Aarno Isomäki

moottorivarjoliitäjä löysi kadonneen

39 viestiä aiheessa

Hieno homma, että löytyi  :thmbup:

Mutta miksi oli kutsuttu helikotteri kaukaa, kun olisi ollut kaksikin SAR-tukikohtaa koneineen ja miehistöineen ihan vieressä  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kopterin jälkeen paras tapa etsiä kadonneita. :)   :thmbup:

Kyllä ja muutamassa asiassa jopa parempi, eli moottorivarjoliidin on yliveto etsinnässä, pilotti voi ohjata etsintä liidintä mihin hän haluaa katsoa (eli tähystäjä erikseen ja lentäjä erikseen, ei ole kovin hyvä tapa, jollei tähystäjä pysty täysin ohjaamaan ilma-alusta mihin hän haluaa) ja katsonta-ala on aivan eri atmosfäärissä kuin lentokoneesta tai helikopterista. Ilmanopeus on pieni ja tarvittaessa pääsee hyvin alas tarkistamaan kohteen ja mikä parasta.... etsintä “lentokoneen” saat ilmaan etsintä alueelta (nytkin moottorivarjoliidin starttasi siitä samalta pellolta, missä oli poliisiautot ja muu etsintäkalusto), koska tarvittavia peltoja löytyy melkeen mistä vain ja kustannukset... minimaaliset verrattuna helikopteriin tai lentokoneisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi oli kutsuttu helikotteri kaukaa, kun olisi ollut kaksikin SAR-tukikohtaa koneineen ja miehistöineen ihan vieressä  ???

Niin ja kaiken huipuksi tulee paikalle kutsumaton pieni moottorivarjoliidin härpäke rajavartioston kopterin jälkeen ja tekee sen mitä helikopteri ei pystynyt, eli korjaa koko potin, jos tässä yhteydessä voi tuollaista sanontaa käyttää.

... Pilotti ottaa valokuvan etsittävästä (makaa ruohikossa / rämeikössä) kun hän löytää sen ja lentää pääpaikalle ja laskeutuu poliisiauton viereen ja näyttää kamerastaan valokuvan etsittävästä, kun kerran moviin (moottorivarjoliitimiin) ei ole jaettu mitään viranomais puhelimia / SAR- puhelimia, mutta käyhän se tietysti näinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin piti kysymäni, että mitä helikoptereita (tyyppisiä) siinä lähettyvillä SAR- tukikohdassa olisi ollut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja muutamassa asiassa jopa parempi, eli moottorivarjoliidin on yliveto etsinnässä, pilotti voi ohjata etsintä liidintä mihin hän haluaa katsoa (eli tähystäjä erikseen ja lentäjä erikseen, ei ole kovin hyvä tapa, jollei tähystäjä pysty täysin ohjaamaan ilma-alusta mihin hän haluaa) ja katsonta-ala on aivan eri atmosfäärissä kuin lentokoneesta tai helikopterista. Ilmanopeus on pieni ja tarvittaessa pääsee hyvin alas tarkistamaan kohteen ja mikä parasta.... etsintä “lentokoneen” saat ilmaan etsintä alueelta (nytkin moottorivarjoliidin starttasi siitä samalta pellolta, missä oli poliisiautot ja muu etsintäkalusto), koska tarvittavia peltoja löytyy melkeen mistä vain ja kustannukset... minimaaliset verrattuna helikopteriin tai lentokoneisiin.

Edes vähän... :) Mova on hyvä, mutta heko on kuitenkin parempi. Kyytiin saadaan enemmän silmäpareja, kattaa isomman alueen nopeammin (tosin liika nopeus ei oo hyväks). Lämpötutkat yms härpäkkeet saa kiinni. Hinta tosin on mitä on... Hekon saa ylös ja alas pienemmältä alueelta kuin movan. Mahdollisuuksien mukaan etsityn saa myös samalla keikalla kyytiin. Mova on kuitenkin hyvä vempele etsintöihin ja hieno homma, että kadonnut löyty.

Ps. itsekkin lentäisin movalla, jos ois vähän halvempi hankintahinta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin piti kysymäni, että mitä helikoptereita (tyyppisiä) siinä lähettyvillä SAR- tukikohdassa olisi ollut?

Suomen lentopelastusseuran alaiset vapaaehtoiset SAR-tukikohdat Pyhäsalmessa ja Ylivieskassa olisivat olleet 10-15min lennon päässä. Kalustona luonnollisesti paikallisten ilmailukerhojen koneet ja miehistöinä SLPS:n kouluttamat etsintämiehistöt. Sillä rahalla, mitä rajan kopterilla menee jo pelkästään siirtolentoihin (lienee tullut Virpiniemestä), olisi koneella lennetty etsintäkuviota tuntikaupalla... Valitettavasti tuolla seudulla ei tuota palvelua oikein osata vielä käyttää, kuten esim. täällä idemmässä, jossa koneilla on tänäkin kesänä saavutettu loistavia tuloksia etsinnöissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen lentopelastusseuran alaiset vapaaehtoiset SAR-tukikohdat Pyhäsalmessa ja Ylivieskassa olisivat olleet 10-15min lennon päässä. Kalustona luonnollisesti paikallisten ilmailukerhojen koneet ja miehistöinä SLPS:n kouluttamat etsintämiehistöt. Sillä rahalla, mitä rajan kopterilla menee jo pelkästään siirtolentoihin (lienee tullut Virpiniemestä), olisi koneella lennetty etsintäkuviota tuntikaupalla... Valitettavasti tuolla seudulla ei tuota palvelua oikein osata vielä käyttää, kuten esim. täällä idemmässä, jossa koneilla on tänäkin kesänä saavutettu loistavia tuloksia etsinnöissä.

Eli... tarkoittaako tuo, että ei yhtään helikopteria?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enkös minä juuri sanonut, että SLPS:n alaiset ilmailukerhot ja lentokoneet miehistöineen? Lähin kopteri on Oulussa (SEPE), mutta nykyisen ohjeen mukaan noita ns. lääkärikoptereita ei ensisijaisesti käytetä etsintään, ellei ole pakottava tarve. Lähtökohtaisesti etsintöihin käytetään näitä SLPS:n alaisten ilmailukerhojen lentokoneita ja helikoptereita Rajavartiolaitokselta sekä Puolustusvoimilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edes vähän... :) Mova on hyvä, mutta heko on kuitenkin parempi. Kyytiin saadaan enemmän silmäpareja, kattaa isomman alueen nopeammin (tosin liika nopeus ei oo hyväks). Lämpötutkat yms härpäkkeet saa kiinni. Hinta tosin on mitä on... Hekon saa ylös ja alas pienemmältä alueelta kuin movan. Mahdollisuuksien mukaan etsityn saa myös samalla keikalla kyytiin.

Helikopteri on paras... ehdottomasti, mutta itseasiassa en pidä noita asioita niinkään käppinä vaan MOVA:n pahin miinus on minusta sen sääherkkyys, eli yli 6m/s oleva tuuli rajoittaa jo MOVA:n käyttöä ollisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enkös minä juuri sanonut, että SLPS:n alaiset ilmailukerhot ja lentokoneet miehistöineen?

Sanoit  ;) ... mutta et vielläkään tarkentanut oliko kalustossa helikoptereita, muita kuin mainitsemasi viranomaisten sepet jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoit  ;) ... mutta et vielläkään tarkentanut oliko kalustossa helikoptereita, muita kuin mainitsemasi viranomaisten sepet jne...

Täh? Nyt en enää pysy kärryillä. Mitä sinä tarkalleen et ymmärtänyt? Lentokone on lentokone ja helikopteri helikopteri. Helikopteri ei ole lentokone, eikä päinvastoin  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö...  miten tämän nyt muotoilisi... etkö oikeasti tiedä, vai onko tuo joku sarkasmin muoto joka ei minulle avaudu?

Helikopterit ovat aika harvinainen luonnonvara. Eihän koko Suomesta löydy kovin montaa helikopteria joita käytettäisiin kadonneiden etsimiseen. Varmaan joku tällä palstalla tietää tarkan määränkin. Minä esimerkiksi asun alle 30 kilometrin päässä suurehkosta kaupungista (mahtuu 10 suurimman joukkoon Suomessa), ja täällä saa kyllä ihan vapaasti saada vaikka minkäsorttista sairaskohtausta tai joutua kolariin, ei tule helikopteria ei. Ei medi-heliä, ei Sepeä, autolla hakevat. Enkä ole kyllä kuullut että eksyneitäkään pahemmin olisi kopterilla täälläpäin haettu.

SAR-kone on ihan hyvä etsintämuoto, varsinkin kun usein se on ainut mitä on saatavilla...

-Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja eikö noita SAR koneita ja henkilöstöä niihin kouluteta ihan just sitä varten että niillä etsitään kadonneita jne...?

mitä mä en nyt ymmärrä tästä keskustelusta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja eikö noita SAR koneita ja henkilöstöä niihin kouluteta ihan just sitä varten että niillä etsitään kadonneita jne...?

mitä mä en nyt ymmärrä tästä keskustelusta?

Kaikkihan lähti viattomasta flirtistä... Eikäku siitä, kun ihmettelin, miksi ei ole hälyytetty nimenomaan SAR-konetta, kun olisi ollut kaksikin kappaletta tarjolla ihan vieressä. Silti on tilattu 20x kalliimpi helikopteri 10x matkan päästä.

Etsinnässä käytettävä ilma-alushan hälyytetään silloin, kun etsinnän johto tekee päätöksen, että ilma-alusta tarvitaan. Hänen kuuluisi sitten tehdä pyyntö ilma-aluksesta hätäkeskukseen, josta sitten tieto välitetään lentopelastuskeskukseen, joka sitten tekee päätöksen, millainen ilma-alus ja mistä hälyytetään tehtävään.

Nyt tosin vaikuttaa, että joku ei ole koskaan kuullutkaan kiinteäsiipisiä käytettävän etsinnöissä.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt tosin vaikuttaa, että joku ei ole koskaan kuullutkaan kiinteäsiipisiä käytettävän etsinnöissä.  ???

no tätä mäkin vähän ajattelin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täh? Nyt en enää pysy kärryillä. Mitä sinä tarkalleen et ymmärtänyt? Lentokone on lentokone ja helikopteri helikopteri. Helikopteri ei ole lentokone, eikä päinvastoin  ::)

Okei, anteeksi sitten että kysyin.... nyt en oikeasti tiedä oliko siellä helikopteria vai ei, mutta ei se mitään.... hieman jäi sellainen kuva että ei ollut.

Ihme asenne täällä foruumilla kyllä on.... kiitos ja näkemiin taas ja anteeksi kaikille.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, anteeksi sitten että kysyin.... nyt en oikeasti tiedä oliko siellä helikopteria vai ei, mutta ei se mitään.... hieman jäi sellainen kuva että ei ollut.

Ihme asenne täällä foruumilla kyllä on.... kiitos ja näkemiin taas ja anteeksi kaikille.  :-[

Ööö, siis en minä nyt taas ymmärrä, mikä tässä on sellaista, mistä pitää suuttua? Jos sanoin jotain sellaista, pahoitteluni. Ei ollut suinkaan tarkoitus...

Tipahdin kärryiltä siinä vaiheessa, kun sinä jatkoit tivaamista lähiseudun helikoptereista, kun minä ihmettelin, miksi ei tilattu lentokonetta helikopterin sijaan, kun kaksikin konetta olisi ollut ihan lähiseudulla. Eikä se mulle oikein vieläkään auennut, että mitä sillä kysymykselläsi hait takaa  :-[

Ps. Ensimmäisen viestin linkistä löytyvässä lehtijutussa sanotaan, että etsintään osallistui rajavartiolaitoksen helikopteri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö, siis en minä nyt taas ymmärrä, mikä tässä on sellaista, mistä pitää suuttua? Jos sanoin jotain sellaista, pahoitteluni. Ei ollut suinkaan tarkoitus...

Tipahdin kärryiltä siinä vaiheessa, kun sinä jatkoit tivaamista lähiseudun helikoptereista, kun minä ihmettelin, miksi ei tilattu lentokonetta helikopterin sijaan, kun kaksikin konetta olisi ollut ihan lähiseudulla. Eikä se mulle oikein vieläkään auennut, että mitä sillä kysymykselläsi hait takaa  :-[

Ps. Ensimmäisen viestin linkistä löytyvässä lehtijutussa sanotaan, että etsintään osallistui rajavartiolaitoksen helikopteri.

Puhuit ensimmäisessä kertomuksessasi koneista.... itse ymmärrän kone / koneita epämääräiseksi määräksi laitteita / vempeleitä ja siksi kysyin, että oliko tuossa kone kasassa myös helikoptereita tai pelkästään lentokoneita. Tähän oli näköjään hyvin vaikeata saada selkeätä vastausta, että oli vai ei.

Ihme vääntämistä yhdestä kysymyksestä, mihin voisi vastata että on tai ei... muutta aivan sama, ihmetyttää vain tuollainen kusipäinen asenne, jossa suoraan kysymykseen vastataan, että etkö pässi tajua.

Pyydän anteeksi viellä ja en taas muutamaan vuoteen tule teitä arvon herrat täällä häiritsemään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhuit ensimmäisessä kertomuksessasi koneista.... itse ymmärrän kone / koneita epämääräiseksi määräksi laitteita / vempeleitä ja siksi kysyin, että oliko tuossa kone kasassa myös helikoptereita tai pelkästään lentokoneita. Tähän oli näköjään hyvin vaikeata saada selkeätä vastausta, että oli vai ei.

Ihme vääntämistä yhdestä kysymyksestä, mihin voisi vastata että on tai ei... muutta aivan sama, ihmetyttää vain tuollainen kusipäinen asenne, jossa suoraan kysymykseen vastataan, että etkö pässi tajua.

Pyydän anteeksi viellä ja en taas muutamaan vuoteen tule teitä arvon herrat täällä häiritsemään.

No niin, selviäähän se. Väärinkäsitysten sumaa siis. Minulle kun kone tarkoittaa automaattisesti lentokonetta siinä missä kopteri helikopteria. Ymmärsimme siis molemmat toisemme väärin...

Mutta jos suora kysymykseni asiaan, jota en ymmärtänyt (ja jonka selkeästi ilmaisin) teki minut kusipääksi, niin sille minä en sitten mahda mitään. Minä sanoin tippuneeni itse kärryiltä ja kysyin siksi suoraan, että mitä sinä et ymmärtänyt. Minä en haukkunut pässiksi, enkä miksikään muuksikaan.

Sorry nyt vaan, mutta ehkä sitä asennetta kannattaa tarkistaa sitten myös siellä päässä  :-[

terv. kusipää (kiitti vaan)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, selviäähän se. Väärinkäsitysten sumaa siis. Minulle kun kone tarkoittaa automaattisesti lentokonetta siinä missä kopteri helikopteria. Ymmärsimme siis molemmat toisemme väärin...

Mutta jos suora kysymykseni asiaan, jota en ymmärtänyt (ja jonka selkeästi ilmaisin) teki minut kusipääksi, niin sille minä en sitten mahda mitään. Minä sanoin tippuneeni itse kärryiltä ja kysyin siksi suoraan, että mitä sinä et ymmärtänyt. Minä en haukkunut pässiksi, enkä miksikään muuksikaan.

Sorry nyt vaan, mutta ehkä sitä asennetta kannattaa tarkistaa sitten myös siellä päässä  :-[

terv. kusipää (kiitti vaan)

Ymmärsit väärin... en tunne sinua, joten en voi missään nimessä sinua sanoa kusipäiseksi. Tarkoitin nimenomaista kusipäistä asennetta, jossa kysymykseen ei haluta vastata kansanomaisesti ja maanläheisesti yksinkertaisesti, eli suoraan kysymyksen suora vastaus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eiköhän tämä ole taputeltu ainakin minun puolesta. Laitetaan sen piikkiin, että joskus nettikirjoittelussa menee asiat ja asenteet väärällä tavalla perille. Mikä nyt on luonnollista, kun sattuu sitä kasvotustekin...

Anteeksi siis. Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä se mulle oikein vieläkään auennut, että mitä sillä kysymykselläsi hait takaa  :-[

Heh. Puusilmien maassa sorvari on kuningas, vai miten se meni :D

Jukka kysyy:

Sinä vastaat:

Suomen lentopelastusseuran alaiset vapaaehtoiset SAR-tukikohdat Pyhäsalmessa ja Ylivieskassa olisivat olleet 10-15min lennon päässä. Kalustona luonnollisesti paikallisten ilmailukerhojen koneet ja miehistöinä SLPS:n kouluttamat etsintämiehistöt.

Parempi vastaus olisi ollut "Ei minkäänlaisia, ainoastaan lentokoneita" ja tältäkin piirileikiltä olisi vältytty? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään