Tumi Hämäläinen

Appiukon kansiosta

21 viestiä aiheessa

Tällainenkin kuva löytyi appiukon valokuva-albumista. Mikähän vesitaso mahtaa olla kyseessä?

 

Kuvauspaikastakaan ei ole mitään tietoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perusvärinä näissä Leivoissa oli hopea/alumiini. OH-KZI:ssä toinen väri oli turkoosiin vivahtava vaalean sininen, tällaisen värikuvan löysin. Jostakin on jäänyt muistikuva, että näissä Tampereen Leivoissa olisi tuo tummempi väri ollut tumman sininen. Paikka saattaisi olla lentokonetehtaan ranta Härmälässä, mutta nämä kaikki ovat spekulaatiota. Muita värikuvia kuvausajalta (50-luku) en omista kokoelmistani löytänyt kuin tuon KZI:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on otettu todennäköisesti Kuopion matkustajasatamasta.

Taustalla oleva valkoinen teollisuusrakennus ja oikealla oleva korkea savupiippu sekä metsän muoto vastaavat melko tarkasti nykyistäkin maisemaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on otettu todennäköisesti Kuopion matkustajasatamasta.

Taustalla oleva valkoinen teollisuusrakennus ja oikealla oleva korkea savupiippu sekä metsän muoto vastaavat melko tarkasti nykyistäkin maisemaa.

 

Nuo etualalla olevat Savolaismalliset tukevat mielestäni Jorman oletustietoa  :thmbup:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3536201&cy=6976881&scale=16000&tool=siirra&mode=orto〈=FI

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä aamulla otettu kuva Itkonniemestä.

Kuva oli otettava alkuperäisessä kuvassa näkyneen laiturin ja aallonmurtajan päästä, kun sen reunaan on vuosikymmenien aikana kasvanut puita.

Kuvaussuunta on suunnilleen alkuperäistä vastaava.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, poijaat!

 

Kuvauspaikka on varmaankin tuo Kuopio. Koneen tunnus jäänee arvoitukseksi, samoin kuvausajankohta (?).

 

Originaalista voisi yrittää siiven alta kaivaa kuvankäsittelyohjelmalla esiin onko se viimeinen kirjain E vai F. Tai suurentamalla sivuperäsintä huomattavasti tunnusten kohdalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurentelin kuvaa itse, mutta meni aika rakeiseksi... Sen perusteella mitä näin, päättelin että kyseessä on OH-KZF. E:n alaviivaa ei näy tunnuksessa, kellukestreevat ovat väriltään tummat ja potkuri on säätöpotkuri, jotka kaikki olen nähnyt vain F:ssä. Kuvassa pitäisi näkyä rungossa oven etupuolella myös nimi Peippo, mutta tietääkseni se ei ollut aina koneessa maalattuna.

 

Kone oli ainoastaan tamperelaisen lentomestari Tirkkosen omistuksessa, jolloin kuvausajankohdaksi voidaan määritellä 05/1950-07/1957. Tirkkosen toimenkuvaan kuuluivat lennätykset ympäri Suomea, joten tilanne sinänsä ei ollut mitenkään erikoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone in ilmeisimmin OH-KZF. Tirkkosen koneessa oli  2-värimaalaus. Katselin  kuvaa, joka on varmasti -KZF, otettu jossain Suomessa talvella järven jäällä ja värirajat täsmää vesikoneen kanssa.

Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs miten tämän kanssa?

 

OH-KZE vesikoneena ennen vuotta 1960 (jolloin Oulun lentonäytöksessä kone oli jo toisin maalattu). Ei sitä kuvaa KZF:stä saisi laittaa tänne?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs miten tämän kanssa?

OH-KZE vesikoneena ennen vuotta 1960 (jolloin Oulun lentonäytöksessä kone oli jo toisin maalattu). Ei sitä kuvaa KZF:stä saisi laittaa tänne?

Siis tällainen:

[ attachment removed / expired ]

Huomaa, Jouni -KZE:n pienempi "fonttikoko"

joten taitaa appiukon otos olla Äffä...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa, Jouni -KZE:n pienempi "fonttikoko"

joten taitaa appiukon otos olla Äffä...

Markku

 

 

??? Minun silmiini KZF:n ja KZE:n fonttikoot ovat ihan samankokoisia, että niiden perusteella ei voi mennä tekemään johtopäätöksiä.

 

Mutta näyttää olevan niin, että F:llä onkin ollut kaksi eri maalausta. Toinen, jossa sivuperäsimeen maalattu rekisteritunnus on sivuperäsimen alasaranan kohdalla ja toinen, jossa se kaarikenttää ylempänä. KZE:stä en ole ainakaan toistaiseksi nähnyt. Tuo appiukon kuvan tunnus on siinä ylemmässä kentässä. Nyt kun tietäisi milloin maalaus on suoritettu, voisi ajankohtaa vielä tarkentaa.

 

Saranalinjalla vuonna 1954

[ attachment removed / expired ]

 

Saranalinjaa ylemmässä kentässä, luultavasti Härmälästä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se siitä teoriasta ;) Ja vielä noissa Jounin kuvissa Isompi teksti ja puupotkuri...

Kukahan lie keksinyt Leivoille noita muitten lintujen nimiä kun tuossa lukee selvästi "Lokki"

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se siitä teoriasta ;) Ja vielä noissa Jounin kuvissa Isompi teksti ja puupotkuri...

Kukahan lie keksinyt Leivoille noita muitten lintujen nimiä kun tuossa lukee selvästi "Lokki"

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

Hohoo! Taas uusi maalauskaavio! Fontti näyttää olevan sama kuin tuossa Oulun näytöksen koneessa, mutta tällä kertaa vakaaja/peräsin on maalattu kokonaan. Ilmeisesti näitä koneita on puuvillakankaiden aikaan rätitetty tai ainakin maalattu useampaan otteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oiskohan Tirkkosen tekosia nuo linnunimet. -KZE tuli Tilauslennolle Ouluun kesällä 1956 ja tuo kuva (via Raimo Sallanko) on otettu Oritkarissa  joskus 1957-8

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oiskohan Tirkkosen tekosia nuo linnunimet. -KZE tuli Tilauslennolle Ouluun kesällä 1956 ja tuo kuva (via Raimo Sallanko) on otettu Oritkarissa  joskus 1957-8

Markku

 

Samaa ajattelin minäkin. Pitääpä haastatella paikallisia, jotka joskus olivat Tirkkosella apureina. Ties vaikka tuolle Kuopion kuvallekin löytyisi päivämäärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohoo! Taas uusi maalauskaavio! Fontti näyttää olevan sama kuin tuossa Oulun näytöksen koneessa, mutta tällä kertaa vakaaja/peräsin on maalattu kokonaan. Ilmeisesti näitä koneita on puuvillakankaiden aikaan rätitetty tai ainakin maalattu useampaan otteeseen.

Kyllä vasemalla tässä kuvassa olevan (K. Rajala) kertoman mukaan tuo rätitys tapahtui joskus 50-luvun lopulla, siis ennen tuota näytöstä

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään