Patrick Ojanen

EFHK pikakäynti 22L

25 viestiä aiheessa

Joo tossa kävin EFHK:lla RVY 22L

A319

[ attachment removed / expired ]

A320

A340 tuli alhaala ja siinä on Blue1:nin OH-SAO jos oikein muistan

Siellä on Fincomm:in ATR 72 OH-ATI

Emppu tulee...

...ja menee

Siinä on myös isompi Emppu

Kommentti on tervetullutta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siitähän se lähtee, Olet varmaan aloitteleva lentokonekuvaaja? Kuvista nimittäin tulee elävästi mieleen omat alkuaikojen kuvat, jolloin riitti se, että kuvassa oli edes osa lentokonetta  :). Nyt vain perusjutut kohdalleen: rajaus, kuvien laatu jne, kuvaamaan oppii vain kuvaamalla. Mutta jatkossa kannattaa ehkä harrastaa pientä itsekritiikkiä ja miettiä kannattaako foorumille postata puolikkaita lentokoneita...

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja noista kuvien päivämääristä voidaan olla monta mieltä. Ne saavat ainakin minussa aikaiseksi jonkinlaisen päänsärkykohtauksen... Mutta kuvat muuten ihan jees. Ne ovat aitoja ei-ammattilaisen ottamia. Kyllä niitäkin tänne mahtuu. Mutta en minä niitä taustakuviksi ottaisi.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosta on hyvä alkaa! Pikkuhiljaa alkaa itse huomaamaan miten kuvaus alkaa kehittymään

Kuvausta voi harrastaa vaikkei omistaisikaan huippuhintaisia järkkäreitäkään. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä aloittelija katson tällaisia kuvia ihan mielellään! Kiva nähdä kaikentasoista materiaalia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muinulle liikkuvan lentokoneen kuvaaminen on edelleenkin vaikeaa   :laugh: mutta kyllä se härjoitus tekee mestarin  :thmbup:

Sun pitää siirtyä kuvaamaan paikallaan olevia koneita Malmille  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöisten "pro"sällien vuoksi en laita kuvia tänne ,vaikka kentällä on tullut pyörittyä jo vuodesta 1978 kameran kanssa.Heille voisin ostaa aikakoneella "kaikenpaljastavat silmälasit"  Lauttasaaren finnroutesta/löytötalosta joissa okuläärit aina kohillaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tää on taas tätä. Kukaan ei ole futistähti syntyessään. Jos ei ole laittaa kannustavia kommentteja, niin on parempi, ettei laita mitään. Hienoa, että Patrick on löytänyt kivan harrastuksen, ja siinä kehittyy kyllä ajastaan. Joskus lukemalla ja harjoittelemalla, joskus kantapään kautta.

Jatka vaan, Patrick, kuvaamista. Kiva näitä on aina katella.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole laittaa kannustavia kommentteja, niin on parempi, ettei laita mitään.

Ai on parempi kehua kuvat maasta taivaaseen eikä kuvaaja tiedä missä pitäisi kehittyä? Jep Jep  ::)

Itse ainakin toivon omille kuville mahdollisimman paljon haukkuja. Nämä "Hyvät kuvat"-kommentit vois kieltää kokonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai on parempi kehua kuvat maasta taivaaseen eikä kuvaaja tiedä missä pitäisi kehittyä? Jep Jep  ::)

Itse ainakin toivon omille kuville mahdollisimman paljon haukkuja. Nämä "Hyvät kuvat"-kommentit vois kieltää kokonaan.

Kritiikki voi olla rakentavaakin  ;)  Ei haukkuja eikä liiallisia kehujakaan, vaan rehellistä palautetta ja myös sitä kannustusta  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo laadullisesti ja rajauksellisesti parhaat kuvat ovat loppujen lopuksi melkoisen tylsiä. Kaikki erikoiset kuvat esim. aloittelijoiden ja aivan äärimmäisen hyvät ns. fiilistelykuvat ja kuvaajien kaikkien aikojen parhaat kuvat ovat parasta katseltavaa. Varsinkin jotkut tietyn konetyypin kuvakirjat ovat juuri sitä harmaata massaa joita ei kehtaa selata kuin yhden kerran. Tämän ketjun kuvien katselun jälkeen huomasin että olin katsonut kuvia yllättävänkin kauan ja jopa viihtynyt niitä katsoessa. Harmaat massakuvat tulee selattua todella nopeasti läpi... juuri hajuttomat, värittömät ja mauttomat kuvat, vaikka ne juuri ovatkin parasta kuvakirjakamaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo laadullisesti ja rajauksellisesti parhaat kuvat ovat loppujen lopuksi melkoisen tylsiä. Kaikki erikoiset kuvat esim. aloittelijoiden ja aivan äärimmäisen hyvät ns. fiilistelykuvat ja kuvaajien kaikkien aikojen parhaat kuvat ovat parasta katseltavaa. Varsinkin jotkut tietyn konetyypin kuvakirjat ovat juuri sitä harmaata massaa joita ei kehtaa selata kuin yhden kerran. Tämän ketjun kuvien katselun jälkeen huomasin että olin katsonut kuvia yllättävänkin kauan ja jopa viihtynyt niitä katsoessa. Harmaat massakuvat tulee selattua todella nopeasti läpi... juuri hajuttomat, värittömät ja mauttomat kuvat, vaikka ne juuri ovatkin parasta kuvakirjakamaa.

Mä olen ihan samaa mieltä  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole laittaa kannustavia kommentteja, niin on parempi, ettei laita mitään.

Ei, vaan jos ei selkänahka kestä kritiikkiä, silloin on parempi jättää kuvat postaamatta (tämä ei nyt koske ketjun aloittajaa). Nimenomaan siihenhän tämä koko forumin kuvahomma perustuu, että kun postaat tänne kuvia, olet valmis ottamaan vastaan kritiikkiä ja toki myös kannusteita. Kuitenkin se pelkkä kehuminen on loppujen lopuksi vain sanahelinää, kun taas kritiikistä kuvaaja voi oikeasti oppiakin jotain. Ja niinhän sen pitää mennäkin...

Ja sanotaan nyt vielä sen verran, että yksikään kuvia koskenut kommentti tässä ketjussa ei mielestäni ole ollut aiheeton. Kuvaaja itsekin sen näköjään on huomannut ja varmasti siitä osaa jotain ammentaakin seuraavaa kuvauskertaa varten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samilla taas keittää yli. Tarkoitukseni oli kannustaa aloittelevaa kuvaajaa jatkamaan harrastustaan. Jos heti ensimmäisenä haukutaan kuvat paskoiksi, niin se ei kannusta ketään jatkamaan. Asialliset kommentit ja kehitysehdotukset hiukan hienovaraisemmin ovat toki paikallaan. Halolla päähän lyöminen on maassamme kielletty sitten nuijasodan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan jos ei selkänahka kestä kritiikkiä, silloin on parempi jättää kuvat postaamatta (tämä ei nyt koske ketjun aloittajaa). Nimenomaan siihenhän tämä koko forumin kuvahomma perustuu, että kun postaat tänne kuvia, olet valmis ottamaan vastaan kritiikkiä ja toki myös kannusteita. Kuitenkin se pelkkä kehuminen on loppujen lopuksi vain sanahelinää, kun taas kritiikistä kuvaaja voi oikeasti oppiakin jotain. Ja niinhän sen pitää mennäkin...

Ja sanotaan nyt vielä sen verran, että yksikään kuvia koskenut kommentti tässä ketjussa ei mielestäni ole ollut aiheeton. Kuvaaja itsekin sen näköjään on huomannut ja varmasti siitä osaa jotain ammentaakin seuraavaa kuvauskertaa varten...

Mikko kun on alana pioneerejä, niin voi hyvin ajan kulukseen heittää Patrickillekin muutamia vinkkejä sen sijaan, että ylimalkaisesti moderaaattorina pähkäilee asiaa olankohautuksella. Jos ei julkisesti, niin sitten privaatisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samilla taas keittää yli. Tarkoitukseni oli kannustaa aloittelevaa kuvaajaa jatkamaan harrastustaan. Jos heti ensimmäisenä haukutaan kuvat paskoiksi, niin se ei kannusta ketään jatkamaan. Asialliset kommentit ja kehitysehdotukset hiukan hienovaraisemmin ovat toki paikallaan. Halolla päähän lyöminen on maassamme kielletty sitten nuijasodan.

Ei keittäny vaan kirjoitin lyhyesti ja ehkä vähän kärjistetysti kuten minun tapa täällä netissä on eli jätetään ne pidemmät lätinät oikeaan elämään ;)

Jos joku kokee tuollaisista kommenteista tuntevansa poljetuksi niin kannattaa oikeasti katsoa peiliin jos tuollaiset tuntuu solvaukselta. Noita perään kuuluttamiasi vinkkejä tuli Juhan ensimmäisestä kommentista lähtien. Sitten kun kuvien perusjutut alkaa olla kunnossa niin voidaan alkaa kyselemään Kuopion Master Blaster:lta vinkkejä :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko kun on alana pioneerejä, niin voi hyvin ajan kulukseen heittää Patrickillekin muutamia vinkkejä sen sijaan, että ylimalkaisesti moderaaattorina pähkäilee asiaa olankohautuksella. Jos ei julkisesti, niin sitten privaatisti.

Mikä pioneeri? Kyllä minä olen täysi oppipoika verrattuna aika isoon osaan palstan kuvaajista, jos ruvetaan ajallisesti katsomaan. Toiset ovat harrastaneet alaa vuosikymmeniä, kun mulla ei taida olla vakavaa harrastamista takana edes kymmentä.  ;)

Ja kuten olen jo niin moneen kertaan sanonut aiemmin, mm. viimeksi about viikko sitten eräässä toisessa ketjussa, en näe tarpeelliseksi alkaa ketään opastamaan, ellen koe siitä olevan jotain hyötyä kuvaajalle. Perusjutut, kuten tärähtämiset jne. pitää kyllä jokaisen aloittelevankin kuvaajan oppia havaitsemaan ihan itse. Yritän siis tavallaan muodostaa rajan siihen, missä se omien mielipiteiden ja vinkkien esilletuominen alkaa olla jollain tapaa järkevää. Jos jokaista vinoa horisonttia tai epätarkkaa kuvaa rupeaisin kommentoimaan, eihän tässä aika mihinkään muuhun näillä forumin kuvamäärillä riittäisikään. Ymmärtänet pointin?

Vielä sen verran, että minun moderaattorina olemisella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Mitä minun olisi pitänyt tässä tehdä? Juhalta ja Andersilta tuli jo ketjussa varsin huomionarvoisia vihjeitä, joten miksi esim. minun, tai kenenkään muunkaan pitäisi niitä lähteä vielä toistelemaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo laadullisesti ja rajauksellisesti parhaat kuvat ovat loppujen lopuksi melkoisen tylsiä....

Nousee nyt jotenkin erityisesti esille tuo termi "rajauksellisesti paras kuva" ja aivan siinä perässä sinnittelee termi "laadullisesti paras kuva". Oikeastaan kiinnostaisi kovasti tietää, mitä ne tarkoittavat.

Laadun kuvittelisin tässä yhteydessä tarkoittavan teknisesti onnistunutta kuvaa, jossa on terävyys, syväterävyys, värimaailma ja laajemmin ajateltuna jälkikäsittely kohdallaan. Sen sijaan rajaus on mielenkiintoisempi seikka. Useinhan palstan kuvaajien kuvia katsellessa hyvä rajaus tuntuu tarkoittavan kuvaa, jossa kohde - pääasiallisesti ilma-alus - on tungettu kuvan keskelle mahdollisimman tylsästi ja ympäriltä on leikattu pois kaikki kohteesta puoli senttiä kauempana oleva. Sellaisista kuvista ei saa kovin innostavia yleensä kirveelläkään, vaikka tuo mainittu tekninen toteutus olisi kuinka "täydellinen".

Minusta suurin ongelma kuvien suhteen on persoonattomuus. Kaikki tekniset hienoudet ovat kyllä hallussa kameran joka asetuksesta jälkikäsittelysoftien viimeisiinkin ominaisuuksiin, mutta sellainen valokuvaamisen perusasia kuin sommittelu - ameriikaksi composition - on täysin tuntematon käsite. Ja se on asia, jolla kuvista alkaa syntyä taidetta, jos on syntyäkseen. Muutamilla foorumille postaavilla kuvaajilla asia on välillä oikeinkin hienosti hallussa, mutta aika moni kovasti kehuttukin kuva saa usein scrollailemaan entistä vauhdikkaammin haukottelun seurauksena.

Amatöörimokat nyt ovat tietysti asia erikseen, mutta siinä vaiheessa paras metodi lienee antaa sitä palautetta ystävälliseen, mutta rakentavaan sävyyn. Vuosien varrella monesta foorumin amatööristä (tai termi lienee vähän turha, kun hommalla ei juuri leipää tienata ja jos vähän tienataankin, tekeekö sekään kuvaajasta ammattilaista) on kehittynyt oikein mainioita kuvaajia näiden palautteiden myötä. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Oikein kun noita keskustelun kohteena olevia kuvia katselee, niissähän on selkeä tekemisen maku. Monta ihan hyvää ideaa, mutta tekninen toteus on toki aika hakusessa. Kohteet ovat pieniä, kuvat vinossa, romua on edessä, laatu on aika vaatimatonta, pakkaus sen sijaan runsasta ja tuo päivämäärä tärvää sitten loput.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvIA ainakin omasta mielestä ovat, tosin en voi verrata omiin kuviin, koska sellaisia ei ole.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla