Kate Alhola

Adventures of N756DS

90 viestiä aiheessa

Nyt N756DS laskeutui Bergeniin ( ENBR). ...

Eipä päästy tänään Tanskaan, täytyy yrittää huomennaa jos rengas saataisin paikatuksi.

Taivas, mitä seikkailua ;). Tyhmä kysymys, en ainakaan huomannut äkkiseltään jutuista, miksi Tanskaan menossa, kun Bergenissä olette? Tulee koukkua eli mutkaa matkaan. Toiset ne tekee ja loput täällä netissä vaan lätisee ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskaan pitää mennä suorittamaan EU alueen tullaus, koska heillä on halvin (0%) ALV.

On ihan käymisen arvoinen lenkki Tanskaan kun ostaa koneen yksityiskäyttöön.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskaan pitää mennä suorittamaan EU alueen tullaus, koska heillä on halvin (0%) ALV.

On ihan käymisen arvoinen lenkki Tanskaan kun ostaa koneen yksityiskäyttöön.

Oppia ikä kaikki :). Eipä olisi tullut mieleen tuollainen, jotain pohjoismaiden huoltoyhtiötä tms. kuvittelin siellä lähimpänä olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oppia ikä kaikki :). Eipä olisi tullut mieleen tuollainen, jotain pohjoismaiden huoltoyhtiötä tms. kuvittelin siellä lähimpänä olevan.

Kohta tuo tanskankin verovapaus loppuu, ehkäpä vuoden loputtua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt N756DS sitten saapui Arhusiin (EKAH) .  Näytti SWC-kartta ja TAF:it senverran pahoilta

että ukkosta on niin Tukholmassa ja Turussa eli yritetään Malmille vasta huomenna.

Vaikka olisi kuinka IFR pahvi niin ei silti viitsi ukkosrintaman läpi lenää.

 

Onneksi Opmasin palvelun hintaan kuuluu huone todella upessa hotellissa eli

pitkästä aikaa on katto päänpäällä ilman huolehtimista että mistä se löytyy ja

mitä maksaa.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onneksi Opmasin palvelun hintaan kuuluu huone todella upessa hotellissa eli

pitkästä aikaa on katto päänpäällä ilman huolehtimista että mistä se löytyy ja

mitä maksaa.

 

 

Kyllä niillä taksoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskaan pitää mennä suorittamaan EU alueen tullaus, koska heillä on halvin (0%) ALV.

On ihan käymisen arvoinen lenkki Tanskaan kun ostaa koneen yksityiskäyttöön.

 

Jani

Mikä muuten on lentokoneesta Suomessa maksettava ALV?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on lentokoneesta Suomessa maksettava ALV?

 

Sama ku muustakin rojusta (eli 22 %), ilma-aluksille ei oo keksitty omaa "haittaveroa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama ku muustakin rojusta (eli 22 %), ilma-aluksille ei oo keksitty omaa "haittaveroa".

 

Paitsi että Tanskan kautta alv 0% , kuten jo aiemmin todettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että Tanskan kautta alv 0%

 

Älä, ihan tosi. No sehän ei tässä keskustelussa vielä tullutkaan esille. Se ei myöskään ole "Tanskan kautta Suomessa 0%", vaan homman idea on se, että lentokone tuodaan EU:hun (maahantuonti) jolloin siitä maksetaan asiaankuuluvat tullit ja verot siihen maahan, johon se tuodaan. Tässä tapauksessa kone ostetaan Tanskaan, josta se myydään edelleen Suomeen (tai minne halutaankaan). EU:n sisällä tavara liikkuu ilman ylimääräisiä tulleja ja arvonlisäveroja. Joka tapauksessa, Juha kysyi Suomen ALV:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä, ihan tosi. No sehän ei tässä keskustelussa vielä tullutkaan esille. Se ei myöskään ole "Tanskan kautta Suomessa 0%", vaan homman idea on se, että lentokone tuodaan EU:hun (maahantuonti) jolloin siitä maksetaan asiaankuuluvat tullit ja verot siihen maahan, johon se tuodaan. Tässä tapauksessa kone ostetaan Tanskaan, josta se myydään edelleen Suomeen (tai minne halutaankaan). EU:n sisällä tavara liikkuu ilman ylimääräisiä tulleja ja arvonlisäveroja. Joka tapauksessa, Juha kysyi Suomen ALV:tä.

 

oho, tuli lukihäiriö :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno suoritus! Tuollainen lento on uroteko! Olette niin ihailtavan rohkeita ja taitavia lentäjiä.

Onnittelut  :thmbup:

Muokattu tekstiä: tytöt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno suoritus! Tuollainen lento on uroteko! Olette tytöt kyllä ihailtavan rohkeita ja taitavia lentäjiä.

Onnittelut  :thmbup:

 

Nykyään ei saisi kyllä paljoa tytötellä...se on se tasa-arvo.

 

Upea suoritus, onnittelut !

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomas upeista kuvista!

 

Tässä lyhyt YouTube-HD video Kulusuk-Reykjavik väliltä:

 

 

Edit: Unohtui mainita että video on kuvattu seuraavalla kalustolla:

- Canon EOS 5D mark II + EF 24-105 1/4 L IS USM.

 

Tatu: tuo Tanskan ALV-systeemi ei ole ihan noin kuin sanoit tuossa yllä, ei ainakaan tuossa meidän kimppakoneessa. Kone myytiin ainoastaan

yhden kerran (kun me ostettiin se) eikä se mennyt tanskalaisen välikäden kautta, ainoastaan tullaus tehtiin Tanskassa Opmasin välityksellä. Opmasin

tyyppi itse asiassa varoitti että tällaisia myydään Tanskaan ja edelleen -systeemejä ei kannata käyttää, niistä tulee vaan hankaluuksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opmasin tyyppi itse asiassa varoitti että tällaisia myydään Tanskaan ja edelleen -systeemejä ei kannata käyttää, niistä tulee vaan hankaluuksia.

 

Tjaa, lienee kahta eri suoritustapaa sitten tässä keinottelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N756DS-tapauksessa, mikäli se pysyy N-rekisterissä, tuo N-rekisterissä pysyminen ja siihen liittyvä omistajuus tuovat omat lisäkiermuransa tuontiprosessiin (ja mahdolliseen myöhempään EASA-rekisteröintiin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N756DS-tapauksessa, mikäli se pysyy N-rekisterissä, tuo N-rekisterissä pysyminen ja siihen liittyvä omistajuus tuovat omat lisäkiermuransa tuontiprosessiin (ja mahdolliseen myöhempään EASA-rekisteröintiin).

 

Prosessi koneen pitämiseksi N-rekisterissä on helppoa, kone hallinnollisesti säätiön nimissä. Tämä ei sinänsä eroa pajoa

siitä kuin jos koneen omistaisi jokin muu juridinen henkilö kuten yhdistys tai osakeyktiö. Käytännössä

Säätiön tapauksessa meidän ei tarvitse kierrättää mitään koneen huoltoon ja käyttöön liittyviä rahoja sen kautta

vaan se on pelkkä omistusjärjestely. Säätiöinti voidaan koska tahansa purkaa kimppan osakkaiden

yhteisellä päätöksellä ja kone myydä jos niin halutaan.

 

Tunnetut ongelmat N-koneiden siirtämisessä EASA-rekisteriin ovat taas johtuneet ihan muusta ja eivät

sinänsä riipu siitä opidetäänkö kone N-rekisterissä vai ei vaan yleensä N-rekisteristä EASA:aan siirtoon.

Siis ongelma on sama siirtää koneen EASA:aa heti tuonnin jälkeen tai viiden vuodenpäästä.

 

Yleensä ongelmat ovat johtuneet siitä että maahan on tuotu vanhempia koneita joihin on asennettu

lisälaitteita, esimerkiksi GPS:iä yms FAA STC:llä. EASA taas ei kelpuuta näitä FAA-asennuksia ollenkaan

vaikka kone olisi asennetuilla instrumenteilla lentänyt vuosikausia. Teknisesti ottaen kaiketi kaikki STC:llä

asennetut laitteet pitäisi repiä irti, tehdä EASA-asnnussuunnitelma, hyväksyttää se, asennuttaa uudestaan

Part-M organisaatiossa jne. Meidän tapauksessa kun kone on 2004 mallinen ja sitä ei ole vielä

tarvinnut virittää uusilla instrumenteila niin ongelmia ei ainakaanpitäisi olla.

 

Toisaalta, niin kauan kun JAA-IR:n saanti on likipitäen mahdotonta ja huollot maksavat moninkertaisen

hinnan niin ei ole paljoa kiirettäkään.

 

Nyt kun Lycoming lupasi lisätä autobensan IO-360:n tyyppisertifikaattiin niin kannatsoa saako

sen autobensankin tuohon pikapuolin. Juttelin Oshkoshissa Lycomingin edustajien kanssa ja

kyseessä on todellakin lisys tyyppisertifikaattiin, ei STC.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään