mitään ihailtavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kannattaa ihailla koko rahalla, ensi kesänä ei ole enää mitään ihailtavaa.

Täytyy kyllä ihailla tuota Ilkan kykyä vääntää MD11-hehkutus lähes joka asiaan :laugh:. Niitä on ihan mukava lukea, vaikka moni on just toista mieltä :(.  Se OT:sta riittänee.

Itse olen ihan pelkkä katselija käytännössä, kun ei oikein tuo kuvaus nappaa eikä ole kalustoakaan enkä toisaalta kerää rekkareitakaan vihkoon. Koitan vain pitää hatarassa umpiluukopassani muistissa mitä on tullut nähtyä ja ainakin millä on tullut lennettyä ja mihin kentille on tehnyt visiittejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se hiljaiseksi vetää kun kentän päätähti lähes poistuu. Sitten tulee vaan sitä tuskaisen harmaata ja mitäänsanomatonta Airbus -massaa taivaan täydeltä.

Niin, itsekin vain katselen koneita.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, on täällä perheenäitejäkin. Lähinnä katselen (takapihalla & Lemminkäisellä) ja silloin tällöin kuvailen isompia koneita "omaksi iloksi"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai että keskieurooppalaista puuhaa  ;D No sehän sopii! Ehkä sitä kuvauksestakin innostuu myöhemmin, kun pääsee hommassa ensin alkuun.

Ja sitten sen alun jälkeen siihen jääkin jonkilaiseen koukkuun :laugh:

Lentävät härpäkkeet on aina kiinnostanut, ihan pikkutytöstä saakka ja sitten miehen harrastuksen/innostuksen myötä aloin pyörimään mukana kenttäkeikoilla. Tykkään tosin enemmän katsella kuin kuvailla, mutta kyllä se kamera kulkee kuitenkin mukana ja kuvia tulee otettua niistä koneista, mitkä itseäni kiinnostaa eniten.

Tervetuloa joukkoon!

Suvi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

Äsken käytiin perheen kanssa Riihimäen Maskussa ja OH-LCH hurautti siitä yli melko matalalla. Oli komia näky, jopa alhaalta päin  ;D

Tiedätte varmaan millä asioilla kone Kanta-Hämeessä liikkui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisölennätyksiä Malmilta käsin. Jos liittyy tähän DC-3 yhtistykseen ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äsken käytiin perheen kanssa Riihimäen Maskussa ja OH-LCH hurautti siitä yli melko matalalla. Oli komia näky, jopa alhaalta päin  ;D

Sopisiko tämä mitenkään:

Re: EFTP:n saapuvat/lähtevät

« Vastaus #1557 : Tänään kello 13:42:58 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Lainaus käyttäjältä: Kai Krause - Tänään kello 13:08:28

Mites veteraani, onko tullut pirkkalaan täksi illaksi treenaamaan?

Kai

Jep, täällä on!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltoja kaikille,

Tuossa seurailen flygradaria niin tuollaisella callsignilla kuin AAN976 kävi pyörähtämässä Suomen puolella ja jatkaa tällä hetkellä matkaa Ruotsin puolelle. Kone on ilmeisesti noussut Köpiksestä...

Lähinnä vain ihmettelen että mikäköhän tuo lentoreitin tarkoitus on ollut? Osaako kukaan tarkemmin kertoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankin poikennut Pirkkalassa, tuo flygradarin reitti vaan ei ole katkennut tuossa välillä.

Näin ainakin minä veikkaisin.

Konehan on käsitteeksi Amsterdam Airlines PH-AAY

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna sunnuntaina menen EFHK:lla käymään (haen tyttären lennolta) ja samalla ajattelin sitten käydä katsomassa jos aamuliikenteessä olisi edes jotain nähtävää. Viime su-aamuna oli samanlainen keli kuin tänään lauantaina ja silloin laskuissa oli käytössä 22L ja nousuissa 22R, vaikka ATIS sanoi että rwy 15 käytössä laskuissa.

Ilmeisesti todellisen laskukiitotien näkee sitten vasta paikanpäällä (liian myöhäistä...) tai skanneria kuuntelemalla (en omista). Kannattanee parkkeerata itsensä Lemminkäiselle laskuja varten vai kuinka?

On ilmeisesti täysin tavallista, että ATIS tiedote sanoo toista ja todellisuus on jotain muuta. Vai?

Saas nähdä jaksaisiko raahata itsensä jopa 6.30 paikanpäälle BKK-lentoa varten  :P Tytär saapuu 8.30.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On ilmeisesti täysin tavallista, että ATIS tiedote sanoo toista ja todellisuus on jotain muuta. Vai?

Saas nähdä jaksaisiko raahata itsensä jopa 6.30 paikanpäälle BKK-lentoa varten  :P Tytär saapuu 8.30.

Kyllä. Hiljaisina hetkinä otetaan huomioon lyhyemmät rullausmatkat portille yms.seikat :P Esim juurikin tuo mainitsemasi AY96 otetaan normaali kelissä 22L:lle, vaikka ATIS kertoisikin 15:n olevan laskukiitotie.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko.

Kuinka nopeasti muuten ATIS-tiedote muuttuu kelien muuttuessa? Muuttuuko tiedot lähes reaaliajassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään