Olle Sälgmark

Jatka lähestymistä 5000 jalkaa tai alle, VFR, perusosalle kiitotie 06

131 viestiä aiheessa

Sisältääkö ylläoleva lause selvityksen TMA:lle/CTR:lle,ja perusosalle asti?

 

Mennäänkö CTR:lle katosta sisään vai VAC:n määräämässä korkeudessa?

 

Juu,kysytään lj:ltä jos on jotain epäselvää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältääkö ylläoleva lause selvityksen TMA:lle/CTR:lle,ja perusosalle asti?

 

Mennäänkö CTR:lle katosta sisään vai VAC:n määräämässä korkeudessa?

 

Juu,kysytään lj:ltä jos on jotain epäselvää. :)

 

Hei,

 

Kyseinen selvitys sisältää selkeän selvitysrajan (perusosa), jonne asti siis selvitys on voimassa.

 

Suomalaisista lentosäännöistä:

 

"Selvitysraja (Clearance limit):

Paikka, johon saakka ilma-alukselle on annettu lennonjohtoselvitys."

 

Selvitys on voimassa siis tuonne asti sekä CTR:llä että TMA:lla. Voit tulla siis jatkuvaa liukua perusosalle.

 

t. Ole

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hej vaan.Näin sen itsekin olen aina ymmärtänyt.

 

Miksi ei Suomessa tulkita "jätä lähialue suoraan reitille,4000 jalkaa tai alle,VFR "selvityksen rajaksi niin että 4000 jalkaa on raja,siis että mennään TMA:lle suoraan sen enempiä kyselemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hej vaan.Näin sen itsekin olen aina ymmärtänyt.

 

Miksi ei Suomessa tulkita "jätä lähialue suoraan reitille,4000 jalkaa tai alle,VFR "selvityksen rajaksi niin että 4000 jalkaa on raja,siis että mennään TMA:lle suoraan sen enempiä kyselemättä.

 

Hei,

 

Kyllä tulkitaan.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Kyllä tulkitaan.

 

t. Ole

 

Esimerkki elävästä elämästä on,tapahtui tänään.Ei tulkita.

 

Tulkitaan toki näin Ruotsissa ja kaikissa muissa maissa missä olen lentänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootko ihan varmaan, että tänään, (Suomen aikaa) ;) Pakko kuitata

 

 

 

Anteeksi,elän Ruotsin aikaa hotellissa,ilmassa UTC,läpsykästä otin ajan..... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkki elävästä elämästä on,tapahtui tänään.Ei tulkita.

 

Tulkitaan toki näin Ruotsissa ja kaikissa muissa maissa missä olen lentänyt.

Hei,

 

Yksittäinen lentäjä/lj voi tietenkin tulkita väärin. Mutta kyllä "Suoraan reitille XXXX ft VFR" tarkoittaa juuri sitä mitä siinä sanotaan:  Lennä plaanisi (current flight plan) mukaista reittiä ja nouse XXXX ft ja noudata VFR- lentosääntöjä.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuossa selvityksessä pitäisi olla "jätä lähi- ja lähestymisalue...".

 

Esimerkin mukaisia ristiriitaisia selvityksiä ei tulisi koskaan antaa ja saattaahan kyseessä olla lipsahdus. Minä kysyisin tarkennusta oitis, että mitäs tuo tuollainen selvitys oikein tarkoittaa. Vaihtoehtoinen tapa selvittää olisi "jätä valvottu ilmatila 4000 jalkaa tai alle..."

 

Tuloselvitys taasen minusta oli yksinkertainen ja selkeä ja ymmärrän sen kuten Olle ja Ola.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuossa selvityksessä pitäisi olla "jätä lähi- ja lähestymisalue...".

 

Esimerkin mukaisia ristiriitaisia selvityksiä ei tulisi koskaan antaa ja saattaahan kyseessä olla lipsahdus. Minä kysyisin tarkennusta oitis, että mitäs tuo tuollainen selvitys oikein tarkoittaa. Vaihtoehtoinen tapa selvittää olisi "jätä valvottu ilmatila 4000 jalkaa tai alle..."

 

Tuloselvitys taasen minusta oli yksinkertainen ja selkeä ja ymmärrän sen kuten Olle ja Ola.

 

Terve Jouni.

 

Sain opetusta Suomen ilmatilassa tänään,kompia annetaan selvityksiksi.Kysyin heti että kirjoitanko raportin mutta ilmoitettiin että ei tarvitse jos opin miten lennellään......

 

Taidan väsätä sen raportin.****ttaa vaan kun palvelu on muuten loistavaa.

 

Viimeiset lennot Suomen ilmatilassa menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuossa selvityksessä pitäisi olla "jätä lähi- ja lähestymisalue...".

 

Samaa mieltä, mutta tätä lj lienee tarkoittanutkin...

 

En aiemmin edes huomannut tuota virhettä. Lähialuehan ei tuonne 4000:n edes yllä...

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä, mutta tätä lj lienee tarkoittanutkin...

 

En aiemmin edes huomannut tuota virhettä. Lähialuehan ei tuonne 4000:n edes yllä...

 

t. Ole

 

Hej

 

Jos tätä tarkoitti niin miksi syytti että tunkeuduin ilmatilaan ilman selvitystä.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jouni.

 

Sain opetusta Suomen ilmatilassa tänään,kompia annetaan selvityksiksi.Kysyin heti että kirjoitanko raportin mutta ilmoitettiin että ei tarvitse jos opin miten lennellään......

 

Taidan väsätä sen raportin.****ttaa vaan kun palvelu on muuten loistavaa.

 

Kappas, kappas... ei minun oma asiantuntemukseni riittäisi noin kryptisen selvityksen tulkitsemiseen. Laitatkos mulle privana tiedon missä tämä tapahtui.

 

Toisaalta, olin kuluneena iltana opettamassa polyteekkareiden pursikurssille RTF:ää Isolla Kirkolla. Lento-oppilaankin kokemuksella porukka löysi järkyttävän kasan suoranaisia virheitä oppikirjasta jota käytetään virallisena oppikirjana lennonjohtajien koulutuksessa. Olipa vielä reteesti 2. korjattu painos. Meen kohta vaatimaan rahani takasin epäkurantista tuotteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, kappas... ei minun oma asiantuntemukseni riittäisi noin kryptisen selvityksen tulkitsemiseen. Laitatkos mulle privana tiedon missä tämä tapahtui.

 

Toisaalta, olin kuluneena iltana opettamassa polyteekkareiden pursikurssille RTF:ää Isolla Kirkolla. Lento-oppilaankin kokemuksella porukka löysi järkyttävän kasan suoranaisia virheitä oppikirjasta jota käytetään virallisena oppikirjana lennonjohtajien koulutuksessa. Olipa vielä reteesti 2. korjattu painos. Meen kohta vaatimaan rahani takasin epäkurantista tuotteesta.

 

Laitan mielelläni YV:n,tulee huomenna.Ei kannata jatkaa täällä.(Siis tänään)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hej

 

Jos tätä tarkoitti niin miksi syytti että tunkeuduin ilmatilaan ilman selvitystä.....

 

Ohhoh! Jos oikein tulkitsen saamasi selvityksen logiikkaa, niin onko lj tarkoittanut sitten, että 1. jätä lähialue ja 2. voit nousta valvomattomassa 4000 jalkaan? Jos näin on, niin siinä on tornissa sorvattu oikein emämunaus. Lennonjohtajalla ei oo mitään asiaa mennä antamaan korkeusrajoituksia valvomattomaan, varsinkin jos ne erehdyttävät toimimaan väärin. Jos ne tilanne on ollut tämä, niin ehdottomasti raportti aiheesta Häiriö Ilmaliikennepalvelussa AIP:n mukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoh! Jos oikein tulkitsen saamasi selvityksen logiikkaa, niin onko lj tarkoittanut sitten, että 1. jätä lähialue ja 2. voit nousta valvomattomassa 4000 jalkaan? Jos näin on, niin siinä on tornissa sorvattu oikein emämunaus. Lennonjohtajalla ei oo mitään asiaa mennä antamaan korkeusrajoituksia valvomattomaan, varsinkin jos ne erehdyttävät toimimaan väärin. Jos ne tilanne on ollut tämä, niin ehdottomasti raportti aiheesta Häiriö Ilmaliikennepalvelussa AIP:n mukaisesti.

 

Näin se on,onhan siellä nauhat tallella.TMA alkaa silla 2000:sta jalasta ja on iso.Sain ilmoituksen toisesta koneesta kun olin 2050 jalkaa,sanoin että katselen ulos,olen 2100 jalkaa ja nousemassa 4000 jalkaan.

 

"Kurssi" alkoi kun olin saavuttanut ja ilmoitin 4000 jalkaa.......olisivat edes sanoneet että pysy 2000 jalassa.

Lj painotti että en ollut saanut selvitystä lähestymisalueeeeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt loppu allekirjoittaneelta tämän asian käsittely täällä.Jatkan sitä muualla vaikka hautaan asti,vältän lentämistä maassa jossa jaetään selvityksiä lottokoneesta.Muualla ne annetaan niin että ne käsitetään kyselemättä.........

 

Jos allekirjoittanut olisi Lj niin osaisin jaella vielä pirullisempia selvityksiä,saisin joka jätkän paaluun.

 

Hyvää yötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt loppu allekirjoittaneelta tämän asian käsittely täällä.Jatkan sitä muualla vaikka hautaan asti,vältän lentämistä maassa jossa jaetään selvityksiä lottokoneesta.Muualla ne annetaan niin että ne käsitetään kyselemättä.........

 

Jos allekirjoittanut olisi Lj niin osaisin jaella vielä pirullisempia selvityksiä,saisin joka jätkän paaluun.

 

Hyvää yötä.

 

HEI!!! Kun kerran mesoat täällä huiman ilmailuseikkailusi kanssa, voisitko valottaa meille asiasta kiinnostuneille hieman enemmän taustoja mitä tapahtui. Äijä meuhkaa kuin tuulimylly, mutta ei kerro mitään yksityiskohtia.....outoa, sanoisin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältääkö ylläoleva lause selvityksen TMA:lle/CTR:lle,ja perusosalle asti?

 

Mennäänkö CTR:lle katosta sisään vai VAC:n määräämässä korkeudessa?

 

Juu,kysytään lj:ltä jos on jotain epäselvää. :)

 

Ja mitä tulee alkuperäisessä otsikossa annettuun selvitykseen, sillähän saa jatkaa lähestymistä pikku-piiperillä tai mopokessnalla parhaaksi katsomallaan tavalla selvityksen mukaiselle perusosalle saakka (kunhan ei ylitä 5000ft QNH:lla, lentoaseman ilmatilaluokka ja OPS M1-1 huomioiden) ja laskeutua VAC-kartan mukaiseen laskukierroskorkeuteen lentämättä minkään VFR-portin kautta (tätähän ei mainittu selvityksessä, siis). Finaalikaartoa ei ole lupaa suorittaa, koska selvitysraja on perusosalla ko. kiitotielle. Sen, joka ei tätä tajua, ei tulisi omistaa minkäänlaista lento- tai lennonjohtajan lupakirjaa. Kaikki me teemme virheitä, mutta kuitenkin.

 

Tämä on kirjoitettu ketään syyllistämättä/haukkumatta; kunhan totean osaltani, että näinhän se on.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äijä meuhkaa kuin tuulimylly,

 

;D ;D :thmbup:

 

Juu, kerro Olle ihmeessä mitä tapahtui ja missä. Eihän siellä henkilökohtaisuuksia jaella ja olisi mielestäni ihan hyvää ja yleishyödyllistä kaikkien Suomessa ilmailevien tietää tapahtuneista virheistä.

 

Kiitos.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEI!!! Kun kerran mesoat täällä huiman ilmailuseikkailusi kanssa, voisitko valottaa meille asiasta kiinnostuneille hieman enemmän taustoja mitä tapahtui. Äijä meuhkaa kuin tuulimylly, mutta ei kerro mitään yksityiskohtia.....outoa, sanoisin!

 

no,no, :thmbdn:

rauhoitu ja keskustele Juha-Matti ja keskustele kauniimmin.

 

........ hmmm? Vai olitkos itse tuon kyseisen seko-selvityksen antanut lennonjohtaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEI!!! Kun kerran mesoat täällä huiman ilmailuseikkailusi kanssa, voisitko valottaa meille asiasta kiinnostuneille hieman enemmän taustoja mitä tapahtui. Äijä meuhkaa kuin tuulimylly, mutta ei kerro mitään yksityiskohtia.....outoa, sanoisin!

 

:)  ......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisia kenttiä, joissa annetaan lj-palvelua 06:lle, ei ole kuin kaksi. Pirkkala ja Lappeenranta. Veikataan edellistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertaakaan en ole vielä ajellut Suomessa TMA:lla ja uskaltaakohan sinne mennäkään, joutuu pian paperihommiin... Tai mikä pahempaa, jää jonkun alle.

 

Ilmeisesti ei siis voi sittenkään luottaa siihen, että selvityksessä mainittu korkeus oikeuttaisi nousuun TMA:lle, vaan selvityksen täytyy sisältää fraasi. "selvä nousuun TMA:lle..." Sekavaako :'( No, minä aion vaatia, että selvitys sisältää tuon osuuden, niin ei ole tulkinnanvaraa, mitä näissä ei kyllä muutenkaan pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olevan monenlaista käytäntöä. Viimeviikonloppuna Tallinnassa käydessä ei kumpaakaan suuntaa, Tallinnaan tai takaisinpäin Malmille tultaessa annettu selvitystä TMA:lle vaikka annettiin selvitys 4500 ja 5500 jalkaan. Oletin sen sisältävän siis selvityksen myös TMA:lle vaikka sitä ei sanallisesti sanottu. Jälkeenpäin mietiskelin että oliskohan pitänyt vielä tivata erikseen LJ:ltä sanat "selvä TMA:lle" mutta en tohkinu. Missään vaiheessa ei tullut sanomista kummaltakaan tutka lj:ltä, eli ilmeisesti kaikki oli ok.

 

USA:ssa B-ilmatilasta on säännöissä nimenomaan sanottu että täytyy saada sanallinen selvitys kyseiseen ilmatilaan eli "cleared to bravo airspace" muuten ei ole asiaa sisälle, oli korkeus selvitys mikä tahansa. (Mutta, USA:n C-ilmatilaan saa tulla sisään kunhan LJ on kuitannut koneesi rekkarin sanallisesti, oli korkeutesi mikä tahansa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään