Guest petikko

tyhmä kysymys

6 viestiä aiheessa

Miksi tänne postatut, erittäin hyvätkin kuvat, pitää terävöittää perseelleen ja säätää valkotasapainot samaan suuntaan? Onko kyseessä foorumin "armoitettujen" "valokuvaajien" paine vai se että jostain maailmasta löytyy kiva pikku softa jolla yhdellä napilla saa optimoitua kuvanlaadun perseelleen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi tänne postatut, erittäin hyvätkin kuvat, pitää terävöittää perseelleen ja säätää valkotasapainot samaan suuntaan? Onko kyseessä foorumin "armoitettujen" "valokuvaajien" paine vai se että jostain maailmasta löytyy kiva pikku softa jolla yhdellä napilla saa optimoitua kuvanlaadun perseelleen?

Saisko pari esimerkkiä kyseisistä kuvista, saattaa olla joukossa omiakin otoksia tai sitten ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuinka moni tekee samoin, mutta itse en ainakaan koskaan optimoi kuviani foorumia varten. Tänne postaamani kuvat ovat aina 1200px -kokoon säädettyjen kuvien simppeleitä pienennöksiä. Siinä laatu tietty kärsii mutta mitä sitten.. Valkotasapainon pyrin aina säätämään omaa silmääni miellyttäväksi. Pimeäkuvat eivät siten aina ole ihan aidoimmasta päästä, mutta omaa silmääni miellyttää kylmä valkoinen enemmän kuin keltainen.

Siinä nyt jotain näkemystä kysymykseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, pistähän muutamia esimerkkejä mainitsemasi kaltaisista kuvista, niin voidaan porukalla pähkäillä. Kyllähän noitakin löytyy varmaan vaikka kuinka paljon, mutta siksipä onkin mahdoton lähteä edes yrittämään mitään päätelmiä, kun ei tiedä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri siksi tein tästä oman avauksena. Ensi alkuun ajattelin kommentoida erään armoitetun kuvaajan otoksia -siis sellaisia jotka valokuvina, tunnelma, tilanne, asetelma, olivat loistavia mutta koska tämä toistuu kierrasta toiseen, siis eivät ne hyvät kuvat, vaan **tulleen ruuvatuit värimaailmat ja terävöitykset, ajattelelin tehdä siitä oman avauksen.

Heitänpä vastapallon Mikolle, miksi sinä et kritisoi totaalisen paskoja (vaikkapa näitä tunetettuja) kuvia joille täällä heitetään aaltoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heitänpä vastapallon Mikolle, miksi sinä et kritisoi totaalisen paskoja (vaikkapa näitä tunetettuja) kuvia joille täällä heitetään aaltoja?

Enkö? Mielestäni pyrin kyllä antamaan neuvoja aina, kun siihen on A) oikeasti syytä B) minulla aikaa C) osaan antaa sen neuvon järkevästi. Yleensä tämä tapahtuu silloin, kun huomaan muuten hyvässä kuvassa jotain sellaista, jolla minun mielestäni kuvaan saisi kenties sen viimeisen silauksen. Eli silloin kun näen, että voin ja osaan oikeasti auttaa... Myös jos kritiikkiä erikseen pyydetään, sitä kyllä aina mahdollisuuksien mukaan annan, mutta pyrin pitämään kritiikin rakentavana. Jos minulla ei ole mitään muuta sanottavaa, kuin pelkkää haukkumista, niin silloin kyllä pyrin pitämään suuni kuitenkin kiinni.

Sitten, kun kuva on totaalisen "makkelia" ja kuvaaja on sen silti postannut esim. ehkä vain siksi, että hänpä nyt on ottanut sellaisen kuvan, niin en jaksa edes vaivautua kommentoimaan. Pitää antaa kaikkien kukkien kukkia ja jos jollekin tulee hyvä mieli siitä, että saa kuvansa näytille, niin suotakoon se hänelle. En näe mitään aihetta, miksi minun pitäisi sitten sellaista ruveta lyttäämään maanrakoon. Moni forumin nuorista (tai muuten vain aloittelevista kuvaajista) on vasta aloittanut uuden harrastuksen ja on vain tohkeissaan, kun ovat saaneet ylipäätään kuvia otettua. Ei sellaiselle kaverille pidä mennä sanomaan päin naamaa, että kuvasi on täyttä tuubaa. Sen kaverin harrastaminen saattaa loppua hyvin lyhyeen, enkä ainakaan minä halua olla sellaisen aiheuttaja...

Vastaavasti sanon omasta puolestani myös sen, että en kyllä vastapainoksi kehukkaan mitään perussettejä. Mutta jos kuvassa on oikeasti jotain, mikä miellyttää minun silmää (tai kuvasarja käsittelee jotain mielenkiintoista aihetta), annan ääneni silloin myös kuulua. Hyvä kuva ansaitsee aina kehut, kun taas huono on monesti parempi jättää omaan arvoonsa...

Täytyy myös todeta, että on ollut hienoa katsoa, miten jotkut kuvaajista ovat kehittyneet vuosien saatossa siitä "tuuban suoltajasta" oikeasti hyviksi kuvaajiksi.

Edelleen olisi kuitenkin kiva nähdä vähän esimerkkejä mainitsemistasi "ylilyönneistä". Jää muuten vaivaamaan  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään