Antton Rintala

Suomalainen Bell 47

46 viestiä aiheessa

Uskoisin suurimman osan suomalaisista olevan sen verran perillä tekijänoikeuslainsäädännöstä, ammatistaan riippumatta, että he tiedostavat kopioinnin olevan kiellettyä.

 

Tästähän ei esittämässäni kritiikissäni kuitenkaan ollut kysymys, vaan tarkoitukseni oli hieman tuulettaa tännekin pesiytynyttä, Juhan hyvin kuvaileman, pahalle haiskahtavan ilmailuhengähdyksen löyhkää.

 

Harmiton läpän heitto ja ajottainen sivuraiteelle luiskahtaminenkaan, edes vakavavimmissa keskusteluissa, ei tämän foorumin henkeä pilaa, mutta silloin kun joku haluaa korottaa itsensä toisen yläpuolelle, vaikkapa nöyryyttämisen tai oman itsetunnon korostamisen vuoksi, aletaan liikkua alueella missä tuoksut muuttuvat hajuiksi.

 

T:topi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysinpä laatikoista muinaisen kuvan  HIGistä, kun oli vielä poliisin käytössä. Tästä näkyy värit ja aiemmin esitetyt arviot saavat vahvistuksen.

Eki

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, vaikka tulikin kai ilmi, että osa Suomen (Agusta-)Bell 47 -kalustosta oli alamallia Bell 47 J, jossa runko oli runsaampipeltinen kuin "kuplamallissa" ja muutakin eroa oli kapasiteetissä ym.

 

Bell 47 J:

 

http://www.bell47helicopterassociation.org/bell%2047%20j2a%20la.jpg

 

 

(Agusta-)Bell 47 J -mallilla oli osaltaan Suomessa epäonnea. Helikopteripalvelun J-mallin OH-HIC syöksyi talon katon kautta jalkakäytävälle Helsingin Kaisaniemen lähellä Pukevan tavaratalon vieressä kesäkuussa 1965. Vuonna 1984 oli J-malli Ahveniston moottoriradan kaputissa, koneen tunnus oli OH-HAB.   

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, laitoin OH-HIA:sta kolme vanhaa kuvaa "Arkistojen aarteita"-ketjuun jos jotakuta kiinnostaa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Agusta-)Bell 47 J -mallilla oli osaltaan Suomessa epäonnea. Helikopteripalvelun J-mallin OH-HIC syöksyi talon katon kautta jalkakäytävälle Helsingin Kaisaniemen lähellä Pukevan tavaratalon vieressä kesäkuussa 1965. Vuonna 1984 oli J-malli Ahveniston moottoriradan kaputissa, koneen tunnus oli OH-HAB.

 

Kuka tuon OH-HAB:in omistaja tai operaattori oli? AviationSafetyNetwork'in ei-niin-luotettava Wikibase ilmoittaa operaattoriksi RV-Aviationin. Pitääkö tieto paikkansa? En ole aikaisemmin törmännyt RV-Aviationin yhteydessä helikoptereihin. Paristakin kirjasta vastaus tietysti löytyisi, mutta niitä ei löydy omasta hyllystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuka tuon OH-HAB:in omistaja tai operaattori oli? AviationSafetyNetwork'in ei-niin-luotettava Wikibase ilmoittaa operaattoriksi RV-Aviationin. Pitääkö tieto paikkansa? En ole aikaisemmin törmännyt RV-Aviationin yhteydessä helikoptereihin. Paristakin kirjasta vastaus tietysti löytyisi, mutta niitä ei löydy omasta hyllystä.

 

Vuoden 1980 kieppeillä Rauno "Rauski" Virtasen omistama RV-Aviaton lensi Malmin lentoasemalta käsin ainakin yhdellä Bell 47J helikopterilla. Usein lentäjänä toimi "Tuksu" Tukiainen. En millään muista miehen oikeaa etunimeä.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritaranta&Mäkinen tietää kertoa:

OH-HAB Agusta Bell 47 J-2A Ranger ex SE-HBC

110583 M. Wiitanen Helsinki Op: Helifinn, Turku

251183 same, Op: RV-Aviation, Helsinki

060584 Cr.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauskilla oli myös toinen Agusta-Bell 47J, OH-HSI, joka ostettiin Amerplastilta. Se poistettiin käytöstä vuonna 1989 ja on nykyisin Keijo Rautellin kokoelmissa Tarttilasssa Valkeakoskella.

 

Itseasiassa 47J-mallin historia Suomessa on todella surkea. Edellisten lisäksi Helikopteripalvelun OH-HID (Agusta-Bell 47J-2) rullattiin päin hallin ovia Malmilla 26.1.1976 ja poistettiin. Helikoperipalvelun OH-HIW (Agusta-Bell 47J) tuhoutui laskussa Kilpisjärvelle 3.2.1976. Koneen romut ovat Rautellilla Tarttilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi. Vuotsossa 13.7.76 tuhoutui Bell 47G-3 B-1 -tyyppinen kopteri, OH-HIM, jossa menehtyi 2 Geologisen Tutkimuslaitoksen tutkijaa. Ovat mielikuvat olivat kuitenkin  tästä kopterista sellaiset, että kopterissa olisi ollut 47J -tyyppinen metallikabiini G-mallin pleksikuvun sijaan. Kaputissa koneessa oli ollut 4 ihmistä, kun normi-G -mallin pitäisi olla vaan 3-paikkainen. Tiedossani on, että ainakin varhaisempia 47-malleja oli päivitetty uudemmiksi varsioiksi, mutta en osaa selittää mitä tämän kohdalla on tapahtunut ja miksi tyyppimerkintä ei ole muuttunut.

 

Tässä kuitenkin OH-HIM ennen Suomeen tuloaan norjalaisessa rekisterissä http://dms08.dimu.org/image/012uNXVpJnHg?dimension=600x380

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ahveniston onnettomuuskopterikin ollut J -mallia? Ja tuon Vuotson kopterin tyypissä täytyy olla virhe, J -mallissa koko runko on pyrstöpuomi mukaanlukien on peltiä. Sen jäänteet olivat pitkään EFRO.n platan takana metsässä ja oli kyllä yksiselitteisesti peltikuorinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ahveniston onnettomuuskopterikin ollut J -mallia?

 

Oli, mutta se oli mainittu noissa edellisissä viesteissä, kuten Hesassa katolle pudonnut OH-HIC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuon Vuotson kopterin tyypissä täytyy olla virhe, J -mallissa koko runko on pyrstöpuomi mukaanlukien on peltiä. Sen jäänteet olivat pitkään EFRO.n platan takana metsässä ja oli kyllä yksiselitteisesti peltikuorinen.

 

Kaikki arkistolähteeni - kopio suomalaisen ilma-alusrekisterin pääkirjasta, kaksi suomalaista rekisterikirjaa ja jopa norjalainen rekisterikirja väittävät tyypiksi Bell 47G-3 B-1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki arkistolähteeni - kopio suomalaisen ilma-alusrekisterin pääkirjasta, kaksi suomalaista rekisterikirjaa ja jopa norjalainen rekisterikirja väittävät tyypiksi Bell 47G-3 B-1

 

Joo, uskon tuon kyllä mutta oudolta tuntuu silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuitenkin OH-HIM ennen Suomeen tuloaan norjalaisessa rekisterissä http://dms08.dimu.org/image/012uNXVpJnHg?dimension=600x380

Ja tässä Oulun lekohallin edustalla muutamaa päivää ennen tuhoutumistaan:

="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-hid_73.7.2.jpg.08f2b4938f2d297d824c2f3d500c4be9.jpg" />

Vielä Jounin  mainitsema OH-HSI Oulun lekohallissa helmikuussa 1979

[atta]404300_oh-hsi.79.2.efou.jpg[/atta]

 

Mikko Jaakkolan kuvaama OH-HID heinäkuussa 1973

[atta]404301_oh-hid.73.7.2.jpg[/atta]

Markku

oh-him_76.7_efou.jpg.b173742f36c3dba3ae23e5f25170d273.jpg

oh-hsi_79.2_efou.jpg.64cb0f1377e7e978c3e823288eaeb337.jpg

Vuoden 1980 kieppeillä Rauno "Rauski" Virtasen omistama RV-Aviaton lensi Malmin lentoasemalta käsin ainakin yhdellä Bell 47J helikopterilla. Usein lentäjänä toimi "Tuksu" Tukiainen. En millään muista miehen oikeaa etunimeä.

 

Erkkihän se. Mutta Tuksuna kaikki hänet tunsivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuitenkin OH-HIM ennen Suomeen tuloaan norjalaisessa rekisterissä http://dms08.dimu.org/image/012uNXVpJnHg?dimension=600x380

 

Vielä yksi. Vuotsossa 13.7.76 tuhoutui Bell 47G-3 B-1 -tyyppinen kopteri, OH-HIM, jossa menehtyi 2 Geologisen Tutkimuslaitoksen tutkijaa. Ovat mielikuvat olivat kuitenkin  tästä kopterista sellaiset, että kopterissa olisi ollut 47J -tyyppinen metallikabiini G-mallin pleksikuvun sijaan. Kaputissa koneessa oli ollut 4 ihmistä, kun normi-G -mallin pitäisi olla vaan 3-paikkainen. Tiedossani on, että ainakin varhaisempia 47-malleja oli päivitetty uudemmiksi varsioiksi, mutta en osaa selittää mitä tämän kohdalla on tapahtunut ja miksi tyyppimerkintä ei ole muuttunut.

 

Kuvatekstissä kylläkin sanotaan "Bell 47 J Ranger LN-ORA": http://digitaltmuseum.no/021015693968/ett-helikopter-pa-bakken-bell-47-j-ranger-ln-ora-fra-helikopter-service-sno-pa-bakken ;)

 

C/N 2834 näyttää olleen myös USA:n rekisterissä 7.5.1964 saakka tunnuksella N73937 ja sillekin löytyy netistä sekä 47J-2 Ranger että 47G-3B-1 tyyppejä. Epäilen kuitenkin, että mahdollinen tyyppimuutos on tehty Norjassa onnettomuuden jälkeisen korjauksen yhteydessä, sillä LN-ORA:lle on sattunut parikin haaveria, joissa syntyneiden vaurioiden laajuudesta en tosin tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1-oh-hig_001-001.jpg.a861903e15410c6b81097619d4cad4a6.jpg

             Tässäpä pari kuvaa OH-HIG:stä, jotka on otettu Ilomantsin urheilukentällä 9.2.1975. Kone oli tekemässä yleisölennätyksiä paikkakunnalla. Oltiin tietysti kyydissä siskon kanssa viiden minuutin lennolla.  Kuvat on otettu halvalla Coca-Cola-tyyppisellä kamerallani, joten ne eivät ole mitenkään laadukkaita. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään