Mika Koski

MiG-21:sen "kolmen akselin viiksi"

8 viestiä aiheessa

Olen kuullut, että Suomen MiG:eissäkin olisi ollut tuollainen mittari. Jos näin, niin mikä se oli, miten toimi ja miten sitä käytettiin (mittarilennossa)?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko viiksi+kuula+variometri-yhdistelmää? Sellainen taisi olla joskus myynnissä Tikkakosken Kasinhännässä. Eikös sitä käytetty ihan samalviisii, kuin jos variometri olisi ollut oma mittarinsa, eli esim. vaakakaarto = variometri nollassa, viiksi kaarron suunnassa ja kuula keskellä...

 

Sinänsä näppärää, että nuo olivat yhteisessä katselusuunnassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko viiksi+kuula+variometri-yhdistelmää?

 

En mää tiedä mitä mää tarkoitan.  :D

 

Juu tuollaisen mittarin olen nähnyt ja esim. PZL teki niitä purkkareitten pilvilentomittareiksi. Olen ymmärtänyt isojen poikien jutuista mm. liittyen Tammisaaren MiG turmaan, että MiGissä olisi ollut keinohorisontin tukena/tilalla sellainen gyrohärveli, joka näyttää nokan kierron horisontin suhteen (ns. normi viiksi) ja vertikaalisen liikkeen sekä myös jonkin "kolmannen akselin" mikä ikinä se voikaan olla (=pitkittäisakseli eli kiihtyvyys?)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, siinä vierellä on kyl tällainen:

[ attachment removed / expired ]

 

Ymmärtääkseni venäläisillä oli tapana toteuttaa keinohorisontti niin, että horisonttirulla ei kallistele, vaan ainoastaan tuo lanka siinä päällä. Konetta siis ikäänkuin katsotaan ulkoa päin. Voisi kuvitella asennontajun säilyvän paremmin (verrattuna länsimaiseen perinteiseen adiin), kun koneen nokka on kovin pystyssä.

 

Ehkäpä asia ei tässä olekaan niin, vaan rulla kallistelee "sisältä näkyvän" horisontin tahdissa. Silloinhan tuo lankahäkkyrä voisi palvella kaartomittarina.

 

Tuossa on myös kuula, jonka olen ymmärtänyt ihan luisumittariksi.

 

Voi hyvinkin olla, että puhun sekä ohi aiheen että puutaheinää  :-[ mutta jännä nähdä, milloin ensimmäinen tositietäjä avaa kirjallisen arkkunsa!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kuullut oikein.

 

Suomalaisissa MG:ssä oli tosiaan tuollainen kolmen akselin mittari. Sen nimi oli Da-200 ja se oli tosi hyvä ja käytännöllinen peli. Siinä oli kuula, viiksi ja variometri samassa nipussa. Yhdellä silmäyksellä (esim vajaamittarilennossa) sai todella hyvän kuvan koneen asennosta ja liikesuunnasta.

 

Venäläinen keinohorisontti toimi juuri niinkuin Juha tuossa kertoi. Eli länsimaisiin verrattuna väärinpäin. Itse en juurikaan Suomessa olevilla Uunoilla (siis modifioimaton versio) ehtinyt lentää, joten ihan rinta kaarella en mene niiden paremmuutta vertailemaan keskenään. Venäläiset itse arvostivat enemmän länimaista ADI:a ja heidän mielestään se antoi paremman (luonnollisemman) kuvan koneen asennosta.

 

Miki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisissa MG:ssä oli tosiaan tuollainen kolmen akselin mittari. Sen nimi oli Da-200 ja se oli tosi hyvä ja käytännöllinen peli. Siinä oli kuula, viiksi ja variometri samassa nipussa. Yhdellä silmäyksellä (esim vajaamittarilennossa) sai todella hyvän kuvan koneen asennosta ja liikesuunnasta.

 

Heh... tuon voin kyllä uskoa, että jos 100 m/s variometri on tapissa (suuntaan tai toiseen), niin johtopäätösten tekeminen tarvittavista korjaustoimenpiteista lienee helppoa.

 

:)

 

Vähän OT:ta... Miten tuo mittarilento MiGillä muuten? Kuinka herkästi kone reagoi nokan asennon pystysuunnan muutoksiin ts. kiihtyikö ja hidastuiko MiGi herkästi?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh... tuon voin kyllä uskoa, että jos 100 m/s variometri on tapissa (suuntaan tai toiseen), niin johtopäätösten tekeminen tarvittavista korjaustoimenpiteista lienee helppoa.

 

:)

 

Vähän OT:ta... Miten tuo mittarilento MiGillä muuten? Kuinka herkästi kone reagoi nokan asennon pystysuunnan muutoksiin ts. kiihtyikö ja hidastuiko MiGi herkästi?

 

Mika

 

Kyllä Miki on välillä aika kiihtyneessä tilassakin nähty ;D

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään