Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Olen todella kauan haaveillut lentäjän urasta, mutta koko homma tyssää siihen, että minulla on liikaa miinus näköä . Onko kellään tiedossa, että ottaako suomen ilmailuopisto koulutukseen sellaisia joille on tehty laserleikkaus silmiin. Itselläni on molemmissa -2.75, joka selvästi ylittää sallitun rajan. (Updatea: Ei ylitä sittenkään, sentään jotain toivoa ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Olen todella kauan haaveillut lentäjän urasta, mutta koko homma tyssää siihen, että minulla on liikaa miinus näköä . Onko kellään tiedossa, että ottaako suomen ilmailuopisto koulutukseen sellaisia joille on tehty laserleikkaus silmiin. Itselläni on molemmissa -2.75, joka selvästi ylittää sallitun rajan. Yksi pääsyvaatimus on toivottavasti jonkinlainen kiinnostus asiaa kohtaan, josta seuraa mm. se, että hakija viitsii edes yrittää etsiä tietoa aiheesta kun sitä kerran on saatavilla. sion nettisivut -> oppilashaku -> terveysvaatimukset Näöntarkkuuden tulee olla joko ilman laseja tai laseilla katsottaessa vähintään 1.0 kummassakin silmässä erikseen ja molemmilla yhtä aikaa katsottaessa. Suurin sallittu likinäköisyys on - 3.0D sylinterikorjauksineen. Suurin sallittu lasikorjaus likinäköisyyden korjaamiseksi on siis - 3.0D, jolla tulee saavuttaa näöntarkkuus 1.0. Suurin sallittu kaukotaitteisuus on +4.25D. Anisometriaa (taittovoimien ero silmien välillä) saa olla enintään 2D. Hajataitteisuutta saa olla korkeintaan 1D. Kirurginen taittovoiman korjaus on sallittua. Taittovirheen määrä ennen leikkausta ei saa ylittää edellä mainittuja raja-arvoja. Leikkauskertomus ja jälkitarkastuslausunto, sekä tiedot taittovoimasta ennen kirurgista toimenpidettä on liitettävä hakupapereihin. millähän tavalla se -2,75 ylittää sallitun rajan? (joo en odota tähän vastausta) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Minäpä koetan vastata ilman v*ttuilua eli laserleikkaus ei ole este. Minut leikannut yritys oli hyvin tietoinen noista vaatimuksista ja osasi kirjoittaa minulle oikeat paperit medikaalia varten (tosin vain harrastusta varten mutta juteltiin asiasta siinä yleisemminkin ja silmälääkäri kertoi että ammattilentäjiäkin heidän kauttaan on kulkenut). Kannattaa kuitenkin hieman harkita laserleikkausta - vaikka minäkin olen sen oikein käteväksi todennut niin se ei ole taikatemppu. Miinusnäköä korjattaessa lähinäön kanssa voi olla ongelmia myöhemmin tietyissä valaistuksissa eritoten kun ikää kertyy (jo ennen ns. ikänäköä) ja näkö voi "elää" leikkauksen jälkeen joten varman päälle pelaamalla ammattilentäjän uraa ajatellen ehkä pysyisin silmälaseissa. Ei tietysti korjausleikkauskaan estä sitten silmälasien käyttöä jos rajat paukkuu myöhemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Heh tästä tulee mieleen JAG(Kunnian Miehet) sarja. Kys. sarjassahan päähenkilö Lt Cdr Harmon Rabb teki laserleikkauksen, jotta pääsi takaisin lentämään hävittäjää tukialukselle. Hämäräsokeuden takia joutunut jättämään tukialuksen aikaisemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Yksi pääsyvaatimus on toivottavasti jonkinlainen kiinnostus asiaa kohtaan, josta seuraa mm. se, että hakija viitsii edes yrittää etsiä tietoa aiheesta kun sitä kerran on saatavilla. sion nettisivut -> oppilashaku -> terveysvaatimukset Näöntarkkuuden tulee olla joko ilman laseja tai laseilla katsottaessa vähintään 1.0 kummassakin silmässä erikseen ja molemmilla yhtä aikaa katsottaessa. Suurin sallittu likinäköisyys on - 3.0D sylinterikorjauksineen. Suurin sallittu lasikorjaus likinäköisyyden korjaamiseksi on siis - 3.0D, jolla tulee saavuttaa näöntarkkuus 1.0. Suurin sallittu kaukotaitteisuus on +4.25D. Anisometriaa (taittovoimien ero silmien välillä) saa olla enintään 2D. Hajataitteisuutta saa olla korkeintaan 1D. Kirurginen taittovoiman korjaus on sallittua. Taittovirheen määrä ennen leikkausta ei saa ylittää edellä mainittuja raja-arvoja. Leikkauskertomus ja jälkitarkastuslausunto, sekä tiedot taittovoimasta ennen kirurgista toimenpidettä on liitettävä hakupapereihin. millähän tavalla se -2,75 ylittää sallitun rajan? (joo en odota tähän vastausta) Medical 1:een vaatimus on +-5, tuo +-3 on Finnairin oma raja. Tuo taittovirhekirurgian salliminen on vähän hämärä juttu, sillä olen kuullut eräältä Finnairin perämieskurssille hakeneelta, että hänet karsittiin lääkärintarkastuksessa juuri laserleikkauksen takia. Tähän aikaan oli siis tuo leikkaus jo sallittua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Pakko kysäistä, kun en noista niin ymmärrä. Mulla on näkö -3 molemmissa (eli en näe kauas), mutta näön tarkkuus on 1.0 laseilla korjattuna, onko mulla siis mahdollisuuksia päästä lentäjäksi? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Pakko kysäistä, kun en noista niin ymmärrä. Mulla on näkö -3 molemmissa (eli en näe kauas), mutta näön tarkkuus on 1.0 laseilla korjattuna, onko mulla siis mahdollisuuksia päästä lentäjäksi? ??? On ainakin näöntarkkuuden puolesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 On ainakin näöntarkkuuden puolesta linkistäsi löytyy troijalainen ajattelin huomauttaa kun pisti hälyn päälle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 On ainakin näöntarkkuuden puolesta Ok, kiitokset vastauksesta. Vielä on siis toivoa olemassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Yksi pääsyvaatimus on toivottavasti jonkinlainen kiinnostus asiaa kohtaan, josta seuraa mm. se, että hakija viitsii edes yrittää etsiä tietoa aiheesta kun sitä kerran on saatavilla. sion nettisivut -> oppilashaku -> terveysvaatimukset Näöntarkkuuden tulee olla joko ilman laseja tai laseilla katsottaessa vähintään 1.0 kummassakin silmässä erikseen ja molemmilla yhtä aikaa katsottaessa. Suurin sallittu likinäköisyys on - 3.0D sylinterikorjauksineen. Suurin sallittu lasikorjaus likinäköisyyden korjaamiseksi on siis - 3.0D, jolla tulee saavuttaa näöntarkkuus 1.0. Suurin sallittu kaukotaitteisuus on +4.25D. Anisometriaa (taittovoimien ero silmien välillä) saa olla enintään 2D. Hajataitteisuutta saa olla korkeintaan 1D. Kirurginen taittovoiman korjaus on sallittua. Taittovirheen määrä ennen leikkausta ei saa ylittää edellä mainittuja raja-arvoja. Leikkauskertomus ja jälkitarkastuslausunto, sekä tiedot taittovoimasta ennen kirurgista toimenpidettä on liitettävä hakupapereihin. millähän tavalla se -2,75 ylittää sallitun rajan? (joo en odota tähän vastausta) Ensinäkin, en ole ikinä kuullut mistään sion netti sivuista. Suomen ilmailuopiston sivuilla kävin katsomassa, mutta en löytänyt sieltä mitään tietoa tuosta näöstä (tai sitten en vain osanuut etsiä), ja muistan joskus kuulleeni tuosta -1.0 rajasta, mutta ei ilmeisesti pitänyt paikkaansa. Katsoin justiinsa tuosta Nuorison Terveystodistuksesta minkä sain tuossa toukokuussa, jossa sitten luki, että näkö ois laseilla korjattuna vasen: 0.8 ja oikea: 1.0 ... Tarkoittaako tämä siis, että täytyy hankkia vahvemmat lasit, että myös vasen silmä yltää 1.0 tasolle? Ja jos sen jälkeen lasit ovat vielä alle -3.0 niin on mahdollisuus päästä lentäjäksi? Joo olin vähän ajatuksissani kun kirjoitin ensimmäistä lausetta. Sori. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Ensinäkin, en ole ikinä kuullut mistään sion netti sivuista. Suomen ilmailuopiston sivuilla kävin katsomassa SIO == Suomen Ilmailuopisto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 linkistäsi löytyy troijalainen ajattelin huomauttaa kun pisti hälyn päälle Offtopiccia mutta huomasin itsekin saman päivällä. Tälläisen heitti Kaspersky. 9.8.2009 23:31:11 Detected: HEUR:Trojan.Script.Iframer Absent http://goodcounter.org/counterz.js//counterz Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2009 Katsoin justiinsa tuosta Nuorison Terveystodistuksesta minkä sain tuossa toukokuussa, jossa sitten luki, että näkö ois laseilla korjattuna vasen: 0.8 ja oikea: 1.0 ... Tarkoittaako tämä siis, että täytyy hankkia vahvemmat lasit, että myös vasen silmä yltää 1.0 tasolle? Ja jos sen jälkeen lasit ovat vielä alle -3.0 niin on mahdollisuus päästä lentäjäksi? Kuten täällä on todettu, niin lentäjäksi on mahdollisuus päästä, vaikkei SIO:on pääsisikään. Mutta mitä tulee sun silmiisi, niin profiilisi mukaan olet 15v. On hyvin mahdollista, että silmiesi likinäköisyys tulee vielä nykyarvoista muuttumaan. Mutta sillehän ei mitään voi, eli sun iässäsi ei kannata vielä silmien kohtaloa sen enempää murehtia, vaan kannattaa käydä kouluja sen verran mallikkaasti, että mahdollinen hakeminen lentäjän koulutukseen ei sitten ainakaan koulutodistuksesta jää kiinni. Myös terveysvaatimukset voivat muuttua sallivampaan suuntaan, kuten ovat jo useita kertoja tehneet tässä vuosien varrella. Ennen ei ykkösluokan medikaalia voinut saada, jos silmät oli laserleikattu. Ite esim. sain silmälasit ala-asteen kolmannella luokalla ja näkö huononi siitä melko lineaarisesti noin 25-vuotiaaksi asti, minkä jälkeen käytin samoja noin -5D laseja yli kymmenen vuoden ajan. Reilu vuosi sitten silmät laseroitiin ja olen pärjännyt sen jälkeen ilman rillejä (1.5 tais tulla molempiin silmiin), mikä tietysti noin pitkän käytön jälkeen tuntuu edelleen aivan mahtavalta. -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2009 Kannattaa tosiaan suhtautua sangen varauksella noihin leikkauksiin nuorena. Näkö voi muuttua vielä moneen kertaan eivätkä leikkaukset tietysti koskaan aivan riskittömiäkään ole, vaikka nykyaikana lähestulkoon. Minun näköni alkoi heiketä joskus lukion varhaisvaiheessa, eli justiinsa tuolla 15-16 vuoden iässä. Sitä ennen se oli olevinaan aivan loistava, mutta yks kaks takarivistä ei enää nähnytkään kunnolla taululle. Sain muistaakseni -1.0:n linssit, sitten ne taisivat vartin välein voimistua aina -1,75:een saakka, joskin luulen tutkimuksen tehneen instanssin määränneen pykälän liian väkevät lasit. No joo, tuohan nyt ei ollut hyvin vakavaa, lähinnä ärsyttävää, mutta siihen aikaan Suomessa käytännössä ainut tapa päästä kaupalliseksi ilmailijaksi kävi Finnairin opiston kautta. Oli toki olemassa pari yksityistä lentokouluakin, joista joku meni nurin - ja semmoinen hirvittävä yli 100000 markan summa oli muutenkin niin kamala ajatus No, joka tapauksessa, Finnairin vaatimus silmälasivahvuuksista oli max -0,7, vaikkeivät silmälasit kuulemma olleet este! Tällä blokattiin käytännössä kaikki likinäköiset pihalle, koskapa käytännön tasolla voimakkuudet menevät neljänneksen välein, eikä alle puolikkaan vahvuuksilla laseja oikeasti enää tarvitse kuin ääriolosuhteissa. No, siihen aikaan oli laserleikkaus kiellettyä lystiä, joten en ruvennut sitäkään kautta kokeilemaan kepillä jäätä - enkä näin jälkeenpäin ajatellen olisi epäilemättä päässyt muutenkaan sisään. No nythän sitten kuitenkin kävi niin, että tässä viimeisten vuosien aikana näkö alkoikin yks kaks parantua. Lienee menossa ikänäön puolelle, mutta vaihtelun aikaväli on ollut yllättävän nopea. Vuosi sitten keväällä sain medikaalista silmälasivaatimuksen kokonaan pois enkä muista enää pitää laseja kuin joskus syyshämärässä vesisateessa autoillessa. Kirkkassa valossa ei nimittäin ole mitään ongelmaa, mutta hämärä tahtoo vähän palauttaa likinäköisyysfiilistä. Justiinsa kun aurinko paistaa, niin katselin tuonne sadan metrin päähän naapuriparkkitalon katolle ja luin sujuvasti sieltä lähteneen auton rekkarin Ymmärrän toki palavan halun lentäjäksi ja mieliteon eroon laseista etenkin jos ne ovat voimakkaat, mutta nuorella iällä ja pienillä korjaustarpeilla kannattanee malttaa mielensä ja katsoa, mitä tapahtuu. Muuten lopputulos voi olla peruuttamaton. Kaverini mm. pääsi kyllä eroon jostain lähellä kymppiä huidelleista miinuslaseistaan, mutta sai vastapainoksi ikuiset valoheijastumat silmiinsä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla