Guest sambo

AVRO:n 4 moottoria

32 viestiä aiheessa

4 moottoria , 4 vikaa. 2 moottoria 2 vikaa . 1 moottori , harvoin vikoja. Terveisiä vaan pygmille kun niitä vikoja katellaan päivittäin, kaksmoottorisessa ois puolet vähemmän. (Mut en tiiä Saabista)

 

 

 

; ;DAivan.Saabismi on sairautta?

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei vielä joku tiedä niin ilmavoimilla on parasta aikaa menossa sotaharjoitus. Joten elämyksiä on tarjolla :) Paitsi ei minulle :(http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/662.dsp

 

Vielä off topickia, sunnuntaina tultiin juuri keskustellulla Avrolla Helsingistä koti-Ouluun, joutui kiertämään Kuopion kautta kun sotaharjoitukseen oli varattu ilmatilaa Pohojammaan päältä. Oulussa sitten platalla kävellessä Hörnetit rullailivat melko liki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä muistuu kaihomielinen muisto Someronharjun kasarmilta, kun Roviskolta ampui joka aamu 5.55 kaksi DK-paria ilmaan. Siihen sitä oppilasparka heräsi ja edessä oli taas kakstoist tuntii paskaa sumussa, usvassa ja sateessa ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä vaiheessa kun 146:n modernisoitiin tuon asian olisi voinut joku britti - insinööri ottaa esille. Mielestäni kaksimoottorisuus on nykyaikaa. Tämän kokoluokan koneissa.

 

Vai olisiko niin että britit ovatkin konservatiivisiä ja pitävät kiinni vanhoista suunnitelmistaan ja rakenteistaan niin kauan kuin vain voivat.........

 

Toki suuntaus on menny 2 moottori suuntaan, mutta ei pidä unohtaa brändin merkitystäkään konetta uudistettaessa. Ko. kone on kuitenkin myynyt 4 moottorisena conffina hyvin, olisiko menekki jatkunut myös 2 moottorisena?? Brändi on aina brändi.

 

 

4 moottorissa toki myös tuo monien mainitsema melu jää pienemmäksi. Pienissä moottoreissa on paljonkin hyviä puolia, esim. pyörivien osien massat ovat pienempia ja tätä se vaikuttaa taas positiivisesti moneen asiaan esim. moottorin käytössä.

Esimerkiksi pienen moottorin kiihtyvyys on huomattavasti isompaa veljeään parempi, vaikuttaa varmasti positiivisesti lentoonlähtömatkaankin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuin kaappaamaan pöydälleni viimeisimmän (viimevuotisen) painoksen kirjanjärkäleestä "The Encyclopedia of Civil Aircraft" ja ensimmäiseksi tietysti piti tarkastaa, olisiko siellä jotain uutta tästä aiheesta. Oli siellä vähän.

 

Tämän mukaan BAe oli jo pöydällä pitkälti suunniteltuna tavanomaiseksi kaksimoottoriseksi peräprutkuksi (tiukin kilpailija oli Fokker 28,) jonka moottoreiksi piti tulla RR Trent-moottorit. Vuonna 1970 Rolls-Royce kaatui, ja sen seurauksena homma meni uusiksi. Porukka tutki kaikki mahdolliset vaihtoehdot ja voittajaksi ("by a clear margin") tuli Lycoming (nyk. Allied Signal) ALF502. Tämä tarkoitti automaattisesti neljää mottoria, mutta "this was no problem..." koska kaikissa tapauksissa ne voittivat selvästi kaksi isompaa moottoria niin hinnan, painon kuin polttoaineen kulutuksen suhteen.

 

Vasta tässä yhetydessä kone (suunnitelma) myös muuttui ylätasoksi.

 

Kirjan arvion mukaan BAe 146:n kehittelytyö oli yksi pisimpiä, mitä näihin duuneihin on koskaan käytetty. Alunperin liikkeelle lähdettiin 1958 ja tarkoituksena oli saada aikaan kone, joka pystyisi operoimaan niiltä kentiltä joilta/joille lennettiin DC-3:lla! No, tavoitteet ja suunnitelmat muuttuivat 20 vuoden aikana tietysti moneen kertaan. Näin maallikkoa mietityttää, että voiko siinä enää välttämättä puhuakaan yhdestä ja samasta konesuunnitelmasta...

 

Yksi etu oli myös se, että näitä pienikokoisia moottoreita on helppo käsitellä huollon yhteydessä (tähän taitaa olla saatavissa kommentteja täältäkin, vai...?) Ylätasoisuudesta taas oli mm. semmoinen etu, että runko saatiin matalalle ja silloin matkustajat saadaan helpommin kyytiin rappusia pitkin (tästä mulla on ihan omakohtainenkin kokemus Genevestä; kun siirryttiin terminaalista koneeseen niin oli melkein kuin olisi harpannut raitiovaunuun katoksen alta.)

 

Ja niin päin pois, tekniikkaa ja kokemuksia on muutama sivu enkä minä ainakaan edes ymmärrä aivan kaikkea - mitä esimerkiksi tarkoittaa "...obviously the rudder had to be fully powered, but all other flight control were made manual, though with extremely refined qualities..." Ei kai nyt Avrossakaan mene pelkät vaijerit sarvista siivekkeisiin?

 

Mutta kaikkiaan siis tämän mukaan ihan puhdas sattumakin näyttäisi näytelleen huomattavaa osaa siinä, että BAe:hen tuli neljä mootttoria..

 

--- terv. Jorma

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän arvon primääri ohjaimista siivekkeille ja korkeusperäsimeen menee vain vaijerit. Sivuperäsimen hallinta on toteutettu myöskin vaijerilla aivan sivuvakaajaan saakka, josta kuitenkin hydrauliikka ajaa lopullisesti itse peräsintä.

 

Perusvarmaa "Fly by cables" tekniikkaa.

 

P.s Nuo siiveke ja korkeusohjain pinnat liikkuvat tietenkin aerodynaamisella tehostuksella, koko ohjainpintaa ei liikutella vaijereilla, vain servo tabia, joka siis vastakkaisella liikkeellä saa ohjainpinnan liikkumaan haluttuun suuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään