Risto Partanen

Finnairin tulevaisuus


21 viestiä aiheessa

Tere!

 

Finnairilla kuohuu, josta viimeisin vaihe toimitusjohtajan eroaminen. Pääministeri tuumasi tänään, että Suomelle koittaa ensi talvena vaikeat ajat. Suomen tulevaisuus näyttää synkältä mutta näyttääkö Finnairin? Säilyykö omistus Suomessa? Meneekö Finnair konkurssiin ja Suomen reitit valtaa vakavaraisempi yhtiö?

 

Itse en osaa sanoa :-\ Pelkään pahinta, toivon ehdottomasti parasta!

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma mielipiteeni on, etta Finnair paasee nykyisella strategiallaan vaikeuksien yli jopa paremmin kuin 1990-luvulla.

 

Tuolloin seurasin Finnairia tyokseni, ja jo silloin ymmarrettiin se strategia, etta ei kaiken liikevaihdon tarvitse tulla Suomesta. Tuolloin kuitenkin puuttui selva Aasian strategia: lennettiin pari kertaa viikossa niin BKK-SIN-reitilla kuin Pekingiin ja Tokioonkin -- Osaka avattiin kahdella viikkovuorolla kevalla 1995. Talla frekvenssilla ei ollut sellaisia edellytyksia kuin nyt Finnairilla on kaytossaan.

 

Muutama vuosi sitten kun Aasia sakkasi (olikohan se SARS?), Finnairin Paavo Virkkunen maaritteli Miamin reitin "taktiseksi" toisin kuin "strategiseksi" valinnaksi. Ehka nyt jalleen tarvittaisiin suurempaa kausiluontoista reittipolitiikkaa kaukoliikenteessa. Pohjois-Amerikka vetaisi varmaan erinomaisesti ensi kesana lisakapasiteettia, varsinkin kun SAS on supistamassa (ja paljon huonommassa hapessa kuin Finnair).

 

Vanhasen puheethan koskevat Suomen taloutta. Suomihan elaa viennista, ja kun myynti ei kay, niin liikematkustuskin on jumissa. Silloin taytyy miettia sellaista taktiikkaa, jossa olemassaolevalle kapasiteetille saadaan mahdollisimman hyva tuotto. Toisin kuin paperitehtaat, lentokoneita voidaan siirtaa markkinoilta toiselle.

 

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa reitti BUD-JFK: oneworld-kumppani Malev on siita jo luopunut eika toinen kumppani, AA:kaan sita operoi. Miten olisi AY-AA-MA-codeshare-lento kesaaikana A330-300-kalustolla. Samanlaisia reittipareja voisi loytya enemmankin.

 

Siina vaiheessa kun nousu alkaa, Finnairilla on kaytossaan yksi Euroopan nuorimmista laivastoista, huippuluokan terminaali palveluineen jne. Kun katsoo useita eurooppalaisia kilpailijoita, niin miten esimerkiksi SAS pystyy vastaamaan nousukauteen vanhenevalla, polttoainesyopolla kalustolla -- tai vaikkapa Austrian, joka on kuin vain varjo entisesta.

 

Ja kuten olen aiemminkin mielipiteenani esittanyt, sellaisesta kalustosta kannattaa alkaa luopuminen, josta paasee ilmaiseksi eroon. Tama koskee 757-laivastoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa reitti BUD-JFK: oneworld-kumppani Malev on siita jo luopunut eika toinen kumppani, AA:kaan sita operoi. Miten olisi AY-AA-MA-codeshare-lento kesaaikana A330-300-kalustolla. Samanlaisia reittipareja voisi loytya enemmankin.

 

Joku voisi kenties valottaa tämän päivän tilannetta mikä on hintataso Atlantin-liikenteessä verrattuna Aasian-liikenteeseen. Olen ymmärtänyt, että pari vuotta sitten Atlantin-liikenteen hintataso oli aika alhainen Aasian-liikenteeseen verrattuna, eli Atlantin-liikenne olisi ollut kaikilla yhtiöillä tappiollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku voisi kenties valottaa tämän päivän tilannetta mikä on hintataso Atlantin-liikenteessä verrattuna Aasian-liikenteeseen. Olen ymmärtänyt, että pari vuotta sitten Atlantin-liikenteen hintataso oli aika alhainen Aasian-liikenteeseen verrattuna, eli Atlantin-liikenne olisi ollut kaikilla yhtiöillä tappiollista.

 

Eiko se vuositasolla olekin tappiollista, mutta kesakaudella voisi yrittaa kuoria kermat paalta. Pohjois-Atlantilla kun ei ole viela halpisyhtioiden tuomaa kilpailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet myyntiin(Museo-MD:t pois, lussut ja emput mukana), uusien tilaukset seis ja reitit karsintaan ja keskitytään Euroopan/kotimaan lentoihin (kuten SAS) niin kyllä se siitä! ;D Tai jättää vaikka sen syöttöliikenteenkin kokonaan Blue1:lle/Finncommille.... :P

 

Vastaus: Kyllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet myyntiin(Museo-MD:t pois, lussut ja emput mukana), uusien tilaukset seis ja reitit karsintaan ja keskitytään Euroopan/kotimaan lentoihin (kuten SAS) niin kyllä se siitä!

Btw, milläs ajattelit niitä kotimaan- ja euroopanlentoja lentää, jos emputkin myydään pois? Juuri tähän euroopan/kotimaanliikenteeseenhän ne on hankittu.Ei niitä bussejakaan joka paikkaan riitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet myyntiin(Museo-MD:t pois, lussut ja emput mukana), uusien tilaukset seis ja reitit karsintaan ja keskitytään Euroopan/kotimaan lentoihin (kuten SAS) niin kyllä se siitä! ;D Tai jättää vaikka sen syöttöliikenteenkin kokonaan Blue1:lle/Finncommille.... :P

 

Vastaus: Kyllä

 

TÖÖÖT:::

 

Väärä strategia(kenties provoa). Kyllä Finnair elää nykyisellä Aasian strategiallaan. Ja kun ajat paranevat, niin jopa paksusti.

Vaikka nyt aina toitotellaan julkisuudessa kuinka henkilöstö on ahnetta ym. niin kyllä yhteishengen (ME-henki) paranemisen on tämän vuoden aikana jo nähnyt   :thmbup:.

 

Ja täsmällisyys ym tilastolukemat puhuvat puolestaan. Ja myös asiakastyytyväisyys on kovaa luokkaa.

 

Kyllä, Finnair selviää.

 

-jukka 8)

 

EDIT: ja mitä kalustoon tulee, niin hyvinhän nuo busseilla saadaan kohdennettua oikein matkustajamäärien mukaan. Tosin 319 aika epätaloudellinen. Ja sama homma on empuissa, isompi parempi monesti...

 

Eli Emput kehiin, kun ei paljon rahtia etc....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai jättää vaikka sen syöttöliikenteenkin kokonaan Blue1:lle/Finncommille.... :P

No Blue1 nyt ei ainakaan syötä mitään porukkaa Finnairin lennoille, ainoastaan omille ja muille Star Alliance-yhtiöiden lennoille.. Olihan niitäkin juttuja joskus jossain, että Finnairin Embraereista osa siirrettäisiin Finncommin operoitaviksi, voisi olla kannattavakin ratkaisu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan niitäkin juttuja joskus jossain, että Finnairin Embraereista osa siirrettäisiin Finncommin operoitaviksi, voisi olla kannattavakin ratkaisu..

 

Tama tiettavasti liittyy siihen, mita Hienonen sanoi, etta "lentajat paattavat ketka saavat operoida Finnairin koneita."

 

Finnair lienee kuitenkin ainoita mainline-lentoyhtoita, joka operoi itse alle 100-paikkaisia koneita Euroopassa. Esimerkiksi kaikki LH:n 737-500-konetta pienemmat yksilot on tytaryhtioiden operoitavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt wanhaa miÄstä hieman cummastutteleiksen. :o

 

Myönnän - jälleen kerran ihan kiduttamatta - että olen viimeksi kuunnellut aktiivisesti taloustieteiden luentoja yliopistotasolla joskus 1970-luvun alussa. Onkohan minulta päässyt näinä välivuosina lipsahtamaan jotakin oleellista ohi?

 

Ei ainakaan omistajalle ole kovin tärkeää se, kuinka suuri jokin yhtiö on, vaan paljonko se tuottaa. Suomessa on liikaakin suuruudenhulluteltu niin, että on haluttu olla suuri ja mahtava kuin entinen naapurivaltio. Useinkin on käynyt kuin Persialle, joka levisi ja levisi, kunnes laski kaiken alleen. Viittaan tässä erinäisiin metsäyhtiöseikkailuihin ison veden takana tai UMTS ääliöilyihin melko lähimenneisyydessä.

 

Perinteet ovat usein hyvä ja kannatettava osa perheen tai kansan identiteettiä, mutta ei Kotkassa kannata sellua keittää siksi, että ainahan se on siellä haissut. Ellei se kannata, niin haist' ite. Pannaan haisemaan jollakin sellaisella, joka kannattaa.

 

Toivotaan, toivotaan ei toimi talouselämässä eikä keskimäärin Lotossa tai vedonlyönnissä. Suomen ja Ruotsin lätkämatsista ei todellakaan kannata lyödä vetoa Suomen puolesta Veikkauksen tai PAF:n kertoimilla siksi, että liian moni "kansallisista tunnesyistä" lyö vetoa Suomen puolesta, joten vastustajan kertoimia on pakko nostaa, että saadaan pelinjärjestäjän rahariski hallintaan ja maksajia siltä varalta, että Suomi todellakin sattuisi voittamaan. Niinpä Ruotsille tulee ylikerroin ja juuri niillä voi tienata!

 

Vastaavan ilmiön olen näkevinäni tämän ketjun äänestyksessä. Kyllä minäkin toivon, että Finnsky Airlinsky selviää, mutta en sen puolesta kovin paljon omia rahojani panisi likoon.

 

Ainakin aivan ensikatsomalta on vaikea nähdä runsaasti etuja siinä, että esim. alle 100 pax capacity koneet ovat yhdellä firmalla ja isommat toisella. Miksi pitää olla eri kirjelomakkeet, osoitteet, puhelinkeskukset, koneiden väritykset, johtajat ja mahdollisesti jopa eri palkat?  :-\

 

JOS johto on ajan tasalla, osaa delegoida ja allokoida resursseja, AINAKIN sama tulos pitäisi voida saada aikaan yhdelläkin yhtiöllä! :thmbup:

 

Sattuneesta syystä olen miettinyt sitäkin, että kannattaako olla 100% trendikäs edelläkävijä. Poltin vielä noin 4 vuotta sitten 60-100 savuketta päivässä. Nyt riittää noin 8-10 filtterillistä pikkusikaaria päivässä. Jaksan istua Tukholmaan tupakoimatta ja Hampuriinkin hampaita kiristellen. Eteläinen Eurooppa, Atlantin yli tai kaukaisempaan itään tulee tuskaa. Olisin valmis pulittamaan rahaa siitä, että tupakointimahdollisuus olisi.

 

Finnairin liikevaihto oli suuruusluokkaa 2 miljardia (josta toki osa muuta kuin matkustajilta rahastettua). Matkustajia on suuruusluokkaa 650 000. Toisin sanoen rahaa tulee noin 3 000 euroa per matkustaja - huomaa edelleen muun toiminnan (huollot muille firmoille jne.) luoma harha. Jos kuitenkin jatketaan ajatusleikkiä niin, että vaikkapa vain 25% matkustajista oikeasti haluaisi tupakoida lennon aikana ja suostuisi siitä ilosta maksamaan vaikkapa vain 5 % enemmän lentolipustaan, niin 162 500 matkustajaa maksaisi siis keskimäärin 3 000 euron sijaan 150 euroa enemmän. 165 000 * 150 € = 24 375 000 €. Kai sillä jo jonkin järjestelyn saisi aikaan. Arvio on jopa konservatiivinen siksi, että tuolla järjestelyllä voisi saada MUIDEN yhtiöiden tupakoivista matkustajista ison osan itselleen = vieläkin enemmän rahaa!

 

Henkilökohtaisesti olen valmis näkemään itseni Finnairin koneessa, pitkällä matkalla, kahvin ja konjakin jälkeistä sikaaria nauttimassa - hieman kovempaan hintaan kuin niuholla kilpailijalla! :thmbup:;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin liikevaihto oli suuruusluokkaa 2 miljardia (josta toki osa muuta kuin matkustajilta rahastettua). Matkustajia on suuruusluokkaa 650 000. Toisin sanoen rahaa tulee noin 3 000 euroa per matkustaja - huomaa edelleen muun toiminnan (huollot muille firmoille jne.) luoma harha. Jos kuitenkin jatketaan ajatusleikkiä niin, että vaikkapa vain 25% matkustajista oikeasti haluaisi tupakoida lennon aikana ja suostuisi siitä ilosta maksamaan vaikkapa vain 5 % enemmän lentolipustaan, niin 162 500 matkustajaa maksaisi siis keskimäärin 3 000 euron sijaan 150 euroa enemmän. 165 000 * 150 € = 24 375 000 €. Kai sillä jo jonkin järjestelyn saisi aikaan. Arvio on jopa konservatiivinen siksi, että tuolla järjestelyllä voisi saada MUIDEN yhtiöiden tupakoivista matkustajista ison osan itselleen = vieläkin enemmän rahaa!

 

Lystikäs ajatusleikki, mutta valitettavasti nykymaailmassa yhtä todennäköinen kuin se että Suomen valtio perustaisi julkisia bordelleja paikatakseen budjettivajetta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnairin liikevaihto oli suuruusluokkaa 2 miljardia (josta toki osa muuta kuin matkustajilta rahastettua). Matkustajia on suuruusluokkaa 650 000. Toisin sanoen rahaa tulee noin 3 000 euroa per matkustaja -

 

Nyt on kyllä luvut hieman hakusessa. Vuonna 2008 Finnairin liikevaihto oli n. 2,3 miljardia euroa. Matkustajia oli seuraavasti, lainaus yhtiön konsernisaitilta:

 

Finnair-konsernin lentoyhtiöt kuljettivat kalenterivuonna 2008 yhteensä 8 270 100 matkustajaa.

 

Reittilennoilla kuljetettiin 6 950 700 matkustajaa. Kotimaan liikenteessä matkustajia kuljetettiin 1 470 600. Lomaliikenteen matkustajamäärä oli 1 319 400.

 

Rahtia ja postia Finnair kuljetti vuonna 2008 yhteensä 102 144 tonnia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, milläs ajattelit niitä kotimaan- ja euroopanlentoja lentää, jos emputkin myydään pois? Juuri tähän euroopan/kotimaanliikenteeseenhän ne on hankittu.Ei niitä bussejakaan joka paikkaan riitä...

Tarjonta alas 8) Reittejä/lentoja vähemmäksi -> koneita ei tartte niin paljoa -> bussit riittää. Viisseiskat hoitaa lomalennot ja A330:t kaukolennot. That's it! ;D Bambukepit hiiteen niin on se laivastokin sitten enemmän "yhtenäinen", kuten halusivatkin? Viisseiskat ja Bussit :thmbup:

 

Ja eihän niitä tartte kokonaan myydä, voihan ne liisata :D Kuten AFikin taitaa tehdä, eihän niillä taida olla tällä hetkellä kun 1 kone omassa käytössä ja loput 2 muailmalla. Talvikaudella taas kun kysyntä nousee -> kaikki pulkat omaan käyttöön. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä luvut hieman hakusessa. Vuonna 2008 Finnairin liikevaihto oli n. 2,3 miljardia euroa.

Finnair-konsernin lentoyhtiöt kuljettivat kalenterivuonna 2008 yhteensä 8 270 100 matkustajaa.

 

 

Netistä kaivoin sen hieman reippaat 2 miljardia, joten se luku on oikein, koska sanoin suuruusluokkaa. Netistä se 650 000 matkustajaakin löytyi ja uskoin sitä. En tosin laittanut talteen sivua, jolta sen kaivoin. Löysin kyllä nyt itsekin tiedon yli 8 miljoonasta matkustajasta.

 

Leikilliseen tupakkalaskelmaan tuo ei kuitenkaan vaikuta. Jos edelleenkin joka neljäs maksaa 5 % enemmän lipustaan, se on yhtä paljon rahaa, koska jos kymmenen matkustajaa maksaa 3000 + 5 %, saman saa, jos sata matkustajaa maksaa 300 + 5 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjonta alas 8) Reittejä/lentoja vähemmäksi -> koneita ei tartte niin paljoa -> bussit riittää. Viisseiskat hoitaa lomalennot ja A330:t kaukolennot. That's it! ;D Bambukepit hiiteen niin on se laivastokin sitten enemmän "yhtenäinen", kuten halusivatkin? Viisseiskat ja Bussit :thmbup:

 

Milläs sitten lennetään jos reitillä ei ole matkustajia tarpeeksi täyttämään pikkubussia? Vai lopeteaanko jokainen reitti jolla ei ole taloudellista lentää A32S-koneilla?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs sitten lennetään jos reitillä ei ole matkustajia tarpeeksi täyttämään pikkubussia? Vai lopeteaanko jokainen reitti jolla ei ole taloudellista lentää A32S-koneilla?

No jos lennetään vaikka 10 kertaa päivässä Vaasaan niin ei varmasti riitä menijöitä, mutta kun vähennetään lentoja puolella niin eiköhän menijöitäkin riitä taas täyttämään se A319?

 

Petri eiköhän ne 757kat ole ihan ensimmäisinä siinä poistolistalla heti MD11 koneiden jälkeen. Sitäpaitsi  niitten lomalentojen <3 :D kysyntähän on ollut viimeaikoina laskussa...

Joo no, enemmän kysyntää varmaan lomalennoilla on kuin jollain turhilla reittilennoilla....

 

Sitäpaitsi mikä järki siinä on että 757 poistettaisiin laivastosta? Mielestäni ei lomalennoille löydy sopivampaa konetta kuin 757. Jos selityksenä on vaan se että laivastosta saadaan "yhtenäinen" niin mitä helvettiä noilla bambukepeillä sitten tehdään? Hoitakoon ne triplakolmoset vaan niitä kaukolentoja...

 

Ja ne jotka vinkuu siitä että ei oo tilaa yyyy ei mahdu istumaan yyyyy, niin luuletteko että noissa mahdollisissa korvaajissa eli A333, olis sen enempää tilaa jos ne laitetaan tohon "lomalentoconffiin"? Ei varmasti. Eiköhän nekin ahdeta niin täyteen kuin mahdollista... samanlailla kuten viisseiskatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tilastoa näyttää? Ja mikä tekee reittilennoista turhia?

 

"Bambukeppejä" on 18 ja 757-koneita vain 7  ::) Eikös laivasto ole yhtenäisempi jos 7 konetta näitä marsuhäkkejä lähtee? 757:ät eivät kuitenkaan ole nekään ikuisia. Sitäpaitsi eikös A32X sovellu joillekkin lomalennoille? Lisäksi vielä sekin että leasingsopimukset 757:hin loppuvat 2010. Ja onko jotain varmaa tietoa että A333 laitetaan lomakonffiin?

 

Aika huono esimerkki sillä Finncomm operoi Vaasan lentoja ATR:llä, ja olen ymmärtänyt että monesti nämä "feeder" lentoyhtiöt  yrittävät saada enemmän lentoja ja sitten vaikka mielummin pienemmällä täyttöasteella, kuin vaikka yksi täysilento päivässä.

 

Ei.

 

Eikös niiden sopimus pitänyt loppua nyt kesällä? Vai? Ja kyllä pikkubusseilla lennetään joitakin lomalentoja ainakin nyt kesäkaudella...

Ja ei ole varmaa tietoa mutta epäilen että sieltä löytyisi bisnesjakkaroita ja muita... eiköhän se revitä täyteen sekin.

 

ATR:llä voi ollakkin kannattavaa tehdä noin, ei taida ne kulut olla niin suuret kuin bussilla. Eikös se ole tärkeintä että se kone tahkoaa voittoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän valtio pidä Fineairin olemassa kuten ennenkin. Mikäänhän ei kai tänä päivänä kannata , ei  edes kinastelu siitä mitä "pitäisi" tehdä .

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän asiantuntijat sanovat, kannattaako Finnairille nyt ostaa lippuja Aasiasta Suomeen tai päinvastoin n. vuoden päähän, eli ensi kesälle? Jos yhtiö menee nurin, niin mitkä on mahdollisuudet saada rahat takaisin tai toisen yhtiön lennot tilalle? (Oman käsitykseni mukaan sellaista mahdollisuutta ei yleensä ole)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luottokorttiahan veloitetaan jo ostohetkellä, joten rahat siirtyy jo yhtiölle. Eli miten se vaikuttaa takaisinsaantiin, että olen maksanut luottokortilla? (Olen hieman tietämätön näissä asioissa)

 

Nyt on ainakin kohtuuhintaisia lippuja myynnissä vajaan vuoden päähän, mutta ei tietenkään olisi kiva, että ne rahat menisivät hukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luottokorttiahan veloitetaan jo ostohetkellä, joten rahat siirtyy jo yhtiölle. Eli miten se vaikuttaa takaisinsaantiin, että olen maksanut luottokortilla? (Olen hieman tietämätön näissä asioissa)

 

Nyt on ainakin kohtuuhintaisia lippuja myynnissä vajaan vuoden päähän, mutta ei tietenkään olisi kiva, että ne rahat menisivät hukkaan.

 

Tuotatuota...  Se lipun myyjä saa rahansa useimmiten vasta sen jälkeen kun sinä olet oman luottokorttilaskusi maksanut. Myyjälle tulee n. 2kk viive maksun saamisessa. Jollain aloilla kuten esim. taksiyrittäjillä on joskus niin tiukkaa että pyytävät asiakkaita maksamaan pankkikortin puolelta koska silloin korttiprovisio on pienempi ja lisäksi rahat saa parissa päivässä tuon parin kuukauden sijaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään