Pekka Kupiainen

Air Baltic aloittaa lennot Turusta Tallinnaan

24 viestiä aiheessa

 

Aikataulu:

BT1311 TLL-TKU 08.20-09.05

BT372 TKU-TLL 09.30-10.10

 

Hmm. Ihmettelin ensin noiden numeroiden epäsymmetriaa, mutta BT1311 näkyy itse asiassa olevan one-stopperi RIX-TLL-TKU. Näin ollen tiettyinä päivinä RIX-TKU lennetään kahdesti, ensin tuo aamulento Lennart Meren (argh, mä tykkään edelleen Ülemistestä enemmän) kautta ja sitten iltalento joka jatkaa ja yöpyy Oulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic availee tuon tuosta uusia reittejä Suomeen.

 

Onkohan joku FinnComm tutkinut, kannattaisiko ATR-koneilla lentää näitä nyt Air Balticin avaamia tai muita reittejä Tampereelta tai Turusta?

 

Turku/Tampere-Oulu

Turku/Tampere-Kuopio

Turku/Tampere-Joensuu

Turku/Tampere-Rovaniemi

Turku/Tampere-Tukholma

Turku/Tampere-Tallinna

 

Entäs jostain Turkua ja Tamperetta pienemmiltä paikkakunnilta?

 

Oulu-Tukholma/Tallinna

Jyväskylä-Tukholma/Tallinna

Kuopio-Tukholma/Tallinna

Vaasa-Tukholma/Tallinna

Vaasa-Sundsvall

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onkohan joku FinnComm tutkinut, kannattaisiko ATR-koneilla lentää näitä nyt Air Balticin avaamia tai muita reittejä Tampereelta tai Turusta?

 

Turku/Tampere-Oulu

Turku/Tampere-Kuopio

Turku/Tampere-Joensuu

Turku/Tampere-Rovaniemi

Turku/Tampere-Tukholma

Turku/Tampere-Tallinna

 

Entäs jostain Turkua ja Tamperetta pienemmiltä paikkakunnilta?

 

Oulu-Tukholma/Tallinna

Jyväskylä-Tukholma/Tallinna

Kuopio-Tukholma/Tallinna

Vaasa-Tukholma/Tallinna

Vaasa-Sundsvall

 

 

Uskoisin että Air Baltic hakee noilla reiteillä pääasiassa jatkomatkustajia Riikasta lähteville reiteilleen. Lentämällä esim. Turun kautta Ouluun saadaan yksi kohde lisää melko vaivattomasti ja edullisesti syöttöliikenneverkkoon. Pelkästään yhdestä kohteesta suoraan Riikaan lentämällä syöttöliikenne ei olisi kannattavaa ja konekapasiteettiäkin tarvittaisiin enemmän. Tietysti suomalaisille tämä tarjoaa mukavia reittejä myös kotimaan sisällä. Finncommin strategiaan lentäminen esim. Oulusta Tukholmaan ei sovi kovinkaan hyvin, koska tätä kautta se palvelisi liian hyvin SAS:a toimimalla syöttöliikenteenä heidän reiteilleen. Matkustajamäärät esim. Turku-Joensuu reiteillä olisivat niin pieniä, että niitä ei kannata aikataulun mukaisesti operoida.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmm,

 

Tämä Air Balticin RIX-hub konsepti tunttuu alkaneen jollain tapaa toimia. Mielenkiintoinen konsepti jota kannattaa seurata mielenkiinnolla näinä lentoliikenteen ankeina aikoina.

 

Nimim. Innovatiivisuus kunniaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Uskoisin että Air Baltic hakee noilla reiteillä pääasiassa jatkomatkustajia Riikasta lähteville reiteilleen. Lentämällä esim. Turun kautta Ouluun saadaan yksi kohde lisää melko vaivattomasti ja edullisesti syöttöliikenneverkkoon. Pelkästään yhdestä kohteesta suoraan Riikaan lentämällä syöttöliikenne ei olisi kannattavaa ja konekapasiteettiäkin tarvittaisiin enemmän.

 

Tulipa vain mieleen, että kuinkas paljon airBalticilla onkaan niitä Fokkereita? Yhtiö on lisännyt reittejä siihen tahtiin, että kalustosta on pakko olla jo kohta pulaa ja sekin pakottaa yhdistelemään näitä pienempiä kohteita, mikä tarjoaa mahdollisuuden Oulun ja Turun välisiin yhteyksiin. Uusia koneita kai tulee joskus ensi vuonna?

 

Ja ilmeisesti lisää reittiuutisia on odotettavissa:

AirBaltic lisää lentoja Suomeen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Balticin taloudellinen tilanne kuulostaa erittäin pahalta (insolvent = maksukyvytön)

http://www.balticbusinessnews.com/Default2.aspx?ref=topsent&ArticleID=d245959e-573a-44a9-8b41-bf8135115cf1

 

Aiemminhan uutisoitiin etä yhtiöllä on verovelkojakin minkä yhtio tosin kiisti:

http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=15052

 

Air Balticin tulevaisuus vaakalaudalla elleivät omistajat pumppaa siihen rahaa:

http://www.balticbusinessnews.com/Default2.aspx?ArticleID=93f1a402-63df-4b5a-9c1a-978760f6e59f

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BT taitaa ottaa isoja riskejä: huonoista ajoista huolimatta laajenee voimakkaasti uusille reiteille ja toivoo, että kauppa käy ja pää pysyy pinnan yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic on kyllä avannut ihan uudenlaiset mahdollisuudet lentää järkevillä hinnoilla tuonne entisen Neuvostoliiton maihin. Täytyy toivoa, että firma pysyy pystyssä ja tällainen mahdollisuus säilyy!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmm,

 

Tämä Air Balticin RIX-hub konsepti tunttuu alkaneen jollain tapaa toimia. Mielenkiintoinen konsepti jota kannattaa seurata mielenkiinnolla näinä lentoliikenteen ankeina aikoina.

 

Nimim. Innovatiivisuus kunniaan

 

 

Yritin etsiä muutama viikko sitten BT:llä reititystä niin, että olisin lähtenyt matkaan Helsingistä aamuaallossa. Tämä kuitenkin tyssäsi huonoihin vaihtoihin. Nopealla katsannalla vain pohjoisempiin euroopan kohteisiin pääsi vaihtamaan. Moni lento lähti vasta puolenpäivän tienoilla, joten en ihan päässyt perille millä logiikalla aikataulut on rakennettu, jos reittien olisi tarkoitus syöttää toisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin etsiä muutama viikko sitten BT:llä reititystä niin, että olisin lähtenyt matkaan Helsingistä aamuaallossa. Tämä kuitenkin tyssäsi huonoihin vaihtoihin. Nopealla katsannalla vain pohjoisempiin euroopan kohteisiin pääsi vaihtamaan. Moni lento lähti vasta puolenpäivän tienoilla, joten en ihan päässyt perille millä logiikalla aikataulut on rakennettu, jos reittien olisi tarkoitus syöttää toisiaan.

 

Mihin olit matkalla? Arkiaamuisin löytyy kolme vuoroa Helsingistä, 5.25 (perillä 6.30), 8.45 (9.40) ja 9.55 (11.00), jotka lienee porrastettu syöttämään eri lähtöaaltoja. Tuo viimeinenhän on oikein optimi puolen päivän maissa lähteville jatkoille. Viikonloppuisin tosin on vähän harvemmassa, mutta muistaakseni toi 5.25 ja 8.45 kyllä kulkevat myös silloin. Saatavuus tietysti on aina välillä ongelma.

 

MCT on 25 minuuttia mikä riittää oikein hyvin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin olit matkalla? Arkiaamuisin löytyy kolme vuoroa Helsingistä, 5.25 (perillä 6.30), 8.45 (9.40) ja 9.55 (11.00), jotka lienee porrastettu syöttämään eri lähtöaaltoja. Tuo viimeinenhän on oikein optimi puolen päivän maissa lähteville jatkoille. Viikonloppuisin tosin on vähän harvemmassa, mutta muistaakseni toi 5.25 ja 8.45 kyllä kulkevat myös silloin. Saatavuus tietysti on aina välillä ongelma.

 

MCT on 25 minuuttia mikä riittää oikein hyvin.

 

 

 

 

 

Tavoite oli päästä alkuiltapäiväksi Madridiin, eli BT:llä jonnekkin keski-eurooppaan ja siitä vaihtamaan vielä. Juuri tuohon aamun aikaiseen vuoroon laskin toivoni, mutta eipä auttanut. Piti mennä edeltävänä iltana jo Madridiin ja yöpyä siellä. Lh:n tarjoama reitityskään ei olisi tarjonnut tarpeeksi vaihtoaikaa Bajaraksella.

 

Ymmärsin kyllä, että tuo aamun ensimmäinen syöttää Suomesta tarkasteltuna pohjois-eurooppaa ja myöhemmät noita puolenpäivän lähtöjä muualle. Pointti oli, että miten syöttö muista suunnista (arn/tll/vno yms. varmaan samalla logiikalla) ja etenkin onko aikataulut tehty sitä silmälläpitäen, että taitavat lentää vaan kerran päivässä pidempiä reittejä, jolloin ne on järkevää lentää keskipäivällä eikä ajatella vaikka liikematkustustajan tarpeita heittää keikkaa saman päivän aikana eurooppaan.

 

Pitänee vielä pällistellä aikatauluja, kun löytyy sopivaa luppoaikaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tavoite oli päästä alkuiltapäiväksi Madridiin, eli BT:llä jonnekkin keski-eurooppaan ja siitä vaihtamaan vielä. Juuri tuohon aamun aikaiseen vuoroon laskin toivoni, mutta eipä auttanut. Piti mennä edeltävänä iltana jo Madridiin ja yöpyä siellä. Lh:n tarjoama reitityskään ei olisi tarjonnut tarpeeksi vaihtoaikaa Bajaraksella.

 

Ymmärsin kyllä, että tuo aamun ensimmäinen syöttää Suomesta tarkasteltuna pohjois-eurooppaa ja myöhemmät noita puolenpäivän lähtöjä muualle. Pointti oli, että miten syöttö muista suunnista (arn/tll/vno yms. varmaan samalla logiikalla) ja etenkin onko aikataulut tehty sitä silmälläpitäen, että taitavat lentää vaan kerran päivässä pidempiä reittejä, jolloin ne on järkevää lentää keskipäivällä eikä ajatella vaikka liikematkustustajan tarpeita heittää keikkaa saman päivän aikana eurooppaan.

 

Pitänee vielä pällistellä aikatauluja, kun löytyy sopivaa luppoaikaa  ::)

 

 

 

 

      Esim  D ex 2  Hki 0845- 0940 Rix 1020- 1305 Bcn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

       Esim  D ex 2  Hki 0845- 0940 Rix 1020- 1305 Bcn

 

 

Juu, tuolla menenkin parin viikon päästä. Edeltävällä keikalla piti yrittää ehtiä 13:00 SDQ:n lennolle, edellistä viestiäni nyt tarkentaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä on nyt kai juuri niitä kun tekohengittämällä pumpataan rahaa pehmeisiin lentoyhtiöihin eikä anneta kuolla pois, joista Finnairin Hienonen mainitsi.

 

Niinhän ne valtionyhtiöt muissakin maissakin juu pidetään pystyssä nääs .  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikutti kuitenkin TV haastattelusa AB:n Tero Taskila aika fiksulta kaverilta. Näkemys oli ellei Finnair leikkaa 30% ulkomaan toiminnoista ( kustannuksista ) tulee vaikeuksia finskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkemys oli ellei Finnair leikkaa 30% ulkomaan toiminnoista tulee vaikeuksia finskille.

 

Eihän Taskila tuollaista sanonut vaan sanoi, että Finnairin on leikattava 30 prosenttia kustannuksistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään