Janne Heikkinen

Muistaako kukaan nämä koneet?

34 viestiä aiheessa

Syyskuulla 1977 Kormun kolmonen oli jo saanut väriä pintaan ja omatekoisen lisukkeen peräänsä. Katon teksti oli huomattavasti liian suurilla kirjaimilla ja  maalauskaavio oli lähempänä DC-6- kaaviota kuin kolmosen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vieraillessani High Chaparalissa kesäkuun puolivälissä 1987 oli paikalla  rauhantaiteen näyttely. Siinä oli aseista tehty rauhanomaista tavaraa. Kolmonen oli rauhanlintu. Ei se ainakaan minulle tuonut mielenrauhaa.  Koneen vieressä seisoen, se näytti vielä hirveämmältä tärväykseltä.  Menin kyllä hetkeksi aivan sanattomaksi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista  tänään, Eki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmonen oli rauhanlintu. Ei se ainakaan minulle tuonut mielenrauhaa.  Koneen vieressä seisoen, se näytti vielä hirveämmältä tärväykseltä.  Menin kyllä hetkeksi aivan sanattomaksi.

 

Aika hiveän näköinen..

 

Tässä kuva vuodelta 1976, jolloin samainen kolmonen oli näytillä Nortälljessä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norttäljessä olevalla kolmosella ei ole paljoakaan yhteistä vanhan Kar-Airin koneen kanssa. Lähinnä tulee mieleen Norttäljen koneen uudelleenrantamisessa käytetyt -VKC::n osat. High Chaparalin kone tuli Suomesta ja sitä ennen historiaa kertyy lähinnä Lähi-Idän suunnasta. Siis- Norttäljen kone ja  High Chaparalissa ollut ilma-alus ovat kaksi  eri konetta.  Norttäjen kone on uudelleenrakennettu ja esillä. ko. paikkakunnalla. Feeniksissä oli taannoin juttuakin ko. tapauksesta.

Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norttäljessä olevalla kolmosella ei ole paljoakaan yhteistä vanhan Kar-Airin koneen kanssa. Lähinnä tulee mieleen Norttäljen koneen uudelleenrantamisessa käytetyt -VKC::n osat. High Chaparalin kone tuli Suomesta ja sitä ennen historiaa kertyy lähinnä Lähi-Idän suunnasta. Siis- Norttäljen kone ja  High Chaparalissa ollut ilma-alus ovat kaksi  eri konetta.  Norttäjen kone on uudelleenrakennettu ja esillä. ko. paikkakunnalla. Feeniksissä oli taannoin juttuakin ko. tapauksesta.

Eki

 

Eki on täysin oikeassa, kyseessä ovat eri koneet. Tein jutun Norrtäljen kahvila-DC-3:sta Feeniksiin 4/2006 nimellä "Cafe´DC-3, kahvilasta muistomerkiksi". Tuo Norrtäljen kone "Svea" tuotiin Saksasta Ruotsiin 1947 varaosakoneeksi. Se ei koskaan enää lentänyt Ruotsissa, vaan päätyi kahvilaksi Norrtäljeen Societetsparket-puistoon. Nykyään se on entisöitynä Hotelli Roslagenin pihassa samalla paikkakunnalla. Samassa lehdessä on sattumalta Raine myös sinun kirjoittamasi artikkeli MAF-lennoista "60 vuotta apua taivaalta".  ;)

 

Terveisin Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eki on täysin oikeassa, kyseessä ovat eri koneet. Samassa lehdessä on sattumalta Raine myös sinun kirjoittamasi artikkeli MAF-lennoista "60 vuotta apua taivaalta".  ;)

 

Terveisin Jukka

 

Totta. Noinhan se tosiaan olikin. Jostain jäi vain mieleen, että jotain yhteistä noilla kahdella kolmosella kuitenkin oli.

 

MAF-jutusta tuli mieleen, että tekstissä oli myös jonkin verran asiaa OH-MAF:sta. Konehan oli näytteillä Ilmailumuseon  Peltienkeli-näyttelyssä (2006), minkä jälkeen se lahjoitettiin Ilmailumuseon kokoelmin. Valitettavasti museon krooninen tilanahtaus ei ole mahdollistanut "Maffin" sijoittamista näyttelytiloihin. Mielenkiintoisen historian omaava kone majailee tällä hetkellä ulkona museon takapihalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

MAF-jutusta tuli mieleen, että tekstissä oli myös jonkin verran asiaa OH-MAF:sta. Konehan oli näytteillä Ilmailumuseon  Peltienkeli-näyttelyssä (2006), minkä jälkeen se lahjoitettiin Ilmailumuseon kokoelmin. Valitettavasti museon krooninen tilanahtaus ei ole mahdollistanut "Maffin" sijoittamista näyttelytiloihin. Mielenkiintoisen historian omaava kone majailee tällä hetkellä ulkona museon takapihalla.

 

 

MAF-juttusi oli tosi mielenkiintoinen, monikaan ei välttämättä tunne koko asiaa kovin hyvin. Harmi vaan, että hienot koneet joutuvat ulkosalla olemaan. Tilat ei vaan riitä. Sama ongelma myös Tikkakoskella. Usein se menee myös siten, että kun saadaan vihdoin jokin uusi näyttelykone sisään, niin kuitenkin joku toinen kone saa väistyä tieltä... Hyvin usein varastoon tai onneksi joskus edes toiseen museoon sisälle. (esim. Airacobra siirtyi IT-museoon, hyvä niin.) Toivotaan, että OH-MAF saa joskus kunnon katon päälle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään