Kirjoitettu Elokuu 8, 2009 Helikopteri ja pienkone törmäsivät New Yorkin lähistöllä 08.08.2009 19:55 Helikopteri ja pienkone ovat pudonneet törmättyään ilmassa toisiinsa New Yorkin lähistöllä. Onnettomuus sattui Hudsonjoen tienoilla Hobokenin ulkopuolella New Jerseyssä. Poliisin mukaan koneista tippui törmäyksen jälkeen pirstaleita Hudsonjokeen. Mahdollisista uhreista ei ollut välittömästi turman jälkeen tietoa. CNN:n uutisten mukaan helikopterin kyydissä oli ainakin kuusi henkilöä. Pelastushenkilökunta on parhaillaan turmapaikalla Hudsonjoen rannalla. Fox Newsin mukaan joesta on pelastettu ainakin yksi henkiin jäänyt. (MTV3- Reuters) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2009 BBC kerto sekä helikopterin että koneen pudonneen jokeen törmäyksen jälkeen. Kone menetti toisen siipensä törmäyksessä ja kopteri oli "pudonnut kuin kivi". NBCn mukaan ainakin yksi menehtynyt. Kopteri kuului Liberty Toursille. Pienkoneessa oli kaksi henkilöä, kone oli Piper Cherokee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2009 "Rescue divers and Coast Guard boats were searching the water between New York City and Hoboken, New Jersey. The helicopter belonged to Liberty Helicopter Sightseeing Tours." Tosi lähellä New York Cityä: http://maps.google.fi/maps?q=hoboken&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&split=0&gl=fi&ei=s7l9Sq2AFMPP-QbMjLFX&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1 http://www.cnn.com/2009/US/08/08/hudson.helicopter.crash/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2009 Yhdeksän hengen pelätään menehtyneen onnettomuudessa . Kopterissa oli viisi italialaista turistia ja pilotti. Tähän menessä on löytynyt kaksi vainajaa. CNN kertoo alustavien raporttien perusteella vaikuttavan, että lentokone olisi törmännyt kopterin perään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Tosi lähellä New York Cityä: http://maps.google.fi/maps?q=hoboken&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&split=0&gl=fi&ei=s7l9Sq2AFMPP-QbMjLFX&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1 Lähestulkoon sama paikka, minne aiemmin teki pakkolaskun US Airwaysin matkustajakone. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Ja sama kopteri, jossa meikäläinen istui lennätyksellä viime lokakuussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Aika hässäkkää oli tuohon aikaan JFK twr, kun feedsejä kuuntelin.... Kait jotain joen rantaviivalla lentämisen ohjeita antoivat juuri kyseiselle kopterille..ja kyselivät näkyykö pikkukonetta... . Surullista.. jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Ja sama kopteri, jossa meikäläinen istui lennätyksellä viime lokakuussa. Mulla on nyt tuo A.Net sen verran jumissa etten saa mistää ongittua pudonneen kopterin rekkaria. Itse olin viime vuonna myös saman lafkan N456AE:n kyydissä ja kiinnostaisi tietää onko sama laite kyseessä. Edit: ASN:stä löyty rekkari ja eri kone on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 FOXilta loytyy myos kuvia itse tapahtumasta: http://www.foxnews.com/slideshow/U.S./2009/08/08/midair-collision-hudson-river?slide=1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2009 CNNllä näyttivät kuvaa törmäyksestä, en tiedä löytyykö verkosta. Helikopteri tuli takaviistosta vasemmalta. Molemmille tosi vaikea havaita ennen törmäystä... T. Jyrki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2009 Lennonjohtaja jutteli tyttöystävänsä kanssa onnettomuuden aikana kanssa ja on nyt hyllytetty. http://www.nydailynews.com/ny_local/2009/08/13/2009-08-13_air_traffic_controller__on_phone_with_girlfriend__an_supervisor_suspended_over_h.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2009 Lennonjohtaja jutteli tyttöystävänsä kanssa onnettomuuden aikana kanssa ja on nyt hyllytetty. http://www.nydailynews.com/ny_local/2009/08/13/2009-08-13_air_traffic_controller__on_phone_with_girlfriend__an_supervisor_suspended_over_h.html Sama suomeksi Hesarissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2009 Tossa on video törmäyksestä: Kliks. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2009 Onnettomuustutkijat ja lennonjohtajat ilmiriidassa Yhdysvalloissa 19.8.2009 16:39 A A Jyri Raivio Helsingin Sanomat Yhdysvaltain liikenteessä tapahtuneita onnettomuuksia tutkiva viranomainen NTSB on ajautunut harvinaiselle törmäyskurssille maan lennonjohtajaliiton NATCA:n kanssa. NTSB on päättänyt erottaa NATCA:n Hudson-joen yläpuolella tapahtuneen, pikkukoneen ja helikopterin tuhoisan yhteentörmäyksen tutkintaprosessista. Lennonjohtajille osoitettiin ovea, koska he esittivät NTSB:n mielestä julkisuudessa useaan otteeseen spekulatiivisia ja ennenaikaisia tulkintoja onnettomuudesta jo tutkinnan alkuvaiheissa. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Onnettomuustutkijat+ja+lennonjohtajat+ilmiriidassa+Yhdysvalloissa/1135248638531 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2009 Lennonjohtaja jutteli tyttöystävänsä kanssa onnettomuuden aikana kanssa ja on nyt hyllytetty. http://www.nydailynews.com/ny_local/2009/08/13/2009-08-13_air_traffic_controller__on_phone_with_girlfriend__an_supervisor_suspended_over_h.html Kyseinen puhelimessa kälättely ja hihittely tarttui narulle ja on kuunneltavissa mp3-muodossa uutisen linkissä: http://www.denverpost.com/headlines/ci_13519597 .. puhuivat jostain kuolleesta kissasta kun lennonjohtajan olisi pitänyt mieluummin valvoa liikennettä Tallenteessa on paljon taukoja, mielenkiintoinen osuus alkaa noin 15 minuutin kohdalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2009 Manhattanin ympäristön ilmatila on nyt päätetty jakaa kahteen "kerrokseen" siten, että paikallislennot ja kopterit pysyvät 1000 jalassa tai alle ja pitemmälle suuntautuvat lennot on lennettävä tuhannen ja tuhannenkolmensadan jalan välisellä korkeudella. Kaikkien yli 1300 jalan korkeuksissa lentävien koneiden on saatava erillinen selvitys ja lennonjohtopalvelu/lennonseuranta. Edellä mainittu lennonjohtaja ja hänen supervisorinsa on erotettu. http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5g-N1jdmNROaFicg_FftcshGMgU1gD9C0QGD80 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 NTSB on julkaissut grafiikkaa, jonka perusteella CNN on tehnyt animaation, josta näkyy, että koneella oli vain muutama sekunti aikaa havaita ylöspäin nouseva kopteri ennen törmäystä. Lopullista onnettomuusraporttia saadaan edelleen odottaa. http://edition.cnn.com/2010/US/04/28/hudson.helicopter.plane.crash/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2014 Lennonjohtaja jutteli tyttöystävänsä kanssa onnettomuuden aikana kanssa ja on nyt hyllytetty. http://www.nydailynews.com/ny_local/2009/08/13/2009-08-13_air_traffic_controller__on_phone_with_girlfriend__an_supervisor_suspended_over_h.html Vuonna 2009 hyllytetty lennonjohtaja on siirretty Virginian puolelle ja palannut töihin siellä, mikä ei lainkaan miellytä yhteentörmäyksen uhrien omaisia, joiden mielestä vankila olisi ollut sopivampi paikka: http://nypost.com/2014/05/05/traffic-controller-involved-in-2009-crash-back-on-the-job/ Törmäyksen yhteenveto: http://en.wikipedia.org/wiki/2009_Hudson_River_mid-air_collision Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2014 Onnettomuushan ei ollut lopulta kuitenkaan tuon lynkatun lennonjohtajan syyta. Koneet olivat vaarassa paikassa vaaraan aikaan, ja Piper taisi olla vaaralla jaksolla. Tuolla alueella nykyisin suurin riski on juurikin nuo helikopterit, ja heidan aivan kasittamaton tapa pitaa tuota Unicom-taajuutta heidan company channelina. Nykyisin Hudsonilla siis alle 1300 jalassa ohjeena on, etta siella ilmoitetaan paikkatiedot tuolla 123.05 taajuudella jos pysytellaan valvotun ilmatilan alapuolella. "Ohjeena" on siis, etta tietyissa maaratyissa paikoissa ilmoitetaan tyyppi, suunta, korkeus ja sijainti. Sen sijaan nuo hlvetin Libertyt sun muut helikopterihurjastelijat keskustelevat lahinna siita, miten paljon matkustajia odottaa seuraavaa keikkaa, ja miten paljon polttoainetta tarvitaan lisaa. Siella lentaminen on ihan turvallista jos tuntee kuviot ja on lentanyt alueella ja tietaa mihin suuntaan katsoa milloinkin. Mutta ensikertalaiselle paikka on aika hankala. MikkoAir konsultoi mieluusti alueella lentamista harkitsevia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla