Ilari Kousa

Finnairin kasikymppiset

8 viestiä aiheessa

Oliko Finskin M80-koneissa alunperin se höyrynittarikonfiguraatio (ilman EFIS/FMS, varustettu sillä vanhalla PMS tsydeemillä, FMShän tuli kai alunperin vasta M87-koneeseen..)?

 

Ilari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M87 koneissa oli alkuun EFIS, Omega ja PMS.

 

Ekat koneet oli peltimittareilla.

 

Käytettyinä ostetuissa osa oli EFIS FMS koneita, joissa oli myös elektroninen keskitaulu ja elektroninen varoitusvalopaneli EOAP. Keskitaulu ja EOAP poistettiin noista koneista.

 

Retrofitin yhteydessä koneisiin asennettiin GPS FMS laitteen signalilähteeksi. GPS asennusta oli kokeiltu erillisasennuksena muutamissa koneissa. Asennusta muutettiin FMS laitteen tullessa. Samalla lentoprifiililaskin PMS poistettiin.

 

Koneissa oli myös kahta toisistaan poikkeavaa suunta ja asentojärjestelmää. Vanhimmissa oli suurimassaiset suunta- ja pystyhyrrät sekä , uudemmissa ns. AHRU varustus. AHRU piti sisällään pienimassaiset kulmanopeushyrrät ja kiihtyvyysanturit.

 

Eri koneyksilöissä oli eroja myös radiovarustuksessa.

 

Konesarjassa käytettiin myös useita versioita JT8D-200 moottorisarjasta. Lopuksi kaikki oli retrofitattu käyttämään samaa alatyyppiä tuosta moottorista.

 

Eri koneyksilöiden jäänehkäisy-, polttoaine-, laskuteline- ja jarrujärjestelmätkin poikkesivat toisistaan.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Finskin kasikymppisten "jäähyväis-tilaisuudessa" puhuja totesikin, että koneissa yhteistä oli se, ettei niissä ollut mitään yhteistä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Omegaa käytettiin. Se oli ennen satelliittiaikaa inertian ohella käytännössä ainoa koko maapallon kattanut navigointijärjestelmä. Ensimmäiset MD80 laiteasennukset tehtiin 1980-luvun puolivälissä. Se oli siis aluenavigointilaite. Sen avulla voitiin lentää isoympyrälentoja muun liikenteen yläpuolella.

 

MD80 koneisiin oli tarjolla myös IRU mutta ne olivat kalliita verrattuna Omegaan. Omega valkistajia oli useita: ainakin Crouset/Sextant, Canadian Marconi sekä Tracor/Trimble. Trimblellä oli useita laiteversioita esim. TA7800 ja 7900 laitteet yhdessä erillisen Delco PMS tietokoneen kanssa muodostivat lähes FMS (Flight Management System) järjestelmän.

 

PMS (Performance Management Computer) ei pelkästään optimoinut lentoprofiilia vaan se määritteli myös optimaalisen lentonopeuden ns. Cost Index periaatteella. Sama menetelmä on edelleen käytössä FMC-laitteessa. PMS löytyi myös useista INS varustetuista koneista, jolloin inertia reittitietokoneensa kanssa navigoi ja PMS hallitsi lentokorkeutta ja nopeutta.

 

TA7900 laitteeseen voitiin liittää myös VOR/VOR, VOR/DME ja DME/DME navigaatiotavat. Viimeisiin malleihin sai myös GPS vastaanottimen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä GPS oli.

 

Yseissä käytetty GPS oli eri tyyppiä kuin Omega kokeilujen aikainen ja myöskin eri tyyppiä kuin kasikymppisen laite. Kasikymppisessä EFIS navigation display eli telkkariperustainen karttanäyttö oli kytketty omegan ja myöhemmin FMC laitteen reittitietokantaan ja sen data voitiin esittää näytöllä. Ysissä ei ollut telkkareita vaan reitillä pysyminen esitettiin kompassinäytön reittipoikkeamaosoittimella.

 

Ysin Air Data laitteisto oli sellaista tyyppiä, jonka signaalia ei voitu käyttää GPS laitteen tuulilaskennassa vaan koneeseen oli asennettava myös tätä tarkoitusta varten staattisen- ja pitotpaineen datalähettimet.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään