Tero Lähdesmäki

Helikoptereista...

16 viestiä aiheessa

Tänään tuli ranskalaiselta TV5:lta hyvä dokumentti Helikoptereista, lähinnä niiden kehityksestä ihan ensimmäisistä viritelmistä nykykoptereihin. Vaikka sanaakaan en ymmärtänyt, kuvat puhuivat jälleen hyvin puolestaan... ;)

 

Yksi asia noissa varhaisissa koptereissa jäi ihmetyttämään. Minun aiempi käsitys on näet ollut se, että helikopterissa täytyy aina olla jokin laite, joka kumoaa sen pääroottorin aiheuttaman väännön kopterin runkoon. Muutoinhan runko pyörisi holtittomasti, eikös juu?

 

Tuonhan voi toteuttaa tietysti perinteisesti peräroottorilla, tai sitten päällekkäin, eri suuntiin pyörivillä roottoreilla (Kamov KA-27), tai sitten ne voi sijoittaa peräkkäin (CH-47 Chinook)......mutta miten hemmetissä tämä toimii???

 

http://www.rollmodels.net/nbookreview/classicpubs/helicopter/helicptrbook.php

 

Eikös tuommoisen viritelmän pitäisi kaiken järjen mukaan olla täysin ohjauskyvytön? Tuommoisilla ne kuitenkin lenteli siinä ranskalaisdokkarissakin kuin vettä vaan. Että toimii...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään katsoen, tuo voisi olla ennemminkin autogiro-periaatteella toimiva tuo kopteri, jolloin ei tarvittaisi pyrstöroottoria. Mutta autogirohan ei olekkaan helikopteri, joten tuskin se sitten olisi helikoptereista kertovassa kirjassa ::) (Olipa hassusti selitetty)

 

Mutta entäs jos tuolla rungon sisässä on potkuri, joka puhaltaa ilmavirtaa tuolle suhteellisen suurelle peräsimelle, ja sitä peräsintä liikuttelemalla saataisiin ko. vekotin pysymään aloillaan. No, tuo nyt on pelkkää arvailua, enkä edes tiedä toimisiko se, mutta ainahan saa yrittää :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään katsoen, tuo voisi olla ennemminkin autogiro-periaatteella toimiva tuo kopteri, jolloin ei tarvittaisi pyrstöroottoria.

 

Mutta eikös autogiroissakin ole se eteenpäin tuontävä potkuri? Tuossa kun ei sellaista näyttäisi olevan, eikä ainakaan niissä mitä siinä dokkarissa oli, ollut sellaista... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopisikohan tässä välissä kysyä, kun on monesti askarruttanut mieltä se että mitenkäs nuita helikoptereita ohjaillaan? Ilmeisesti sen takapotkurin kierroksia säätämällä saadaan kopterin nokkaa käännettyä oikealle ja vasemalle, mutta mitenkäs sitten sitä saadaan kallistettua etee/taakse ja oikealle/vasemmalle?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti sen takapotkurin kierroksia säätämällä saadaan kopterin nokkaa käännettyä oikealle ja vasemalle,

 

Ei kait niitä kierroksia säädetä, vaan lapakulmia?

 

Kaikenlaista kivaa helikopterien toimintaperiaatteesta kuvien kera löytyy mm. täältä:

 

http://www.helis.com/howflies/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta miten hemmetissä tämä toimii???

 

Kyseinen laite on Flettner Fl 282 Kolibri. Vitsi piilee siinä, että laitteessa on kaksi kaksilapaista roottoria vierekkäin vähän vinossa, ja ne pyörivät sitten lomittain eri suuntiin. Tuossakin kuvassa ne erottuvat, lisää kuvia mm. http://www.vrtulnik.cz/flettner282.htm .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen laite on Flettner Fl 282 Kolibri. Vitsi piilee siinä, että laitteessa on kaksi kaksilapaista roottoria vierekkäin vähän vinossa, ja ne pyörivät sitten lomittain eri suuntiin. Tuossakin kuvassa ne erottuvat, lisää kuvia mm. http://www.vrtulnik.cz/flettner282.htm .

 

Just hoksasin saman asian, kun vähän aikaa tutkiskelin, mutta jälleen kerran myöhässä. Lähes samaa systeemiä käytetään nykyään esim Kaman K-1200 K-maxissa.

 

Tästä kuvasta näyttää vielä suht normaalilta:

http://www.airliners.net/open.file/415518/M/

 

Kun tämä kuva sitten paljastaa totuuden:

http://www.airliners.net/open.file/413085/M/

 

Tuo Kaman on muutenkin varsin villin näköinen luomus:

http://www.airliners.net/open.file/369357/L/

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=Kaman%20K-1200%20K-Max&distinct_entry=true

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen laite on Flettner Fl 282 Kolibri. Vitsi piilee siinä, että laitteessa on kaksi kaksilapaista roottoria vierekkäin vähän vinossa, ja ne pyörivät sitten lomittain eri suuntiin.

 

Avot!

 

No pitäähän ne fysiikan lait edelleen paikkansa... ;D

 

Ilmeisesti sama periaate oli niissä 20-luvun laitteissakin sitten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just hoksasin saman asian, kun vähän aikaa tutkiskelin, mutta jälleen kerran myöhässä. Lähes samaa systeemiä käytetään nykyään esim Kaman K-1200 K-maxissa.

 

Tästä kuvasta näyttää vielä suht normaalilta:

http://www.airliners.net/open.file/415518/M/

 

Kun tämä kuva sitten paljastaa totuuden:

http://www.airliners.net/open.file/413085/M/

 

Tuo Kaman on muutenkin varsin villin näköinen luomus:

http://www.airliners.net/open.file/369357/L/

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=Kaman%20K-1200%20K-Max&distinct_entry=true

 

 

Ei voisi rumempaa helikopteria löytää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh huh mitä vehkeitä. *pyyhkii hikeä otsaltaan* :o :o

 

Jos lentokoneista sopii puhua, ei se mitään, puhun silti. Eli eikös joskus sotien aikana sotakoneissa, joissa kk oli rungossa, piti tietysti käyttää jonkinlaista ajoitusta kk:n ja potkurin suhteen? Muutoinhan lentäjäparka olisi ampunut itsensä alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh huh mitä vehkeitä. *pyyhkii hikeä otsaltaan* :o :o

 

Jos lentokoneista sopii puhua, ei se mitään, puhun silti. Eli eikös joskus sotien aikana sotakoneissa, joissa kk oli rungossa, piti tietysti käyttää jonkinlaista ajoitusta kk:n ja potkurin suhteen? Muutoinhan lentäjäparka olisi ampunut itsensä alas.

 

Olet oikeassa. Koneissa oli jonkinlainen "tahdistin", joka huolehti siitä, ettei kk:n kuulat osu potkuriin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan esimerkiksi toi Kamov Ka-27.

 

Eikös tuollanen järjestely aiheuta ongelmia, kun ylemmän roottorin virtaukset ja pyörteet lyövät alempaa?? Meinaan, ei tunnu kovin vakaalta/tehokkaalta tuo alempi roottori. Kertokaas nyt viisaammat, minkälaisia efektejä alempaan roottoriin vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas vanha ketju, mutta kun en koptereista juuri mitään tiedä, niin tuli lainattua uusimmat Rotor & Wingin numerot ja Defence Helicopter-lehti, joissa on tietoa tästäkin viimeksi esitetystä kysymyksestä.

 

Sikorskyn uusimman viritelmän, jolla pyritään nostamaan kopterin nopeutta 250 KTSiin tai yli, tiedoissa mainitaan, että päällekkäisten, eri suuntiin pyörivien roottorien lavat pikemminkin tasaavat toistensa vaikutusta. Eli matkasuuntaan nähden taaksepäin menevän lavan nostokyvyn väheneminen/sakkaus kompensoituu sillä, että toisen roottorin lapa menee samalla hetkellä eteenpäin, jolloin sen nostovoima lisääntyy.

 

Siis, jos nyt ymmärsin oikein.

 

Lehdissä on myös juttua tuosta rumaksi haukutusta Kamanin K-MAX-kopterista, jossa on kaksi vierekkäistä synkassa limittäin pyörivää roottoria. Kyseinen vehje on juuri nyt ajankohtainen, koska se on jo alunperin suunniteltu nostamaan suuria kuormia.

Kaman, Superior Helicopter LLC ja Kawak ovat suunnitelleet kapean kopterirungon ympärille pika-asennettavan vesitankin, joka vetää 2660 litraa vettä suoraan moottorin välityksestä voimansa ottavalla imupumppu-letkusysteemillä 25 sekunnissa, ja kopteri pystyy täydellä kuormallakin leijumaan metsäpalon yläpuolella ja pudottamaan vesilastin kerralla tarkasti kohteeseen, tai sitten kahdessa tai useammassa  eri erässä mikäli tulitilanne niin edellyttää.

 

Ymmärsin niin, että palonsammutuskoneet (siis kiinteäsiipiset) joutuvat tietysti pudottamaan vesilastinsa vauhdissa, mikä hajoittaa vesilastin liian laajalle tai menee ohi kohteen, eivätkä muut palontorjuntakopterit välttämättä pysty leijumaan paikallaan täydessä kuormassa nekään.

 

K-MAXin tämä versio on ristitty FIREMAX:iksi. Enemmän tietoa googlaamalla "Firemax helicopter".

 

A.nettiin ei kai vielä ole kuvia tästä uusimmasta versiosta ehtinyt.. K-MAXistä, 1 pilotin kopterista, jossa on iso kupla ohjaamon vasemmalla puolella helpottamassa näkyvyyttä alaspäin, kuvia esim.

 

http://www.airliners.net/open.file/460042/L/

http://www.airliners.net/open.file/461593/L/

http://www.airliners.net/open.file/633359/L/

 

Siis ruma ankanpoikanen, mutta tehokas myös metsätalous- ja SAR-kopterina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään