Pauli Hankonen

Biman Bangladesh DC-10 ja muuta peruskauraa

17 viestiä aiheessa

Tuli käytyä lomailemassa ja lennettyä siinä samalla muutama lento. Pokkari kulki mukana ja tässä vähän matkamuistoja Nepal - Bangladesh - Myanmar akselilta:

 

 

Matka alkoi hiitroulta Delhiin Air Indian pitkällä triplalla. Ulkokuvaa en hökötyksestä saanut, mutta sisältä AI:n Boeing 777-300ER VT-ALN on tämän näköinen:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja siellä tarjoiltava ruoka tämän näköistä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Delhissä oli muutaman tunnin koneenvaihto, mutta siellä ei oikein mitään saanut kuvattua. Ainoastaan nämä pari Illua tallentui koneen ikkunan läpi muistikortille.

[ attachment removed / expired ]

 

DEL-KTM väli matkustettiin IC:n A320 keksinnöllä VT-ESG.

[ attachment removed / expired ]

 

Sielläkin tarjoiltiin maukas ateria.

[ attachment removed / expired ]

 

Alle kymmenen minuuttia ennen laskeutumista Kathmanduun maisema näytti tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kathmandussa piti ottaa pari ulkokuvaa koneesta matkamuistoksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Erityisestä tästä laskutelineestä piti saada kuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Lentäjämme Mr. Turbaanipää.

[ attachment removed / expired ]

 

Kentän toisella puolella seisoskeli Cosmic Airin kalustoa. Taitaa olla ko. putiikin lennot lennetty.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seuraavat lentokonekuvat tuli otettua viikon kuluttua Pokharassa odotellessa lentoa Kathmanduun.

 

Jeti Airlines Jetstream41 9N-AHU

[ attachment removed / expired ]

 

Buddha Air tuli ATR:llä 9N-AIT laskuun.

[ attachment removed / expired ]

 

Buddha toiselta puolelta.

[ attachment removed / expired ]

 

Jetin Dormier 228 9N-AGQ

[ attachment removed / expired ]

 

Guna Air Beech 1900C-1 9N-AGI

[ attachment removed / expired ]

 

Tuli se meidän lintukin aikanaan. Agni Air Dornier 228 9N-AIE

[ attachment removed / expired ]

 

Eiku kyytiin ja 20 minuutin lennolle Pokhra - Kathmandu.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneessa oli free seating ja sain paikan 2B joka osoittautui hyväksi paikaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Koska sillä paikalla istuvaa ilahdutetaan kuplaikkunalla. Tuli videoitua melkein koko lento tuon ikkunan tarjoaman maiseman takia. Lento oli VFR lento ja korkeutta 7500ft.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi kuva Agnin Dornierista ilman romuja. 9N-AIG

[ attachment removed / expired ]

 

Entinen Royal Nepal Airlines, nykyisin Nepal Airlines operoi kahden combi 757:n lisäksi Twin Ottereilla. Tässä 9N-ABO

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seuraavana päivänä lento Nepalista Bangladeshiin piti olla GMG Airlinesin MD-80 koneella, mutta kun saavuimme kentälle totesimme ettei siellä mitään GMG:tä ole. Tunnin intensiivisen kyselyn ja kentällä eksyilyn jälkeen Nepal Airlinesin flight operations centerissä meille kerrottiin että GMG on perunut kaikki lennot 15 heinäkuuta saakka Nepaliin. (Eivät sitten GMG:lllä olleet viitsineet kertoa asiakkaille.) Vielä soitto GMG:n station managerille joka totesi että "no can do here in Nepal" ja ei muuta ku taksi alle ja Kathmanduun matkatoimistoon ostamaan lento seuraavalle päivälle toiselta lentoyhtiöltä. Tuli sitten yksi ylimääräinen yö Nepaliin. Myöhemmin Bangladeshissä saimme GMG:ltä Dhakan kentällä paperin jossa on todistettu että lentosarja KTM-DAC on peruttu. Syynä kuulema oli että heidän toinen kasikymppinen oli hajonnut ja korjaus kestaa 15 heinäkuuta saakka. Nyt pääsee täällä kotieuroopassa sitten tappelemaan travellink.dk:n kanssa rahoja takas ja vakuutusyhtiöltä ylimääräisen hotelliyöpymisen kuluja.

 

Seuraavana päivänä oli siis lento KTM-DAC ja lentokenttäbussin ikkunasta tuli kuvattua IC:n A320 uusissa väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Meidän lintumme oli vähän vanhempi.. Biman Bangladesh Fokker F28-4000 S2-ACV

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 1977 valmistunut lintunen ei ollut enää nuoruutensa kunnossa..

[ attachment removed / expired ]

 

Ahdasta olla!

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta kyllä se sieltä ilmaan pääsi. Tässä Kathmandun kenttä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tarjoilua KTM-DAC tyyliin Biman.

[ attachment removed / expired ]

 

WC:n huuhtelujärjestelmän paine ei ihan riittänyt huuhtelemaan pönttöä kunnolla..

[ attachment removed / expired ]

 

Bimanin tyylikäs retrokabiini.

[ attachment removed / expired ]

 

Dhakan kentällä oli mielenkiintoista rautaa, niinkuin aina tuollaisilla kentillä. Harmi vaan että kuvia pystyi otttamaan vain Fokkerin likaisen ikkunan läpi. Tässä United Airwaysin upouusi MD-83 S2-AEU

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Goliaf Airin Locheed L1011 Tristar S9-GAR vaikutti lentonsa lentäneeltä. Mutta kuka tietää..

[ attachment removed / expired ]

 

Bangladesh ja Dhaka on hyvin ylikansoittuneita paikkoja. parin Dhakan yön jälkeen junailimme Chittagongaan tarkoituksenamme lentää Bimanin DC-10:llä CGP-DAC kotimaanlento.

 

Chittagongan kentällä oli oikein observointi deck josta sai kuvata. Paikalla oli kaksi konetta joista toinen oli tämä Fokker F27 S2-AEM.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja toinen kentällä seisova kone oli syypää siihen miksi emme päässeet Nepalista pois GMG:llä. MD-83 S2-ADM

[ attachment removed / expired ]

 

Aikamme odoteltuamme saapui kymppikin Dubaista. Huomaa että ainoastaan 2. ja 3. moottorin reverssit toimivat. DC-10-30 S2-ACP

[ attachment removed / expired ]

 

On se vaan komee!

[ attachment removed / expired ]

 

Pannaan vielä yks sille!

[ attachment removed / expired ]

 

Kone oli all economy versiossa ja meidät istutettiin koneen A-osastoon nokalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Koska kyseessä oli lyhyt kotimaan legi, alle 40 minuuttia, niin tarjoilu hoidettiin jo ennen lentoonlähtöä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kympin IFE.

[ attachment removed / expired ]

 

Lentoonlähtö oli todella reipas, kevyt kymppi ei paljoa kiitoteitä mittaile. Myös nousukulmamiehet arvostavat tätä laitetta! Lisäksi kone oli uskomattoman hiljainen, tekisi mieli sanoa että kymppi on takana hiljaisempi kuin nuorempi sisar M11.

 

Vaikka lento oli lyhyt niin pitihän sitä vähän konetta kierellä ja kuvata. Etuvessa.

[ attachment removed / expired ]

 

C-osasto.

[ attachment removed / expired ]

 

3R oven jump seat.

[ attachment removed / expired ]

 

B-osasto.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä kukkakuosista kuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Kymppi oli hieno rauta. Jos joku nyt kiinnostui, niin kannattaa pitää kiirettä. Biman on tilannut triploja ja Boeing on luvannut toimittaa ne asap, mutta kympin miehistö suhtatui asiaan asenteella "uskotaan kun nähdään".

 

Dhakassa osui silmään joku lasten leikkipaikaksi muutettu häätäjä. Migiltä se kovasti vaikuttaa, mutta kun en noita pyssyvehkeitä tunne niin tarkempi malli jää salaisuudeksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Bangladeshista lennettiin Bangkokiin (via Kolkata) Air India Expressillä. Koneyksilönä toimi Boeing 737-800 VT-AXN

[ attachment removed / expired ]

 

Vähän parempi kuva Unitedin kasikymppisestä. Edelleen S2-AEU

[ attachment removed / expired ]

 

Livingston on näköjään vuokrannu kalustoa Kuwait Airwaysille. A330-200 I-LIVL

[ attachment removed / expired ]

 

Bimanin A310-300 saapui Kuala Lumpurista. S2-ADK

[ attachment removed / expired ]

 

GMG:n Dash8-300 lähdössä johonkin. S2-ADX

[ attachment removed / expired ]

 

Aikanaan se IX:kin boordasi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kylkeä portailta.

[ attachment removed / expired ]

 

Carvaanari on kaikkien kaveri! S2-ACU

[ attachment removed / expired ]

 

Dhakan kentän korrosion korneri jossa seisoi myös se GMG:n ehjä(?) kasikymppinen.

[ attachment removed / expired ]

 

DAC-BKK lennon välilasku tehtiin Kolkatassa ja siellä sattui silmiin Air Indian erikoismaalattu A320. Totta kai se oli toisella puolella plattaa, mutta pakko oli ottaa kuva kun kerran oli erikoismaalaus kyseessä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jet Lite rullaili ohitse välilaskun aikana.

[ attachment removed / expired ]

 

Intian armeijan sotasalaisuuksia edustaa tämä kopteri.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä ennen meidän lähtöä Kolkatasta kohti Bangkokia tuli laskuun tämä Jet Liten CRJ200 VT-SAP

[ attachment removed / expired ]

 

Air India Express on AI:n halpalentoyhtiö, mutta kuten kaikilla yhtiöillä Intiassa, myös heillä on tarjoilu.

[ attachment removed / expired ]

 

Boksin sisältö.

[ attachment removed / expired ]

 

IX:n koneet ovat uusia ja niissä on nahkasisustus ja IFE. Luureja saa vuokrata rahalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Wingletti.

[ attachment removed / expired ]

 

Päästiin laskuun Bangkokiin ja kukas se sieltä tulikaan meidän perässä? OH-LGG

[ attachment removed / expired ]

 

Mahan Airin B747-400 paistatteli päivää Bangkokin platalla. EP-MNB

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana päivänä oli vuorossa lento Myanmariin Yangoniin Bangkok Airwaysilla. Kulkupeliksi arpa antoi A320 HS-PGW yksilön josta ei tietenkään saanut mistään kulmasta järkevää kuvaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Bangkok Airwaysin tarjoilu.

[ attachment removed / expired ]

 

Myanmarissa piti lentää kolme kotimaanlentoa koska siellä tiet ovat siinä kunnossa että 500 km bussilla = 15 tuntia. Eli ei kiitos. Maassa on kolme ykstyistä lentoyhtiötä, Yangon Air, Air Mandalay ja Air Bagan sekä valtion omistama Myanamar Airways. Yritimme saada lennot noilta kaikilta yksityisltä, mutta tällä kertaa onnisti vain Air Baganin suhteen.

 

Ensimmäinen lento oli Yangonista Mandalayn kautta Hehoon. Tässä Yangomnin platalla valtiollisen Mayanmar Airwaysin Fokker F27 XY-ADZ

[ attachment removed / expired ]

 

Hevilift Twin Otter P2-KSB

[ attachment removed / expired ]

 

Air Baganin tarjoilu välillä Yangon - Mandalay.

[ attachment removed / expired ]

 

ATR näyttää sisältä ATR:ltä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kyseinen ATR-72 Hehossa XY-AIH

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavilla kahdella lennolla sotaratsuna oli sama Fokker 100 XY-AGC

[ attachment removed / expired ]

 

Joka näytti sisältä tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Yangonista vielä avustustyyppinen helikopteri YL-HME

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä Myanmar Airwaysin uudempaa kalustoa ATR-72 XY-AEZ.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Myanmarista lennettiin takaisin Bangkokiin Thai Air Asialla ja sieltä sitten aikanaan taivallettiin himaan Kuala Lumpurin, Colombon ja Lontoon kautta Air Asialla, Sria Lankalla ja BA:lla. Niistä en enää jaksa laittaa kuvia kun pelkkiä sisäkuvia olisi tarjolla.

 

Toivottavasti piditte.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoisia kuvia, erityisesti Bimanin kympin (sisä)kuvat! Kiitos! Näitä tavallista eksoottisempia matkakertomuksia katsoo aina mielellään, ja näissä 100% laatu ei ole pääasia.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Buddha Airin väritys on kyllä mahtava :) Mutta kyllä pelottaisi nousta tuollaisen vanhan kuluneen Fokkerin kyytiin   :laugh: mutta tuo vessa, HYYYYYIIII!!!!!!

 

No ei nyt pahalla  ;D ;D ;D Varmasti oli mahtava reissu, ja tuli nähtyä vähän erilaista ilmailukulttuuria  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavatunnelmainen stoori, kiitokset siitä! Sitä alkaa näitä lukiessa välittömästi reissuhammasta kolottamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paulin ihmeelliset ilmailuseikkailut jatkuvat. Aika hienoa meininkiä! Hienoja koneita ja huikeaa fiilistä. Eritoten tietty rupesi oluthammasta kolottamaan tuo Chang-tölkki. Toisilla firmoilla on laadutkin kohdillaan, vaikka Singha viekin voiton... Sitä vaan rupesin miettimään, että jos meillä täällä suloisessa Suomenmaassa olisi tuommoinen uskonnollissävytteinen lentoyhtiö tyyliin Buddha Air, ni oisko sen nimi sitten Jumalanilma?  ???

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, eksoottisia koneita  :thmbup:. Oliks siellä joku possuflunssa meininki ku 3ksi viimosessa kuvassa oli paperinasset henkilökunnalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dhakassa osui silmään joku lasten leikkipaikaksi muutettu häätäjä. Migiltä se kovasti vaikuttaa, mutta kun en noita pyssyvehkeitä tunne niin tarkempi malli jää salaisuudeksi.

 

Kiitos kuvista ja raportista! Tuo häätäjä lienee Shenyang J-6, eli Kiinassa lisenssivalmistettu MiG-19 Farmer.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä vaan rupesin miettimään, että jos meillä täällä suloisessa Suomenmaassa olisi tuommoinen uskonnollissävytteinen lentoyhtiö tyyliin Buddha Air, ni oisko sen nimi sitten Jumalanilma?  ???

 

-A-

Sama tuli mieleen.... Jeesus Air?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla