Lasse Nygren

Maycomin taajuuksista

75 viestiä aiheessa

Kysäsenpä nytten täältä, kun yritän asentaa tuota acarsd ohjelmaa, niin en saa millään asennettua, kun se valittaa, että "acarsd.cpr" tiedostoa ei voi avata... No lueskeltuani ohjeita huomasin kohdan, jossa sanottiin näin:"you should select the menuentry 'Write new acarsd.ini'

If this is done you can select 'Extract acarsd.cpr now' from the Extract to menu" Mutta en löydä tuota extract to menua mistään... tein kyllä kaikki nuo acarsd.ini hommat jne, mutta en löydä tuota yhtä kohtaa mistään... Mikä neuvoksi? Tai mistä tuo yleensä löytyy...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sain tuon kyllä nyt asennettua ainakin jotenkin, mutta taitaapi olla liian monimutkainen ohjelma minulle... :) En ole saanut vastaanotettua mitään :P. skannerista kyllä tulee data purinaa, mutta ei siinä ohjelmassa mitään tunnu tapahtuvan... Elikkä jos jollakin on jotain vinkkiä, ja viitsii neuvoa, otan kyllä apua mielellään vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

minkälaisella johdolla tätä skanneria pitäisi yrittää liittää tietokoneeseen?

Sellainen johto käy jonka saat kiinni äänikortin line-inniin ja toisen pään skannerin phone-reikään. Minulla on sellainen johto, jossa on molemmissa päissä 3,5mm plugit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Pukinkontista löytyi sitten uusi scanneri (Maycom AR-108)

Juuri rupesin testailemaan yleisempiä taajuuksia niin pysähdyin varsin kanavalle 124.40 (Oulun Torni). Ajattelin, että eihän se Oulun Torni tänne asti kuulu ilman hyvää antennia. Kuuntelin silti. Ensin kuului pelkkää pörinää, mutta sitten alkoi puhuminen. Ensin puhuttiin koirista sitten jotain: "...se pyörii eteen" tai vastaavaa. Ja samankaltaista koko ajan. Näin siis Iissä. ;D Pari konettakin olen ehtinyt jo kuulla.

Mutta sitten muille käyttäjille kysymyksiä:

1. Onko mukana tuleva antenni mistään kotoisin?

2. Onko ko. scannerilla kunnon antennillakaan mahdollista kuulla Oulun Tornia jne.

T: Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Mutta sitten muille käyttäjille kysymyksiä:

1. Onko mukana tuleva antenni mistään kotoisin?

2. Onko ko. scannerilla kunnon antennillakaan mahdollista kuulla Oulun Tornia jne.

Tervehdys,

Olen kokeillut Maycomia yksinkertaisella ulkoisella dipoli-antennilla sekä discone-tyyppisellä skanneriantennilla mutta laihoin tuloksin, kohina kasvoi vähintään yhtä paljon kuin signaali. Vakioantenni on ilmeisesti sovitettu aika hyvin tuon vastaanottimen muihin ominaisuuksiin.

Jos haluaa kokeilla lisäantennia, suosittelen kapeakaistaista mallia joka on viritetty nimenomaan ilmailutaajuuksien alueelle. Jos lähiseudulla on asiasta innostuneita radioamatööri-harrastajia, saatat saada heiltä arvokasta apua. Radioamatööri-kirjallisuudesta löytyy mitoitus- ja rakennusohjeita kaikenlaisille teho-antenneille. (Kaupastakin saattaisi saada, esim. Uranus-tuonti Oy).

Esimerkiksi 12-elementtinen Yagi-antenni (TV-antennin tapainen "harava") on tuolla taajuudella 4-5 metrin pituinen ja sen vahvistus on noin 12 dB. Sillä saattaisi jo Oulun torni kuulua, kun se suunnataan oikein. En kuitenkaan uskalla luvata että se toimii tuon Maycomin kanssa.

Jos joku on Maycomissa käyttänyt lisäantennia hyvin tuloksin, olisin itsekin kiinnostunut kuulla asiasta.

Tuo 124.40 taajuudella kuuluva lähetys saattaa olla voimakas FM-taajuus Maycomin välitaajuuden "peilitaajuudella". Väiltaajuus on 21.4 MHz. Kokeilepa yleisradiotaajuutta 103.0, kuuluuko mahdollisesti sama lähetys.

// Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kiitos paljon Nils!

Netistä sain ho paljon tietoa tuosta 124.40 taajuudesta ja muistakin taajuuksista. Nämä "halvat" pareittain myytävät radiopuhelimet saattavat yhtäkkiä sotkea taajuutta, ja myöskin vanhat lankapuhelimet. Esim. Kuulin samantyyppisiä juttuja muutamilta muiltakin taajuuksilla.

Radioamatöörejä löytyy, vieläpä naapurista ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen kuullut semmoisella muutaman euron budjetilla rakennetulla antennilla täältä 130 km:n päästä Oulun tornin aivan selkeästi joskus, hyvin harvoin tosin, joten ainakin toivoa on hyvinkin. Antennin rakensin tämän sivun ohjeiden mukaan.

edit: Ja juuri tuolla samaisella AR-108 skannerilla.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on samoilla ohjeilla tehty antenni kuin Hannulla ja tänne Puolivälinkankaalle Ouluun kuuluu tuo Oulun torni aivan loistavasti. Varmasti tuolla vempeleellä kuuluu torni sinne Iihinkin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on ihan kiva softa(AirNav Suite 4):

[ Attachment removed / expired ]

Osaako joku ohjelmaa käyttäny sanoa miksi "kartalla" ei näy kuin tuo yksi KLM, vaikka tuo AirNav ACARS Decoder löytää useita:

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo acarsd.org:in sivuilta linkitetty "jacars" (downloads -> frontends -> java acars) on muuten hieno - kun noita acars-servereitä on pitkin maailmaa. Tässä esimerkkiä, serverinä acarsd.acarsd.org:

//Tuomas

Siis mikä tää on?

"jacars - acarsd client for all systems

Free JAVA client for the acarsd network"

tämäkö?? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaako joku ohjelmaa käyttäny sanoa miksi "kartalla" ei näy kuin tuo yksi KLM, vaikka tuo AirNav ACARS Decoder löytää useita:

En oo käyttäny mut ehkä siks koska sullahan on "merkitty" se tosta listasta? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on samoilla ohjeilla tehty antenni kuin Hannulla ja tänne Puolivälinkankaalle Ouluun kuuluu tuo Oulun torni aivan loistavasti. Varmasti tuolla vempeleellä kuuluu torni sinne Iihinkin :)

Terve taas!

Yksi Kysymys: Mikä yhteyspisteen (www.yhteyspiste.com) tuotteista vastaa eniten ko. ohjeen antennia. Kun ajattelin jos ei jaksaisi alkaa itse vääntämään mitään niin kannattaisiko tuolta ostaa ja mikä?

T: Markus A

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oo käyttäny mut ehkä siks koska sullahan on "merkitty" se tosta listasta? ::)

No se oli merkitty lähinnä siksi, että siitä huomaam mikä kone tosiaan näkyy kartalla. Olisiko mahdollista että suurin osa koneista ei lähettäisi ollenkaan sijainti koordinaattejaan noissa viesteissä, joten vain muutamia koneita saisi kartalle?

Kaikki nuo AirNav Systemsin tuotteet ovat maksullisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve taas!

Yksi Kysymys: Mikä yhteyspisteen (www.yhteyspiste.com) tuotteista vastaa eniten ko. ohjeen antennia. Kun ajattelin jos ei jaksaisi alkaa itse vääntämään mitään niin kannattaisiko tuolta ostaa ja mikä?

T: Markus A

Nuo discone antennit pelaavat oikein hyvin ilmailualueellakin (olen joskus tehnyt vastaavan ja se oli pitkään edellisessä asunnossani käytössä). Ovat vain riettaan hintaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään