Simo Ahti

Jukka Hienonen eroaa (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

223 viestiä aiheessa

Millaisetkohan työsopimukset on Finnairin isoilla kilpajoilijoilla? Vaikka nyt Air France KLM.

 

Palkat on muistaakseni jotakuinkin samaa luokkaa, mutta onko näillä isojen yhtiöiden lentäjillä samanlaista valtaa yhtiössä kuin mitä Finnairilla? Eli onko Finnair todella ainoa maaillmassa (ehkä SASin lisäksi), jossa asiat hoituu vanhan kaavan mukaan?

 

Ihmettelen kyllä todella, eikö nämä ammattiyhdistykset itse näe sitä, että tässä alkaa koko yhtiön tulevaisuus olla epävarmaa. En sitten tiedä olisinko itse vastaavassa tilanteessa niin sokea, etten kerta kaikkiaan hyväksyisi luksus sopimuksen huonontamista hieman paskempaan suuntaan tulevaisuuden turvaamiseksi, mutta kyllä voisi harmittaa, jos puolet yrityksestä menee nurin ja luksustyöpaikka katoaa kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien kanssa edes palkanalennuksella houkuttelu ei saanut yhtiön johtoa taipumaan siitä vaatimuksesta, että liitto luopuisi TESsiin kirjoitetusta vaatimuksestaan päästä päättämään koneiden käytöstä ja reittien lentämisestä. Tämä kiistakapula varmaan jää nyt seuraajalle purettavaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkat on muistaakseni jotakuinkin samaa luokkaa, mutta onko näillä isojen yhtiöiden lentäjillä samanlaista valtaa yhtiössä kuin mitä Finnairilla?

 

No mitäs luulisit? :)

 

En usko että Air France on mikään poikkeus ranskalaisesta toimintakulttuurista... eikä hollantilainen toimintakulttuurikaan siitä kauheasti eroa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kiistakapula varmaan jää nyt seuraajalle purettavaksi.

 

Onkohan seuraaja helppo löytää...valtion ja valtionyhtiöiden touhut ovat viimeaikoina saanet aika omituista valokeilaa ja Finnairin tapauksessa kun on taakkana valtio sekä ne 70/80-luvun muut rasitteet (ay-kommunistit) joiden takia Hienonen nosti kytkintä, niin ei ehkä se terävin yritysjohtajisto ole kiinnostunut asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän nimenomaan lentäjien työehtoneuvottelut ovat yht'äkkiä syy yhtiön toimitusjohtajan eroon tai koko yhtiön kynnyskysymys?

 

Tuollainen muita työntekijöitä syyttelevä johtamisstrategia on tietysti valitettavaa, mutta suosittelen lukemaan mm. Partasen Teron viestin edelliseltä sivulta joka oli minun mielestäni hyvin kiteytetty, ja tutustumaan aiempaan uutisointiin ko. sopimusneuvotteluista, sen verran lennokasta alkaa olla taas tarinointi tässäkin ketjussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisetkohan työsopimukset on Finnairin isoilla kilpajoilijoilla? Vaikka nyt Air France KLM.

Eikös Kelmillä päässyt kipparitkin sinne matkatavara-aulaan heittelemään laukkuja... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olettaen että Finnairin uusi toimitusjohtaja otetaan vapailta markkinoilta kilpailutuksen kautta, sen sijaan että sinne valitaan joku nukke hallituksen käsikassaraksi, tulee tapahtumaan seuraavaa:

Lentäjät tullaan palauttamaan ruotuun ja tullaan aloittamaan vuokratyövoiman käyttö lentävän henkilöstön suhteen.

Samoin rönsyjä tullaan karsimaan ja toimintaa fokusoimaan sekä reittien että kaluston suhteen.

 

P.S. Ennen kuin kukaan kysyy, en ole hakemassa tuolle postille :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen kyllä todella, eikö nämä ammattiyhdistykset itse näe sitä, että tässä alkaa koko yhtiön tulevaisuus olla epävarmaa. En sitten tiedä olisinko itse vastaavassa tilanteessa niin sokea, etten kerta kaikkiaan hyväksyisi luksus sopimuksen huonontamista hieman paskempaan suuntaan tulevaisuuden turvaamiseksi, mutta kyllä voisi harmittaa, jos puolet yrityksestä menee nurin ja luksustyöpaikka katoaa kokonaan.

 

Ongelmahan tulee pitkälti siitä, että ammattiyhdistyksellä on liian hyvä selkänoja sitä kautta, että Finnair on valtion määräysvallassa, ja näin ollen sen ajaminen nurin tai myyminen ei ole niin todennäköistä, kuin se olisi jos kyseessä olisi yksityisomisteinen yritys. Sinälläänhän Finnairilla ei välttämättä ole mitenkään poikkeuksellisen kalliit sopimukset vertaillessa muiden eurooppalaisten yhtiöiden kanssa, mutta on vain yksinkertainen tosiasia että mille tahansa yhtiölle on täysin yhdentekevää millaiset naapurin sopimukset ovat, koska yhtiölle merkitsee vain ja ainoastaan se millaiset sopimukset itsellä on ja mitä niiden myötä jää sinne viimeiselle riville. Uskoisin että ammattiyhdistykset luottavat miedompaan Alitalia meininkiin, ja johonkin piilotukiin tai osakeanteihin joilla yhtiö saadaan pidettyä pinnalla, ja tuulipukuäänestäjät tyytyväisinä kun valtio turvaa suomen ylpeyden Vinnairin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien kanssa edes palkanalennuksella houkuttelu ei saanut yhtiön johtoa taipumaan siitä vaatimuksesta, että liitto luopuisi TESsiin kirjoitetusta vaatimuksestaan päästä päättämään koneiden käytöstä ja reittien lentämisestä. Tämä kiistakapula varmaan jää nyt seuraajalle purettavaksi.

 

 

Tätä ihmettelen ehkä eniten. Pitäisikö minunkin päättää siitä, miten firman tietokoneita käytetään ja mihin, ja jos en suostu niin se on sitten siinä, ei siinä pomot voi mitään sanoa. :)

 

Mitä hyötyä siitä on, että lentäjät saavat päättää yhtiön koneiden käytöstä? Esim. hyöty asiakkaalle tai yhtiölle? Itse kun en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ensimmainen kerta kymmeniin vuosiin kun Finnairin paa/toimitusjohtaja eroaa eika jaa elakkeelle. Korhonen, Potila, Suila jaivat kaikki tehtavistaan elakkeelle. Ei ole elinaikanani ollut Finnairilla neljaa CEO:ta enempaa -- SAS:lla pelkastaan talla vuosikymmenella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikös Kelmillä päässyt kipparitkin sinne matkatavara-aulaan heittelemään laukkuja... ;D

 

Kyllä, mutta kipparin palkalla. Se ei kai ihan hirveästi kuluja alenna. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ensimmainen kerta kymmeniin vuosiin kun Finnairin paa/toimitusjohtaja eroaa eika jaa elakkeelle. Korhonen, Potila, Suila jaivat kaikki tehtavistaan elakkeelle.

 

Johtajapuolella Finnairissakin asiat muuttuvat.

 

Liekkö juuri tuossa Teijon mainitsemassa yksi syy, että Finnair on kuin 70-luvulta kun pääjohtajakaarti on lähtenyt ovesta aina vain eläkkeelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ihmettelen ehkä eniten. Pitäisikö minunkin päättää siitä, miten firman tietokoneita käytetään ja mihin, ja jos en suostu niin se on sitten siinä, ei siinä pomot voi mitään sanoa. :)

 

Mitä hyötyä siitä on, että lentäjät saavat päättää yhtiön koneiden käytöstä? Esim. hyöty asiakkaalle tai yhtiölle? Itse kun en tiedä.

 

En ole Finnairilla töissä, enkä omaa syvempää tietoa firman asioista taikka TES-neuvotteluista, mutta ymmärtääkseni kyse on enemmänkin siitä, kuka niitä koneita käyttää. Lentämiseenhän niitä joka tapauksessa käytetään. Ehkä sinustakin olisi mukava omata hiukan sananvaltaa siihen kuka sinun pöydälläsi olevaa tietsikkaa näpyttelee, sinä vai pieni Kiinasta tuotu heppuli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olettaen että Finnairin uusi toimitusjohtaja otetaan vapailta markkinoilta kilpailutuksen kautta, sen sijaan että sinne valitaan joku nukke hallituksen käsikassaraksi, tulee tapahtumaan seuraavaa: bla bla

 

Herra Virtanen, kuvailisitteko mikä on toimitusjohtajan tehtävä ja miten kyseinen toimi suhtautuu hallitukseen ja osakkeenomistajiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olettaen että Finnairin uusi toimitusjohtaja otetaan vapailta markkinoilta kilpailutuksen kautta, sen sijaan että sinne valitaan joku nukke hallituksen käsikassaraksi, tulee tapahtumaan seuraavaa:

Lentäjät tullaan palauttamaan ruotuun ja tullaan aloittamaan vuokratyövoiman käyttö lentävän henkilöstön suhteen.

Samoin rönsyjä tullaan karsimaan ja toimintaa fokusoimaan sekä reittien että kaluston suhteen.

 

P.S. Ennen kuin kukaan kysyy, en ole hakemassa tuolle postille :o

 

Jep . Maailma muuttuu .   Nyt  toimitusjohtajat  valitaan.  Eivätkä lentäjät  asu enää huippuhoteillessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole Finnairilla töissä, enkä omaa syvempää tietoa firman asioista taikka TES-neuvotteluista, mutta ymmärtääkseni kyse on enemmänkin siitä, kuka niitä koneita käyttää. Lentämiseenhän niitä joka tapauksessa käytetään. Ehkä sinustakin olisi mukava omata hiukan sananvaltaa siihen kuka sinun pöydälläsi olevaa tietsikkaa näpyttelee, sinä vai pieni Kiinasta tuotu heppuli?

 

Kuulostaa kieltämättä houkuttelevalta, että joka vuosi tulisi automaattikorotus palkkaani, ja työnantajan olisi pakko pitää minut töissä, koska en anna palkata ketään muuta tekemään työtäni. Kauanko sitten työnantaja pysyisi pystyssä, en tiedä.  ::) Jos taas firma kasvaa, se todennäköisesti tietää työpaikkoja kiinalaisten lisäksi myös ihan suomalaisille, ja ehkä palkat/edutkin sitten nousevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä sinustakin olisi mukava omata hiukan sananvaltaa siihen kuka sinun pöydälläsi olevaa tietsikkaa näpyttelee, sinä vai pieni Kiinasta tuotu heppuli?

 

Tämän on pakko olla joku vitsi.

Kyllä se niin menee, että työnantaja päättää omistamaan kalustosta ja käytöstä. Ehdotuksia voidaan ottaa vastaan ja asioista voidaan neuvotella mutta niin pitkällä sosialismi ei ole vielä edes Suomessa, että työntekijällä olisi jotain valtuuksia työnantajan kalustoon tai valtuuksia päättää siitä kuka käyttää työnantajan laitteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän on pakko olla joku vitsi.

Kyllä se niin menee, että työnantaja päättää omistamaan kalustosta ja käytöstä. Ehdotuksia voidaan ottaa vastaan ja asioista voidaan neuvotella mutta niin pitkällä sosialismi ei ole vielä edes Suomessa, että työntekijällä olisi jotain valtuuksia työnantajan kalustoon tai valtuuksia päättää siitä kuka käyttää työnantajan laitteita.

 

Vaikka oletkin sinällään oikeassa, mutta tuskin se vitsi on. Ymmärtänet että taustalla on varmasti pelko siitä että lentävän työvoiman käyttö siirretään pikkuhiljaa kiinalaisten halpatuontipilottien hoidettavaksi, mikäli tuossa asiassa annetaan täydellisesti periksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkikäteen on helppo sanoa, että Hienosen turhautuminen näkyi jo lapsellisessa blokittelussa, jossa nokiteltiin ammattiyhdistyksen kanssa. Ihan aiheellinen kysymys, että millainen henkilö on toimitusjohtaja, jolla pelihermo pettää näin pahasti.

Päinvastoin, ne blogit oli  tarkoitettu herätykseksi henkilökunnalle ja muillekin, mutta niin vain vanhoillinen ay-väki osasi kääntää asiat päälaelleen. Hienonen oli hyvä valinta Finnairin toimitusjohtajaksi, mutta ilmeisesti tarvitaan konkurssi tai todella rajuotteinen saneeraaja, että yhtiö saadaan siihen kuntoon, jossa sen pitäisi nykytilanteessa olla. Ei ammattiyhdistysväki taida vieläkään tajuta mihin on Finnairia ajamassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä sinustakin olisi mukava omata hiukan sananvaltaa siihen kuka sinun pöydälläsi olevaa tietsikkaa näpyttelee, sinä vai pieni Kiinasta tuotu heppuli?

 

Normaalissa yhtiössä ei ole merkittävää sananvaltaa, ja varsinkin kun yleensä sitä kiinalaista tai paremminkin yleensä IT-alalla intialaista ei tarvitse tuota suomeen, vaan hommat voi tehdä sieltä Intiasta. Normaalissa isommassa yhtiössä lasketaan jatkuvasti mikä kannattaa ja mikä ei, ja tehdään päätöksiä sen pohjalta, eikä käydä mitään työmaaäänestyksiä siitä mitä työmaakomitea haluaa nyt tehtäväksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Hienosen ero todistaa lopullisesti "blogijohtamisen" sakkauksen. Välttämättömiä uudistuksia lähdettiin ajamaan tavalla joka sai omaan erinomaisuuteensa kääriytyneeen ay-liikkeen takajaloilleen, sen jälkeen haukuttiin omat työntekijät julkisuudessa ja yritettiin mediakamppanjoilla tehdä yhtiön henkilöstö naurunalaiseksi. Kun tämä suunnitelma meni metsään, ei jäänytkään muuta vaihtoehtoa säilyttää kasvonsa kuin erota.

 

Hienosen seuraajan valinta onkin aika tärkeä kysymys Finnairille. Uudistukset on ajettava läpi tai hyvä heilu. Ja toivottavasti ay-liike ei sorru pitämään Hienosen eroa voittona, vaikka monet firman työntekijöistä ovatkin valmiit toivottamaan Hienosen niin pitkälle kuin mahdollista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka oletkin sinällään oikeassa, mutta tuskin se vitsi on. Ymmärtänet että taustalla on varmasti pelko siitä että lentävän työvoiman käyttö siirretään pikkuhiljaa kiinalaisten halpatuontipilottien hoidettavaksi, mikäli tuossa asiassa annetaan täydellisesti periksi.

 

En tiedä mistä tulee tämä legenda kiinalaisista piloteista ja kenen päiväunia ne on mutta tuohon muuhun asiaan ei voi sanoa kun että "se on elämää se".

Samaa pelkoa ulkoistamisesta on joka päivä lähes jokaisella suomalaisella työpaikalla, joten mikä ihmeen jalustalle nostettava erityisryhmä on tai tulisi olla tässä maassa Finnairin lentäjät, joilla muka pitäisi olla jonkinlainen ote ja päätäntävalta työnantajan kalustoon?

 

Mutta tämähän on seurausta vain siitä, että aikojen saatossa on ay-änkyröille annettu liikaa periksi ja syöty näiden kädestä. Nyt maksetaan kovaa hintaa edellisten sukupolvien virheistä ja taitaa sitä änkyräsukupolvea olla vieläkin nykyFinnairissakin aivan liikaa.

 

Se voi vaan käydä ay-änkyröinti vielä kalliiksi. Ajat ovat kovat, tulevat olemaan eikä sitä änkyrät paranna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa pelkoa ulkoistamisesta on joka päivä lähes jokaisella suomalaisella työpaikalla, joten mikä ihmeen jalustalle nostettava erityisryhmä on tai tulisi olla tässä maassa Finnairin lentäjät, joilla muka pitäisi olla jonkinlainen ote ja päätäntävalta työnantajan kalustoon?

 

Etkö huomaa eroa? Ketään ei tarvitse nostaa jalustalle, lentäjät ovat jo siellä. Vaikea kuvitella, että minkään alan ay-liike luopuisi vapaaehtoisesti vaikutusmahdollisuuksista. Miksi pitäisi?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään