O-P Pietila

C172 simu kaipaa apuja kattovalojen toiminnasta

4 viestiä aiheessa

Olisin kaivannut apua simuprojektimme kattovalojen kytkentään, eli konetyypin paremmin tuntevat, voisitteko ystävällisesti auttaa seuraavissa:

 

1. kattoverhoiluissa on vain yksi valokatkaisin (vai kaksi molemmille valoille?) , mutta katossa on kuitenkin muistaakseni kaksi eri polttimoa. Toinen on ilm. yölentoon tarkoitettu

punavalo, mutta yhteistoiminta on hämärän peitossa.

 

2. sitten toinen kysymys valoihin liittyen. Ohjaajan vasemmassa sivutolpassa on myös valo minkä voi suunnata. Tässäkin oli muistaakseni kaksi polttimoa mutta vain yksi katkaisin.

 

Eli jos voisitte ystävällisesti kertoa kattovalojen ja sivutolpan valon toimintaperiaatteen, olisin hyvin kiitollinen.

 

Liitteenä kuva sivutolpan valosta. Kattovalosta en löytänyt kuvaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

/OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi kytkinhän on kolmiasentoinen, oliskohan (hatusta vedettynä) yläasento punavalo ja ala-asento sitten "valkoinen" valo. Esim OH-SRH:ssa (uuden tuotannon C172) tuon "kuuppavalon" tilalla on yoken alla oleva karttavalo, kuuppa puuttuu ellen väärin muista.

 

Kattopaneelissahan on sitten se toinen puna-valko-valo.

 

Eli kytkin "yö"-asennossa taisi palaa kumpikin punainen (jos kuupassa on punainenkin polttimo?) ja "päivä"-asennossa taasen kummassakin palaa kirkas polttimo.

 

Sitten mittarivalothan säätyvät sieltä paneelissa olevasta pyöröpotikkakytkimen keskustasta muistaakseni ja ambientti nupin kehyksestä tai toisinpäin, en muista tarkkaan. Niitä taisi olla vielä kaksi nuppiakin.

 

Olisko koneen manuaalissa? :)

 

- Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa riippua myös vuosimallista. Ainakin joissain vanhemmissa malleissa oli käsikirjan mukaan kolme kytkintä:

 

- etupanelin alareunassa kierrettävä mittarivalo(instrument light)säädin, vastapäivään kierrettäessä asentoon off ja myötäpäivään kierrettäessä enemmän valoa, mutta punainen lamppu, jota tällä kiertimellä säädettiin, oli kuitenkin katossa, suunnattuna eteenpäin

 

- vasemmassa sivutolpassa kolmeasentoinen (red/off/white) karttavalokytkin ja joissain malleissa karttavalon valokeilan leveyttä pystyi myös säätämään lampussa olevasta nupista kapeaksi/leveäksi

 

- katossa 2-asentoinen yleisvalokytkin (dome light), valkoinen valo päälle/pois

 

Instrument Light. A red instrument light is mounted on the cabin ceiling to illuminate the instrument panel during night operation. A rheostat switch under the edge of the instrument panel controls instrument light and the compass light. To turn on the compass and instrument lights, rotate the instrument rheostat switch clockwise until the desired illumination is obtained. To turn lights off, turn the switch counter clockwise as far as it will go.

 

Map Light. A map light is adjacent to the left cabin ventilator and is controlled by a slide mounted on the left doorpost. The light is fully adjustable to shine in any direction, and a lens adjustment knob integrally-mounted on the light makes it possible to change the beam from a spot to a flood illumination

 

Dome Light. A dome mounted in the cabin ceiling and is controlled by a toggle switch mounted in the base of the dome light

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään