22 viestiä aiheessa

Pirkanmaan Ilmavoimien F-15 Jämillä 1.8.2009

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pilottina Janne Seppänen, Tampere.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumankauta! Upea laite ja upeat kuvat!

 

Näytin juniorille (10v +) alkaen kakkoskuvasta ja ilme oli hyvin hämmästynyt kun huomasi ettei pilottia näkynytkaan neloskuvassa.

Ilme oli näkemisen arvoinen kun se sitten kysyi että missä ihmeessä se pilotti on, jolloin näytin viimeisen kuvan.

Oli pienellä ihmisellä jännä ilme!

 

Huimia kuvia! Tuima kone!  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa minulla tuuria nähdä tuon koneen ensilento ja voin sanoa, että aivan uskomaton kone! Se on "vain" 2,8m pitkä, tyhjäpaino 20kg+ ja siipipinta-ala huikea. Lentää kauniisti ja näyttää varsin aidolta ilmassa. 2 kpl suihkumoottoreita tuo myös aika hyvän äänen.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, kyl tommonen pistää kateeksi. Mulla kun on vaan metrinen sähkökäyttöinen cessna  ;D

Kuvat oli hyvät, ääniä olisin kyl kaivannut =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, kyl tommonen pistää kateeksi. Mulla kun on vaan metrinen sähkökäyttöinen cessna  ;D

Kuvat oli hyvät, ääniä olisin kyl kaivannut =)

 

Ääniä luvassa perjantaina 14.7 noin suunnilleen puolilta päivin, kun F-15 ja F-16  starttaavat Jämiltä. Ota kamera mukaan ja tuu Jämille.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkanmaan Ilmavoimien harjoituksia Jämillä pe 14.7.2009:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harjoitukset jatkuvat tänään, 15.8.2009. F-15:n lisäksi saatamme nähdä L-39:n ensilennon, vihdoinkin..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat olit Taneli saanut otettua. Oliko nää ne Boogien aikana otetut?

Laita ne Hornetti ja F-16 kuvatkin.

T: Tomppa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat olit Taneli saanut otettua. Oliko nää ne Boogien aikana otetut?

Laita ne Hornetti ja F-16 kuvatkin.

T: Tomppa

 

 

Nuo ensimmäiset oli boogien aikana, nää jälkimmäiset eilen.. ja tänään jatkuu ainakin niin pitkään kuin kerosiinia riittää, ei oo enää kuin sata litraa jäljellä.. siis sata minuuttia lentoaikaa.. tarvii kohta lähteä shoppailemaan JET A-1 -kauppaan  ;D . Uusia F-16 kuvia ei oikein oo, keskityin enemmän tähän uuteen koneeseen, ja eilen kärsityn laskeutumisvaurion vuoksi F-16:sta lentoihin tuli pikku tauko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää..  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei puutu enää kuin pilotti..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka täällä foorumilla onkin joskus kirjoitettu, ettei ole mitään pointtia sanoa pelkästään "hyviä kuvia", vaan antaa mieluummin jotain parannusehdotuksia kuvaajalle, niin siitäkin huolimatta sanon tämän.

 

Hyviä kuvia! Ja upea kone, toivottavasti ens kesänä viimein onnistun järjestämään itteni johonkin jet meettiin, kun tänäkään kesänä en siinä onnistunut. :(

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuule tekis mieli sanoa sanonkomämitä  :P

Tänään olis kerenny käymään tuolla jos olis hokassu... mutta onneks olit napsinut tukun upeita kuvia nähtäville.

 

Tuosta ei paljoa enää R/C koneet parane.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin jopa, että Tanelin eilisistä kuvista (vastaus #5) ensimmäisistä kolmesta kuvasta mikään ei juuri parane...

 

Mahtavat jättökiehkurat ja savut. Kiitos Taneli!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin jopa, että Tanelin eilisistä kuvista (vastaus #5) ensimmäisistä kolmesta kuvasta mikään ei juuri parane...

 

Mahtavat jättökiehkurat ja savut. Kiitos Taneli!

 

Joo, toisen kuva sarjan ekakuva tuo mieleen Top Gunin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältä näyttää! Tossa kuvia katsellessa mieleni sopukoista kumpusi kysymys:

 

Olen R/C kulttuuria sivusilmällä seuratessani huomannut, että koneet pyritään tekemään niin ulkokuoreltaan, että mahdollisesti myös lento-ominaisuuksiltaankin esikuviensa mukaisiksi. Wanhemmissa potkurikoneissa tämän ymmärrän, mutta kuinkas nämä suihkukoneet?

Aerodynamiikan oppien mukaan kone on joko stabiili tai epä-stabiili. Ja nykyhävittäjät pyritään tekemään juurikin epä-stabiileiksi, jotta liikehdintäkyky paranee. Tästä syystä ohjaajan lisäksi koneissa on usein mankkarit pitämässä koneen ylipäätään oikeinpäin ja kuskilla lapaset kädessä.  ;)

 

Kuinka siis on mahdollista, että kone joka "oikeassa maailmassa" tarvitsee taikalaatikon pysyäkseen ilmassa, pystyy R/C maailmassa lentämään vallan mainiosti?

 

Ymmärrettävästi kuljettajalla on muutenkin oltava lennonohjaustietokone korvien välissä. Miten muuten tollasen sataa-kahtasataa lentävän pystyy edes hallitsemaan?  :laugh: Hatunnosto lennättäjälle! Helppo se on isompi kone pitää ilmassa hitain liikkein, mutta monelta mini-F-15:en lennättäminen saisi sormet suuhun ja sen mukana koneen naapurin kukkapuskaan 30 kilometrin päähän...

 

Lisää kuvia muistakin koneista!

 

-Mikko-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentoidaan noita lennokin ominaisuuksia.

Lennokki rakennetaan mahdollisimman stabiiliks,i jolloin se on hallittavissa "helposti"! Vaikeudeksi luetaan koneeseen sijoitetun rahan miettiminen lennonaikana ::)

Tämän jälkeen kytketään koneeseen" FlyBy langat"??? eli gyroja , jotka helpottavat ohjaamista mikäli siirretään painopistettä taaksepäin.

Tuolla painopisteensiirrolla koneesta saadaan kerkempi korkeusperäsimen suhteen, jolloin se pystyy tekemään tiukemman silmukan.

Koneen painohan ei usein ole suhteessa vaan on huomattavasti kevyempi, kuin oikea. Aerodynamiikan tuntevat voivat kertoa miten ilma käyttäytyy lennokin kohdalla.

Olen käsittänyt, että lennokissa ilma olisi käytökseltään "paksumpaa" mutta saatan toki puhua pehmoisiakin :-[

 

Onhan noita turbaaneita tutkattua ja yli neljäsataa on kellotettu joten kovin kulkevat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Stabiilisuus/epästabiilisuus on puhtaasti painopistekysymys. Mikä tahansa värkki on stabiili kun painopiste on riittävän edessä ja vastaavasti epästabiili kun painopiste on riittävän takana. Tämä siis jos se värkki ylipäänsä on luotu lentämään...

 

Gyroilla voidaan Mikon kertoman lisäksi eliminoida tuulenpuuskien vaikutusta sekä lennokin mahdollista luontaista heilumista. Esim. meikäläisen F-16 heiluttaa peräänsä puolelta toiselle lentäessään ja siitä pääsee eroon laittamalla gyron sivuperäsimelle ja säätämällä sen kohdalleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, tämä selventää jo huomattavasti! Kiitos tästä.  :thmbup:

 

Aeromystiikan tunneilla tuli itsekin laskeskeltua painopisteitä ja tarvittavia nopeuksia mm. mummolan ladonovelle, kaikki mitä se tarvitsisi lentääkseen.

Ilmeisesti siipipinta-ala on kans yks merkittävimmistä tekijöistä (painon ohella), mutta vaikuttaako siiven muoto paljonkin? Nuolimuoto ja varsinkin siiven profiili?

Ja miten korkealle noilla pääsee? Onko lähettimestä vai moottoreista kiinni?

 

Liikaa pyörii pienessä päässä taas kysymyksiä, pakko kai mennä kentänlaitaan nykimään setiä hihoista ja tutkimaan itse.

Tais R/C-kärpänen käydä kiinni kuvien myötä...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Mikko!

 

Kaikkiin kysymyksiisi käy yksi vastaus: Kokeile niin tiedät  ;D ;D ;D

 

Lennokin saa lentämään ilman tiedettä. Teet vaan jonkun toimivaksi todetun näköisen ja laitat tärkeät asiat kohdalleen niin se lentää ilman että tarvitsee laskea ainoatakaan laskua tai etsiä sitä parasta mahdollista profiilia. Ladonovikin lentää kun lisäät siihen sivuvakaajan ettei se lähde sivuluisuun. Hevosvoimia riittävästi, niin no problem.

 

Korkeutta rajoittaa pilotin näkökyky edellyttäen että käytetään kunnollisia radiolaitteita...

 

Suosittelisin lähintä lennokkikerhoa pikaisen vierailun kohteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Liikaa pyörii pienessä päässä taas kysymyksiä, pakko kai mennä kentänlaitaan nykimään setiä hihoista ja tutkimaan itse.

Tais R/C-kärpänen käydä kiinni kuvien myötä...  :laugh:

 

näinpä, tuttu tunne... mutta varovaisuutta hyvä veli, se kun puree niin se on menoa sitten :D

Kiitettävästi olen saanut itse apuja, rakennellut nyt sitten kaksi konetta tänä kesänä (okei, toisen tekniikka on vielä tossa lindingerin pussissa), ja kolmas odottaa pöydällä...

ei muuta ku kentälle ja lähimpään kerhoon yhteys!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla