Mikko Maliniemi

Miksi helikoptereita lennetään pääasiassa oikealta?

6 viestiä aiheessa

Voidaan kuitenkin yleisesti todeta, kuten A. Lahdenperä jo sanoikin, että koptereissa lentäjä istuu yleensä oikealla. On vain joitakin yksittäisiä tyyppejä joissa näin ei ole. Hughesin aikanaan kehittämät tuotteet ovat näitä harvoja "väärältä" puolelta ajettavia.

 

Siihen on ihan hyvät ja järkiperäiset syyt olemassa miksi näin on. Mutta ne syyt tuskin kuuluvat aiheeseen ;).

 

Nyt kuuluvat  :laugh: Mitkä ovat ne järkiperäiset syyt, miksi koptereita ajetaan brittiläisittäin? Juontaako tuo kenties jotenkin yleisemmin vallitseviin kätisyyksiin? Oikeakätisiä on oletettavasti enemmän, ja oikeakätiselle on helpompi rakentaa "luonnollinen" ohjaamoergonomia?

 

Onko edes sielläpäin?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyse niin yksinkertaisesta asiasta kuin että:

 

Kopterihan on aika epästabiili, niinpä se vaatii jatkuvaa ohjaamista. Sensijaan kollektiivilla ei käden tarvitse olla jatkuvasti. Jos ohjaaja istuu vasemmalla, pitää ohjaussauvasta oikealla kädellä ja kollektiivista vasemmalla, niin säätäessään koneen radiota tai muita instrumentteja tai vaikka katsoakseen karttaa, ohjaaja joutuu kurkottautumaan usein koneen keskilinjalle päin yli ohjaavan oikean käden.

Mutta kun ohjaaja istuu oikealla, niin vasen käsi jää vapaaksi näihin toimiin ja on luonnollisesti lähempänä koneen keskilinjaa tarvitsematta kurkottaa ohjaavan käden yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyse niin yksinkertaisesta asiasta kuin että:

 

Kopterihan on aika epästabiili, niinpä se vaatii jatkuvaa ohjaamista. Sensijaan kollektiivilla ei käden tarvitse olla jatkuvasti. Jos ohjaaja istuu vasemmalla, pitää ohjaussauvasta oikealla kädellä ja kollektiivista vasemmalla, niin säätäessään koneen radiota tai muita instrumentteja tai vaikka katsoakseen karttaa, ohjaaja joutuu kurkottautumaan usein koneen keskilinjalle päin yli ohjaavan oikean käden.

Mutta kun ohjaaja istuu oikealla, niin vasen käsi jää vapaaksi näihin toimiin ja on luonnollisesti lähempänä koneen keskilinjaa tarvitsematta kurkottaa ohjaavan käden yli.

 

Kuulostaa ainakin ihan järkevältä perustelulta. Ainakin Hughesissa ja Enströmissä olen nähnyt pilotin puristavan sauvan jalkojen väliin, säätäessään paneelissa olevia namiskoja. Ei ne ollut matkalentonopeuksilla niin epästabiileja.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen ollut helikopterissa kyydissä oikealla, eli kyllä niitä vasemmaltakin lennetään. Kyseessä oli joku 2-paikkainen helikopperi, muistaakseni Rotorway Exec. Tarkistelenpa asian pöytäkoneelta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyse niin yksinkertaisesta asiasta kuin että:

 

Kopterihan on aika epästabiili, niinpä se vaatii jatkuvaa ohjaamista. Sensijaan kollektiivilla ei käden tarvitse olla jatkuvasti. Jos ohjaaja istuu vasemmalla, pitää ohjaussauvasta oikealla kädellä ja kollektiivista vasemmalla, niin säätäessään koneen radiota tai muita instrumentteja tai vaikka katsoakseen karttaa, ohjaaja joutuu kurkottautumaan usein koneen keskilinjalle päin yli ohjaavan oikean käden.

Mutta kun ohjaaja istuu oikealla, niin vasen käsi jää vapaaksi näihin toimiin ja on luonnollisesti lähempänä koneen keskilinjaa tarvitsematta kurkottaa ohjaavan käden yli.

100%:sti oikea vastaus!!  :) "Kollektiivikäden" eli vasurin irroittaminen on turvallisin ja luonnollisin tapa tehdä "muita välttämättömiä asioita" helikopterissa, joten siksi useimmissa tyypeissä järjestely on näin. Vasemmalta ohjaten vasemman käden irroitus kurkoitellakseen radioita tms. on paitsi hankalaa, myös huomattavasti riskialttiimpaa kuin oikealta ohjaten. Tuollainen ylempänä mainittu polvilla-ajo on sitten juurikin matkalentohommia, missään kunnon työhommissa matalalla tuollaista ei voi tehdä (tai voi, mutten suosittele). Matalallakin on sitten suhteellinen käsite, tosin... Mutta siis töissä.

 

Mutta on yhden tyyppinen työmetodi, missä omastakin mielestäni vasemmalta on kivempi ajella. Itseasiassa se on melkein "must". Kaikki vertical reference-hommat  millä tahansa koneella on kivempia vasemmalta, silloin työskentelyasento on luonnollisempi, jos nyt luonnollisesta voi puhua. Tämän vuoksi esim. AS-350:aan on saatavana ainakin Pohj.Amerikassa "kitti" jolla sen voi certifioida lennettäväksi vasemmalta. Myös BH06:een ja B212/204/205:een on samanmoisia saatavilla. Tämä on kuitenkin pieni(tai riippuu paikasta& firmasta) osa helikopterityöskentelyä eikä sillä toisaalta ole mitään tekemistä alkuperäisen ajatuksen (miksi oikealta) kanssa, kunhan nyt referenssiksi mainitsin jos joku vaikka sattuu joskus näkemään kopterin, josta kuskin pää roikkuu ulkona vasemmalta puolelta :D.

 

Hughesin koneet (H269/300 & H369/ 500) eivät kuitenkaan nuodata tätä logiikkaa. Niissä syy siihen, että "kuski" on tungettu vasempaan laitaan on ihan toinen kuin "VR"... Taas otetaan arvauksia (ja myös tietoa kts. yllä by P. Lehtovirta!!) vastaan.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään