Simo Ahti

Jukka Hienonen eroaa (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

223 viestiä aiheessa

Kauankos Hienonen ehti olla Finnairilla? Näin jälkikäteen on tietysti hyvä hieman viisastella  ;D ja kysellä olisiko sittenkin ollut parempi valita henkilö, jolla olisi ollut ilmailualan kokemusta. Heitänpä tässä ajatuksen ilmaan, mitä jos seuraava johtaja tulisikin Suomen ulkopuolelta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas harmillista  :thmbdn: Kehitystä tapahtui suuresti Hienosen kaudella. Toivottavasti valitsevat kuitenkin tilalle kovakätisemmän kaverin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauankos Hienonen ehti olla Finnairilla?

 

Neljän vuoden ajan valtiollista lentoyhtiötä johtanut Jukka Hienonen ilmoitti tänään.... .. ......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäväähän tuo on, eikä ainakaan kovin valoisalta näytä yhtiön tulevaisuus tällä hetkellä. Valitettavasti.

 

Mitäköhän henkilöstöjärjestöjä Hienonen tarkoittaa, ja kuinka eivät ole sopeutuneet? Mietin vaan, että kuinka paljon henkilöstöjärjestöt olisivat voineet vaikuttaa tappion suuruuteen suoritettujen irtisanomisten lisäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääli menettää Hienonen. Itse olen ollut tyytyväinen Hienosen kykyyn ajatella "out of the box".

 

On myös kunniallista lähteä siinä vaiheessa, kun huomaa etteivät omat voimat riitä yhtiön rakenteiden ja sinne luutuneiden asenteiden (ammattiliitot, nykypäivän kommunistit) muuttamiseen sellaisiksi kuin menestyksellinen liiketoiminta edellyttäisi.

 

Toivottavasti Hienosen tilalle saadaan vielä häntäkin tiukempi kaveri näyttämään kaapin paikka. Vaihtoehtona kun on, että kansallinen lentoyhtiömme kuihtuu joksikin ihan muuksi kuin mitä se tänään on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäväähän tuo on, eikä ainakaan kovin valoisalta näytä yhtiön tulevaisuus tällä hetkellä. Valitettavasti.

 

Mitäköhän henkilöstöjärjestöjä Hienonen tarkoittaa, ja kuinka eivät ole sopeutuneet? Mietin vaan, että kuinka paljon henkilöstöjärjestöt olisivat voineet vaikuttaa tappion suuruuteen suoritettujen irtisanomisten lisäksi?

 

No mikäköhän? Millä on vieläkin TES sopimatta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäväähän tuo on, eikä ainakaan kovin valoisalta näytä yhtiön tulevaisuus tällä hetkellä. Valitettavasti.

 

Mitäköhän henkilöstöjärjestöjä Hienonen tarkoittaa, ja kuinka eivät ole sopeutuneet? Mietin vaan, että kuinka paljon henkilöstöjärjestöt olisivat voineet vaikuttaa tappion suuruuteen suoritettujen irtisanomisten lisäksi?

 

Eiköhän henkilöstöjärjestöillä ole melko iso rooli kaikissa toimenpiteissä. Ei säästäminen pelkkää potkujen jakamista tarkoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulen henk koht, että henkilöstöjärjestöt olisivat olleet enemmän joustamaan Finnairin johtoa kohtaan, jos Hienonen olisi hoitanut asiat erilaisella asenteella. Saa nähdä miten tilanne muuttuu uuden tulevan johtajan myötä - kuka sitten lieneekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulen henk koht, että henkilöstöjärjestöt olisivat olleet enemmän joustamaan Finnairin johtoa kohtaan, jos Hienonen olisi hoitanut asiat erilaisella asenteella. Saa nähdä miten tilanne muuttuu uuden tulevan johtajan myötä - kuka sitten lieneekin.

 

Millainen olisi ollut tämä "erilainen asenne"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän henkilöstöjärjestöillä ole melko iso rooli kaikissa toimenpiteissä. Ei säästäminen pelkkää potkujen jakamista tarkoita.

 

Näin on. Esim. olosuhteisiin nähden järjettömän investointiohjelman keskeyttäminen olisi ollut ihan hyvä veto. Vähän epäuskottavaa ostaa alenevien hintojen ja kysynnän tilanteessa sadoilla miljoonilla koneita ja samaan aikaan kiukutella henkilökunnalle säästöistä.

 

Jälkikäteen on helppo sanoa, että Hienosen turhautuminen näkyi jo lapsellisessa blokittelussa, jossa nokiteltiin ammattiyhdistyksen kanssa. Ihan aiheellinen kysymys, että millainen henkilö on toimitusjohtaja, jolla pelihermo pettää näin pahasti.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen olisi ollut tämä "erilainen asenne"?

 

Tätä minäkin ihmettelen...kyllä työläisten esiinnostama "hitler video" ja muut oli selvä merkki että henkilöstö ei ymmärrä tilannetta ja saavutetuista eduista ei haluta luopua. Hienonen on hieno mies kun erosi itse pelastaakseen laivan ja teki tilaa uudelle kaverille ottamatta erorahoja tms.

 

Näin on. Esim. olosuhteisiin nähden järjettömän investointiohjelman keskeyttäminen olisi ollut ihan hyvä veto. Vähän epäuskottavaa ostaa alenevien hintojen ja kysynnän tilanteessa sadoilla miljoonilla koneita ja samaan aikaan kiukutella henkilökunnalle säästöistä.

 

Tässä voi olla osa tottakin. Toisaalta ilman koneita ei voi lentoyhtiö operoida. Tiedettiinkö taantumasta ostopäätöksiä tehtäessä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä voi olla osa tottakin. Toisaalta ilman koneita ei voi lentoyhtiö operoida. Tiedettiinkö taantumasta ostopäätöksiä tehtäessä ?

 

Ei tiedetty, sillä strategiapäätökset ja niistä johdetut ostopäätökset tehtiin jo Suilan aikaan. Hienoselta olisin odottanut kykyä uudelleenarviointiin ja suunnan vaihdoksiin. Mielestäni ei anna kovin hyvää kuvaa, jos tj ei pysty navigoimaan lentoyhtiötä pyörremyrskyjen lomitse, vaan jääräpäisesti vetää keskelle hurrikaania ja eroaa vain vajaa vuosi ongelmien alkamisen jälkeen tietäen, että pahin on vielä edessä.

 

Tietysti on mahdollista, että johtokunta on valinnut jo 'raivaussahamiehen' ja Hienoselle annettiin muodollinen mahdollisuus erota itse.

 

Mika

 

ps. Finnairin investointiohjelma on yhtä järjetön nykytilanteessa kuin että joku rakentaisi uuden paperitehtaan Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen olisi ollut tämä "erilainen asenne"?

Sanotaanko näin, että Hienonen asetti itsensä liian korkealle ja osa muutoksista tuli käskytyksinä ja sitten vasta neuvoteltiin, sellaisen kuvan on saanut. Kyllähän tietysti saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni, mutta homman olisi voinut ehkä hoitaa hienovaraisemminkin. Ja se varmasti herättää myös närää, että osa firmasta joutuu tinkimään ja joustamaan ja toiset saa palkankorotuksia. Pitäisi olla yhtenäinen linja (kaikista ammattiliitoista huolimatta), suomalaiset kun tunnetusti ovat kateellista porukkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko näin, että Hienonen asetti itsensä liian korkealle ja osa muutoksista tuli käskytyksinä ja sitten vasta neuvoteltiin, sellaisen kuvan on saanut. Kyllähän tietysti saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni, mutta homman olisi voinut ehkä hoitaa hienovaraisemminkin. Ja se varmasti herättää myös närää, että osa firmasta joutuu tinkimään ja joustamaan ja toiset saa palkankorotuksia. Pitäisi olla yhtenäinen linja (kaikista ammattiliitoista huolimatta), suomalaiset kun tunnetusti ovat kateellista porukkaa...

 

Mihin yrityksen toimitusjohtajan sitten pitäisi asettua? Siivoojaksi?

 

Aikaisempien TJ:en aikana oli ihan riittävästi perseilyä eikä moderni johtaja pystynyt kääntämään kelkkaa. Tämä oli lentäjille vain torjuntavoitto ja finnair on muuten vielä kuses...

 

Minun mielestä saakin olla kateellista porukkaa jos yhtiössä on tietty henkilöryhmä saa touhuta ihan mitä huvittaa kun toisille annetaan pitkää lomaa ja monoa perseelle.

 

Edit: odotan mielenkiinnolla jatkoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä saakin olla kateellista porukkaa jos yhtiössä on tietty henkilöryhmä saa touhuta ihan mitä huvittaa kun toisille annetaan pitkää lomaa ja monoa perseelle.

 

Kerrankin perisuomalainen kateus hyväksyttävää  ;D

 

No, eipä varmaan kauaa tarvitse kenenkään olla Finnairin lentäjille kateellinen, kun Aasia-strategia kaatuu ja kaukolennot lopetetaan kokonaan. Jää pieni osa kotimaanliikennettä ja Euroopan liikennettä. 50% lentäjistä saa kenkää. Me matkustajatkin joudumme kaikki kaukolennot lentämään pakolla Amsterdamin, Lontoon, Pariisin tai Frankfurtin kautta.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä onnistunut Hienosen nälvintätaktiikka sen enempää yhtiön sisäisessä kuin julkisessakaan kommunikaatiossa. Niinkuin tuossa aiemmin sanottiin, petti pelihermo ihan väärältä henkilöltä, ja väärään aikaan. Työntekijöiden julkinen mollaus ei kertakaikkiaan voi tulla kyseeseen, eikä ole mielestäni sopivaa käytöstä toimitusjohtajalta.

 

Tosiaan, erilaisella asenteella ja "otteella" saattaisi TES olla jo tosiasia, eikä ihan niin paljoa pahaa verta asian ympärillä.

 

Siitä pisteet, että tajusi irtisanoutua. Saapa nähdä sitten, miten uusi tj homman hoitaa. Todennäköisesti ei lähde samalla taktiikalla yrittämään, ainakaan aivan pian.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työntekijöiden julkinen mollaus ei kertakaikkiaan voi tulla kyseeseen, eikä ole mielestäni sopivaa käytöstä toimitusjohtajalta.

 

Juu. Suomessa on vain työntekijöiden sallittua mollata työnantajaa, varsinkin tässä Finnairin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu. Suomessa on vain työntekijöiden sallittua mollata työnantajaa, varsinkin tässä Finnairin tapauksessa.

 

Ottamatta kantaa onko sallittua noin vai ei, niin on aivan itsestäänselvää, ettei toimitusjohtaja voi julkisesti vierittää firman huonoa kannattavuutta "kärjistettynä" yhden tai muutaman ammattiryhmän niskaan, tai palkkakysymykseksi. Ja sitten vielä heittää provosoivaa vettä myllyyn. Niin ei vaan kuulu tehdä, koska silloin omat koirat puree, ja kaikki tietää miten siinä käy.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No, eipä varmaan kauaa tarvitse kenenkään olla Finnairin lentäjille kateellinen, kun Aasia-strategia kaatuu ja kaukolennot lopetetaan kokonaan. Jää pieni osa kotimaanliikennettä ja Euroopan liikennettä. 50% lentäjistä saa kenkää. Me matkustajatkin joudumme kaikki kaukolennot lentämään pakolla Amsterdamin, Lontoon, Pariisin tai Frankfurtin kautta.  :thmbdn:

 

Tässä on tätä perisuomalaista dialogia oikein parhaimmillaan  :thmbup: :thmbup:

Jos tosiasioita toteaa, niin sekin käännetään kateudeksi  :thmbdn: :thmbdn:

 

Antti Hakan ennustus saattaa hyvinkin vielä toteutua. Eli Finnairille käy kuin paperitehtaille; työntekijäjärjeöstöt/ammattiliitot lypsävät lehmänsä hengiltä, sahaavat omaa oksaansa kunnes se katkeaa. Kaikki vain itsekkäistä "et ***kele ota senttiäkään pois siitä mitä ollaan vuosikymmenten aikana saatu"-lähtökohdista. Todella surullista.

Ja sitten kun on jo liian myöhäistä, nämä omaan napaansa tuijottaneet eivät todellakaan ole anteeksi pyytelemässä.

 

Toivotan kuitenkin Finnairille onnea yhtiönä. Toivottavasti sinne keulille saadaan nyt sellainen Tatcher-tyyppi, joka uskaltaa johtaa yritystä niinkuin sitä pitää tällaisina aikoina johtaa. Hienonen on mielestäni pedannut hyvän alun tälle johtajalle aloittaa hommassaan  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tiedetty, sillä strategiapäätökset ja niistä johdetut ostopäätökset tehtiin jo Suilan aikaan. Hienoselta olisin odottanut kykyä uudelleenarviointiin ja suunnan vaihdoksiin.

 

Mika taitaa nyt sekoittaa osakeyhtiön työnjaon. Toimitusjohtaja on hallituksen juoksupoika ja hallituksen päätösten toteuttaja. Toimitusjohtaja tuon kokoisessa firmassa ei voi joku kaunis aamu ottaa puhelinta käteen ja soittaa Airbussiin että ei me otetakaan koneita, kiitos. Noin isoista asioista päättää yhtiökokouksen valitsema hallitus joka hoidattaa asiat toimitusjohtajalla tai muilla valituilla henkiköillä.

 

Eli se on ihan turha laittaa mitään kalustouudistusta tai sen keskeyttämättä jättämistä Hienosen piikkiin. 

Samaten Suila ei ole tehnyt mitään ostopäätöksiä konehankinnoista. Kyllä se on hallitus joka sen ostopäätöksen tekee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaakohan palveluyrityksen jättää noin merkittävä investointi toteuttamatta kun hlöstön kanssa ei saada aikaan sopimuksia? Investointi tuskin oli mikään ostosretki tyyliin "kyllä meidän täytyy tämmöiset saada, on ne niin hienoja". Vaihtoehtona kaluston uusimattajättäminen, ja kilpailussa menetettäisiin selviä etuja. Ei kuulosta fiksulta. SASsi naapurissa sinnittelee osittain vanhentuneella kalustolla (MD80), samoin Alitalia (MD80). Kumpikin antaa "tasoitusta" kilpailijoilleen matkustusmukavuudessa, jota sitten tasataan eri keinoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika taitaa nyt sekoittaa osakeyhtiön työnjaon. Toimitusjohtaja on hallituksen juoksupoika ja hallituksen päätösten toteuttaja. Toimitusjohtaja tuon kokoisessa firmassa ei voi joku kaunis aamu ottaa puhelinta käteen ja soittaa Airbussiin että ei me otetakaan koneita, kiitos. Noin isoista asioista päättää yhtiökokouksen valitsema hallitus joka hoidattaa asiat toimitusjohtajalla tai muilla valituilla henkiköillä.

 

Eli se on ihan turha laittaa mitään kalustouudistusta tai sen keskeyttämättä jättämistä Hienosen piikkiin. 

Samaten Suila ei ole tehnyt mitään ostopäätöksiä konehankinnoista. Kyllä se on hallitus joka sen ostopäätöksen tekee.

 

Hmm.. tuntemani osakeyhtiöt toimivat ehkä hieman toisin.

 

TJ on päävastuullinen siitä että yhtiöllä on strategia ja siihen liittyvät investointisuunnitelmat. TJ:n vastuulla on esitellä hyvin valmistellut strategiset vaihtoehdot yhtiön hallitukselle, joka päättää asiasta.

 

Päätösten jälkeen hallitus toki valvoo että TJ toteuttaa valitun strategisen linjan. Mutta päätöksen valmistelussa toimiva johto on avainasemassa. Toki sen pitää kuulla myös hallituksen suuntaviivoja siitä, mitä yhtiön omistajat haluavat painottaa. Mutta hallituksen jäsenet eivät ole yhtiön päätoimisia työntekijöitä eikä heiltä voi edellyttää yksityiskohtaista paneutumista esim. onko Airbus vai Boeing parempi vaihtoehto. Tällaiset kuuluvat yhtiön johdolle.

 

Yllä olevaa Ilkan esimerkkiä voisi kommentoida niin että Finnairin konehankinnan kokoisen hankkeet toki kuuluvat hallituksen hyväksyttäviksi. Hyvä hallitus on lisäksi hyväksynnän yhteydessä edellyttänyt tj:ltä selvää varasuunnitelmaa (contingency plan) sen varalta että olosuhteet muuttuvat, kuten nyt on tapahtunut. Käsittäkseni Airbus- ja Aasia-investointipäätökset tapahtui Finnairissa jo ennen Hienosen aikaa, joten Ilkka on sikäli oikeassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ei vaan kuulu tehdä, koska silloin omat koirat puree, ja kaikki tietää miten siinä käy.

 

Mitä tehdään koiralle joka yrittää ottaa isännältä vallan? ja mitä tapahtuu jos koira saa vallan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään