Simo Ahti

Jukka Hienonen eroaa (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

223 viestiä aiheessa

Mielenkiintoista on aikanaan yrittää arvioida onko tällä liikkeellä ollut minkälainen vaikutus väistämättömän tapahtumaketjun - lentäjien ulkoistamisen - nopeuteen.

 

Tuon henkilöstön osan kannalta tilanne on tietysti ymmärrettävä - varsinkin jos uskoo uhkapelinsä toimivan, ts. nykymeno jatkuu riittävän kauan jotta vuosiansio x peliaika tuottaa optimaalisen tuloksen. Toisaalta vaakakupissa on rahan lisäksi myös "illaksi kotiin" - systeemi, ainakin siinä mielessä että muissa yhtiöissä se koti saattaa sijaita jossain aivan muualla.

 

Hienosen kannalta tilanne lienee selvä. Hänellä on intohimoa ja ambitioita eikä hän motivoidu työssä joka hänen mielestään tulee johtamaan epäonnistumiseen, joten ainoa kunniallinen vaihtoehto on vetäytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuossa mainittiinkin, kun lepoajat kohteessa ovat lyhyitä ja aikaero vaikeuttaa lepoa muutenkin, olosuhteiden on oltava kunnossa. Näiden asioiden takia jää pitkän matkan lentäjiä oikeasti ennenaikaiselle eläkkeellekin, kun aikaerorasitukset käyvät liian koviksi.

 

Kun ottaa huomioon kannettavan vastuun määrän, siinä mielessä nuo vaatimukset eivät ole mitenkään täysin kohtuuttomia. Ja nyt ei sitten mitään änkytyksiä siitä miten helppoa liikennelentokoneen lentäminen matkalennossa on.

 

Minun kokemuksieni mukaan muissa yrityksissä matkustuspolitiikan/ohjesäännön (eli hotellit, lepoajat, mahdolliset korvaukset, yms.) määrittelee työnantaja, eikä työntekijöiltä kysytä mielipiteitä saatika alettaisi neuvotella yksityiskohdista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun kokemuksieni mukaan muissa yrityksissä matkustuspolitiikan/ohjesäännön (eli hotellit, lepoajat, mahdolliset korvaukset, yms.) määrittelee työnantaja, eikä työntekijöiltä kysytä mielipiteitä saatika alettaisi neuvotella yksityiskohdista.

 

Lepoajat on kuitenkin kirjoitettu ilmailumääräyksiin, eikä niistä voi joustaa. Olenpa joutunut jäämään pois töistä pari kertaa kun olen ollut työvuoroon lähtiessä mielestäni liian väsynyt (liian vähästä nukkumisesta, eikä shiitä tavanomaishesta shyyshtä). Tosi pro jättää menemättä sellaisissa tapauksissa töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepoajat on kuitenkin kirjoitettu ilmailumääräyksiin, eikä niistä voi joustaa. Olenpa joutunut jäämään pois töistä pari kertaa kun olen ollut työvuoroon lähtiessä mielestäni liian väsynyt (liian vähästä nukkumisesta, eikä shiitä tavanomaishesta shyyshtä). Tosi pro jättää menemättä sellaisissa tapauksissa töihin.

 

Juuri näin, eikä pelkästään lepoajat. Määräyksissä määritellään myös vaadittava majoituksen taso, en nyt tarkkaan muista, mutta pitää olla yhden hengen huone, hiljainen, ilmastoitu, peseytymismahdollisuudet jne. Ja sitä "koenukkumista" voitaisiin kutsua myöskin hotellin auditoinniksi, jolloin juttu ei kuulosta niin kummalliselta. Puhutaan kuitenkin mahdollisesti useampivuotisesta sopimuksesta, monta huonetta per yö jne, joten kyseessä ei ole ihan pikkujuttu sen enempää hotellin kuin asiakkaankaan kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräyksissä määritellään myös vaadittava majoituksen taso

 

Siis missä määräyksissä? Finnairin, suomalaisissa, kansainvälisissä?

 

Nukkuuko esim. bangladeshiläiset miehistön jäsenet samoilla sopimuksilla kun finnairilaiset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis missä määräyksissä? Finnairin, suomalaisissa, kansainvälisissä?

 

Nukkuuko esim. bangladeshiläiset miehistön jäsenet samoilla sopimuksilla kun finnairilaiset?

 

EU-OPS:ssa. Ei koske bangloja, mutta EASA-maita kumminkin, joihin Suomikin kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepoajat on kuitenkin kirjoitettu ilmailumääräyksiin, eikä niistä voi joustaa.

 

Tarkoitin yrityksiä yleensä, en ilmailualaa. Onhan muillakin aloilla "viranomaismääräyksiä", esim. verottaja on määrännyt erilaisten verovapaiden korvausten enimmäismäärät. "Lepoajalla" tarkoitin sitä kuinka paljon ennen varsinaisen työajan alkamista muun kuin ilmailualan työntekijä saa olla perillä kaukokohteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa tai käsitystä miten lentäjät muissa yhtiöissä tienaavat ja mitkä ovat edut? (tarkoitan tuota listaa hotelli yms. asioista).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pakko todeta tähän että firmat eivät tosiaankaan maksa henkilökunnan, ohjaamo tai kabiini, syömistä maailmalla hotelleissa. Normaalia hotelliaamupalaa lukuunottamatta tietysti. Kannattaa melko reilunkokoinen lähdekritiikki pitää lukemansa suhteen aina, ja etenkin nyt kun puhutaan näistä kaikenmaailman komiteoista ja vastaavista. Merciii..  ;)

 

 

Eerolle myös vastaus - hotellissa nukkuminen ei ole mitään etu. Siellä on tarkoitus levätä/nukkua rauhallisessa ja hiljaisessa huoneessa se aika minkä lentoyritys on siihen antanut (usein hyvin lyhytkin aika vielä). Asiassa ei ole mitään erityistä luksusta tai muuta ihmeellistä, toisin kuin kovasti annetaan ymmärtää.

 

 

(mitähän nuo mielipahakorvaukset tai lisävapaapäivät oikein ovat.. itse en ole kuullutkaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pakko todeta tähän että firmat eivät tosiaankaan maksa henkilökunnan, ohjaamo tai kabiini, syömistä maailmalla hotelleissa. Normaalia hotelliaamupalaa lukuunottamatta tietysti. Kannattaa melko reilunkokoinen lähdekritiikki pitää lukemansa suhteen aina, ja etenkin nyt kun puhutaan näistä kaikenmaailman komiteoista ja vastaavista. Merciii..  ;)

 

 

Eerolle myös vastaus - hotellissa nukkuminen ei ole mitään etu. Siellä on tarkoitus levätä/nukkua rauhallisessa ja hiljaisessa huoneessa se aika minkä lentoyritys on siihen antanut (usein hyvin lyhytkin aika vielä). Asiassa ei ole mitään erityistä luksusta tai muuta ihmeellistä, toisin kuin kovasti annetaan ymmärtää.

 

 

(mitähän nuo mielipahakorvaukset tai lisävapaapäivät oikein ovat..?)

 

Onko nyt sitten ymarrettavissa, etta Hienosen tarkoituksena on koko ajan ollut julkisesti mustamaalta oman yrityksensa henkilostoryhmia? Sitten kun naita asioita vatvotaan viela hevosmiesten tietotoimistoissa, niin lopulta ei enaa tieda, mika on faktaa ja mika fiktiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polli vaan pystyyn  ;) Kuka luottaa blogijohtaja Hienosen sanoihin?

 

Katkera mies lähti. Ainoa huono puoli asiassa on se, ettei mies lähtenyt välittömästi, jolloin olisi saatu pöytä puhtaaksi kerralla, vaan vasta kuuden kuukauden kuluttua  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polli vaan pystyyn  ;) Kuka luottaa blogijohtaja Hienosen sanoihin?

 

Katkera mies lähti. Ainoa huono puoli asiassa on se, ettei mies lähtenyt välittömästi, jolloin olisi saatu pöytä puhtaaksi kerralla, vaan vasta kuuden kuukauden kuluttua  >:(

 

Parempi olisi, etta maksettaisiin 6 kuukauden palkka, ja pyydettaisiin siivoamaan poyta samantien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pakko todeta tähän että firmat eivät tosiaankaan maksa henkilökunnan, ohjaamo tai kabiini, syömistä maailmalla hotelleissa. Normaalia hotelliaamupalaa lukuunottamatta tietysti. Kannattaa melko reilunkokoinen lähdekritiikki pitää lukemansa suhteen aina, ja etenkin nyt kun puhutaan näistä kaikenmaailman komiteoista ja vastaavista. Merciii..  ;)

 

Missään ei ollut puhetta että ruoat maksettaisiin ja ehdottomasti kannattaa käyttää näissä lähdekritiikkiä. Itse odottelen koska SLL oikaisee Hienosen sanomisia.

 

Eerolle myös vastaus - hotellissa nukkuminen ei ole mitään etu. Siellä on tarkoitus levätä/nukkua rauhallisessa ja hiljaisessa huoneessa se aika minkä lentoyritys on siihen antanut (usein hyvin lyhytkin aika vielä). Asiassa ei ole mitään erityistä luksusta tai muuta ihmeellistä, toisin kuin kovasti annetaan ymmärtää.

 

Miksi Tokiossa tarvii päästä keskustan hälinään ja rasittaa kroppaa ylimääräisellä bussissa istumisella?

 

(mitähän nuo mielipahakorvaukset tai lisävapaapäivät oikein ovat.. itse en ole kuullutkaan)

 

Taitaa olla KSE ;)

 

edit: Oliskohan Hienosella diili finnairin kans että hän pistää lentäjät ojennukseen ennen kuin lähtee talosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Eerolle myös vastaus - hotellissa nukkuminen ei ole mitään etu. Siellä on tarkoitus levätä/nukkua rauhallisessa ja hiljaisessa huoneessa se aika minkä lentoyritys on siihen antanut (usein hyvin lyhytkin aika vielä). Asiassa ei ole mitään erityistä luksusta tai muuta ihmeellistä, toisin kuin kovasti annetaan ymmärtää"

 

-> on se silloin jos sen valinta perusteet on sitä mitä joskus aiemmin oli puhetta muistaakseni jonkun Tokion hotellin valinnan ja koenukkumiskomitean toiminnasta ja perusteet kuin prinsessalla helmi tyynyn alla.

väärä ammatinvalista jos ei pysty nukkumaan muualla kuin äänieristetyssä 6 - tähden sviitissä.

Enemmän kun lentäjän yöunista niin olisin huolestunut esim. siitä että kone on parhaalla mahdollisella tavalla huollettu.

 

Mutta se kysymys oli :

Onko kenelläkään tietoa tai käsitystä miten lentäjät muissa yhtiöissä tienaavat ja mitkä ovat edut? (tarkoitan tuota Lauri A. Jurikan listaa hotelli yms. asioista).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on se silloin jos sen valinta perusteet on sitä mitä joskus aiemmin oli puhetta muistaakseni jonkun Tokion hotellin valinnan ja koenukkumiskomitean toiminnasta ja perusteet kuin prinsessalla helmi tyynyn alla.

väärä ammatinvalista jos ei pysty nukkumaan muualla kuin äänieristetyssä 6 - tähden sviitissä.

 

Niin, et varmaan oikein edes lukenut mitä kirjoitin.. Tai esim. Ritarannan Juhan aiempaa kirjoitusta (click).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luin kyllä ja edelleen kyselen, että miten muut lentoyhtiöt nämä asiat hoitaa, tarkennetaan että länsimaiset lentoyhtiöt

ettei nyt tule vertailuksi jotain keskiafrikkalaista firmaa. kiinnostaa tietää vertailikohta.

 

veikkaan muuten että Hienosen seuraajaksi tulee ns. saneerausjohtaja ts. inhimillisyys romukoppaan ja numerot esiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta se kysymys oli :

Onko kenelläkään tietoa tai käsitystä miten lentäjät muissa yhtiöissä tienaavat ja mitkä ovat edut? (tarkoitan tuota Lauri A. Jurikan listaa hotelli yms. asioista).

 

 

Hei,

 

Täältä palkkatietoja:

 

http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe

 

Palkkataso lienee Suomessa parempi kuin itäeurooppalaisissa, mutta huonompi kuin länsieurooppalaisissa saman tason lafkoissa.

 

Yöpymiset hoidetaan kaikissa firmoissa hyvissä tai erittäin hyvissä  hotelleissa.

 

t. Ole

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin lueskelemaan Captain Daven mainiota blogia osoitteessa

 

http://flightlevel390.blogspot.com/

 

Jos sieltä vaikkapa vuoden kirjoitukset kahlaa, alkaa tulla hiukan kuvaa tuosta säännöllisen epäsäännöllisestä työrytmistä ja siihen liittyvistä haasteista, jotka eivät todellakaan näytä pääosin olevan siinä koneen perinteisessä ohjaamisessa.

 

Olen hyvilläni siitä, että kotimaisten yhtiöiden koneessa matkustaessani voin luottaa siihen, että koneen miehistö kokonaisuudessaan on edes saanut mahdollisuuden riittävän hyvään lepoon ennen töihin tarttumista. Aikavyöhykkeiden jatkuva vaihtelu ei todellakaan paranna kenenkään vireystilaa.

 

J. Hienosen suhteen ei voi kuin ihmetellä, kuinka toimitusjohtajan tasolla työskennellyt henkilö sortuu tällaiseen julkisuudenhakuisuuteen erotessaan omasta halustaan toimestaan.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sorry, jäi mainitsematta vielä että usein tuntuu olevan useamman eri firman miehistöjä samoissa hotelleissa, eli ei nämä "luksushotellit" ole mitään kotimaista keksintöä vaan yleisesti alalla on tietyn tason majoitusta, ja syistä voi lukea tosiaan tuolla pari viestiä taaksepäin.  (huomaa lainausmerkit)

 

 

p.s. KLM:llä on aika hyvät liksat jos em. linkkiin uskominen? 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä yleensä ihmiset sanovat näille lentäjille, jotka valittavat, että itsehän ovat ammattinsa valinneet.

 

Et sitten näköjään lukenut tuon blogin juttuja... K.o. lentäjää ei kyllä voi valittajaksi kutsua.

 

Mistähän tuo massiivinen kateuden määrä kanssaihmisiä kohtaan oikein kumpuaa; että jaksetaan tarkkailla miehistön matkalaukkujen kokoa  :o

 

O tempora o mores... vaikka noinhan tuo on tainnut aina olla ja tulee olemaan.

 

Over and out!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Täältä palkkatietoja:

 

http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe

 

Palkkataso lienee Suomessa parempi kuin itäeurooppalaisissa, mutta huonompi kuin länsieurooppalaisissa saman tason lafkoissa.

 

Yöpymiset hoidetaan kaikissa firmoissa hyvissä tai erittäin hyvissä  hotelleissa.

 

t. Ole

 

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Air_Finland  Mistäs lähtien Air Finland on saamassa 767?

Sitten vielä siihen lentäjän palkkaukseen. Osaako kukaan sanoa, onko Finnairin muitten työntekijöiden palkat myöskin samalla tasolla muiden yhtiöiden kanssa, kun se kerran on lentäjien kohdalla niin tärkeää?

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4449996/1/#1 Tuolla väitetään 29,900£ olevan keskiansio BAn emänillä, mitä lienee finskillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sorry, jäi mainitsematta vielä että usein tuntuu olevan useamman eri firman miehistöjä samoissa hotelleissa, eli ei nämä "luksushotellit" ole mitään kotimaista keksintöä vaan yleisesti alalla on tietyn tason majoitusta, ja syistä voi lukea tosiaan tuolla pari viestiä taaksepäin.  (huomaa lainausmerkit)

 

Niin, lehtitietojen mukaan Hienosen kritiin kärki tässä asiassa ei ole kohdistunut noihin hotelleihin, vaan koenukkumiskomiteaan. Hotellien tason saa varmasti selville muillakin keinoin, ehkäpä jopa edullisemmin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy tähän vielä mainita että olisi myöskin tyhmää olettaa että lentoyhtiöt maksaisivat ko. miehistöhotelleista samaa hintaa kun tavalliset yksittäiset matkailijat. Nuo miehistöhotellidiilit ovat melko hyviä hotelleillekin, tarkoittaa useissa paikoissa käytännössä sitä että siellä saattaa olla toistakymmentä tuottavaa huonetta 365 vuorokautta vuodessa. Eli jos katsotaan ko. hotellien hinnastoja, niistä voi laskea prosentin jos toisenkin alennusta että saa lentoyhtiöiden maksaman hinnan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy tähän vielä mainita että olisi myöskin tyhmää olettaa että lentoyhtiöt maksaisivat ko. miehistöhotelleista samaa hintaa kun tavalliset yksittäiset matkailijat. Nuo miehistöhotellidiilit ovat melko hyviä hotelleillekin, tarkoittaa useissa paikoissa käytännössä sitä että siellä saattaa olla toistakymmentä tuottavaa huonetta 365 vuorokautta vuodessa. Eli jos katsotaan ko. hotellien hinnastoja, niistä voi laskea prosentin jos toisenkin alennusta että saa lentoyhtiöiden maksaman hinnan...

 

Pitaa paikkaansa osittain. Kavin vuonna 1995 tekemassa juttua Osakasta Ikkunapaikka-lehteen, ja tuolloin menin lapi tusinan verran hotelleita, joista lahes kaikki toivoivat Finnairia asiakkaaksi. Muutama kuitenkin sanoi, etta heilla oli jo liikaa lentoyhtioita asiakkana, mika vaikutti negatiivisesti hotellien liikevaihtoon -- eli, lentoyhtioiden maksamat hinnat ovat luonnollisesti aika alhaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku valaista millainen yhteistyöelin tämä paljon puhuttu koenukkumiskomitea on? Yhteistyöelinhän sen on oltava, tuskin vain ryhmä työntekijöitä reissaa pitkin ja poikin tarkastamassa hotelleja. Onko komiteassa myös työnantajan edustajia? Ja toisaalta eikö normaaliin yritystoimintaan kuulu alihankkijoiden auditointi ja valintaprosessit?

 

Muutenkin viime päivien uutisoinnin ja keskusteluiden perusteella haluaisin heti takaisin töihin Finnairille. Se kun on firma missä työntekijät pyörittävät kaikkea ja päättävät kaikesta. Oikea proletaarin unelmapaikka, missä ay-liikkeillä on vaikka valta erottaa toimitusjohtaja. Tällaisesta menosta ei voi kuin unelmoida metallialalla...  ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään