Esa Sairio

Tervetuloa Mogadishuun (Oli mm. Re: Tulevia ilmailuohjelmia radiosta ja televisiosta)

34 viestiä aiheessa

Hesarin toimittaja kehui olevan paras hänen näkemänsä tv-elokuva. Ja täydet pisteet.

Kun noin laitetaan, niin pakko se on katsastaa...

 

Edit:

Katsottu on. Olin positiivisesti yllättynyt. Hyvä elokuvana ja ilmailun näkökulmastakin homma oli toteutettu hyvin. Minun silmään ei sattunut sellaisia kämmejä, mitä näkee usein monikertaisilla budjeteilla toteutetuissa ns. hollywood -tuotannoissa. Päinvastoin, ihmetytti miten kaikki otokset oli toteutettu niin hienosti vanhalla Lufthansan 737:lla? Olisko ollut jokin aito "museokone" kuvauksissa?

 

Kuitenkin: 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli ja meni Tervetuloa Mogadishuun-niminen dokkarithilleri teemalta, joka kerto Luffen (Lufthansan) siepatusta lennosta 1977 reittilennolla Las-Palmas - Frankfurt.

Ohjelman näkee 14 päivän ajan osoitteessa:

http://areena.yle.fi/video/333392

 

Intensiivinen leffa. Epookkifiilis oli yksityiskohtiaan myöten aito, vaikka leffa oli  varsin uusi (2008).

 

Nyt tulee päivän kyssäri. Noin 1h 25 min kohdalla on kohtaus, jossa joukot treenaavat koneen valtaamista. Harjoitusalustana on arabialaisen(?) yhtiön väreissä oleva Höyry-Caravelle. Kuka selvittää ekana, mistä yksilöstä on kyse!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea leffa! Ja mikä parasta, lienee ollut lähes dokumentaarisesti todellisuuteen perustuva - siis minun makuuni.

 

Mitä tuohon koneeseen tulee, niin elokuvan lopussahan mainittiinkin, että se kyseissä kaappauksessa ollut yksilökin lentää edelleen Etelä-Afrikassa rahtikoneena. Eihän lentokoneelle ikä välttämättä ole riskitekijä, jos huollot ja peruskorjaukset tehdään tunnollisesti. Itse asiassa aivan uusi kone on (ainakin teoriassa) paljon riskimpi peli.

 

Nykyajassa minua hirvittää nimenomaan tämä ylettömän kilpailun mukanaan tuoma mahdollisuus säästää huolto- ja korjauskuluissa tai vaikkapa lentävän henkilökunnan ammattitaidossa, lepoajoissa, jne.

 

Maailman pitäisi olla meitä ihmisiä varten (lentäjät ja matkustajat) eikä lento- ja muiden yhtiöiden voittojen maksimointia varten.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intensiivinen leffa. Epookkifiilis oli yksityiskohtiaan myöten aito, vaikka leffa oli  varsin uusi (2008).

 

Nyt tulee päivän kyssäri. Noin 1h 25 min kohdalla on kohtaus, jossa joukot treenaavat koneen valtaamista. Harjoitusalustana on arabialaisen(?) yhtiön väreissä oleva Höyry-Caravelle. Kuka selvittää ekana, mistä yksilöstä on kyse!

Eikös tuossa vilahda pari kertaa caravellen rekkari, jos silla löytyisi jotain? Muuten kysyisin, miksi nuo terroristit kaatoivat juomat matkustajien päälle, oliko syynä vain niiden alistaminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa vilahda pari kertaa caravellen rekkari, jos silla löytyisi jotain? Muuten kysyisin, miksi nuo terroristit kaatoivat juomat matkustajien päälle, oliko syynä vain niiden alistaminen?

 

Olisikohan kyseessä tämä Royal Air Marocin yksilö: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=444324

 

Kuva on otettu 2006 Casablancassa, joka lienee koneen (CN-CCX) loppusijoituspaikka. Videokuvasta on aika vaikea tunnistaa rekkaria.

 

Eiköhän väkijuomien valellulla pyritty alistamisen lisäksi myös pyroteknisiin päämääriin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä mietin sitä että mistä vanha kone oli saati Lufthansan väreissä filmiin? Kyseessä oli kuitenkin sen veraan vanha 737 ettei niitä lennä enään kyseisen yhtön väreissä, missään päin. Filmimateriaali koneesta näytti kuitenkin tuoreemmalle, joten en usko että kuvaksissa olisi käytetty mitään vanhoja promofilmejäkään.

 

Orginaalin kaappauskoneen historiasta vielä:

 

D-ABCE

 

Serial 20254

Line Number  230

   

First Flight  07.01.70

Delivery Date  12.01.70

   

Model 737-230QC

Airline Lufthansa

Status Left Fleet

   

All Registrations D-ABCE Lufthansa

N302XV CGA-Presidential AW

N302XV TAN AL lsd

F-GFVJ Intercargo S lsd

F-GFVJ l Aeropostale

9M-PMQ TransMile

9M-PMQ Garuda lsd

9M-PMQ TransMile ret

PT-MTB TAF Linhas Aereas: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=683761

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pettääkö muistini taas kerran, eikös tuo ole tullut jo aikaisemminkin Suomen Tv-stä  :o

Eikös tuossa pätkässä ollut muutama autenttinenkin otos.... kuvattu tornista

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaha... olisikohan jo vanhalla dementia, näkö, kuulo, tms. päässyt pahenemaan siihen vaiheeseen, että Etelä-Amerikka muuttuu Etelä-Afrikaksi?

;D

Eiköhän kömmähdys ole sattunut jossakin muualla, tai sitten pitää ruveta vanhuuden ongelmien iskeneen tännekin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisi hyvinkin olla, sillä kyseisen elokuvan yksi kuvauspaikoista on juurikin Casablanca. IMDB ei tiennyt koneyksilöistä tarkemmin.

 

Asiaa tarkemmin tutkittuani ja tukeuduttuani Weggin loisteliaaseen Caravelle-historiikkiin, perun aikaisemman arvailuni. Kysymyksessä taitaa kuitenkin olla Royal Air Marocon toinen Casablancassa majaileva Caravelle eli CN-CCZ (No 195).  CCZ on viimeisiä Avoneilla varustettuja III-tyypin koneita (tullut RAM:lle vuonna 1965).

 

Weggin mukaan Charlie Zulu on maadoitettu 1978, käytetty sen jälkeen maakoulutuksessa 1993 asti, jonka jälkeen varastoitu. Oheisen leffakaappauksen Caravelle näyttääkin olevan hieman paremmassa hapessa kuin aikaisemmassa kuvassa ollut CCX.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli ja meni Tervetuloa Mogadishuun-niminen dokkarithilleri teemalta, joka kerto Luffen (Lufthansan) siepatusta lennosta 1977 reittilennolla Las-Palmas - Frankfurt.

Ohjelman näkee 14 päivän ajan osoitteessa:

http://areena.yle.fi/video/333392

 

 

Ja Teemalta se tulee jälleen tänään kello 20:00

Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa tarkemmin tutkittuani ja tukeuduttuani Weggin loisteliaaseen Caravelle-historiikkiin, perun aikaisemman arvailuni. Kysymyksessä taitaa kuitenkin olla Royal Air Marocon toinen Casablancassa majaileva Caravelle eli CN-CCZ (No 195).  CCZ on viimeisiä Avoneilla varustettuja III-tyypin koneita (tullut RAM:lle vuonna 1965).

 

Weggin mukaan Charlie Zulu on maadoitettu 1978, käytetty sen jälkeen maakoulutuksessa 1993 asti, jonka jälkeen varastoitu. Oheisen leffakaappauksen Caravelle näyttääkin olevan hieman paremmassa hapessa kuin aikaisemmassa kuvassa ollut CCX.

Epäilen suuresti, jos elokuvassa näkyneeseen nokkatelineluukkuun on uskomista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen suuresti, jos elokuvassa näkyneeseen nokkatelineluukkuun on uskomista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nyt panit Klaus pahan. En huomannutkaan tuota telineluukun OZ:ia. Royal Air Marocolta ei myöskään löydy tuolla tunnuksella ollutta Caravellea. Ellei sitten kyseessä ole joku paikallinen erityistapa lyhentää koneen mahdollinen tunnus (CN-CCZ).

 

Kuvassasi näkyy myös oven kyljessä teksti Air Arab. Tämän niminen yhtiö ei myöskään ole ole koskaan operoinut Caravelleilla eli ongelma on vakavampi kuin aavistinkaan..

 

Nyt pitää lähteä kylään. Ratkokaapa veljet ja sisaret sillä välin tämä ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuvassasi näkyy myös oven kyljessä teksti Air Arab. Tämän niminen yhtiö ei myöskään ole ole koskaan operoinut Caravelleilla eli ongelma on vakavampi kuin aavistinkaan..

 

 

Nyt huomaan käyväni itseni kanssa tätä  tunnistamiskeskustelua. Pitäisikö jo huolestua?

 

Klausin lähettämässä kuvassa on mielenkiintoista Caravellen ovensuussa vilahtava Air Arab -teksti. Videolta katsottuna koko teksti on Royal Air Arab. Tällaista yhtiötä ei tietääkseni ole ollut  olemassa. Lisäksi CCX:n kuvissa näkyy, että alunperin em. paikalla on lukenut Royal Air Maroc. Konen alkuperäisen operaattorin nimi on siis tietoisesti haluttu häivyttää.

 

Voisiko olla, että samalla on myös hieman modifioitu nokkapyörän suojaa ja fiksattu CZ:stä OZ? Kaikki vain sen vuoksi, että tällaiset flygarinörtit eivät liian helposti pystyisi tunnistamaan konetta? Leffahan on varsin uusi (2008) ja voin hyvin kuvitella, että tekijät ovat osanneet kiinnittää myös tällaisiin yksityiskohtiin huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt huomaan käyväni itseni kanssa tätä  tunnistamiskeskustelua. Pitäisikö jo huolestua?

 

Klausin lähettämässä kuvassa on mielenkiintoista Caravellen ovensuussa vilahtava Air Arab -teksti. Videolta katsottuna koko teksti on Royal Air Arab. Tällaista yhtiötä ei tietääkseni ole ollut  olemassa. Lisäksi CCX:n kuvissa näkyy, että alunperin em. paikalla on lukenut Royal Air Maroc. Konen alkuperäisen operaattorin nimi on siis tietoisesti haluttu häivyttää.

 

Voisiko olla, että samalla on myös hieman modifioitu nokkapyörän suojaa ja fiksattu CZ:stä OZ? Kaikki vain sen vuoksi, että tällaiset flygarinörtit eivät liian helposti pystyisi tunnistamaan konetta? Leffahan on varsin uusi (2008) ja voin hyvin kuvitella, että tekijät ovat osanneet kiinnittää myös tällaisiin yksityiskohtiin huomiota.

Oven vasemmalla puolella olevassa tekstissä on suurempi tyhjä väli toisen ja kolmannen sanan välillä kuin ensimmäisen ja toisen sanan välillä. Lisäksi arab sanan toinen a näyttää erilaiselta muihin a-kirjaimiin verrattuna.Onko kolmatta sanaa fixattu Maroc -> arab ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

On Caravelle varmaankin CN-CCZ vaikka toisin yritinkin uskotella.

Elokuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa.  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi arab sanan toinen a näyttää erilaiselta muihin a-kirjaimiin verrattuna.Onko kolmatta sanaa fixattu Maroc -> arab ?

 

 

Näin ilmeisestikin on juuri tapahtunut. Ehdotuksesi osuus hyvin yhteen myös CCX:stä olevan kuvan kanssa. Tarkkaan syynäämällä näkee, että Maroc sana on sijainnut juuri samalla kohdalla, mitä itsekin ehdotat:

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=444324

 

Pyöräluukun tunnus jää edelleen hämäräksi. Mutta epäilen vahvasti, että senkin kohdalla on harjoitettu tietoista harhauttamista. Nyt ei puutukaan enää muuta, kuin että joku forumilainen tekee tarkastusmatkan Casablancaan ja vahvistaa nämä epäilyt. Voisitko Klaus harkita reissua?

 

Voisit tsekata, löytyvätkö CCZ ja CCX edelleen sieltä. Erityisen huolellisesti tarkastaisit, onko  CCZ:n oven karmissa ja telineluukussa nähtävissä jälkiä elokuvamiesten fiksauksista. Vasta sen jälkeen päästään  tämänkin asian kanssa lopulliseen rauhaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wiki tietää kertoa tällaista:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle

 

"Two Caravelles are stored at the Royal Air Maroc training facilities at Mohammed V International Airport in Casablanca. Registrations are CN-CCZ [5] which seems in a slightly better condition, and CN-CCX [6]. Both have been used for training purposes. One of them, CN-CCZ, briefly appears in the 2008 German movie "Mogadischu"."

 

Mihin tieto perustuu, ei tietenkään ole selvää.

 

 

CCZ koneen kuvassa yhtiön nimi on maalattu ainakin oikeaan kylkeen hieman toisenlaisilla aakkosilla:

 

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=444327

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mihin tieto perustuu, ei tietenkään ole selvää.

 

 

CCZ koneen kuvassa yhtiön nimi on maalattu ainakin oikeaan kylkeen hieman toisenlaisilla aakkosilla:

 

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=444327

 

 

Kaikki - Wikipediaa myöten  -näyttää viittaavan siihen, että leffassa esiintynyt kone on tosiaan CCZ. Wegg puolestaan tietää kertoa, että RAM tapasi maalata yhtiön nimen oikealla puolelle arabialaisilla aakkosilla ja vasemmalle roomalaisilla. Ilmeisesti tästä syystä myös etuoven karmiin oli varmuuden vuoksi vielä lisätty länsimaisille matkustajille selkokielisempi yhtiön nimi. Joka siis leffassa oli muutettu muotoon Royal Air Arab.

 

Eiköhän tämä asia ole nyt tullut melkoisen loppuun käsitellyksi. Toki Klaus voi hyvin vielä tehdä tarkastusmatkan Casablancan kentälle. Kahden vanhan höyrycaravellen lisäksi siellä pitäisi majailla myös Lockheed Constellationin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään