Guest Vertti

Ajokortti uudistuksia vuonna 2010?

64 viestiä aiheessa

Voin suositella niille, joille se on mahdollista suorittaa mm. B -luokan kortti opetusluvilla. ;)

 

Nimimerkillä, A BE C n. 1100eur (josta A -kortti 700eur?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja autoiluun ikäraja 30 v, kunnes turha uhoamishalu on karissut.

Mun puolesta saa nousta vaikka 50v, kun kortti löytyy jo 8)

 

Niin kukas se lapsellesi kortin maksaakaan ??

Mun lapset ei mopoja tartte 8) On sitä itekkin pärjätty ilman noita rutkuja siihen asti kunnes on saanut sen oikean ajokortin eli B:n. Tosin mulla on kyllä BC. Ja hintaa oli se 100-150€, eli lupamaksut ja mitä lie käsittely- ja rahastusmaksuja sinne poliisille pitääkään olla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että mopokortin hinta nousee. Katsoo oikeesti kuinka hyvin monet mopoilijat osaavat perus liikennesäännöt, niin ei voi kuin ihmetellä miten he selviävät liikenteessä tappamatta itseään tai viattomia jalankulkijoita.

 

Ihmeellisesti sitä vaan suurin osa on niillä mopoilla selvinnyt hengissä, ilman että autokoulut olis noistakin päässyt rahastamaan. Mopokortin hinnan nostolla ei tasan varmaan lisätä turvallisuutta yhtään, lukuunottamatta mahdollista mopoilijoiden lukumäärän vähenemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellisesti sitä vaan suurin osa on niillä mopoilla selvinnyt hengissä, ilman että autokoulut olis noistakin päässyt rahastamaan. Mopokortin hinnan nostolla ei tasan varmaan lisätä turvallisuutta yhtään, lukuunottamatta mahdollista mopoilijoiden lukumäärän vähenemistä.

 

Se ei nyt hirveän hyvä tulos vielä ole, että suurin osa selviää hengissä. Kyseessä on myös muiden kuin mopoilijoiden turvallisuus, itseltä meni fillari lunastuskuntoon kun mopedi jyräsi sen, koska jätti nouttamatta väistämisvelvollisuuttaan. 17-vuotias ja 12 000 km ajanut kuski kommentoi, että hän on aina luullut, että oikealta tuleva väistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi itselle kortti hommataan jo marraskuussa. Mopokortin muutoshan on vuoden 2010 alussa, ensinhän sen piti olla lokakuussa 2009, mutta siitä tuli niin paljon valitusta että kesken vuoden muuttuu, niin siirsivät sen ensi vuoteen. Hyvä mulle. :) Itse kuulin sellaista kevarikortista, että kun on suorittanut tuon mopokortin vaikeammalla tavalla, kevarikortti maksaa vähemmän, ja suoritetaan vähemmän kokeita tai jotain sinne päin. Nämäkin on vain huhuja, kuullut kaverin isältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeet nyt ei varmaan pitäis olla ongelma, aika vähän niissä on muutenkin tekemistä. Se on ihan asianmukaista, jos nuo mopokorttiin käytävät teoriat saa hyvitettyä osin/kokonaan A-, A1- tai B-korttia varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vähän erilainen näkökulma:

 

Itse olen mopolla ajanut 3 vuotta /16000km (liikenteessä). Hengissä on selvitty eikä muitakaan liikkujia ole teilattu ja matkan varrella on jopa tullut kokemusta ja "oppia" liikenteestä jne. sen verran, että ensimmäisellä ajotunnilla heinäkuussa kun ajo-opettaja kysyi aiemmasta (autolla)ajokokemuksestani ja vastasin että en ole autoa koskaan ajanut, ei kaveri ollut uskoa. Totesi vaan että; "Sinulla on tämä teoria ja liikennesäännöt sen verran hyvin hallussa, aivan kuin olisit ajanut jo monta vuotta"...  :)

 

 

Ajattelinpa tuoda tälläisenkin pointin noille mopovastustajille. Tiettyhän se harmittaa kun ei ole pienenä sitä mopoa saanut, mutta se ei estä sitä että osa mopoilijoista on ihan viisasta porukkaa joka ajaa sääntöjen mukaan. Toki joukkoon mahtuu myös niitä jotka eivät sääntöjä osaa/välitä niistä, mutta sama pätee myös autoilijoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän moni sitä ainakin osaa kohtuullisen hyvin käsitellä, mutta se liikenteessä toimiminen tuntuu olevan paljon suurempi ongelma.

Se on kyllä ihan totta, mutta aika kirpaisevan hinnan tuosta joutuu maksamaan jos kerkeää minulle tulla.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vähän erilainen näkökulma:

 

Itse olen mopolla ajanut 3 vuotta /16000km (liikenteessä).

 

Joo, itselle riitti n. 14000 km kolmelle vuodelle. Mopoilun puolesta argumentointi on joka tapauksessa lähes huvittavaa. On aivan järjetöntä vedota siihen, että "osa" (olkoon se vaikka 10 %) ajaa liikennesääntöjen mukaan tai että "SUURIN osa" on hengissä. Näinhän se olisi autoillakin, vaikka mitään autokoulua ei ikinä olisi pidetty. Suurin osa olisi kieltämättä hengissä ja osa todella ajaisi sääntöjen mukaan. Onko tälläinen sitten teidän mielestä riittävän hyvä tilanne?

 

Tiettyhän se harmittaa kun ei ole pienenä sitä mopoa saanut, mutta se ei estä sitä että osa mopoilijoista on ihan viisasta porukkaa joka ajaa sääntöjen mukaan.

 

Ihmeellisesti sitä vaan suurin osa on niillä mopoilla selvinnyt hengissä

 

ps. "kun ei ole pienenä sitä mopoa saanut" ei nyt ole ihan kirkkain valttikortti tähänkään keskusteluun, mullakin oli niitä kaksi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi älysin heti alunperin ajaa  BC korttin joka maksoi silloin 6200mk ja pikku E tarjottiin pari vuotta myöhemmin ilmaiseksi.  :)

 

En nyt saa enää päähäni, minkä ihmeen takia jätin C:n aikanaan suorittamatta. Tuskinpa se AB ainakaan noin hävittömän kallis silloin oli ;) pikku-E:n sain minäkin kortin leimaveron hinnalla. Sillä on joskus harvakseltaan jopa käyttöäkin, ainakin venettä tai harrasteautoja joskus satunnaisesti hinaillessa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, itselle riitti n. 14000 km kolmelle vuodelle. Mopoilun puolesta argumentointi on joka tapauksessa lähes huvittavaa. On aivan järjetöntä vedota siihen, että "osa" (olkoon se vaikka 10 %) ajaa liikennesääntöjen mukaan tai että "SUURIN osa" on hengissä. Näinhän se olisi autoillakin, vaikka mitään autokoulua ei ikinä olisi pidetty. Suurin osa olisi kieltämättä hengissä ja osa todella ajaisi sääntöjen mukaan. Onko tälläinen sitten teidän mielestä riittävän hyvä tilanne?

 

En kyllä näe sitä sen huvittavammaksi kuin esim. rekka-, tai henkilöautojenkaan puolesta argumentointi :P. Liikenneväline se on siinä, missä autokin, sen vaan voi saada nuorempana. Väittäisinpä jopa, että jos henkilöautokortin saisi käymällä samantasoisen koulutuksen kuin mopolla, niin liikenteessä kuolleiden lukumäärä olisi aivan järjettömän suuri vaikka väität toista. Onhan auto ja mopo kuitenkin aivan eri asia.

 

ps. "kun ei ole pienenä sitä mopoa saanut" ei nyt ole ihan kirkkain valttikortti tähänkään keskusteluun, mullakin oli niitä kaksi :)

 

Tää oli taas lähinnä Petrille, joka sanoi tossa että: "On sitä itekkin pärjätty ilman noita rutkuja siihen asti kunnes on saanut sen oikean ajokortin eli B:n."

 

 

Kyllähän se vähän niin on, että haja-asutusalueella voi se mopo olla lähes ainut vaihtoehto päästä yhtään mihinkään, jos 20-30 km pyöräreissut per suunta ei aina lämmitä mieltä.

 

Tästä ollaan sentään samaa mieltä. Itelläkin kun matkaa kouluun kertyy toi 19km suuntaansa niin mopo on kyllä kätevä. Toinen vaihtoehto tietty olis bussi, mutta täältä kun menee niin pitäis ajaa kahdella bussilla ja aikaa odotuksineen kun kertyy se 1-1.5 tuntia niin...

 

No, henkilöautokortista ei kaukana olla enää, saas nähdä miten sitä sitten inhotaan mopoja kun ne tien tukkeena pyörii...  :P Tää scenaario, että aletaan pitää mopoja hyödyttöminä kun autokortti saadaan, näyttää hyvin todennäköiseltä ainakin tän keskustelun perusteella  :P

 

Mä oon ihan oman kokemuksen pohjalta sitä mieltä, että hyvä uudistus on mopokorttiin tulossa. Hirvittää ajatellakin, millä eväillä tuli lähdettyä vuonna 2000 liikenteeseen mopolla.

 

No joo, pakkohan se on myöntää, että vähän haperoilla tiedoilla mullekkin mopokortin myönsivät ja että ensimmäiset kuukaudet liikenteessä oli hyvinkin epävarmoja. Hyvähän tämä uudistus on, jos tällä saadaan vähän viisaampia mopoilijoita kuin tulla entisellä systeemillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon ihan oman kokemuksen pohjalta sitä mieltä, että hyvä uudistus on mopokorttiin tulossa. Hirvittää ajatellakin, millä eväillä tuli lähdettyä vuonna 2000 liikenteeseen mopolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs saman tien jalankulkijoille pakolliset koulut ja kokeet, vaikka 250€, pyöräilijöille 400€ jne. Ne kun torveilee tuolla liikenteessä paljon pahemmin kuin mopoilijat ja huomattavasti lukuisampina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellisesti sitä vaan suurin osa on niillä mopoilla selvinnyt hengissä, ilman että autokoulut olis noistakin päässyt rahastamaan. Mopokortin hinnan nostolla ei tasan varmaan lisätä turvallisuutta yhtään, lukuunottamatta mahdollista mopoilijoiden lukumäärän vähenemistä.

 

Aika paljon mopoilijoiden hengissä selviäminen on kiinni myös siitä, että mopolla ajavaa teiniä ja varsinkin tyttöä mopon ratissa osaa varoa kun sellaisen näkee.

 

Tässä kun muistelee, niin viimeisen vuoden aikana olisin pystynyt verottamaan mopoilijakantaa ainakin 12 mopoilijan verran jos en olisi jo mopon nähdessäni asennoitunut niin että alle se kuitenkin tulee. Pari noista on pelastanut myös hyvät refleksit. Kumma juttu että lukkojarrutuksesta kiitetään sitten keskisormella. Olisikohan keskisormi noussut samalla tavalla passatin alta jos en olisikaan ehtinyt jarruttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon mopoilijoiden hengissä selviäminen on kiinni myös siitä, että mopolla ajavaa teiniä ja varsinkin tyttöä mopon ratissa osaa varoa kun sellaisen näkee.

 

Niinhän tuo on. Mutta 500 euron hintalappu mopokorttiin ei mopoilevia teinejä miksikään muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon mopoilijoiden hengissä selviäminen on kiinni myös siitä, että mopolla ajavaa teiniä ja varsinkin tyttöä mopon ratissa osaa varoa kun sellaisen näkee.

 

Tässä kun muistelee, niin viimeisen vuoden aikana olisin pystynyt verottamaan mopoilijakantaa ainakin 12 mopoilijan verran jos en olisi jo mopon nähdessäni asennoitunut niin että alle se kuitenkin tulee. Pari noista on pelastanut myös hyvät refleksit. Kumma juttu että lukkojarrutuksesta kiitetään sitten keskisormella. Olisikohan keskisormi noussut samalla tavalla passatin alta jos en olisikaan ehtinyt jarruttaa?

Itsellä on omat jarrutukset pelastaneet monta kerta holtittomilta kuskeilta. Ei taida olla bemari- tai mersumiehillä aikaa mihinkään muuhun kun siihen kännykän puhumiseen. >:( Tässä en sitten viittaa mitenkään sinuun Jukka, kunhan huomautin etteivät ne autoilijatkaan ole täydellisiä. En minä itsekkään ole kiittänyt autoilijoita, jotka jarrutivat viime hetkelle, keskisormen heristämisellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun näitä tietäjiä nyt löytyy, niin miten tämä vuonna 2013(?) tuleva uudistus ajokortin uusiminen vaikuttaa meikäläiseen? Siis piti tulla joku B-kortti uusittava 15 vuoden välein ja C-kortti 5 vuoden välein.

 

luehan aiempia viestejä(ni) tästä keskustelusta. C-kortti ei muutu 5 vuoden välein uusittavaksi, mutta jos sillä kortilla haluaa ajaa kaupallisesti yhtään mitään, pitää ammattipätevyyttä ylläpitää käymällä viiden vuoden välein muutama kymmenen tuntia koulutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Kari, kun kerran saivartelet, "jalankulkijoille pakolliset koulut", niin varmasti se on sitten sinulle aivan sama ajaako mopo 80km/h(kuitenkin viritetty) sinun päällesi vai käveeleekö jalankulkija sinua päin...

 

Eihän tuolla 500 euron mopokortilla minun turvallisuutta yritetä parantaa, vaan pääasiassa sen mopoilijan. Meinaan vaan kun minulle tosiaan on se ja sama tuleeko päälle mopo vai jalankulkija, huonosti niille käy, minä kun liikun autolla ;D

 

Mutta minun pointti on se, että mikään ei muutu paremmaksi sillä, että mopoikäisiltä aletaan rahastamaan 500 euron korttimaksua.

 

Edit: Lisätään nyt sen verran, että se mikä minun mielestä voisi jotakin muuttaa parempaan suuntaan mopoilijoiden osalta olisi teoriakokeen uudistaminen. Eli tehtäisiin kokeesta sellainen, että oikeasti pitäisi osata liikennesäännöt hyvin läpi päästääkseen.

Kaikkein suurin hyöty saattaisi tulla, jos panostettaisiin liikenneopetukseen esikoulusta lähtien, tunti kuukaudessa tai jotain vastaavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luehan aiempia viestejä(ni) tästä keskustelusta. C-kortti ei muutu 5 vuoden välein uusittavaksi, mutta jos sillä kortilla haluaa ajaa kaupallisesti yhtään mitään, pitää ammattipätevyyttä ylläpitää käymällä viiden vuoden välein muutama kymmenen tuntia koulutusta.

 

 

Miten tuo kaupalliset ajot määritellään? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän voisi alkaa keräilemään tänne näitä mopo-onnettomuuksia  :thmbdn: Tosin tässä tapauksessa ei kyllä sanota kumman syy oli. Aina se kuitenkin tavallaan säväyttää, sillä monesti nämä mopoiljat ovat nuoria. Enkä haluaisi nähdä kenenkään loukkaantuvan saatikka kuolevan sen takia, että kortin saa tietämättä liikennesääntöjä. Itselläni oli mopo-kortin teoriakokeessa muistaakseni kysymys: "Pitääkö kypärä olla kiinnitettynä ajon aikana?" A)Kyllä B)Ei C)En tiedä tjsp.

http://www.vartti.fi/artikkeli/2e2d91dc-2443-462d-a293-f1b1eb5e1bb0

 

Miten musta tuntuu, että noita onnettomuuksia sattuu vaikka kaikki 15V. pärinäpojat tuntisivatkin liikennesäännöt. ::) Miksi noita helvetinkoneita tuntuu olevan joka syksy aina entistä enemmän ja miksi niiden kuljettavat tuntuvat olevan aina vaan dillempiä? >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten tuo kaupalliset ajot määritellään?   

 

Tähän kuuluu, nykyisen virkamiestulkinnan mukaan, nälkäraamiajon (liikenneluvan vaativan ajon) lisäksi kaikki muukin työhön liittyvä kuorma-auton kuljettaminen, vaikka veisit sitten omia perunoita omalla autolla torille myytäväksi. Se ei varmaan auta, että ilmoittaa kuskaavansa potut hyvää hyvyyttään ja ottaa palkan pelkästä myyntitoiminnasta ;). Joskus pari vuotta sitten esitettiin tulkintaa, että tarkoittaisi vain liikenneluvan vaativia ajoja, mutta nyt sitä direktiiviä on varmaan luettu vähän tarkemmin (tai sitten joku eu-politrukki on keksinyt, että tässähän on tulkittu direktiiviä lievemmin kuin mitä sitä voisi tulkita, vaikka tulkinta olisikin ollut juridisesti ihan oikea...). Missään nimessä en yritä vihjailla, että Suomessa ammuttaisiin aina omaan jalkaan näiden toteutusten kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kuuluu, nykyisen virkamiestulkinnan mukaan, nälkäraamiajon (liikenneluvan vaativan ajon) lisäksi kaikki muukin työhön liittyvä kuorma-auton kuljettaminen, vaikka veisit sitten omia perunoita omalla autolla torille myytäväksi. Se ei varmaan auta, että ilmoittaa kuskaavansa potut hyvää hyvyyttään ja ottaa palkan pelkästä myyntitoiminnasta ;). Joskus pari vuotta sitten esitettiin tulkintaa, että tarkoittaisi vain liikenneluvan vaativia ajoja, mutta nyt sitä direktiiviä on varmaan luettu vähän tarkemmin (tai sitten joku eu-politrukki on keksinyt, että tässähän on tulkittu direktiiviä lievemmin kuin mitä sitä voisi tulkita, vaikka tulkinta olisikin ollut juridisesti ihan oikea...). Missään nimessä en yritä vihjailla, että Suomessa ammuttaisiin aina omaan jalkaan näiden toteutusten kanssa...

 

Tulipa vaan mieleen ,että onhan sellaisia työkoneitakin olemassa joiden kuljettamiseen  vaaditaan C-kortti. Koskeekos tämä direktiivi myöskin heitä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan mieleen ,että onhan sellaisia työkoneitakin olemassa joiden kuljettamiseen  vaaditaan C-kortti. Koskeekos tämä direktiivi myöskin heitä ?

 

Hyvä kysymys, en kyllä osaa suoralta kädeltä tuohon vastata, pitäisi lukea vähän tarkemmin säädöstekstiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys, en kyllä osaa suoralta kädeltä tuohon vastata, pitäisi lukea vähän tarkemmin säädöstekstiä.

 

 

Mitäs pykälät sanoo, onkos tietoo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitäs pykälät sanoo, onkos tietoo?

 

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273

 

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa; ...........

6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;

7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka.......

lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273

 

 

eli, ei koske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään