Guest Vertti

Ajokortti uudistuksia vuonna 2010?

64 viestiä aiheessa

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa; ...........

6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;

7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka.......

lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273

eli, ei koske.

Tuota noin. Kun suurin sallittu  rakenteelinen nopeus onkin 80km /h. Tosin tämä  6 kohta  toteaa, että "ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin".

Miten tämä sana yksityisesti oikein tulkitaan ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin. Kun suurin sallittu  rakenteelinen nopeus onkin 80km /h. Tosin tämä  6 kohta  toteaa, että "ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin".

Miten tämä sana yksityisesti oikein tulkitaan ?

Siellä on sit vielä yhtenä esim. tuo kohta 8), joka voi sopia asiaan.. mistäs ajoneuvosta ja toiminnasta nyt mahtaa olla kyse?-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritys A tilaa yritys B:ltä ajoneuvonosturin käyttöönsä.  Koneen tyypistä riippuen kuljettajalta vaaditaan C kortti. Lisäksi koneen tyypistä riippuu myöskin suurin sallittu rakenteellinen nopeus. 50, 60 tai 80km/h . Tilaaja maksaa siirrosta aiheutuvat kulut ,sekä lisäksi työmaalla olo ajasta  ennalta sovitun tuntivuokran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi sitten mennä ymmärtääkseni tuon kohdan 8) alle:

8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

Alkuperäisen lain 273/2007 HE 149/2006 vp perustelee mm näin (sittemmin tuo kohta 7 on siirtynyt kohdaksi 8):

"Vaatimuksen piiristä rajattaisiin myös 7 kohdassa pois sellainen ajoneuvon kuljettaminen, jossa kuljettajana toimiminen ei ole päätehtävä vaan päätoimeen liittyvä toiminto. Esimerkiksi puusepän työssään tarvitsemien materiaalien ja työvälineiden kuljettaminen olisi puusepän ammatin harjoittamiseen liittyvää toimintaa. Matkojen pituudella ei olisi tässä tapauksessa merkitystä, koska kysymyksessä ei olisi näiden tavaroiden kuljettaminen vaan niiden käyttö henkilön varsinaisessa päätyössä, mikä ei ole ajoneuvon kuljettajana toimiminen. Sen sijaan yrityksen tuotteiden asiakaskuljetukset kuuluisivat lain soveltamisen piiriin."

Ajoneuvonosturia työmaalla käyttää tyypillisesti sama henkilö, joka sen myös ajaa sinne. Tälläisessä tapauksessa kuljettaja siirtää nosturia ajamalla ammatin harjoittamisessa tarvittavan työvälineen, eli sen ajoneuvon päällirakenteen. Sen sijaan, jos henkilön pääasiallinen työtehtävä on vain siirtää kalustoa paikasta toiseen tai kuljettaa esim. lavalla vuokralle annettavia pieniä henkilönostimia, ammattipätevyys pitäisi olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[

Ajoneuvonosturia työmaalla käyttää tyypillisesti sama henkilö, joka sen myös ajaa sinne. Tälläisessä tapauksessa kuljettaja siirtää nosturia ajamalla ammatin harjoittamisessa tarvittavan työvälineen, eli sen ajoneuvon päällirakenteen. Sen sijaan, jos henkilön pääasiallinen työtehtävä on vain siirtää kalustoa paikasta toiseen tai kuljettaa esim. lavalla vuokralle annettavia pieniä henkilönostimia, ammattipätevyys pitäisi olla.

Kiitämme :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuolla 500 euron mopokortilla minun turvallisuutta yritetä parantaa, vaan pääasiassa sen mopoilijan. Meinaan vaan kun minulle tosiaan on se ja sama tuleeko päälle mopo vai jalankulkija, huonosti niille käy, minä kun liikun autolla ;D

Mutta minun pointti on se, että mikään ei muutu paremmaksi sillä, että mopoikäisiltä aletaan rahastamaan 500 euron korttimaksua.

Minä kyllä perään kuuluttaisin asenne kasvatuksen puolesta :thmbup: Loppu peleissä hinnalla ei ole merkitystä maksoiko ajokortti 150€ vai 500e jos asenne on hukassa :-[ Itse asiassa tämä pitäisi koskea kaikkia jotka liikkuu moottori ajoneuvolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tiedettiin koulutustilaisuudessa kertoa, että ammattipätevyys vaaditaan, jos kuljetuksesta saa rahaa, palkkaa tai korvausta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tiedettiin koulutustilaisuudessa kertoa, että ammattipätevyys vaaditaan, jos kuljetuksesta saa rahaa, palkkaa tai korvausta.

En edes viitsi kertoa, mitä kaikkea niissä koulutustilaisuuksissa on "tiedetty", joihin olen itse joutunut osallistumaan... Kaikenlaista niissä selitellään ja yleistyksiä tehdään aika reippaasti, joka on tietysti jollain tasolla ymmärrettävää, koska asian selittäminen perustasolla olisi muuten niin julmetun hidasta. Ongelma tulee, kun joku (en minä!) kysyy koulutustilaisuudessa jotain, ja kouluttaja virheellisesti toistaa siihen jo aiemmin sanottua yleistettyä mantraansa, koska ei hallitse asiaa eikä oikeastaan edes tiedä, mitä tarkalleen on säädetty. Se on huono, mutta laajasti vallitseva tilanne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En edes viitsi kertoa, mitä kaikkea niissä koulutustilaisuuksissa on "tiedetty", joihin olen itse joutunut osallistumaan... Kaikenlaista niissä selitellään ja yleistyksiä tehdään aika reippaasti, joka on tietysti jollain tasolla ymmärrettävää, koska asian selittäminen perustasolla olisi muuten niin julmetun hidasta. Ongelma tulee, kun joku (en minä!) kysyy koulutustilaisuudessa jotain, ja kouluttaja virheellisesti toistaa siihen jo aiemmin sanottua yleistettyä mantraansa, koska ei hallitse asiaa eikä oikeastaan edes tiedä, mitä tarkalleen on säädetty. Se on huono, mutta laajasti vallitseva tilanne.

Ja tuo eroaa esim suomen laajimman ja parhaimman autokoulun opetuksesta miten? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaakos joku kurssilla ollut kertoa tarvitaanko ammattipätevyyttä jos

1) Vuokraan kuorma-auton firmani nimissä ja kuljetan sillä tavaraa jonka myyn jossain? (itse myyn)

2) Firmani omistaa kuorma-auton jolla kuljetan tavaraa ja myyn sitä jossain?

Muuttuuko tilanne jos tuota tehdään säännöllisesti? Rahahan ei varsinaisesti tule kuljettamisesta vaan sen tavaran myymisestä ja kuorma-auto on vain väline sen tavaran liikuttamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaakos joku kurssilla ollut kertoa tarvitaanko ammattipätevyyttä jos

1) Vuokraan kuorma-auton firmani nimissä ja kuljetan sillä tavaraa jonka myyn jossain? (itse myyn)

2) Firmani omistaa kuorma-auton jolla kuljetan tavaraa ja myyn sitä jossain?

Muuttuuko tilanne jos tuota tehdään säännöllisesti? Rahahan ei varsinaisesti tule kuljettamisesta vaan sen tavaran myymisestä ja kuorma-auto on vain väline sen tavaran liikuttamiseen.

1 Luku

2§ Soveltamisala

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

8 ) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Olin tuon kyllä lukenut mutta tuo kohta oli jotenkin mennyt ohi silmien.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tohon mopokortti uudistukseen tulee niin mun mielestä sen piti vaihtua tässä vuoden 2010 alussa, mutta syystä tai toisesta sitä alettaisiin tutkia eduskunnassa vasta syksyllä 2010... Näin mä muistasin  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään