Olle Sälgmark

Jatka lähestymistä 5000 jalkaa tai alle, VFR, perusosalle kiitotie 06

131 viestiä aiheessa

No - eiköhän tämä ole yksittäinen tapaus. Ei sitä TMA:ta pelätä kannata  ::) Lennän lähes jokaisen pidemmän matkan "korkealla" aina sään niin salliessa, ja matkan varrelle osuu lähes aina jonkun kentän TMA.

 

Jotkut ovat kentillä kyselleet, että miksi sinä sinne TMA:lle vänkäät? Lennä TMA:n ja MIL CTA:n alla, niin ei tartte reitillä jutella kellekään mitään. En sitten tiedä, mitä mieltä lennonjohtajat ovat VFR-koneista, jotka pyytelevät reitillä selvityksiä valvottuun ilmatilaan tai toivovat saavansa "suoria" lähestymisiä määräkentälle suoraan pinnoilta? En tähän asti ole kokenut "pelkoa" enkä häpeää lentää matkalentoja korkeammalla, johon väistämättä sisältyy välillä useita eri kenttien lähestymisalueita. Mutta tätä ketjua lukiessa alkaa pelon siemen itää aivolohkossa  :laugh:

 

Yksimoottorikoneella kun ollaan liikkeellä, niin ajattelen korkeuden olevan turvallista. Jos sattuu pannu poksahtaan, niin voi rauhassa tehdä valmistelut mahdolliseen pakkolaskuun ja jää marginaalia valita paras paikka lähisektorilta, eikä tarvii laskea sen ensimmäisen kuusen latvaan.

 

Tämä on muuten hiukan OT, mutta on aihe, joka jakaa lentäjiä tuolla kentillä aika lailla kahteen kastiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on muuten hiukan OT, mutta on aihe, joka jakaa lentäjiä tuolla kentillä aika lailla kahteen kastiin.

 

Mä en vielä tiedä kumpaan kastiin kuulun, mutta TMA-porukka houkuttaa kaikesta huolimatta ;D Pitää vaan olla tarkkana...niin kuin aina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisia kenttiä, joissa annetaan lj-palvelua 06:lle, ei ole kuin kaksi. Pirkkala ja Lappeenranta. Veikataan edellistä.

 

 

 

Pahoittelen,keksin kentän numeron.

 

Pirkkala ja Lappeenranta ovat viattomia.

 

Ja mikä minä olen arvostelemaan Lj:tä vieraana,tuulimyllynä uhoten ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertaakaan en ole vielä ajellut Suomessa TMA:lla ja uskaltaakohan sinne mennäkään, joutuu pian paperihommiin... Tai mikä pahempaa, jää jonkun alle.

 

Ilmeisesti ei siis voi sittenkään luottaa siihen, että selvityksessä mainittu korkeus oikeuttaisi nousuun TMA:lle, vaan selvityksen täytyy sisältää fraasi. "selvä nousuun TMA:lle..." Sekavaako :'( No, minä aion vaatia, että selvitys sisältää tuon osuuden, niin ei ole tulkinnanvaraa, mitä näissä ei kyllä muutenkaan pitäisi olla.

 

Olet oikeassa,ei kannata luottaa.Tulkintoja löytyy,riippunee leveysasteesta ym

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olevan monenlaista käytäntöä. Viimeviikonloppuna Tallinnassa käydessä ei kumpaakaan suuntaa, Tallinnaan tai takaisinpäin Malmille tultaessa annettu selvitystä TMA:lle vaikka annettiin selvitys 4500 ja 5500 jalkaan. Oletin sen sisältävän siis selvityksen myös TMA:lle vaikka sitä ei sanallisesti sanottu. Jälkeenpäin mietiskelin että oliskohan pitänyt vielä tivata erikseen LJ:ltä sanat "selvä TMA:lle" mutta en tohkinu. Missään vaiheessa ei tullut sanomista kummaltakaan tutka lj:ltä, eli ilmeisesti kaikki oli ok.

 

USA:ssa B-ilmatilasta on säännöissä nimenomaan sanottu että täytyy saada sanallinen selvitys kyseiseen ilmatilaan eli "cleared to bravo airspace" muuten ei ole asiaa sisälle, oli korkeus selvitys mikä tahansa. (Mutta, USA:n C-ilmatilaan saa tulla sisään kunhan LJ on kuitannut koneesi rekkarin sanallisesti, oli korkeutesi mikä tahansa).

 

Ensimmäinen kerta oli myös minulle,aina noussut TMA:lle tälläisellä selvityksellä yli 15 eri maassa ja useita kertoja.

 

Nyt on vaan paras uskoa vanhoja partoja ja kysyä aina .......,paras kysyä parikin kertaa että varmistuu varman päälle eikä valitella uhoillen jälkikäteen amatöörinä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olevan monenlaista käytäntöä. Viimeviikonloppuna Tallinnassa käydessä ei kumpaakaan suuntaa, Tallinnaan tai takaisinpäin Malmille tultaessa annettu selvitystä TMA:lle vaikka annettiin selvitys 4500 ja 5500 jalkaan.

 

No periaatteessahan tuo on ihan oikein annettu selvitys "selvä reitille 5500 jalkaa (tai alle), VFR". Selvityksen pitäisi olla yksiselitteinen ja tuo minusta sen kriteerin täyttää oikein hyvin. Selvitystähän ei voi antaa valvomattomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kerta oli myös minulle,aina noussut TMA:lle tälläisellä selvityksellä yli 15 eri maassa ja useita kertoja.

 

Oletko muuten ihan varma, että niissä muissa maissa on selvitykseen sisällytetty keskenään ristiriitaisia osia? Jos ilmatilan rakenne on edes suurinpiirtein samanlainen kuin Suomessa, pitäisi 4000 ft korkeuden yhteydessä mainita sekä lähialue, että lähestymisalue tai jättää ne kokonaan pois. Saamasi selvitys on äärimmäisen huono, tulkitsi sen mitenpäin tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no,no, :thmbdn:

rauhoitu ja keskustele Juha-Matti ja keskustele kauniimmin.

 

........ hmmm? Vai olitkos itse tuon kyseisen seko-selvityksen antanut lennonjohtaja.

 

En ollut. Koetan rauhoittua  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Olle heitä hyvää kirvestä kaivoon, lennä vaikka piruuttas täällä ja pistetään fraasit kohdalleen eetterissä.

 

En viitsi kirjoittaa mielipiteitäni, koska ne ovat jo luettavissa sanasta sanaan ylläolevista Jounin kommenteista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No periaatteessahan tuo on ihan oikein annettu selvitys "selvä reitille 5500 jalkaa (tai alle), VFR". Selvityksen pitäisi olla yksiselitteinen ja tuo minusta sen kriteerin täyttää oikein hyvin. Selvitystähän ei voi antaa valvomattomaan.

 

Juu, mietin itse samaa. Ei ole paljon vaihtoehtoja jos on Tallinnan TMA:lla 4500 jalassa, käsketään ottaa yhteyttä Helsingin tutkaan joka ilmoittaa "selvä 4500 jalkaa tai alle" ilman sanomatta TMA:sta mitään niin minnekkäs muuallekkaan sitä voi mennä kuin TMA:lle 4500 jalkaan.

 

(kuulun myös Ollen tavoin matkalennoilla mahdollisimman korkealla lentävään TMA-koulukuntaan  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... niin minnekkäs muuallekkaan sitä voi mennä kuin TMA:lle 4500 jalkaan.

 

Nooo, sitten voi mennä sinne "tai alle" (vaikka esim. meren päällä ajatus ei oikein viehätäkään) ;D

 

Mutta vakavasti puhuen: aina, kun tekee mieli vähän räksyttää bandille, kannattaa muistaa, että samalla tulee vaarantaneeksi ilmaliikennettä. Suuttunut, ahdistunut ja epätietoinen kippari taivahalla ei ole kenellekään eduksi, sillä kiihtymystila kaventaa tajuntaa ja huonontaa suorituskykyä. "Hätäkäskyt" ovat toki luku sinänsä.

 

Toivottavasti tapauksen opetus kiirii ja kuulemme täälläkin, miten ko. selvitys tulee antaa/tulkita. Sillä välinkin - tänne vain, Olle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, olin kuluneena iltana opettamassa polyteekkareiden pursikurssille RTF:ää Isolla Kirkolla. Lento-oppilaankin kokemuksella porukka löysi järkyttävän kasan suoranaisia virheitä oppikirjasta jota käytetään virallisena oppikirjana lennonjohtajien koulutuksessa. Olipa vielä reteesti 2. korjattu painos. Meen kohta vaatimaan rahani takasin epäkurantista tuotteesta.

 

Taidan kuitenkin pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassani ja lähettää kirjan tekijöille postia & ja kysyä perusteita erinäisille sanonnoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ilmoitukset tuossa tilanteessa - tartteeko huudella TMA:ta sisään tms vai lennelläänkö suoraan sinne perusosalle hiljaa häiritsemättä lennonJohtoa?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ilmoitukset tuossa tilanteessa - tartteeko huudella TMA:ta sisään tms vai lennelläänkö suoraan sinne perusosalle hiljaa häiritsemättä lennonJohtoa?

 

t. Timo

 

Lähes aina, kun olen saanut selvityksen TMA:lle, pyytää lennonjohtaja ilmoittamaan TMA:n rajalla. Olen sen ilmoittanut, vaikka ei olisi pyytänytkään - ei siitä kait haittaakaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin minustakin - on ihan mukava tietää missä muutkin menevät (vaikka lennonjohtohan sen tietää kuitenkin..)

 

Miksi muuten Pirkkalassa torni käyttää (myös) lähestymisen jaksoa 126.200?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa lentääkseen pitää olla vähän rustoa otsassa. Ettei ota niin itseensä aina kun joku päällikkö tai muuten vaan viisas läksyttää jostain.  :-\

 

 

Rustoa löytyy kyllä,taitaa olla koppa umpirustoa,jo. ;D

 

Läksytykset on aina kohdallaan,pitäisi vaan olla todellinen syy niiden jakeluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No - eiköhän tämä ole yksittäinen tapaus. Ei sitä TMA:ta pelätä kannata  ::)

 

Ehkä on.

 

Juu,ei pelätä TMA:ita eikä partoja.Joskus kun on sattunut ihmeellisyyksiä niin aina on soitettu alueelle tai torniin ja keskusteltu rakentavassa sävyssä.

Viimeksi soitin T.reen alueelle briefingistä kun torni ajoi minut "sector north" vähän ennen kosketusta,laipat täysillä ja muutama jalka jäljellä....

Tiedustelin että mistä johtui niin parta vastasi että soita alueelle....Asia selvisi,ei herneitä nokassa eikä kiihtynyttä mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tapauksen opetus kiirii ja kuulemme täälläkin, miten ko. selvitys tulee antaa/tulkita. Sillä välinkin - tänne vain, Olle :)

 

Aika näyttää.....,toki on tälläkin forumillä väkeä jotka tykkäävät että kaikki nämä keskustelut ovat amatöörien lässytystä.Mitään epäselvyyksiä ei ole,selvääkin selvempiä selvityksiä vain,ja aina voi kysyä kun/jos on epäselvää ???

 

Juu,"täällä"ollaan jumissa kelien keskellä edelleenkin,tartee tässä lähteä kohtä pankkiin vaihtaan pesetoita euroiksi.... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko muuten ihan varma, että niissä muissa maissa on selvitykseen sisällytetty keskenään ristiriitaisia osia? Jos ilmatilan rakenne on edes suurinpiirtein samanlainen kuin Suomessa, pitäisi 4000 ft korkeuden yhteydessä mainita sekä lähialue, että lähestymisalue tai jättää ne kokonaan pois. Saamasi selvitys on äärimmäisen huono, tulkitsi sen mitenpäin tahansa.

 

Kirjoitin taas kerran vähän sekavasti.

 

Tavallisin selvitys on aina että suoraan reitille lentosuunnitelman mukaan tai suoraan pinnalle tai väliaikaisen korkeusrajoituksen kanssa.

Että sanotaan vain lähialue ulos tai lähi ja lähestymis alue ulos on erittäin harvinaista muualla.

 

Voin sanoa että koskaan ei ole tarvinnut miettiä mitä Lj tarkoittaa/haluaa koskien lähtö/laskuselvitystä,muailmalla.

Näinollen ei ole myöskään tarvinnut kysellä joutavia,joskus erittäin pitkien selvitysten jälkeen,esmees varsova,antwerpen,zagreb ym on jotain unohtunut niin on kysytty äkkiä "gonfirm"xxxxxxxxxxxx

 

Edit/confirm :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Olle heitä hyvää kirvestä kaivoon, lennä vaikka piruuttas täällä ja pistetään fraasit kohdalleen eetterissä.

 

En viitsi kirjoittaa mielipiteitäni, koska ne ovat jo luettavissa sanasta sanaan ylläolevista Jounin kommenteista.

 

 

Juu Erkki,juttuhan on kun hyttysen pissa pohjanlahdessa..... ::)

 

Tarkoitus on vain saada tolkku näihin selvitysten(epäselvitysten)tulkintoihin........ei vit**illa parroille joita ilman lentäminen olis inte bra.

Komeet lentokelit Oulussa ,onneksi otin huoneen saunalla,saa lämmitellä palleja  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ilmoitukset tuossa tilanteessa - tartteeko huudella TMA:ta sisään tms vai lennelläänkö suoraan sinne perusosalle hiljaa häiritsemättä lennonJohtoa?

 

t. Timo

 

Jos ATC sanoo että jatka lähestymistä, niin tuntuis kyllä että kone on jo TMA:lla siinä vaiheessa, voisko olla että Olle ei ole saanut ennen TMA:lle tuloaan "Selvä TMA:lle xxxx ft", josta läksytys on tullut ja sitten kun ATC on nähnyt että siinähän se tulee niin on antanut tämän "Jatka lähestymistä 5000 ...." selvityksen. Tai sitten ATC:n tutka on näyttänyt eriä kuin Ollen kartta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ATC:n tutka on näyttänyt eriä kuin Ollen kartta.

 

Minulla tuli muutamia vuosia sitten Turun ATC:n kanssa erimielisyyttä missä olen, ATC väitti että olen TMA:lla ja mulla oli sinne matkaa n.5NM, olin silloin oikeassa (ajantasaisen) karttani kanssa, en tiedä sitten katseliko ATC jonkin toisen 2000-koodia, mutta hetken kuluttua kuitenkin vahvisti väitteeni oikeaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ATC sanoo että jatka lähestymistä, niin tuntuis kyllä että kone on jo TMA:lla siinä vaiheessa, voisko olla että Olle ei ole saanut ennen TMA:lle tuloaan "Selvä TMA:lle xxxx ft", josta läksytys on tullut ja sitten kun ATC on nähnyt että siinähän se tulee niin on antanut tämän "Jatka lähestymistä 5000 ...." selvityksen. Tai sitten ATC:n tutka on näyttänyt eriä kuin Ollen kartta.

 

Minulla ei ollut propleemia lähestymisen kanssa......,koskaan :)

 

Mutta sain mainitun selvityksen suoraan peruksille 8Nm TMA ulkopuolella kun ilmottauduin,kaikki menee kirjan mukaan,kukaan ei puhunut tornissa TMA:sta tai CTR:stä mitään.

Selvitys on peruksille. :thmbup:

 

Laitan sulle privaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään