Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Ladies and flyboys, Nokian ilmatilassa tehtiin eilen suomalaista ilmailuhistoriaa lentämällä kuumailmapallolla vastatuuleen Ohessa muutama kuva moottoroidun kuumailmapallon ensilennolta. -- Juha [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Motoroitu liidin on ilmeisestikin paritellut kuumailmapallon kanssa . Minkäslaisen lupakirjan tuolla lentäminen muuten tarvitsee, liitimen vai kuumailmapallon vai molemmat ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Motoroitu liidin on ilmeisestikin paritellut kuumailmapallon kanssa . Minkäslaisen lupakirjan tuolla lentäminen muuten tarvitsee, liitimen vai kuumailmapallon vai molemmat ??? Kuumailmapallolentäjän lupakirja höystettynä "väliaikainen lupa ilmailuun" koe-, harjoitus- ja esittelylentoihin. Härvelin toiminta poikkeaa erittäin vähän perinteiseen kuumailmapalloon nähden. Ainoa tuntuvampi ero on siinä että (viimeinkin) pallon kulkusuuntaan voi vaikuttaa muutenkin kuin vain ylös-alas suunnassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Ohessa muutama kuva moottoroidun kuumailmapallon ensilennolta. Kyseessä on siis ensimmäinen suomalaisvalmisteinen ilmalaiva eli zeppeliini. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Kyseessä on siis ensimmäinen suomalaisvalmisteinen ilmalaiva eli zeppeliini. Ranskalaisvalmisteinen kuumailmalaiva. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Härvelin toiminta poikkeaa erittäin vähän perinteiseen kuumailmapalloon nähden. Ainoa tuntuvampi ero on siinä että (viimeinkin) pallon kulkusuuntaan voi vaikuttaa muutenkin kuin vain ylös-alas suunnassa varjoliitimellä käy usein niin, että kulku vaan lakkaa vastatuuleen. eli tuulennopeus voittaa varjoliitimen trimminopeuden. paljonko mahtaa olla kuumailmapallon "trimminopeus" ?? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 varjoliitimellä käy usein niin, että kulku vaan lakkaa vastatuuleen. eli tuulennopeus voittaa varjoliitimen trimminopeuden. paljonko mahtaa olla kuumailmapallon "trimminopeus" ?? Kuten arvata saattaa niin trimminopeus ei motopallolla päätä huimaa. 1500:n kuution pallo tarjoaa tuulelle mukavasti pintaa mihinkä tarttua. Valmistajan ilmoituksen mukaan tuulen pitää olla alle 5kt mikäli mielii lentää suoraan vastatuuleen. Väite pitänee ilmeisesti hyvinkin paikkansa koska ensilennolla pystyin leijuttamaan palloa paikallaan 7-8kt tuulessa. Moottori huusi mutta maisema ei vaihtunut Tämänkaltaisessa lentolaitteessa tuosta moottorin tuomasta ohjattavuudesta on paljon hyötyä myöskin myötätuuliosuuksilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Vihdoinkin myös kuumailmapallolla pääsee nauttimaan luonnon rauhasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Jos vastatuuli muodostuu ongelmaksi, voiko sillä luovia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2009 Vihdoinkin myös kuumailmapallolla pääsee nauttimaan luonnon rauhasta Pitäiskö tähän sanoa, että viimein on rauha mennyttä myös kuumailmapallojen lennellessä yli No eikun kelpo innovaatioltahan tuo vaikuttaa! -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Jos vastatuuli muodostuu ongelmaksi, voiko sillä luovia? Vaatimattomat työntötehot on parempi käyttää ajamalla suoraan tuulta vasten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 eikös tuossa ole vaarana, että kori kallistuu liikaa ja poltin alkaa polttaa pallon helmoja? mikäs paramoottori muuten on päässyt tuollaiseen käyttöön? [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 eikös tuossa ole vaarana, että kori kallistuu liikaa ja poltin alkaa polttaa pallon helmoja? mikäs paramoottori muuten on päässyt tuollaiseen käyttöön? Poltin on käänneltävissä joten korin kallistelu ei muodostu ongelmaksi. Helmoja on helppo kärventää ilman kallistuvaa koriakin. Voit uskoa että tiedän mistä puhun Moottori on merkkiä Zenoah ZR250. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Tässä hieman lisää tunnelmapaloja lennon valmistelusta ja ensilennolta. Kuvat: Jaakko Virtanen ja Vesa Lensu [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Vihdoinkin myös kuumailmapallolla pääsee nauttimaan luonnon rauhasta Ai kun on tuollainen äänisaaste pörpötin selän takana? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Ai kun on tuollainen äänisaaste pörpötin selän takana? ??? Kysymys ei ollut suunnattu minulle, mutta en malta olla vastaamatta. Moottoroidulla kuumailmapallolla nautitaan luonnonrauhasta seuraavasti: Käynnistetään mootori ja lennetään luonnonrauhaan. Luonnonrauhaan saavuttua sammutettaan moottori ja aletaan nauttia luonnonrauhasta. Kun luonnonrauhasta on nautittu riittävässä määrin, käynnistettään jälleen moottori ja tullaan pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla